8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Že Češi nestudují technické obory? Mýtus

Jedním z evergreenů nejen politických debat je, že v Česku musíme posílit výuku technických studijních oborů, jak na úrovni středoškolské, tak zejména vysokoškolské. A to především na úkor zbytných oborů humanitních.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Klíma 13.10.2017 15:32

Aha. Váš přesný údaj je "jistě" 😨

Nechte si vrátit školné.

P. Klíma 13.10.2017 15:28

Souhlas!

B. Carina 13.10.2017 0:15

Tak jest. Jsou práva vymahatelná, psaná a morální, nevymahatelná.

B. Carina 13.10.2017 0:10

Pane Krejči,

přehlížíte jeden problém. Pokud někdo vystuduje obor, ve kterém nenajde uplatnění, není to jeho věc. Mám totiž právo, aby ti, co vystudují vysokoškolský obor v něm také pracovali. Kdo mi to právo dává? Mé daně.

M. Mikulec 12.10.2017 21:43

Re:

Člověk má za svůj život spoustu práv. V praktickém životě, což má daleko k ideálnímu světu, se ukáže, že vám to právo nemá kdo zajistit.

B. Carina 12.10.2017 21:01

Pane Krejči,

přehlížíte jeden problém. Pokud někdo vystuduje obor, ve kterém nenajde uplatnění, není to jeho věc. Mám totiž právo, aby ti, co vystudují vysokoškolský obor v něm také pracovali. Kdo mi to právo dává? Mé daně.

R. Morava 12.10.2017 16:55

Teď jde o to jestli to OECD je dobrý vzor

Pokud bych bral OECD = Evropa a USA, mám obavy že právě tam je té sociologie a gendristických studií víc než zdrávo. Kultura smrti náš vzor?

To je jako bychom porovnávali naši životní úroveň s Afrikou. Bylo by dobré porovnat procenta třeba se 70tými lety v Německu. Nebo s dnešním Japonskem .

J. Krejčí 12.10.2017 16:20

Re: Autor pravdu má

Jistě, ale ta skladba zdrojů HDP byla nějak nastavena před rokem 1989 a od té doby význam průmyslu klesá ve prospěch ekonomiky služeb. My nejsme více průmysloví, než jsme byli, naopak.

F. Kusák 12.10.2017 15:38

Re:

No, i ředitel velké firmy může zůstat na dlažbě, a to z více důvodů, třeba zdravotních nebo nestačí tempu, to je přeci normální. A pokud se hlásí na místo skladníka, co je na tom. Když to nezvládne, pak mu s úsměvem na rtech vysvětlete, že to není právě to správné místo, které hledal. Není potřeba s ním pohrdat. Sám nevíte, a nic ve zlém, jak skončíte. Jiná věc je, že nebyl schopen se na podobnou situaci připravit. A jinak, když jsem jako mladý inženýr nastoupil tehdy do národního podniku, začínal se mnou starší člověk, který byl v době normalizace vyhozen z vysokého postu na ministerstvu. Seděl na chodbě a většina kolegů se ho štítila nebo bála. Měl jsem tu možnost ho lépe poznat. Úžasný chlap, odborník s fantastickým rozhledem, který snad přečetl všechny publikace, jenž se našeho oboru týkaly. Ovládal tři jazyky, a když přišla nějaká delegace, byl to právě on, který byl schopen s nimi na úrovni komunikovat. Tak to jen na okraj. A jak se říká:"blbec je blbec, nezávisle na věku".

Z. Lapil 12.10.2017 14:43

Re: Důvod k panice tu samozřejmě je.

Rád se šťourám v číslech, takže jsem se podíval na hustotu osídlení a zjistil jsem, že třeba v Singapuru je na hektar obyvatel tolik, že i kdyby měli politologů a dalších na obyvatele 55x méně, je jich na hektar více. A to je, k mému překvapení, až třetí, druhé je Monaco, kde dotyčných postačí 133x méně a první Macao - 149x méně.

Speciálně v Monacu by mě zajímalo, kolik lidí tam opravdu žije a kolik jich tam má jenom prestižní (daňovou?) adresu.

T. Kočí 12.10.2017 14:25

No to je dobre

Z. Lapil 12.10.2017 14:19

Re: Pán je právník

Nemáme se strašit a nemáme panikařit. To opravdu není totéž, jako že si nemáme stěžovat. A ano - jestli si ta čísla nevymyslel, nejsme na tom tak špatně, jako většina ostatních; samozřejmě předpokládáme-li srovnatelnost kvality vzdělání. Spíš než o dobrých/špatných školách tím myslím, že inženýr může být ekonom, zemědělec, elektrikář a kdo se s těmi obory má vypisovat.

