20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
MUDr Jiří Kilian 6.9.2008 9:58

zhůvěřilost

Adjektivum zhůvěřilý má kolem sebe celou menší čeleď: zhůvěřile, zhůvěřilost, zhůvěřilec.

Ta slova jsou jako ponorná řeka. Jejich kořen se vidí ve staročeském přídavném jménu uvirý ´křivý´. Pak doklady mizejí, ale např. v nářečích přežívá zhouvěřelé dřevo (tj. zkroucené) nebo zhověřilý člověk (zlenivělý). 

V 60. letech prodělala tato slovní čeleď konjunkturu, která (podle jedné z klientek jazykové poradny) začala Drdovými Dalskabáty. Další doklady se najdou u Lenky Haškové (zhůvěřile jsme se smály), Ivana Kříže (nesnáze a zhůvěřilosti) nebo Jindřišky Smetanové. Ta píše o podivínském holiči, k němuž dovedla syna na ostříhání, aby se cosi dověděla, a své vnitřní dilema popisuje takto: Měla bych se vykašlat na budovatele Suezu, měla bych především sledovat holiče a nepřipustit jakoukoli zhůvěřilost na vlastním dítěti. Snad nejznámější doklad je ze Štaidlovy a Černého písničky Trezor: Jenže potom v naší vile / chovala se zhůvěřile. Dokonce i Rudé právo napsalo v roce 1969 napadl zhůvěřilec chodce boxerem. V 90. letech se slova dostala znovu do oběhu a někteří konzervativní a nepříliš sčetlí uživatelé jazyka je kárali jako novotvary. 

K čemu nám ty výrazy jsou? Původní význam adjektiva zhůvěřilý, ať už ´křivý´ nebo ´křivácký, (společensky) nepřístojný´, zná málokdo. Sahá se po něm právě pro jeho neprůhlednost; proto, že "jaksi" připomíná něco o důvěře (srov. slovenské zdôveriť sa) nebo o přílišné důvěrnosti - ale zejména připomíná slovo zhovadilý, jenže není tak silné a není žalovatelné. Je tedy jeho volba úhybný manévr, asi jako se doporučovalo, když už se člověku dere na jazyk kruci´fix!, udělat z toho třeba kru-tí brko.

M. Zima 6.9.2008 9:56

Pane Payne

když jde o ten pohled zpět, nevzpomínáte si náhodou, jak to bylo s tou kontinuitou na cenné zkušenosti z totalitního systému, když šlo o to nepustit Čechy z exilu na českou scénu? Dnes mi nějak připomínáte kLause, ten tehdy také národ před cizáky ochránil a dnes, když je chlév vybudován, přebírá nad jejich setkáními patronát, děkuje na Západě za přijetí emigrantů, a to vše aniž by se vyzvracel.

Ypsilon 6.9.2008 9:44

Re: A teď je doba , kdy je to jinak?

Jen dnešní manipulátoři mají k dispozici daleko lepší technické prostředky a  daleko lepší metody manipulace

patpong 6.9.2008 9:42

Re: Není to až tak složité !

Myslím Franto, že jste hezkou ukázkou "české zhůvěřilosti" o které psal pan Payne. Své okolí nenávidíte velmi intenzivně. Že vy budete za něco tak trochu nenávidět i sám sebe ? Tak jak je to ?

Ypsilon 6.9.2008 9:41

Re: Česká zhůvěřilost

Naprosto zbytečná práce . Volení zástupci jsou jen figurky, které si sice svobodně zvolíme, ale pak za nitky tahají jiní - nadnárodní firmy.

Ypsilon 6.9.2008 9:34

Re: Re: Není to až tak složité !

Bingo. :-) Anöbrž ten má jediný právo  tady moralizovat....

Ypsilon 6.9.2008 9:30

Re: pokora

Přiznám se dobrovolně, že úctu k "autoritám", které jsou pitomé jak půlštok, křivé jak šavle a neumějí nic jiného než hrabat a ještě při tom mlaskat si těěžko vsugeruji

Saul 6.9.2008 9:29

Re: Není to až tak složité !

Pokud jsem to správně pochopil, máme být hrdí jedině na Frantu - autora tohoto příspěvku, ostatní nestojí za nic.

korsika.korsika 6.9.2008 9:12

pokora

K tomu, že ... " lidé pak nemají žádnou úctu k lidem kolem sebe ", bych přidal ještě to, že u mnoha lidí vidím naprostou absenci určité pokory a úcty k autoritám.

