1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jak Člověk v tísni ukradl Vánoce

Vánoční svátky jsou každoročně využívány jako reklama k jakési povinné charitě, jíž se máme dopouštět jednoduše proto, že jsou Vánoce a lidé si přece mají pomáhat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hlosta 23.12.2017 10:06

Joj, to zas bude nadávek autorovi! ;-)

Ti, co dávají prachy na charitu a na Člověk v tísni zvláště, se rozčílí hněvem "spravedlivých". Autor popsal skutečnost značně necitlivě k obětem altruistů. Je od něj skutečně sobecké, takhle narušit sny charitním nadšencům. Kolik jen už dali peněz na všechny akce druhu Člověk v tísni, aby byli osobně šťastnější oproti těm, co se o nich domnívají, že šťastní nejsou.

Já dávám důraz na staré Čínské přísloví, že když chceš někomu pomáhat, nejdříve pomož sobě. O tzv. altruistech Člověk v tísni se toto říct nedá, protože ti mají pomáhání nebohým světa za svou obživu. Nechodí do práce a potom rozdávat své prostředky k obživě nuzným lidem, jak to udělá čas od času spousta empatie schopných lidí. Jejich zaměstnání je celé o rozdávání potřebným dary od jiných lidí. To mi přijde hodně pokrytecké, když takový tvrdí, že dělá charitu.

Ale omylem by bylo, kdyby se odsuzovaly charitní organizace naprosto. Je řada lidí, co neví co s penězi a pro ty je alibi, že dají peníze na charitu a za to jsou osobně vděčni pracovníkům charitní organizace. Ovšem přijde mi jako vydírání, když u dveří domu přijdou děti v doprovodu dospělých s kasičkou, že to je vlastně povinnost jim peníze dát, protože pak by lakomec byl za hayzla nepřejícího, co necítí s bídnými světa. Ovšem ty děti za to nemohou, že je od mala vedou k žebrání peněz od druhých. Dříve takto chodily děti s koledou a dostávali sladkosti na mlsání. Dnes to mají jako za trest vyžebrat co nejvíc peněz. To se mně osobně vůbec nelíbí!

No a můžete i mně nadávat altruisté! ;-))

R. Brzák 23.12.2017 10:05

Re: Pane Zálomo,

Jsem křesťan - a pan Zálom nejspíše rovněž (to, že je asi ateista, to nevyvrací) - a přeci tvrdím, že oslava narozenin Ježíše, která byla účelově přesunuta na období slunovratu, je výhradně svátkem křesťanským proto, že křesťanská moc nad druhými lidmi (jeden ze základních rozporů s učením Ježíše Krista) si takto vynutila věrnost a poslušnost pohanů...kteří pohany zůstávají formou oslav - vánoční stromek kupříkladu již staří Keltové používali jako symbolickou ochranu...

R. Brzák 23.12.2017 9:48

Re: Opravdu dosti odporný

Bude-li autor ležet v LDN, namísto aby se o něj starala jeho rodina, kterou svým přirozeným sobectvím jako pevnou vybuduje, bude to znamenat jeho selhání...

Ale jinak jste nic nepochopil. Autor se Vám jen složitěji (protože pro socialistu je nutné hledat za vším složitosti) vysvětlit souvislosti danajských darů, medvědích služeb a nemorálnosti popírání sama sebe ve své přirozenosti. Která, pokud směřuje k z dlouhodobého hlediska k podpoře života svého (a svých bližních, to je těch, se kterými mohu prostě komunikovat), je nejen morální, ale také podporuje jako druhotný efekt život obecně.

E. Erat 23.12.2017 9:36

Re: Pane Zálomo,

Ve čtvrtek 21.12. v 17.38 hod. nastal zimní slunovrat. Ten uctívali a slavili naši pohanští předci. Jako uctívali i ostatní přírodní úkazy, které vypozorovali. To se nelíbilo katolické církvy, protože podle jejich doktríny za vším stojí Bůh. Ovšem lidé byli zvyklí slavit, a tak katolická církev přeplátovala tyto oslavy přírodních úkazů, v příslušném čase vymyšlenými příběhy a pohádkámi. To se týká i Velikonoc, svátku sv. Jana ( tady se prakticky neslaví ) atd. Takže lidé měli zase chléb a hry. A hlavně co uctívat a slavit. I komunisté se z toho poučili, a tak jsme" slavili" Den znárodnění místo vzniku ČSR.

V. Student 23.12.2017 8:55

Pane Zálomo,

mám několik připomínek: bilancování roku a vyhlížení toho dalšího nesouvisí s vánocemi, ale s koncem roku. Vánoce nemají blíž k pohanským svátkům, protože nevznikly před křesťanstvím, jsou svátkem výhradně křesťanským. Jde totiž o oslavu narozenin Ježíše Krista.

