1.6.2024 | Svátek má Laura


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jk-jiny 16.4.2009 21:58

Autor zná jenom klišé z učebnic...

ale dějiny byly mnohem složitější, byli jsme z jiného pohledu něco jako Srbsko v devadesátých letech, kdyby už tehdy bylo vynalezeno humanitární bombardování, v roce 1938 nám silně hrozilo. Nebyl také ten pěkný kapitalismus s lidskou tváří, jako v osmdesátých letech v západním Německu a Švédsku, ostatně ten byl vynucen soutěží s propagandou východního bloku a teď nám zase vlčí, nebyly technologie (pokrok života hodně určí výroba saponátů, pračka, mlátička... to přišlo i jako důsledek války v obou systémech). Ještě nebylo vyzkoušeno, že bez volného trhu hospůdky u cest nebudou (jako teď zkoušíme, že bez rozumné regulace se sám trh neureguluje, koneckonců aby byl možný obchod e elektřinou, musí platit mnoho regulací, aby systém nespadl a nejen technických, ale i ekonomických). Svět byl jiný a je jiný. Z klišé v učebnicích dostanete pohádku. Dělat z ní extrapolace je hezké duševní cvičení, ale vynález tranzistoru změnil svět tak, jak to nikdo nečekal a z pohádek to neuhodnete. Hezký večer.

Jiri Musil 17.4.2009 14:38

Re: Autor zná jenom klišé z učebnic...

Ten text neni historickym vykladem a rozhodne neresi rozmanitost a prakticky zivot v 30 a letech dnes. Abstrahuje a vybira a to laickou formou  z historie pouze jednu vec a to jestli nahlizet na mnichov jako na prikori, ktere nam ucinili jini nebo videt tam i urcite chyby v nas samych.

Jinak ja nejsem profesionalni historik, jsem normalni obcan tehle republiky, ktery v sobe nese klise z ucebnic a jakysi v nasi spolecnosti rozsireny nazor o tom co se asi tehdy v Mnichove delo. A hlavni otazka ktera me zajima, jak se zkusenosti Mnichova nalozit do budoucna.

Jiste svet se zmenil a meni se diky novym technologiim tak zkusenostem s vyvojem spolecnosti. Ovsem verim, ze otazka respektu a nersepektu, zrady a nezrady ci demagogickeho zneuziti vykladu historie zustava stale stejna, platila pred tisici lety a bude platit i za tisic let.

richard 16.4.2009 20:48

To máš tak, autore,

v roce 1918 jsme si z milosti vítězné Dohody obnovili samostatnost, namísto, aby nás převálcovali po způsobu Trianonu za naši účast ve válce proti nim, udělali si z nás spojence. Potřebovali jsme je 1919 ve válce s Maďary, ochotně přispěchali. Byli jsme na dobré cestě.

1920 potřebovali, abychom pustili spojenecké francouzské vlaky s municí pro bojující spojenecké Polsko, chtěli jen tohle, nechtěli po nás ani jednu jedinou pochodovou četu, odmítli jsme. 1935 jsme podepsali se SSSR nesmyslnou protiněmeckou spojeneckou smlouvu (tehdejší SSSR neměl hranice s námi ani s Německem, neměli kudy splnit svoji případnou spojeneckou povinnost) naši spojenci zoufale žádali, abychom tak nebezpečný stát netahali do Evropy a nerušili "sanitární kordón" , marně. 1936 jsme učilnili z Prahy filiálku KGB pro její dobrodružství ve Španělsku, chtěli, abychom to nedělali, marně.

A 1938 jsme po nich chtěli, aby za nás bojovali, rozhodli se, že svéhlavého a nespolehlivého "spojence" raději hodí přes palubu, než by riskovali konflikt, ve kterém by díky svéhlavým, nesmyslným a separátním machinacím  jejich "chytrého" ČSR "spojence" SSSR vpadl do Polska a Rumunska pod záminkou "pomoci" ČSR, ještě dříve, než by Wehrmacht překročil naše, popř. francouzské  hranice.

