3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
neuropan 6.11.2009 9:14

Re: ano vazeni soudruzi

Souhlasím, protože SVOBODA je pro naprostou většinu lidí naprosto prázdný pojem a hlavně obrovská zbytečnost. Nedá se za ni nic "pořídit". Už dávno razím teorii, že kdyby Husák nechal postavit v každé Horní Dolní supermarket s plnýma regálama, tak ho máme na Hradě dodnes. Teď namítnete, že je to nesmysl, protože bolševik neměl co do těch regálů strčit, což ovšem neplatí, protože se vždycky s něčím obchodovalo formou barteru, něco za něco jiného. Zboží bylo relativně dost, ale bolševik se vyžíval v tom, jak s námi cvičil. Pamatuji si, jak jsem jako dítě stál frontu na krabičku kakaa v davu mých spoluobčanů. Ovšem když kakao, tak povinně i lískové oříšky a jeden pytlík mandlí.

tich@dohoda 6.11.2009 9:33

Re: ano vazeni soudruzi

podepisuji !!!!!!! Cekani a fronty nenavidim i dnes, tehdy jsem ovsem stal treba ponizujici fronty na banany, manzelka je mela hrozne rada a dcera samozrejme taky, co by pro ne clovek neudelal :-) , tak jsem to prekousl, ovsem opakuji, HROZNA DOBA !!!!!!!!!! , prave proto jak s nami bolsani/rudi/ cvicili na vsech frontach, nejen ve frontach na banany. Cest :-)

Jenda 6.11.2009 9:49

Re: ano vazeni soudruzi

Coz ovsem plati. Bolsevik fakt nemel co do toho regalu strcit. Pokud by tam necpal lokomotivy a ocelove trubky. Socialismus totalne podvazal lidskou iniciativu a vysledkem bylo totalne neefektivni hospodarstvi. Ovsem planovane. Zadne cyklicke krize, pekne pomaly neustaly rozklad.

Honza 6.11.2009 11:24

Re: ano vazeni soudruzi

Řekl bych, že jste onu dobu nezažil. Já v ní prožil desítky let a opravdu prázné regály jsem neviděl. Je samozřejmě pravda, že občas něco nebylo, ale rozhodně se nejednalo ani zdaleka o trvaly jev, jak se to dnes prezentuje. Pokud jste něco potřeboval, sehnal jste to.

Podvázání iniciativy je zajímavá myšlenka, která má i druhou stranu. Nemusel jste se bát podvodníků a platily závazné normy. O efektivitě soukromníků se ovšem dá dlouze polemizovat. Znám případ bývalého výrobního družstva (cca 40 lidí), zprivatizovaného bývalými vedoucími. Dříve jim stačily dvě Avie a na služební cesty jezdili autobusy, nyní mají zase dvě nákladní auta, ale asi deset osobních, z části terénních (ve firmě je celá rodina majitelů). Jistě, vydělali si na to, tak proč ne.

... 6.11.2009 11:37

Re: ano vazeni soudruzi

A toto, vážení, má volební právo.

Vážně, lidi s mozkem vymytým reálným socialismem jako vy jsou přesně ten důvod, proč tahle republika i po dvaceti letech ve s*ačkách. Až vaše generace vymře a vaši potomci taky, pak teprve budeme mít šanci začít tady zase žít normálně jako slušní lidé. Tedy pokud nás do té doby nesežere EU/RVHP a nezačne to nanovo.

lucinapes 6.11.2009 10:58

Re: ano vazeni soudruzi

ale oni lidé opravdu chtějí jenom se mít líp!!! ty strany a doktriny jim k tomu mají pomáhat, ne být cílem! Friťák a předtím rockandroll byl nebezpečnější než Tigrid a Svědectví, protože ukazoval ten rozdíl politik hmatatelně! Kdysi nad Quelle slintal celý národ jak dnes úchyl nad pornem, v každém slušnějším obýváku byl katalog na čelném místě - heč, my máme (aspoň) ten katalog z vytouženého západu! Ropzhlídněte se kolem sebe po světě, kolik bylo a je Ghándíů, a kolik Sarkozyů? Kdo je ochoten žít jen pro národ za trochu polívky? a ví pak, co vlastně lidi chtějí?

Alexandr Götz 6.11.2009 11:04

Re: ano vazeni soudruzi

Velmi výstižné a přesné, to si Pavle Vandasi přečti!

vandas 6.11.2009 11:24

Re: ano vazeni soudruzi

Nazdar Sašo, Tebe bych tady nečekal. Vzpomínám na Tebe a zdravím. Ozvi se!

Pavel

Jakub S. 6.11.2009 11:51

Re: ano vazeni soudruzi

...ale to platí o většině  l i d u  všude , ne snad - ? Gaussova křivka. Ne?!