Franta 6.9.2008 9:10

Není to až tak složité !

Jestliže se v roce 2008 společnost stále domnívá, že jakýsi Jan Hus, Jan Žižka, a o 500 let později jakýsi Alois Jirásek, jsou ti, na které máme být hrdi - JAk KDO ??? - tak se není čemu divit.A ještě můžeme přidat Švejka, respektive notorika Jaroslava Haška. A Zdeňka Nejedlého, tzv. akademika. A je to !!! Jestliže dodnes jsou veškeré opravdové historické osobnosti - které ale nejsou v husitskokomunistické linii -  a umělci před novou generací utajovány, tak se nedivte. Kdo dává této společnosti víc a kdo má bohatější život - Kellner nebo Halík ????? Aha. A naše politická scéna není ničím jiným než zrcadlem naší společnosti a vždycky byla !!! Žádné národní obrození se nekoná a máme možnost svobodně volit. A v Parlamentu sedí komunisté - ti bývalí i ti současní - a celé společnost kouká na nedodržování vlastních zákonů. Jak je to možné, že zde nemůže být legální Fašistická strana Čech a Moravy???? Také v tom máme tradice - Stříbrný, Gajda, Vlajka, atd. Co na to říká náš dramatik ve svetru, který všemu rozumí?????NIc, že. 

Anonym 6.9.2008 8:57

Moc nesouhlasím

Domnívám se, že popisovaný jev nemá kořeny v lidech - jednotlivcíh, kteří se nevyrovnali se svou minulostí (a jak autor naznačuje - vesměs temnou). Ono to s tou temnotou našich minulých dní nebude tak strašné.

Domnívám se, že jsme v době protržené přehrady. 40 let se u nás lidé nemohli chovat tak, jak je jim přirozené. A to ve smyslu pozitivním i negativním. Nemohli být dost dobří, ale nemohli se dost dobře chovat ani jako vlci (mluvím o jakési blíže nedefinované většině národa).

Listopadem 89 se přehrada protrhla. Lidé dali průchod zadržovaným emocím. A když je ten první záchvat přešel, zjistili, že vysněná demokracie má také své mouchy.  Minimálně v tom, že se moci (teď myslím bez ohledu na vládnoucí stranu) ujali ti sice života nejschopnější, ale bohužel i schopní skutečně všeho. A demokratické principy, i když fungují, nedovolují výměnu dnešních mocných tak rychle, jak bychom si někdy představovali.

Takže možná, že jde o frustraci současností, nikoli minulostí.

Moravanka 6.9.2008 8:48

Česká zhůvěřilost

Co mne na ceske spolecnosti/potazmu na Cesich vadi je to, ze se chovaji jako stado nesvepravnych ovci s velmi malym narokem na svoje politiky. To ma za nasledek ze panove si behem volebniho obdobi delaji co chteji. Myslim, ze stav veci se valne nezmeni do te doby, nez my vsichni volici se zacneme vehementne dozadovat od svych zvolenych zastupcu, aby pracovali pro nas, i..e. aby hajili nase zajmy. V praxi to podle meho znamena, ze individualne ale predevsim formou obcanskych sdruzeni budeme tlacit na politiky vsech stupnu, aby konali-nebo eventualne sli od valu v pristich volbach nebo dokonce byli odvolani i pred nemi. Bude to fuska, ale jine moznosti nevidim.

Malý Aston 6.9.2008 8:46

Něco na tom bude!

Nevím,zda příčina neúcty k sobě pramení jen z toho,že se občané nemohou vyrovnat se svou minulostí kdy jako kolaboranti podporovali komunistický režim pasívně nebo aktívně.Možná by to platilo jen pro určité ročníky ale neúctu u mladých tímto vysvětlovat nelze.Možná je to jen určitá kombinace dalších vlivů,například  když dáte chudákovi který celý život kočíroval jen koně do rukou například Audi.Společnost má vývoj jako malé dítě.Když je celý vývoj přerušen a u nás to bylo 41 let je jasné,že se začíná od doby -41 let.Na silnicích je to měřitelné počtem mrtvol,na úřadech a v řízení společnosti je to neměřitelné.Dle mého s tím nikdo nic neudělá,je potřeba počkat dalších 41 let a jen číhat aby se vývoj zase nepřerušil.Až si každý bude napřed vážit sám sebe,svého zdraví a svého majetku,bude si i vážit jiných,jejich zdraví a majetku a občané budou k sobě ohleduplní. Slušnost nelze přikázat žádným zákonem.:-D

josef krouman 6.9.2008 8:28

zapomeňte na léčbu

nastupující EU totalita je pro takto oslabené organismy zhoubnější a snáze podlehnou.