Tohle je úhel pohledu, o kterém nechceme slyšet, že cesta k Mnichovu vedla i přes naše podrazáctví vůči spojencům, bez kterých bychom nezískali samostatnost, svobodu a ani meziválečnou prosperitu. Ano i toto byl Mnichov.

A dnes? Jsme členská země NATO, jsme s nimi zase na jedné lodi, jako spojenci, zase jen díky jim (tedy přesněji USA) odsud vypadl komunismus i s ruskými tanky, jak se chováme? - Normálně: Chodíme se miliskovat do Moskvy, Pekingu i Damašku, odmítáme radar pro evropskou i naši protiraketovou obranu, necháváme USA ve štychu v Afghánistánu a nadáváme jim na Bushe, obvyklá představa o českém "spojenectví" se Západem, hrozí nový Mnichov? Těžko říci, ale kdyby ano, co vlastně s takovým "spojencem" jako jsme my jiného udělat?

Pavel z Marylandu 16.4.2009 22:38

Re: To máš tak, autore,

Skvely prispevek! Dik. Uz davno jsem v diskusi necetl neco tak zajimaveho. Nas problem je, ze jsme totiz castecne diky naivite a castecne vychcanosti expositurou KGB dodnes. Jsme jedina zeme stredni Evropy, ktera nema s Ruskem nema dostatecne poucnou zkusenost. Tedy, ja myslim, ze ji mame, ale vetsina lidi si mysli opak. Mame dve otevrene proruske strany v parlamentu, proruskeho presidenta, z Karlovych Varu je male Rusko. Jsem presvedcen, ze i Klausovo svrhnuti vlady se odehralo alespon castecne v ruske rezii, mozna i Paroubek nebyl jen uzitecnym idiotem, nybrz soucasti tohoto planu. Kdo pribehne zachranovat zemi, ktera sama strka hlavu do ruskeho chomoutu? Predpokladam, ze nikdo a ja se divit nebudu.

Jiri Musil 17.4.2009 14:57

Re: To máš tak, autore,

Prave prispevek takoveho druhu jsem ocekaval v diskuzi. Me prijde ze nasim hlavnim problemem a to jak za prvni republiky tak dnes je ze nevime na jakou stranu se dat. Vychod ci zapad? Inspiraci interpretace Mnichova mi byl clanek Vaclava Klause na neviditelnem psu. Byla to jednostrana interpretace predvalecnych udalosti vyvolavajici ze Zapadu strach. (http://neviditelnypes.lidovky.cz/historie-k-tragickemu-vyroci-15-brezna-d8l-/p_spolecnost.asp?c=A090315_111603_p_spolecnost_wag)

Tento clanek nechce byt jednim ze stavebnich kamenu jakesi myslenkove konstrukce, jejiz vysledkem by bylo, ze Hitler byl hrdina a my cesi jsme byli spatni. Slo jen o zamysleni se jak na zaklade nasich historickych zkusenosti smerovat dale. A ja citim, ze posledni kroky nasi politicke reprezentace jsou z hlediska prozapadniho velice trapne az tragicke, z hlediska provychodniho mohou byt interpretovany jen kladne.

beowulf 16.4.2009 17:00

Kapitál v roce 1918?

Obávám se, že jsme v roce 1918 žádným promrhatelným kapitálem nedisponovali. Byli jsme od počátku jednou z těch kuriózních zemiček s nevyslovitelnými názvy v prostoru mezi Německem a Ruskem, které přišly na svět jen proto, že staré Rakousko-Uhersko už zkrátka bylo k ničemu, za války německý ocásek, v jejím závěru už jen neodvratitelně se rozkládající zdechlina. Jako čerstvě vylíhlé novorozeně nás tehdy rozhodně žádná z velmocí nevítala s otevřenou náručí. Francouzi se sice nás a Poláky pokoušeli využít proti rajchu, ale jakou váhu tomuhle "spojenectví" přisuzovali, víme...

hugos 16.4.2009 16:40

vážení přítomní...

opakujte si před spaním:jsme bezvýznamný stát uprostřed evropy,bez ekonomiky,potravinově nesoběstačný,bez armády a vlastní zahr. poliriky.....

a proto se musíme chovat pragmaticky:když bude zapotřebí zápas tak západ,když východ tak východ......žádné ideologické plky nejsou na místě.......a pan prezident je pragmatik!skutečný státník musí být pragmatik!!!

