2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Vážný 7.8.2009 15:51

Re: Stejně by mě zajímalo,

Zlo neměli zakusit a poznat, ale poslouchat mohli (a nemuseli - měli svobodnou vůli).

Přiznávám se, že na toto odpověďět plně neumím. Jde o to, že přeci jen na to hledíme z pohledu hrnce, který se ptá, proč se hrnčíř na počátku rozhodl dělat krásné i obyčejné hrnce.

Připomíná se mi příběh Joba, kde trochu nahlížíme do "sázky kosmických rozměrů" Hospodina a Satana o Joba. Hospodin Joba miloval, ale stálo mu to za to ho použít v drsném příběhu pokoření Satana. Bůh nás natolik přesahuje, že zřejmě může platit zároveň jeho vševědoucnost (to že vidí od počátku dějin do konce najednou) a zároveň naše svobodná vůle.

Podobná situace byla na počátku. Byl tu Bůh, byl tu jeho Odpůrce a byli tu lidé, které Bůh miloval a stvořil. A cítím, že zde je někde důvod toho vystavení pokušení. To nic nemění na celkovém charakteru Bohu jako spravedlivého, jako pečujícícho (Hospodin je krásné české slovo), ale ani na svobodě Adamovy volby. Ale tohle je opravdu obtížné a lze na to hledět jenom "zdola", jako člověk, který přes všechny podobné námitky poznal, že Bůh je a že on je soudcem mým a nikoli já jeho charakteru...

Věřím, že Bůh měl oba plány. Harmonii v ráji i nové stvoření v Kristu. On zřejmě viděl, že i kdyby to nebyl Adam, tak já - potomek - bych to ovoce určitě utrhl;-) a stejně bych ten proces spustil....

hank bukowsky 7.8.2009 15:41

S určitou nadsázkou lze říci

že je toto rozumný příspěvek a ne oslími můstky a nelogizmy přetkané jazykové cvičení

Vážný 7.8.2009 15:28

Re: Něco k víře..

Rád se nechám o rozporech poučit...

Jenom nechápu, proč je pro lidi tak těžké věřit, že něco NENÍ podfuk, že když Lukáš píše, že věci osobně podrobně prozkoumal, tak, že to napsal on. (To už je tvrzeno od poloviny druhého století, čili po cca 100 letech od Ježíšova života, v době kdy možná žili ještě někteří, kteří Lukáše poznali. Podobně s Janem apoštolem a Evangelistou...)

Nemo 7.8.2009 15:27

Ekumenismus

Jak představuje ekumenismus ukázal Jan Pavel II. svatořečením Jana Sarkandera.

Políbil ale korán.

Nemo 7.8.2009 14:38

Re: Něco k víře..

V evangeliích je tak velké množství nesrovnalostí, že je možné o nich pochybovat jako o historické události.

Popis Ježíšova života pravděpodobně vznikal zpětnou rekonstrukcí podle tehdy známých proroctví. Každý z autorů vybíral podle svých znalostí a dostupných pramenů různá proroctví a podle nich spisoval Ježíšův životopis. Proto mezi čtyřmi evangelii existují takové rozdíly a mnohdy protimluvy, a to přesto, že byly v rámci kanonizace vybrány jako nejvěrohodnější z asi 200 existujících.

Autoři evangelií byli limitováni úrovní znalostí své doby a mnohdy jim chyběla detailnější znalost textů hebrejské Bible. Vybírali si biblická proroctví a bez hlubší znalosti jejich kontextu vytvářeli pseudo-biografii Ježíše.

Podle halachických předpisů se např. soudní proces s Ježíšem tak sotva mohl odehrát. Něco o tom je např. zde: Klamání

Nemo 7.8.2009 13:56

Re: Stejně by mě zajímalo,

Ten příběh Adama a Evy má mnoho vážných nesrovnalostí. Proč tam vůbec byl ten strom, jehož plody se nesměly jíst? Adam a Eva byli přece stvořeni tak, že nedokázali rozeznat dobro a zlo.

Bůh jako vševědoucí musel přesně vědět, jak to dopadne. Proč tedy nastražil tu past?

Katechismus má pro to vysvětlení (§280): "...hned od počátku Bůh myslel na slávu nového stvoření v Kristu."

A dále: (§380): "Hříchem našich prarodičů byla ztracena veškerá harmonie prvotní spravedlnosti, kterou Bůh ve svém plánu pro člověka zamýšlel."

Tak jaký měl Hospodin plán: nové stvoření v Kristu nebo harmonii spravedlnosti? Obojí najednou se přece vylučuje.

Vážný 7.8.2009 13:54

Re: Pomni odkud jsi vypadl a čiň pokání..

Jsou a nejsou. Pokud je dělají slovutní a od Božího života odtržení vůdcové tak jistě.