M. Zima 6.11.2009 8:32

Ano, ty katalogy

aktivovaly dominantní českou národní vlastnost  - závist a vyvolávaly otázku, kdo vlasně vyhrál WWII. Komunistické střední kádry, které byly na rozdíl od špiček drženy zkrátka opouštělo stranické přesvědčení a jímal je vztek a pochyby, zda se daly na tu správnou stranu. Mnohé z nich to vedlo k aktivnímu odboji, vhodili všechny ty legitimace a vyznamenání do záchoda a představují dnes demogratickou elitu země.

Ostatně, ty katalogy ukazují národní vyspělost dodnes. Podívejte se např. na rozložení filiálek Conrada, nebo Media Marktu. Vyhýbají se Česku nejenom ze strachu že by jim to tam rozkradli, ale i z důvodů kulturní a technické úrovně národa.

A co se týče Západu, není důvod k pesimismu, včera mi např. vnutili katalog Bauhausu, stejně silný jako Quelle, jenom pro mě zajímavější.

občan 6.11.2009 8:45

Re: Ano, ty katalogy

Conrad tu snad normálně prodává ne ? O filiálky nejde. Desetimilionový trh a 600 dlouhá republika za to nestojí. To byste se divil, kolik poboček lecčehos pro náš trh je v Polsku, na Slovensku nebo v Rakousku. Teď už je to přeci jedno.

M. Zima 6.11.2009 8:49

Kde má v Česku prodejny s těmi vyloženými katalogy?

CIPÍSEK 6.11.2009 10:26

Re: Ano, ty katalogy

Conrad podle mých  zkušenosti prodává nyní pouze zásilkově - měl sice smluvní prodejce,ale s nimi letos rozvázal smlouvy.Zkuste si aktuální stav ověřit na  www.conrad.cz  .

tich@dohoda 6.11.2009 8:51

Re: Ano, ty katalogy

udelam obzvlastni vyjimku, soudruhu Zimo a zareaguji na vas komentar. Pisete kraviny, soudruhu, obecne to s narodnosti nema co delat, jde lidske chovani , lide proste reaguji na dobu/polit. system/ bidu/ a pod. Spousta nemeckych soudruzek po WW II ochotne soulozila s US Army cernousky za nylonky ci konzervu. V 70'ych letech by to uz neudelaly, jednoduse si to sly koupit. Spousta Nemcu kolaborovala s Americany naprosto zistne a politika je vubec nezajimala, stejne tomu bylo za sovetske okupace CSSR , jde o naprosto prirozene lidske chovani, ja to neobhajiji ani neodsuzuji, zkratka to tak je. Cest :-)

M. Zima 6.11.2009 9:00

O nikoli,

prostitutky z nouze jsou přecijenom jiná kategorie, nežli čeští vyžírkové, kteří doma hlásali převahu socialismu a když se jim podařilo vyjet, nešli na kongres, který byl záminkou, ale honili se po městě, hledali, kde mohou vyměnit v náramku od hodinek ukryté peníze, aby mohli podle přivezeného seznamu nakoupit. (viděl jsem osobně a na NP popsal)

lucinapes 6.11.2009 11:05

Re: O nikoli,

a co má bejt? To byla chyba komoušů (sami měli specielní prodejny luxusního zboží stejně jako Sanops), ne těch lidí, ti se chovali úplně normálně, to je, jako byste jim vyčítal i ostatní normální lidské potřeby, včetně WC (a i ty byly na západě mnohem lepší).

NevericiTomas 6.11.2009 11:28

Re: O nikoli,

To mate tezky, Zima. Bavorak jde kazdou nedeli do kostela, ale v patek si zajede zapichat se slapkou do Cech...

lucinapes 6.11.2009 11:00

Re: Ano, ty katalogy

dnes není katalog potřeba, většina rodin má internet. Tak nejsou potřeba ani filiálky, jen rozvážka.

občanka 6.11.2009 8:19

Malá vzpomínka

V podniku, kde jsem pracovala, řada žen jezdila na jednodenní zájezdy do NDR. Říkalo se jim "drancováky". Kupovalo se tam to, co nebylo tady a v NDR občas dovezli něco ze záp. Německa, aby lidi trochu upokojili. Běžně se tam nakupovala dětská obuv, záclony, prádlo a já nevím, co všechno, Na ty zájezdy jsem nejezdila, studovala jsem při zaměstnání. Ale měli jsme doma švýcarský katalog určený pro diplomaty. Pamatuji se na otázku mého synka, když jsme doma o tom zájezdu mluvili: "Proč nejedou na drancovák do Švýcarska, tam mají všechno?" Odpověď mi v paměti neuvízla, ale ta otázka ano, protože byla tehdy tak "absurdní".  

