28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Dlouhodobé vzdělávací problémy nikdo neřeší

Tak jsem vám slyšel zajímavé zvěsti. Naším (českým) světem prosakují zprávy, že je špatně, když má kdekdo maturitu. A že bude nutné počet maturantů omezit (třebas náročnými testy), a zbytek populace tak dostat k tomu, abychom měli více učňů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 5.10.2021 10:56

Ještě je potřeba ho zmasírovat, aby vhodil Ten Jediný Správný lístek...

Z. Lapil 5.10.2021 13:13

Inkluze je fajn, ale musí naplňovat definici: upravit systém tak, aby absorboval dosud nestandartní prvky. Přidat do fungující školy (ano, klasická škola JE funkční systém) nestandartní prvky a neměnit ji (druhý učitel NENÍ změna) znamená riskovat, že nasypete písek do soukolí. Což se právě "oficiálním" způsobem inkluze stalo.

Už jsem tu o klasické škole párkrát napsal: "Chci, aby z tebe vyrostl samostatně uvažující tvůrčí člověk. Takže si tady sedni a dělej, co ti řeknu".

P. Hatina 5.10.2021 14:27

Víte, ono možná to co píšete v závěru je omyl.. ""Chci, aby z tebe vyrostl samostatně uvažující tvůrčí člověk.", ona už totiž škola nemá příliš možností, aby děti vychovala, aby takto vyrostly.

Jak si ještě pamatuju z přednášek psychologie, tak tyhle vlastnosti se budují ještě v předškolním věku (v rodině, v dětských kolektivech ve školce, mezi kamarády, atd..) Čili při nástupu do školy je ten vývoj už prakticky ukončen, už je determinováno, zda dítě bude (nejen ve škole, ale i potom v životě ) aktivní, samostatně uvažující a jednající ale i zodpovědné. Nebo naopak pasivní, ustrašené, a pod..

Škola už to příliš změnit nemůže, a záleží pak na tom jak je ten její systém postaven, zda ho to dítě může, dle svých schopností využívat, nebo zneužívat, či ho může poškozovat. V tom je ten historický systém školy " sedni, dělej, poslouchej a uč se co ti řeknu" výhodnější pro ty pasivnější, protože je to naučí alespoň ty znalosti. Zatímco nastavit ten systém pro ty aktivnější, znamená ty pasivnější odepsat, protože ty se už pak nenaučí vůbec nic. Btw - stejně ale i bude nutné odepsat i část těch aktivnějších, kteří sice budou aktivní, ovšem nikoliv co se týká školní výuky-- (ono se totiž všechno hrou naučit nedá..:). krom toho jde ten trend poněkud nezádoucím směrem, ty děti jsou aktivnější ve společenských vědách , ale o znalosti a vývoj v technických vědách zájem nemají..

Čili, tedy, možná je lepší kombinace, napřed se nauč co ti je předepsáno, a pak ještě navíc projevuj nějaké svoje aktivity. Proč ne.. Jak ostatně říkali staří latiníci, Hic Rhodus, hic salta, tedy pokud to vůbec umíš...

Z. Lapil 5.10.2021 15:12

Nemohu nesouhlasit, ALE!

Co takhle rezignovat na "škola je povinna děti naučit to, co je předepsáno", protože to nutně znamená, že některé děti všechno prostě nezvládnou (a rezignují a zlobí), zatímco některé nevyužijí své možnosti (a nudí se a zlobí), a místo toho dát škole úkol "nauč každé dítě, "co se do něj vejde".

Čímž samozřejmě rezignujeme na školní lavice a na kázeň ve smyslu "všichni sedí a mlčky pracují" a samozřejmě někteří nestíhají (mj. protože už několik let jsou čtyřkaři, takže mají základy jakés takés, ale rozhodně ne spolehlivé a kvalitní) a někteří nevyužívají svůj potenciál.

Víte - já jsem ještě před pár lety byl zastánce klasiky přímo militantní, ale pak jsem se (skrze děti, jak jinak) ocitl v sousedství alternativního školství, konkrétně Montessori a poslyšte - ono to funguje. Dodnes se mi tomu nechce věřit. Mj. jsem dostal zajímavý argument: bytosti myslící, a mláďata zvláště, jsou bytosti neuvěřitelně zvědavé */. Neboli dej kantorovi do ruky možnost pracovat s dětmi individuálně (což NEZNAMENÁ i každého sedět a říkat mu teď udělej to a pak tohle), a zpod rukou mu začnou vypadávat neuvěřitelně vzdělané děti. Neuvěřitelně vzdělané v tom smyslu, že i ti největší hlupáci budou umět jakž takž číst a psát a ti chytří - Einstein hadr.