Ale moje zkušenost byla, že společné modlitební akce, společné pobyty a tam kde to lze spolupráce v evangelizaci a někdy i společné Bohoslužby sborů (třeba přes léto, z počátku hlavně z "provozních" důvodů) mají zvláštní náboj a zvláštní požehnání. To je praktická ekuména, ač jí tak raději často ani neříkáme.

Vážný 7.8.2009 13:50

Re: Zaujímavé

Obávám se že Českobratrská evangelická církev je evangelická = tj. evangelijní již jen podle jména a tradice...

Ale z počátku to tak nebylo mezi evangelíky. Jejich hnutí přinesla řadu novinek: Husité obnovu osobního vztahu k Písmu a osobního vztahu k Bohu. Luteráni spásu z víry v Boží milost, nikoli nebe ze skutků a Bibli jako prubířský kámen a základ víry. Reformovaní poznání hloubky osobního hříchu, nemožnost si pommoci, potřebu osobního pokání a rozhodnutí pro Život s Bohem jako odpověď na vyvolení hříšníka. Čeští bratři potřebu zbožného celého života po obrácení, život jako oběť a služba Bohu a církevní kázeň ve společenství. Obnovená Jednota Bratrská v Ochranově  (Hernhutu v Sasku) spolu s částí dalších obnovu misie v protestantském prostředí, trvalou modlitbu, život z Ducha a z Božího slova na každý den a zdroj probuzení v Anglii a Americe(Wesley se obrátil na jejich svědectví).

Teprve po nástupu liberální teologie a liberální kritiky koncem 19. století dochází k ochladnutí, rozšíření pochybností postupně i o základech víry a odpadnutí. V tomto smyslu je pro mne katolík žijící s Kristem a z Písma na každý den bratrem, ale liberální evangelík spíše pohanem ...

Vážný 7.8.2009 13:36

Re: Stejně by mě zajímalo,

Ti dva nezhřešili tím, co jim i mně (a manželce) dělá radost, ale kombinací všetečnosti (proč bychom měli v ideálním prostředí chtít poznat Zlo - dobro znali), nedůvěry a neposlušnosti. Koneckonců by bývalo stačilo se zastavit, počkat na Hospodina a zeptat se na ta Proč?

Sám nevím zda je to obrazné nebo situační vyjádření, ale určitě v jistém smyslu museli být naši rodiče, protože jejich čin dopadá i na nás.

Měli na výběr svět kde bude jen Dobro (jednou bude obnoven Bohem)  a svět kde bude Dobro a Zlo. Zvolili to druhé v neposlušnosti a dodnes v tomto systému žijeme.

Vážný 7.8.2009 13:30

Re: Něco k víře..

Ač také věřím ve stvoření, tak jen upozorňuji, že změřit vzdálenost Země Slunce není zas takový problém a stačí k němu přechod planety přes sluneční kotouč, měření z více bodů, znalost o velikosti Země, 3. Keplerův zákon a dost trigonometrie. Ale ve zjednodušené podobě to zvládne spočítat středoškolák. Takže přesvědčení, že je AU právě těch 8 minut patří do oblasti věcí o nichž v přírodních vědách nelze míst pochybnost.

Podobně jako zase z historie křesťanství při zvážení morálních kvalit svědků, při zvážení citací následovníků apod. lze mít za to že smrt a zmrtvýchvstání Krista je historická událost. A pak už zbývá pouze se s tím nějak osobně vypořádat, ale to už není věcí historie, ale etiky (a řekněme teologie).

Jozef 7.8.2009 13:18

Zaujímavé

Citát z článku:

"Skoro se zdá, jako by „vůdcové“ už svou evangelickou identitu ztratili a teď se o ni snaží připravit ostatní. Bude prostě jeden recept na zbožnost a basta!"

sprostredkúva rozčarovanie autora zo straty (možno) vymyslenej identity.

Pokiaľ je identitou iba inakosť, je to identita parazita, ktorý nemá vlastný postoj, iba výhrady voči hostiteľovi.

vita 7.8.2009 12:48

Re: monopol

Svolal papež kardinály a povídá:

"Máme tady návrh od společnosti CocaCola na dlouhodobý sponzoring, pokud vložíme název CocaColy do význačného textu. Podmínky nám nabízejí více než výhodné.

Vzpomíná si někdo, kdy vyprší smlouva s pekárnami na 'chléb náš vezdejší'?"

kulis ellinas 7.8.2009 11:50

Něco k víře..