tich@dohoda 6.11.2009 9:16

Re: Malá vzpomínka

dnes se nam to jevi jako smesne /nastesti/ , ovsem je hruza , ze jsme v tom zili a dokonce to nejak pripadlo "normalni" . Mam podobnou vzpominku, byli jsme v Recku / v lete 1989 , to uz se mohlo cestovat na individualni devizove ucty /, pochopitelne tech penez jsme meli malo a dcera / 4 roky/ kazdou chvilku chtela zmrzlinu nebo nanuka , Algida tehda stala pro nas jmeni. Rikali jsme dcerce, ze nemame tolik penizku, ptala se, jakto ze nemame penizky kdyz s maminkou porad pracujeme . Hrozna doba, nastesti sli bolsevici /rudi/ za par mesicu do pryc. Cest :-)

lucinapes 6.11.2009 11:09

Re: Malá vzpomínka

a nezapomeňte na to, že i když to bylo v rámci RVHP, tak celníci (NDR) na hranicích ty boty lidem nařídili zout a odevzdat a celému autobusu rozdali igelitové pytlíky, protože všichni své staré české boty už zahodili, aby podvedli celníky, že už v těch botách přijeli. A co celní prohlášení?

Bereniké 6.11.2009 13:15

Re: Malá vzpomínka

Mým rodičům se pokaždé podařilo všechno z NDR provézt, nikdy nás o nic nepřipravili. Ale jednou nás Němci donutili zaplatit příšerné clo za dětské kolo pro bráchu, co tam rodiče koupili a netušili, že se taky nesmí vyvážet. Dokonce jsme se museli vrátit do Drážďan a tam proměnit české koruny za východní marky, abychom na to clo měli, jinak nám celníci hodlali to kolo vzít. Český celník se nás pak soucitně ptal, kolik jsme museli zaplatit.

Oni byli ti jejich celníci opravdu drsní, často jsme viděli, jak prohlížejí Němce do posledního detailu, nějakým speciálním nástrojem zkoumali i vnitřky trabanta. Rodiče se jednou u moře seznámili s jednou německou rodinou a ti nám dali asi tisíc marek na útraty s tím, že až přijedou do Prahy, tak se u nás zastaví a my jim dáme adekvátních tři tisíce korun, protože měli hrozný strach z toho, že by jim celníci ty peníze na hranicích našli. Opravdu za dva měsíce přijeli do Československa a pro peníze si pak přišli. Pamatuju se, jak nás to překvapilo, že důvěřují cizím lidem a že jdou raději do rizika, že je okrademe a zapřeme jim to, než aby riskli pašování přes hranice.

S.P.Q.B 6.11.2009 13:33

Re: Malá vzpomínka

přes hranici se muselo jet tak o půl deváté,východoněmecká televize totiž vysílala filmy od 20:15 a celníci pak na kontroly kašlali,aby o nic nepřišli, jen muselo být

"poctivě vyplněné",rozuměj hodně popsané, "celní a devizové prohlášení"

jo jo,kdo vozil dětské věci,boty,autodíly nebo vercajk,musel mít za ušima

Juraj P 6.11.2009 16:49

Re: Malá vzpomínka

No, ono šlo o dva druhy zboží: to opravdu západní v přijatelné ceně, určené pro "uspokojování potřeb" občanů NDR, které pak našim občanům ti celníci zabavovali, popř. je nutili platit clo (to byly i ty žádáné boty západního střihu), a pak zboží, které nemělo "devizové" pozadí, jako např. ty různé žehličky, mixéry, záclony a pod., které však pro nás bylo v NDR výhodné i cenově, a jejichž "vývoz" už byl východoněmeckým úřadům šumafuk (možná šlo i o zbavování se nadmormativní produkce)...

Jakub S. 6.11.2009 20:18

Re: Malá vzpomínka

Šumafuk?! Dětské botičky Salamander, vyráběné v Gestattungsproduktion ve Weissenfelsu - ? Ale! O tom něco vím. Jak ti grázli v úplně nacistických uniformách prolízali ve vlaku všecko a zjišťovali, esli děcka mají ty botičky ochozené a jak vypadá stélka apod. - ! A esli nemáme někde zabalené ty očividně autentické, onošené...

.. 6.11.2009 8:12

Díky!

Pište častěji!

Conseil 6.11.2009 7:59

Podpisujem...

...celý článok, iba chcem upozorniť, že "zrcadlo se nastavovalo" v "střediskové vesničce" a nie v "Pelíškách".

Baghíra 6.11.2009 7:51

Když se Rooswelta ptali, jakou knihu by dal přečíst Stalinovi,

odpověděl. "Katalog Sears & Roebuck." A malého Neffa, skálopevně věřícího, že Západ je před krachem, poprvé napadly pochyby, když viděl, na jak nádherném, doma nevídanem papíře Západ tiskne.

lucinapes 6.11.2009 11:10

Re: Když se Rooswelta ptali, jakou knihu by dal přečíst Stalinovi,

R^R^!

Jakub S. 6.11.2009 11:57

Re: Když se Rooswelta ptali, jakou knihu by dal přečíst Stalinovi,

Tedá - R^;-)