V ideálním případě kantor (skoro) neučí, ale děti přímo manažuje: zvládl jsi tohle? Pokud ano, pokračuj tímhle nebo tímhle, a jestli máš pro dnešek "psaní" dost, tak si potrénuj násobilku. Petrovi taky moc nejde, ta se ho zeptej, jestli si s tebou nechce dávat příklady, súpolu to budete mít zábavnější.

P. Hatina 5.10.2021 18:15

Bohužel, právě to co uvádíte přesně odpovídá tomu co jsem popsal. A tedy i díky tomu, že máme kousek od nás Montessori školku a nedaleko od ní Waldorfskou základní školu. S některými rodiči kteří to tam s dětmi zkoušeli, se znám. Na to jaká jsme tady díra, je to sice pozoruhodné, leč kšeft je kšeft, to Vám jistě řekli, jaké se tam platí školné...

Nicméně, tyhle školy jsou vhodné právě pro ty aktivní děti, jak jsem to výše popsal. Ano, právě pro ty děti, které si sami určí -teď se bude samostatně učit to a to (ovšem prosím z nějakého výčtu toho co se má učit). pak si dá samo od sebe pauzu, a pak si zase určí něco jiného. Nebo si třeba řekne i o něco navíc, co ho zajímá se naučit (když už to co je potřebné zná).

Zatímco, asi Vám to dojde , ty pasivní děti tam sedí / by seděly jako blumy, neučily se nic, a on jim ten kantor pořád stát za zády a strkat je do učení nemůže. Čili, tyhle pasivní děti se pak v těchto výběrových školách naučí mnohem méně než v těch obyčejných.

Ovšem, tady jsme právě u toho kvanta informací, které se mají děti ve školách učit, ale často se stejně nenaučí. A jestli za to dostanou čtyřky, nebo jim moderní učitelé dají "za snahu dvojky, to nevylepší. Ale lze na to v řadě předmětů hřešit, že se "prostě" nenaučí, ale jde se dál. Zatímco, jsou bohužel nějaké bazální znalosti, které by to dítě po nějakém stupni znát mělo.

Pokud se třeba takové dítě nenaučí do nějaké třídy pořádně číst psát plus kupecké počty (sorry za ten výraz), tak to bude mít v životě sakra těžký, i kdyby pak omylem vystudovalo nějakou privátní vysokou školu pro managery ;-D

Z. Lapil 6.10.2021 10:15

Je fajn pobavit se s někým, kdo ví, oč jde :-).

Ad cena: "naše" Montessori přišla na 1700,- měsíčně, teď je snad na dvou tisícovkách. Není to úplně málo, ale pokud nejste nezaměstnaná samoživitelka, dá se to zvládnout. Jedině je na tom hloupé, že paní Montessori ten systém vymýšlela pro extra chudé (severoitalské) děti, které do školy chodily spíš příležitostně, a přesně taková děcka to školné vyšachuje.

POZOR - nestátním školám stát neplatí to, co školám státním., takže školné mj. dorovnává peníze na žáka. Určitě neplatí příspěvek na obědy (ve stejné jídelně platí nestátní děti víc) a nevím, jestli neplatí provoz nebo investice (výměna oken, zateplení...). Myslím, že to jsou ty investice.

S línými dětmi musíte mít pravdu, ale v té naší nějak nejsou. Osobně to opravdu přičítám tomu, že se děti vzájemně inspirují. A samozřejmě je musí inspirovat/motivovat učitel, když je nechá sedět jako blumy je samozřejmě celá školní docházka ničemu.Nemluvě o tom, že z lenocha úspěšného člověka neuděláte, kdybyste mu do hlavy nalil všechno vědění světa.

Kromě toho platí, že KAŽDÁ škola musí plnit rámcové plány a je kontrolována školní inspekcí. Ujišťuju vás, že (zase: tato konkrétní škola) několikrát častěji, než státní škola v tomtéž městě.

Mmch - totéž platí i pro domácí vyučování: každé dítě musí patři "pod" nějakou školu a ta ručí za jeho zdárnou výuku. Ta naše má domácích žáků povícero, pravidelně (leden; červen) je veřejně přezkušuje a skrze různé školní akce (exkurze, projektové vyučování) jsou jaksi organickou součástí školy.

Vlastně není důvod být zbytečně tajemný: http://narovine.eu/skola/domaci-vzdelavani/

P. Hatina 6.10.2021 11:26

Díky za reakci, jasně jak píšete, pokud do té školy chodí jen samé aktivní děti, je to dobře. To snad patří i k "jejím dobrým mravům" , že si (poměrně brzy) zjistí, jaké vlastnosti to které dítě má a pak tedy může doporučit rodičům, zda pro něj má tato (a placená ) výuka nějakou většinu výhodu, nebo naopak. A že o tom mluvím, a vídám takové děti ve městě dost často (nejdou přehlédnout), že i na dobře míněnou radou reagují hlučně a sprostě, a nemají ani tak daleko i k fyzickému napadení.