Opitz 16.4.2009 15:37

chjo... nebudu sprostý a proto...

Bože, do čeho jsi duši dal?

hank bukowsky 16.4.2009 15:28

bylo by dobré trošku studovat

a zjistit, že kotlinka byla naposledy za Přemyslovců středem tehdejšího prostoru. Od doby Habsburků je kotlinka trvale periférií, ať si by jsme se jakkoliv chtěli zbavit génů i za cenu zaprodání komukoliv (k čemu autor a někteří nikdy nemají daleko). Byli jsme a ještě dlouho budeme periférií. A můžem využít přednosti postavení na periférii, nebo plýtvat silami márně se stát součástí říše. Otázka druhého Mníchova je jen hloupým pokusem dát článku zajímavý náboj.

Jiri Musil 16.4.2009 15:47

Re: bylo by dobré trošku studovat

Clanek je jen nazor ostatne jako jakekoliv tvrzeni o historickych ci socialnich jevech. Ostatne i s vasim tvrzenim o premyslovcich by asi vsichni nesouhlasili. Jak nejlepe podle vas muzeme vyuzit naseho postaveni na periferii? Pak ve vasem prispevku je nadeje, ze bychom periferii jednoho dne byt nemuseli. Co by se melo podle vas stat, abychom se z periferniho postaveni dostali?

Míra 16.4.2009 14:14

Hrozí nám druhý Mnichov? Ano!

A to nikoli proto, že by se západní spojenci proti nám spikli, ale spíš proto, že o jejich pomoc nestojíme. To dal najevo zástupce ČR Jan Kavan otázkou, zda lze vystoupit z NATO. Václav Klaus už řadu let vystupuje zcela otevřeně proti ČR a spojenectví se západní Evropou odmítáním kolektivního projektu EU, protože pro nás není výhodný. A tak v rozhodující chvíli zůstaneme zase osamoceni. Vlastně ne, ještě je tu Rusko, Sovětské Rusko. To nám podá záchrannou ruku, až nás západní spojenci zase "opustí". Václav Klaus se na tu chvilku důkladně a dlouho připravoval. A ta chvilka je tady: svržení vlády v době předsednictví Česka Evropské Unii, instalace lidu neznámého úředníka do funkce předsedy vlády v rozporu s Ústavou ČR, Klausova otevřená podpora komunistům, to všechno je příprava na rozhodující boj o moc v Česku. Ten nastane letos v době parlamentních prázdnin, kdy stát nebude mít fungující politické vedení ani fungující vládu... Akt vlastizrady bude dokonán, Česko vydáno do rukou Putinových.. Nefunkční Senát nebude schopný pohnat V. Klause před Ústavní soud a než se vzpamatujeme, budeme opět v náruči Ruského Medvěda. Václav Klaus bude opět vyznamenán, tentokrát však na Pražském Hradě, kam se slavnostně dostaví nový protektor Vladimir Putin. Jaký řád dostane V. Klaus? Podle mne zaslouží řád provazový, hodně pevný a dobře utažený. miroslav.vojta@volny.cz

Historik 16.4.2009 15:02

Re: Hrozí nám druhý Mnichov? Ano!

Nemáte pravdu. Jedinou zárukou svobodné Evropy jsou dnes USA. A právě ti Američané jsou dnes neustále "okopávání" a někdy i zrazováni těmi, kdo v roce 1938 podepsali Mnichov.