Náčelník Skvrnitý ocas 6.9.2008 8:20

Zhůvěřilost?

Táži se autora, jestli ve své slovní zásobě nenašel pro popisovaný jev přiléhavější označení než podivnou"zhůvěřilost". Vysokoškolský pedagog, neurolog a etik přebírá výrazy z pokleslých písničkových textů? Připadá mi to poněkud zhůvěřilé.

arogant 6.9.2008 6:59

Re: No, tady mám názor právě opačný

Proč tu dzanny dokazujete že jste nevytáh paty z kotliny?

Sarka 6.9.2008 6:44

Re: 'nepratelska' zavislost Sarko

To uz je na mne trochu komplikovane - ja mam na mysli hostilni zavislost tak jak je pouzivana v psychopatologii. Samozrejme ze treba takovi adolescenti se snadneji najdou v jejim objeti i jsou-li jinak "v ramci sirsi normy", maji-li potize se separovat a vydat se do samostatneho zivota s dostatecnou sebeduverou. Jinak je to ale stav patologicky ktery podlamuje schopnost samostatnosti, identity a sebeduvery jako takove. bezmocnost jako jeji pruvodni jev  pak podbarvuje vztahy agresivitou a konfliktem (viz Mahlerova vyvojova teorie). Moje aplikace tohoto konceptu na celou spolecnost je ciste muj vymysl, ale spekuluju nad tim jiz nejakych dvacet let.

gogo 6.9.2008 6:38

A teď je doba , kdy je to jinak?

Kdo popírá Holocoust, jde do lochu a přitom podporujeme Palestince,aby je stříleli....

Cikáni žijí svůj příživnický život,ale nesmí se o tom mluvit....

Ženy a muži nejsou totožní,ale tvrdí se opak...

Jaký je rozdíl mezi socíkem a současností????

Tana Zajicova 6.9.2008 6:29

'nepratelska' zavislost Sarko

je ale pritomna v kazdem politickem systemu i kdyz na rozdilnem stupni. Clovek zavisi na prostredi ve kterem zije. Svobodna spolecnost poskytuje moznosti ke splnovani lidskych potreb ve velke mire a nase zavislost na ni neni tak hmatatelna a to az do doby, kdy tomu tak neni (prirodni katastrofa,...). To je moment, kdy si 'hruzou' uvedomime zavislost jak na 'naladach' prirody, tak na druhych lidech. Vetsina lidi tuto zavislost vnima jako nebezpecnou, protoze muze znamenat degradaci.

Ted si to prelozte do represivniho politickeho systemu, ve kterem lidi ziji vetsinu sveho zivota. Degradace a nekonecny pocit ztraty. Takovy stav lidskeho zivota nutne vyvolava (dlouhodobou?) agresi a cynismus. At je to agrese proti svym blizkym, 'sousedum'...(nebo Amikum :-)).

horduch 6.9.2008 6:02

čím bečka navře ,tím smrdí

je to generační problém,zlepšovat se to bude tím více ,čím více bude lidí nezatížených minulým režimem,zatím to jsou jen - náctiletí

Kindl 6.9.2008 5:53

Re: Už jsem měl obavy,

Alfons, a kdo myslíš, že naše lidi takto vychoval? Snad ne émeričané? Ani náhodou. To od soudruhů ze země, kde zítra již znamená včera, Lenin byl Uljanov, Stalin Džugašvili, říjnová revoluce v listopadu, černé bylo podle komunistů bílé, a pod jejíž kuratelou jsme se krčili předlouhá léta, jsme pochytili to, co nás učili, tj. křiváctví a nenávist!!;-€(Y)

dzanny 6.9.2008 5:48

Re: Re: Re: Obavam se ze nas Dzanny

No jste-li ten "pravý" Abonent, tedy jakýsi postarší společenský "vědec", co si myslí, že v Rusku stále vládnou bolševici, pak jsou pro mne tato Vaše slova POCTOU! Takže odpověď na otázku - sebevědomí mám z toho, že se vztekají ti praví!