Takže asi tak, ony všechny děti jsou dosti individuální, a větších odchylek od normálu (pokud se dá takový definovat) je spousta, a potřebovaly by v ideálním případě tedy i rozličný, pro ně optimalizovaný způsob výuky. Pokud tedy na to společnost má a je schopna jim ho poskytnout. Nikoliv tedy jen finančně, ale i odborně, organizačně, i se zajištěním bezpečnosti, a podobně

Z. Lapil 6.10.2021 12:22

Tahle konkrétní škola vyžaduje, aby před zápisem dítě s rodiči strávilo den ve třídě. A fakt je, že typický rodič je viditelně alternativní.

Mám ale za to, že právě škola na podobný způsob je ten správný podnik pro ne-průměrné děti v tom smyslu, že z nich dostane to nejlepší, čeho jsou schopny. Klasická škola jakž takž umí řekněme 80% děcek, ale těch krajních 10% z každé strany ubije buď přílišnými nebo naopak nedostatečnými nároky.

Pro jistotu: problémy učit se způsobuje nejen hloupost, ale i nekázeň, ať vrozená či získaná.

V. Němec 5.10.2021 7:00

Není maturita jako maturita a maturant jako maturant. !!!

P. Dvořák 5.10.2021 6:32

Pevně věřím tomu, že znalostí angličtiny, rasovým a genderovým rozborem Shakespearova díla, zvládneme nejen nastávající energetikou krizi.

J. Nevrkla 5.10.2021 8:29

R^:-)

J. Cimbálník 5.10.2021 4:01

https://youtu.be/OhcBaC5U148

P. Dvořák 5.10.2021 6:34

R^ ;-D

J. Krásenský 5.10.2021 1:34

Platí tržní princip. Pokud chtějí zaměstnavatelé sehnat na volná místa dělníků kvalitní zaměstnance, je třeba tato místa učinit atraktivní. A změnou jazykovou toho nedosáhnou - operátor výroby je dělník a místo takto nazvané lidí nepřiláká, pokud mzdové podmínky budou tak nízké jako doposud, které nezohledňují ani směnnost ani prostředí ani přísně pravidelnou pracovní dobu. A nářky managementu, že se lidem nechce pracovat jsou velmi pokrytecké - ať si tedy zaměstnavatelé představí, že by za nabízené peníze pracovali sami. Takže v našem tržním prostředí je jasné, že i námezdní síly se chovají tržně a jdou tam, kde je to pro ně výhodnější. Přeci nejsou nějaká charita pro chudáky zaměstnavatele. A až vznikne nabídka atraktivních dělnických profesí - míst, náplní se i učňovské školství.

J. Stehlik 5.10.2021 8:40

Z celé diskuse nejsmysluplnější příspěvek . R^

L. Harvánek 5.10.2021 9:22

Přesně vystiženo.

P. Hatina 5.10.2021 10:11

Jenomže no právě, a v tom je ten big problém. On totiž zaměstnavatel - což je tedy pro dělňase podnikatel, (neřešme teď veřejnou sféru) jim může přidávat jen do té míry, dokud mu celkové náklady (včetně tedy mzdových) nedosáhnou (očekávané, popřípadě nasmlouvané) příjmy z té produkce.

Zjednodušeně řečeno, jen za tolik, za kolik on prodává svou produkci, může "nakupovat" i pracovní sílu. A pokud tedy v té oblasti existuje konkurence (třeba z východních trhů), tak ta prodejní cena produkce nemusí být příliš vysoká. V tom jsme měli doposud výhodu řečené montárny Evropy, že ty dělnické mzdy u nás byly nízké. Jestli bude tlak je zvedat, tak se musí počítat s tím, že se většina těch podniků zavře.

J. Stehlik 5.10.2021 10:47

Ano to je jedna strana mince . Druhá je také cenová výše (drahota) . Zjednodušeně řečeno stavěl jsem dum před pár lety a díky regulacím se stále zvyšují nároky a technologie . Po lopatě , dnes nemužete topit přímotopem , ale musíte mít tep. čerpadlo . A to je jen vrcholek ledovce . Když je drahota , musíte mít na stejnou věc větší plat než ten který nesmyslné regulace nemá. Celé se to nabaluje jak sněhová koule a socialisté valí další a další regulace . Jenže ty mohou splnit jen bohatí .

B. Berlinski 5.10.2021 15:33

Tak to jste napsal přesně pane Krásenský.