Potřebujem NATO, a EHS (Evropské hospodářské společenství, jak se ten spolek původně jmenoval), ne EU se zahraničně politickými ambicemi, na které nota bene vojemsky nemá ani mít nebude, protože všechny peníze rozdá nemakačenkům, kteří se sem slézají pomalu z celého světa.

Pája 45 16.4.2009 15:15

Re: HISTORIK

"historiku", máte smůlu, jsem rejpal, zvláště vůči odborníkům /viz váš nick/, počátkem EU bylo: "Evropské společenství uhlí a oceli".

Historik 16.4.2009 15:23

Re: HISTORIK

Máte pravdu, také to lze takto napsat. EHS šla dál, EU jde v něčem o hodně dál, ale v ekonomice vlastně není ani tím společným hospodářským prostorem, za který se r. 1956 deklarovala (resp. těch původních 6 zemí).

Pája 45 16.4.2009 15:09

Re: MIROSLAV VOJTA

          Pane Miroslave Vojto, děláte se z nás srandu nebo to opravdu myslíte vážně??!!  Pletete páté přes deváté, nevím kdo vás tak kvalitně "naklvaňoval", ale tak kvalitní "demagogický žvást" jsem dlouho nečetl.

          Právě to, že jak z NATO a EU můžeme vystoupit a to i bez obav z "nevhodné" reakce spojenců, se tyto organizace liší od VS a RVHP. Ani jsme v 68 z VS vystoupit nechtěli a přišel 21. srpen. Myslíte si, že po našem vystoupení z NATO, by nás také něco podobného potkalo? Proč by nás měli naši "západní spojenci" opustit. Jak by se sem ti "sovětští rusáci" dostali? napadli by Bělorusko, Ukrajinu, vtrhli by do států NATO /Polsko, Slovensko/ a nás by zase osvobodili /již potřetí?/. To jako si myslíte, že by "brusel" jen přihlížel. Asi budete strašně naivní, tu druhou variantu ani nechci připustit  /tu vulgární/.  Přeji pěkné odpoledne, běžte raději na procházku.

Jenda 16.4.2009 19:05

Re: MIROSLAV VOJTA

brusel by poslala ostrou notu. Belorusko by napadat nebylo potreba, stacilo by dat povel. V Ukrajine by se holt iniciloval takovy maly prevrat, no boze.

hank bukowsky 16.4.2009 15:31

Re: Hrozí nám druhý Mnichov? Ano!

píšete hlouposti, milej zlatej. je to zrovna tak nebetyčná hloupost, jako zapůjčení grippenů k ochraně Lotyšska, Estonska a Litvy.

A ty skeče o Putinovi: no, co se může urodit jiného, než blbosti na Nenávistném psu. Velmi mi připadáte, jako poslucháči rozhlasové hry o přepadení USA.

Informace 16.4.2009 16:52

Re: Hrozí nám druhý Mnichov? Ano!

Já mám za to, že Klausovi vnuci mají už  hraček dost, nač by jim byl nový dědečkův metál od strýčka Putina.

Budíš 16.4.2009 17:08

Re: Hrozí nám druhý Mnichov? Ano!

S těmi souvislostmi s Klausem souhlasím bez výhrad( je vidět, že vidíte, slyšíte a jste rozumný člověk ) s tím Ruskem už souhlasím méně.Vlastizrada se stala pro politiky běžným zatím netrestaným směrem. Občan se zatím jen divý.

josef krouman 16.4.2009 18:33

Re: Hrozí nám druhý Mnichov? Ano!

kolektivní "projekt" (existuje vůbec menší jednotka akitivity?) se zvrhl v jedno z největších svinstev v dějinách. LS je toho dokladem.

Větší vlastenec 16.4.2009 13:11

Vracíme se domů, na Východ. URÁÁ !!!

Přátelé, soudruzi a soukmenovci, nám levicově cítícícím lidem je naprosto jasné, že na Západ nepatříme. Že jsme z Východu přišli, že si jej neseme v sobě, navždy.