Alfons 6.9.2008 5:10

Už jsem měl obavy,

že se na bývalý režim zapomělo! Je to univerzální zaklínadlo. Díky autorovi, že stále bdí a stále úpěnlivě upozorňuje na následky komunizmu. ;-D

Abonent 6.9.2008 4:00

Re: Re: Obavam se ze nas Dzanny

A z čeho pramení Vaše ničím nepodložené sebevědomí, dzanny ?

Víte toho pramálo, rozhled máte pulčí, závist a schopnost rychlého odsudku zato vlkodlačí.

Ovšem v jednom Vám dám za pravdu : sebekritičnost rozhodně nepřeháníte.   :-/

Sarka 6.9.2008 3:46

Tano, dovolite-li, tak tohle je tak trochu muj pisecek -

projekci jiste podlehame vsichni, a na dane situaci se bezesporu podili. Ale spolecnosti, stejne jako jedinec, prochazeji vyvojem a zranim, a bohuzel to, co se stalo spolecnostem ktere byly dlouhodobe a do urcite miry nasilne infantilizovany je ze uvizly ve stadiu, ktere se v prubehu zrani (maleho) jedince rika hostilni zavislost. To je podle meho nazoru ten nejzhoubnejsi spoustec problemu v mezilidskych vztazich, a prave ten je nejvetsi prekazkou v budovani duvery. Samozrejme ze druhou strankou mince duvery je zodpovednost. Nebere-li ci neni-li schopen clovek (ci spolecenstvi lidi) vzit vaznou a zralou zodpovednost za sve byti, dobro ci nedobro, presouva jej na druheho (vetsiho, mocnejsiho, silnejsiho - dosadte libovolne), a toho pak bytostne nenavidi do stejne miry, do jake je na nem zavisly.

Tana Zajicova 6.9.2008 3:31

lidé v těchto společnost nemají dost úcty k sobě samým

Nemuze byt tento problem take spojen s absenci duvery? Koncept duvery a neduvery nakonec provazi cloveka cely zivot. Jestlize se jeden nenauci duverovat sam sobe, druhym a svetu okolo nej, pak nadeje, ktera primo navazuje na koncept duvery, pro nej prestane existovat. Kdyz clovek ztrati nadeji, pak se tezko vyrovnava s vlastnimi pady a utrpenim a tezko dokaze vytvorit nutnou rovnovahu mezi destruktivnimi a pozitivnimi impulsy. 

Jestlize se zivot v socialismu vyznacoval neduverou jednoho k druhemu a emocionalnim odtrzenim od komunity, pak odcizeni a neduvera takovou spolecnost musi dominovat. Kdyz clovek vetsinu sveho zivota vychazi ze zakladniho predpokladu, ze nelze verit nikomu a kdokoli se muze stat ze dne na den nepritelem, pak pouhe zlepseni ekonomicke situace tezko zmeni jeho pristup k zivotu.

Clovek se snazi vzdy za vsech okolnosti predejit bolesti mechanismem projekce, ktera odsune bolestne emoce, vinu,.. na nekoho jineho. Proto neni divu, ze post-komunisticke spolecnosti trpi zlobou v mezilidskych vztazich ve vetsi mire, nez spolecnosti svobodne. 

dzanny 6.9.2008 2:59

Re: Obavam se ze nas Dzanny

No, myslím, že to bude proto, že na rozdíl od autora a dle všeho Vás netrpím sebemrskačstvím. A kterýpak ošklivý čecháček rozšlapal bábovičky Vám?

Sarka 6.9.2008 1:51

Obavam se ze nas Dzanny

je zivym dokladem these pana Payna. Je mile, ze se vzdy najde nekdo, kdo tak rad a rychle poslouzi.

dzanny 6.9.2008 1:45

Re: Re: No, tady mám názor právě opačný

Nebyl, Baťa byl úspěšným, doma i v zahraničí - nejhorší je srážka s blbem, který nerozumí psanému textu, husko potrefená!

emigrant 6.9.2008 1:41

Re: No, tady mám názor právě opačný

takovym emigrantem byl i Bata. Nejhorsi je srazka s blbem, dobry den "dzanny"!