Spíš mi uniká, jak někdo může z jednoho čísla vztahujícího se k minulosti (lidé ve věku 25-64 let mají státnici v naprosté většině za sebou, takže to nejsou studenti, ale absolventi) něco usoudit o současném trendu.

Z. Lapil 12.10.2017 14:07

Re: Ty svoje čísílka si strč za klobouk, experte.

Pán píše dost příšerně, ale když se tím prokoušete, mají jeho texty smysluplný (ne nutně souhlasuhodný) obsah, což není úplně samozřejmé.

Z. Lapil 12.10.2017 14:03

Re: Jsem hloupý, ale to je dobře, protože soused...

Taky jsem na to koukal. Inu - věřím jen té statistice, kterou jsem si sám zfalšoval. Tady došlo k záměně studenta a absolventa, čísla jsou nepochybně v pořádku.

F. Navrátil 12.10.2017 13:44

Náplň do neziskovek nebo státní správy

Nevycházejte s pofiderních statistik, ale z potřeby společnosti. Podívejte se na nabídku volných míst, a v ní zjistíte, že je podstatně více požadavků na strojní, stavební, chemické, elektro a dopravní techniky, než na kritiky portugalské poezie. Zdá se mi, že používáte statistiku jen jako mlhu, aby školy sekaly mlátiče prázdné slámy jako Baťa cvičky. Co takhle statistiku za posledních 15 let místo čtyřiceti let?

J. Krejčí 12.10.2017 13:42

Re: Možná nemáme

Podléháte takovým klasickym klišé. Není pravda co říkáte, kdybyste se o věc blíže zajímal, zjistil byste, že absolutní počty techniků výrazně narůstají, stejně tak například narůstá počet lékařů. Například lékařů je v systému asi o 50 procent více než v roce 1989. Dá se dohledat.

To že velmi narostl počet ekonomů, manažerů a různých absolventů filozofických fakult, mění pouze vzajemné relace.

Pokud si někdo vystuduje podle vás nepotřebný humanitní obor, lze očekávat, že v něm nenajde uplatnění. To je ale jen a pouze jeho problém. Vás to trápit nemusí. On si třeba najde uplatnění mimo svůj obor, stejně se to může stát ale i technikovi.

Ostatně u těch VŠ techniků, s ohledem na jejich počty, je zřejmé, že ti co vystudují dnes, budou čím dál tím více vykonávat povolání, která dříve vykonávali středoškoláci. Stačí se podívat do stavebnictví, kde dneska např. projektanti a stavbyvedoucí jsou zpravidla vysokoškoláci, což před např. 30 lety to nebylo vůbec obvyklé.

R. Mayer 12.10.2017 13:13

Re: Patri do toho stredniho technickeho

Proč jste vynechal elektrikáře?

R. Mayer 12.10.2017 13:11

Re: Pán je blbec

Kdežto Vy nejste...

J. Schwarz 12.10.2017 13:07

Možná nemáme

nedostatek inženýrů, zato máme přebytek "humanitních vzdělanců", právníků a podobných mlátičů prázdné slámy. Zatímco technický pokrok přináší lidem pozitivní změny, výsledky činnosti "humanitních vzdělanců" jsou v převážné míře negativní, o čemž svědčí činnost mnohých "neziskovek" i neuvěřitelný chaos v našem právním řádu.

V. Kotas 12.10.2017 12:47

Re: Ty svoje čísílka si strč za klobouk, experte.

Mnozí se na VŠ dostali na doporučení dělnického kolektivu ( i členů KSČ ), kam byli jako nepohodlní posláni a velmi si tu zkušenost pochvalovali ( viz např. skladatel Karel Svoboda ).

P. Švejnoch 12.10.2017 12:28

Re: Pán je právník

Když už jsem se u jiného článku dnes pustil do lingvistické debaty :-) budu v tomto duchu pokračovat i zde:

ad 1 : Věta "i kdyby platil výše popsaný deficit studentů technických oborů, jako že jej v porovnání s jinými státy nemáme" - tvrzení "nemáme deficit" je kategorické a absolutní. Nelze ho tedy relativizovat žádným dalším srovnáním. Pokud je autor názoru, který popisujete v ad2, věta by nutně musela znít odlišně, např. takto "i kdyby platil výše popsaný deficit studentů technických oborů, jako že je v porovnání s jinými státy nižší", kde ovšem připuštění deficitu zase koliduje s podmíněným předpokladem "i kdyby platil...".