Nám je jasné, že občasné experimenty s příklonem k Západu dopadly vždy hrozně. Např. když jsme pod brutálním nátlakem papeženců opustili naši krásnou cyrilici, a začali jsme používat tu odpornou latinku. (Y)  Jak se tím zhoršilo obecné porozumění základním vědeckým pracím, napsaným v nejpokrokovějším světovém jazyku, v ruštině !  ;-(

A pak ten opakovaný tragický pokus s kapitalismem a demokracií ! Kde jsme dnes mohli být, kdybychom na celých 20 let neopustili nám přirozený společenský řád, socialismus ?!?  :-(

Naštěstí tyto strašlivé experimenty na lidech končí. Po našem volebním vítězství se vrátíme ke svým kořenům, opět se přimkneme k tamtomu na Východě mocnému dubisku. VV R^   Vážení bezpartijní !  Komu z vás není jasné, že se musíme co nejrychleji vrátit do normálu, tedy na Východ, k mezinárodnímu socialismu, ať se neprodleně přihlásí na komplexní školení  : http://www.cssd.cz/s7692/ !!!

>-  Ruská federace - záruka našeho návratu mezi nejvyspělejší národy západní Asie !  Volte ČSSD a KSČM !  >-

Informace 16.4.2009 13:20

Re: Vracíme se domů, na Východ. URÁÁ !!!

Šťastnou cestu!

hm 16.4.2009 13:32

Re: Vracíme se domů, na Východ. URÁÁ !!!

neber ho vážně, je to místní blázen ;-)

vita 16.4.2009 14:57

Re: Vracíme se domů, na Východ. URÁÁ !!!

To není místní blázen;-), to je místní provokatér;-D.

A úspěšný, jak vidno na vás;-P.

hank bukowsky 16.4.2009 15:34

Re: Vracíme se domů, na Východ. URÁÁ !!!

příspěvky toho druhu budí spíše znechucení a vážnou úvahu nad tím, jakého ustrojení jsou tihle lidi. A samozřejmě obavu z nich. Takže kontraproduktívní, nikoliv úspěšní.

vita 16.4.2009 16:11

Re: Vracíme se domů, na Východ. URÁÁ !!!

Jací lidi?

Pokud to aspoň někoho popudí proti levici - a že takto popudí mnohé ukazuje předřečník - je účelu dosaženo.

Houby kontraproduktivní!

hm 16.4.2009 18:26

Re: Vracíme se domů, na Východ. URÁÁ !!!

mne rozhodně nepopudil. Je to místní blázen a provokatér :-)

Větší vlastenec 16.4.2009 14:13

Re: Vracíme se domů, na Východ. URÁÁ !!!

Tak podívejte se, osobo dubiosní.

Návrat naší vlasti k socialismu a pevnému spojenectví s velkým Ruským národem není izolovaným jevem. Kyvadlo dějin se prostě vrací zpět.  R^

A za situace sílícího náporu Islámu se Itálie k nám ještě ráda přidá. Víte, čí portrét měl Duce na zdi své pracovny ?  ;-)

Tak na shledanou.  ;-D

>-  Proletáři všech zemí, spojte se !  Volte ČSSD, KSČM a PRC !  >-

Historik 16.4.2009 15:04

Re: Vracíme se domů, na Východ. URÁÁ !!!

Čí portrét, to mi uniklo. Že by Lenin, který ho velice chválil...

Informace 16.4.2009 16:32

Re: Vracíme se domů, na Východ. URÁÁ !!!

Dám Vám dobrou radu na cestu, nemáte-li kompas. Postavte se čelem k severu, to je tam, kde rostou na stromech lišejníky a pak se vydejte doprava, to je tam, co máte pravou ruku. A jděte pořád doprava, doleva ne, tam byste došel k západním kapitalistům. ;-€

A pozdravujte Volodeňku! Vspominajte dobrom! :-P