Pokud Vás výklad, jak jej podává Bible neuspokojuje a hledáte"mezery" či chyby v textu, jste ve špatné stopě. Prostě nejste připraven, mentálně, na "dobrou zprávu". To Vám nebrání, předpokládám, věřit tomu, např. že slunce je vzdáleno cca 8 minut letu světelného paprsku, což si taky nemůžete sám nijak ověřit, prostě věříte těm, kteří to tvrdí, že je to tak. Každý věří něčemu, má pro to své důvody, racionální či jiné, ale to, co skutečně sami víme, je minimum, nestojící za řeč. Uvedu další případ, před cca 30 lety člověk po infarktu myokardu musel bez pohnutí ležet, takový byl názor lékařské vědy, dnes naopak jse doporučuje pohyb. Před čtvrt stoletím lékařská komora v USA vyřadila homosexualitu z  katalogu nemocí, a nyní pro změnu tvrdí, /v souladu s Textem/ že je to volba.

JaS 7.8.2009 9:25

Re: monopol

Jo, tak to tvrdí církev - protože se jí to tak hodí ;-P

JaS 7.8.2009 9:22

Stejně by mě zajímalo,

jak by to bývalo dopadlo, kdyby ti dva poslechli Pánaboha a neokusili to jablko. Jestli by jim býval dal nesmrtelnost, tak tady dodnes žili jen dva lidi na celé zeměkouli a jinak jen samá zvěř, která se množí stejně jako lidi tím, co jí dělá radost ;-D Pořád tomu ještě někdo věří!

Ludva 7.8.2009 9:01

Re: Něco k Adamovi

No jo, první lidi se objevili, podle Vás, až v Adamově době, tuším šest tisíc let před Kristem. A ty lovce mamutů a nendertálce si vědci vymysleli ? Já věřím, že Adam existoval, ale první člověk to rozhodně nebyl. A že by si Kain vzal svou sestru - o tom v Bibli nic není. Ten rodokmen je typický pro mnohé kmeny, třeba u Maorů na Novém Zélandě nebo černochů, kde si ústně předávali desítky generací. A k tomu věku - kdoví jakým způsobem se tehdy počítalo. Mohl to být jiný kalendář nebo jiná soustava než desítková. O potopě světa bych raději pomlčel, jestli byla v době dinosaurů, tak tehdy nebyla po lidech ani stopa. Ale konec doby ledové je historicky v dohledu - a tehdy bylo potop plno.

Richard 7.8.2009 8:48

Re: monopol

Mephisto církev není firma. Nevznikla z lidského popudu. Byla to Boží iniciativa. V církvi nefunguje tržní mechanismus, ale Boží láska a Jeho moc. Pokud tyto atributy chybí pak to je pohá karikatura církve a lze mluvit o náboženství. Ovšem křesťanství není náboženství. Je to vztah k Bohu.

Richard 7.8.2009 8:45

Re: Něco k Adamovi

Ludvo první lidé mají perfektně zaznamenaný rodokmen. Není žádný důvod k tomu aby si vymýšlely dlouhý věk a piplali se s tím dlouhým seznamem jmen. Také si všimni, že po potopě se věk prudce snížil. Drasticky se změnilo klima. Tak například dinosauři neměli šanci v nových podmínkách a vyhynuli.

Richard 7.8.2009 8:42

Re: Něco k Adamovi

Adam byl prvním člověkem z Bible to jasně vyplývá. Kain odešel do země Nód a našel si tam ženu. To je pravda. Jenomže to už se lidé rozmnožili. Patrně to byla jedna z jeho sester. Uvědomte si, že tehdy se lidé dožívali věku několika set let. takže Adam s Evou mohl dlouhá léta plodit potomky.

Ludva 7.8.2009 8:39

Něco k Adamovi

Z Bible nevyplývá, že by Adam byl první člověk, maximálně to může být první Žid. Totiž Kain, když zabil Ábela (mimochodem proto, že Hospodin měl raději maso než zeleninu) odešel do země Nódu východně od Edenu. A tam si našel ženu, se kterou měl děti. Ta žena asi nebyla stvořena, ale byla potomkem lidí, kteří tam žili dávno před Adamem. Co na to theologové ?

Mephisto 7.8.2009 8:34

monopol

To s tím monopolem je úplný nesmysl. NIKDY jsem v reálu nepozoroval, že by nějaký "monopol" zlikvidoval konkurenci, a pak vyšrouboval ceny. Pan farář ano? Nefungovalo by to tak proto, protože jakmile by monopol ty svoje výhodné podmínky, kterými zlikvidoval konkurenci, začal znevýhodňovat, začala by okamžitě na globalizovaném trhu vznikat spousta malých firmiček, která by v nadsazených cenách oprávněně spatřovala příležitost ke svému vlastnímu zisku. A pokud by ta velká firma (neříkejme jí už monopol) nešla s cenami dolů, ztratila by po jisté, nepříliš dlouhé době svůj tržní podíl.