Takže tenhle článek by se mohl jmenovat "Jak se Zálom pokusil ukrást vánoce křesťanům". Jednou možná budete,nebo lidé jako vy, v tom úspěšní. Já doufám, že to ještě bude chvilku trvat. To si přeju k těmhle vánocům.

J. Schwarz 23.12.2017 8:22

Re: Opravdu dosti odporný

A až budete jednou vy ležet s demencí a inkontinenčními plenami v LDN, nechám vám poslat osla... anebo ne - osla do Afriky a vám "potvrzení" jak jste mým prostřednictvím ušlechtilej...

P. Dvořák 23.12.2017 8:02

Re: Opravdu dosti odporný

Co s tím má společného "oslík", zakoupený zcela neziskovou neziskovou Člověk v tísni (typický oxymóron) africkým množírnám?

Člověk, pro kterého to má být určeno, který je v opravdové tísni, má nepochybně jiné starosti, než celý život jen šukat a chrlit děti.

D. Stirský 23.12.2017 7:50

Opravdu dosti odporný

výzvratek. Až bude jednou jeho autor ležet s demencí a inkontinenčními plenami v LDN, s gustem bych mu jej předčítal.

J. Schwarz 23.12.2017 7:45

Re: Jsem

Skutečným altruismem by byl teprve takový dar Afričanům, který by samotnému dárci nepřinesl nic pozitivního a vyvolal v něm pocity vzteku, zklamání a nasranosti. To by teprve byla oběť hodná svého jména!

J. Schwarz 23.12.2017 7:42

Jsem

rasista a xenofob a tak kašlu na "člověka v tísni" a raději dám padesátku nějakému českému vagabundovi na vánoční punč než černouškům někde v (_._). Ostatně i "altruismus" Člověka v tísni je pouhým egoismem, jenom úchylným podobně jako počínání člověka co se sám řeže nožem, pálí nebo bičuje. A jsou tací. Dotyční by tak nečinili pokud by jim jejich počínání nepřinášelo jakési "blaho" a totéž platí pro "vítače" a "altruisty" z Člověka v tísni. Skutečným altruismem by bylo teprve takové darování osla afričanům, které by mu přineslo pocity vzteku a nasranosti, to by teprve byla oběť hodná svého názvu!

J. Fridrich 23.12.2017 6:37

Popírat a obcházet základní zákony vývoje života na

Popírat a obcházet základní zákony vývoje života na naší planetě je nemoudré a sebezničující - a k tomu dospěl vývoj na tak zvaném " bohatém a humanitárním " Západě. Sebemrskačství a stálé sebeobviňování a pocit provinění, že si nezasloužíme to, co naši předci-dědové, otcové v našich zemích pro nás vybudovali je právě proti jednomu z těch základních zákonů - tedy zjednodušeně - přežijí ti silnější a schopnější.. Pomáhat potřebným ano, ale PŘIMĚŘENĚ.

Tak asi tak.

P. Dvořák 23.12.2017 2:52

Re: Paranoia?

Jak dnes pozoruji, jste poněkud posedlý teoretickým srovnáváním všeho s liberalismem, neoliberalismem a pod. Pravděpodobně se v tomto tématu právě rochníte na nějaké veskrze užitečné a celospolečensky přínosné škole humanitního typu.

Poněkud mi uniká vaše rada "Uvědomte si, že užitek je koncept dosti nafukovací..." Dobrá uvědomím si. Avšak vzápětí moje uvědomění zbouráte tím, že to kdosi ukázal "ve své pomatené...celoživotní práci."

V. Lunák 23.12.2017 1:15

Paranoia

Klidně se oddávejte paranoie i nadále.

Co stojí za komentář a co je současně obvyklým problémem libertariánů, je to, že sice vycházíte z absolutně subjektivně chápaného konceptu hodnota, viz "Užitek různých jednotlivců je vzájemně neporovnatelný...", ale když je třeba, neváháte je (hodnoty) naplnit velmi konkrétním, a zajisté objektivním, obsahem, a jak je z vašeho textu patrné, jakoby platným najednou pro všechny. Uvědomte si, že užitek je koncept dosti nafukovací, jak již nakonec ukázal G. Becker ve své pomatené, avšak ekonomickým hlavním proudem oceňované celoživotní práci.

J. Chaloupka 23.12.2017 0:50

Žádná charita už není, je jen citové vydírání.

A nejlépe to umí UNICEF. Takže už ani korunu.