Takže můj názor se nemění: Autor, ač právník, je ve výkladu faktů poněkud svévolný až ledabylý.

Ale vcelku máte pravdu - my oba jsme zde již napsali více slov, než kolik si článek vůbec zasloužil... :-)

J. Novák 12.10.2017 12:16

Kdyby článek nekončil slovy:

"Autor je právník", pak bych mu věřil mnohem více :-))

T. Hraj 12.10.2017 12:10

Re: Pán je právník

ad1 "nemáme nedostatek v porovnání s jinými", čili relativně.

ad2 Já mám z autora dojem, že by asi souhlasil, že absolutní nedostatek u nás je, ačkoli ho nevidí jako akutní.

A ano, zasluhovalo by to jistě podrobnější analýzu, do které se autor nepouští.

Asi nemá smysl tuto debatu vést dále. Autor žádnou analýzu ani výrazný názor nepřinesl. Technických studentů je u nás prostě nedostatek a hotovo.

J. Svoboda 12.10.2017 12:06

Re: Autor pravdu má

Pan Krejčí má asi převážně pravdu. Je však třeba poznamenat, že ohled na statistiky v rámci OECD může být zavádějící. Rozdíl mezi jednotlivými státy může být ve skladbě zdrojů HDP.

B. Rameš 12.10.2017 11:57

Kecy jsou k ničemu

http://dsia.uiv.cz/vystupy/f1/f12.xlsx

J. Krejčí 12.10.2017 11:50

Re: Důvod k panice tu samozřejmě je.

Tak si ty počty zjistěte. Více bude jistě těch techniků a zubařů.

J. Krejčí 12.10.2017 11:49

Autor pravdu má

Autor má samozřejmě pravdu. VŠ školství bylo před rokem 1989 zaměřeno na potřeby tehdejší ekonomiky, ve které byl dominantní průmysl. Preferovány byly tehdy techniky a to i pokud jde o počty studentů (o materiálním vybavení nemluvě). To se po roce 1989 nijak nezvrátilo, i technické školy narůstaly co do počtu, i do počtu studentů. Nebyla nikdy pravda, že by počty technických studentů VŠ a jejich absolventů klesaly, někde je rozdíl značný (informatika).

K devastaci pravda došlo na úrovni učňovského školství. Toto především trápí zaměstnavatele. Ale z hlediska případných zájemců je jejich nezájem logický. Tito absolventi trpí nejvyšší nezaměstnaností. To je statistika. Z hlediska rodičů je dneska volba učňáku pro jejich dítě odsouzením dítěte k existenci mezi feťáky a podobnou spodinou.

Je-li nedostatek řemeslníků, mělo by se to řešit specializovanými kurzy. Drtivá většina těchto oborů nepotřebuje vzdělání po dobu 3 let, není třeba tyto lidi vyučovat všeobecným předmětům (čeština, tělocvik...). Takový člověk by se vyučil za několik měsíců, což by ho mohlo opravňovat i k vázané živnosti.

Ostatně, kdo např. stavěl dům, ví své. To, že je člověk vyučen, nic neznamená. Neschopnost některých OSVČ zorganizovat si práci (např. nenabrat si více zakázek, než kolik zvládnou) je asi legendární. A větu "Pane, tak to nikdo nedělá...", když rozporujete jejich technologický postup a poukazujete např. na technický list, ve kterém je tento postup jasně předepsaný, tu taky uslyšíte více než často.

M. Mikulec 12.10.2017 11:43

Re: Důvod k panice tu samozřejmě je.

To jsou ti "experti na všechno", které zve na obrazovku ČT?

P. Švejnoch 12.10.2017 11:42

Re: Ty svoje čísílka si strč za klobouk, experte.

... To bylo kruté, leč trefné... :-)

P. Klíma 12.10.2017 11:41

Důvod k panice tu samozřejmě je.

Autore, uveďte laskavě, kolik v Česku studuje politologů, sociálních pseudovědců, filosofů, učitelů humanitních s.aček, a kolik zubařů, IT expertů a strojařů.

Japonský ministr školství vyzval univerzity, aby zcela ukončily přijímání studentů do humanitních oborů, včetně ekonomie, a přijímaly výhradně studenty do oborů, které země potřebuje.

V počtu politilogů a sociologů na hektar jsme první na světě.

Blbé prvenství.