Zcela obdobná úvaha platí i pro tu kvalitu, a "jeden recept na párky". Firma se může stát monopolem jen tehdy, pokud dlouhodobě splňuje nejlépe ze všech firem preference zákazníků za nejnižší cenu, a navíc jí musí hrát do karet celá řada dalších okolností. Pokud by po hypotetickém zlikvidování konkurence firma začala utahovat šrouby, okamžitě by to znamenalo příležitost pro nové firmy, takže ...

... je to prostě hloupost :)

kv 7.8.2009 8:24

Pomni odkud jsi vypadl a čiň pokání..

Vůbec nechápu smysl ekumeny. Pokud každé společenství bude poslušno Kristu a jeho slovu tedy bude kázat evangelium všemu stvoření naplní tím svoje poslání církve. Ať se církve vrátí k Bibli, k Pánu Ježíši  Kristu a nechají se naplnit  Duchem svatým. Všechny ty náboženské kudrlinky, konsily a ekumenická setkávání jsou náhradou za Boží moc a pomazání.

richard 7.8.2009 8:18

Jedinou autoritou je Bible

Pane faráři, manželství je svazek posvátný. Což nevíte, že věřící muž posvěcuje svoji ženu a naopak ? Samozřejmně žeje svazkem praktickým, žena je mužova pomocnice. Ekumena mě jako křesťana zajímá potud pokud  lidé repektují autoritu Písma. O první církvi je napsáno a byli jedna duše a jedna mysl. Pokud hlavní rpoudy církví mají na mysli globalizaci pak je tento spolek v ohrožení, že místo nevěsty bude spíše nevěstkou. Církev se má drže hlavy církve a tím je Kristus. Pravá církev má dva atributy nese ovoce Ducha svatého a má moc /ne politickou/ uzdravovat nemocné, vyhánět démony a projevují se v ní všechny duchovní dary /mluvení v jazycích, proroctví, dary víry atd/. Ať si každý znovuzrozený křesťan pečlivě porovnává svůj život s Bohem s první církví. Mnohá společenství dne sjsou spíše organizací typu svaz zahrádkářů, nebo včelařů. Pán Ježíš řekl kdo věří ve mne tytéž skutky, které já činím bude činit nýbrž větší nad to protože já jdu k Otci. Pane faráří co vy na to ?!?

občan 7.8.2009 8:01

Re: No,

otázku práva a spravedlnosti není třeba pomíjet. Zmíněné jevy růstu blahobytu jsou většinou podle práva a právní systém naopak k exponenciálnímu růstu bohatství všech přispívá. A pojem spravedlnost jest v podstatě asociální. Pokud si uvědomíme, jak je používán, myšlen a prosazován jedním každým z nás.

Baghíra 7.8.2009 7:49

"Až s jakousi zvrácenou radostí zesměšňujeme svou minulost a zápasy předků."

Nic si z toho nedělejte, u katolíků je to just nemlich to samé. Jen když se může plivnout na něco z minulosti, se skrytým přízvukem: "To my už jsme jiní!"

Hadí oči 7.8.2009 4:36

Re: No,

Ke spojení kapitálu (v tom obecném slova smyslu) nepochybně došlo mnohem dřív, než ke vzniku a následném spojení toho, co si můžeme pracovně nazvat "odbory". Proto není nic divného na tom, že i odbory ovládli a vedli ti  "úspěšní",  t.zn. lidé všehoschopní a ochotní vydělávat na čemkoliv a na komkoliv za jakoukoliv cenu.

Myslím, že se oba shodnem na tom, že ať se jedná o zastupce "kapitálu" nebo zástupce "odborů", vždycky jde především o to si namastit vlastní kapsu.

Rozdíl bude v tom, že v systému "kapitálu" si malá skupinka lidí hodně namastí kapsu a na ostatní toho moc nezbude, kdežto v systému "odborů" se stejné množství peněz tak jaksi rozptýlí. U obou systému nakonec v průměru mají všichni totéž.  :-)

Otázku práva nebo nedejbože dokonce spravedlnosti zcela úmyslně pomíjím.

Tomas Pansky 7.8.2009 2:14

Pane Vejnare, v chapani ekumeny mohou byt rozdily. Ja osobne ....

... ji prijimam jako moznost k poznani neceho jineho a z toho nasledovne plynouciho respektu.  To muze probihat i presto, ze si lide uchovaji svoji identitu.  ... Z vasich slov ale citim, ze za vasim clankem muze byt jeste neco jineho, co zde ale neni receno.  Nebo se mylim?  top0625top@hotmail.com

Tomas Pansky 7.8.2009 2:09

Pane

Jura Jurax 7.8.2009 1:48

No,

o monopolu má pan farář přestavy jak z devatenáctého století ... ale jinak projevuje zdravou skepsi k EU stále víc násilně centralizované (momentálně skrze LS) - Nebo snad provázely spojování proletářů méně vzletné projevy než ty, které dnes globalizují Evropu?R^