Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
ŠKOLSTVÍ: Základní kameny vzdělanosti
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
P. Klíma 21.6.2019 21:59Páááni! Smekám! Máme ještě moudré a vzdělané pedagogy 👍 Akorát ministry školství jsou buď pomatení aktivisté (Valachová a Plaga), nebo úplní diletanti (bachař Dobeš). To je pak na výsledcích vzdělávání silně poznat. |
J. Svoboda 21.6.2019 20:52Re: Ale SOUVISÍ " Ale ano! Istanbulská úmluva je svinstvo, které se dotýká všeho rozumného! |
J. Kanioková 21.6.2019 18:47Ale SOUVISÍ "
|
J. Kanioková 21.6.2019 18:44Ano, odměňovala se poslušnost. To je fakt. Ale patřím do generace po válce, kterou učili kantoři vyškolení ještě za první republiky, a byli skvělí. Ten komunistický děs přicházel postupně, moji generaci to jen šmrnclo, ale nezasáhlo na duši. Ale moje děti už naplno.. A moc a moc záleží na rodičích, aby děti udržovali či vraceli k normálu.. |
J. Kanioková 21.6.2019 18:34Ale P R D L A J S ! "Rozvrat školství přišel až s tou vytouženou západní demokracií." |
J. Kanioková 21.6.2019 18:32Brilantní článek, velké díky :)))
|
V. Pokorný 21.6.2019 17:22Re: Pan Boháč Zdravím. Vaše poznámka je asi na mne. Já jsem snad, nebo že bych se spletl, nic o socialismu nepsal. Ani nic o tom, jak se projevuje v současné vlně vládnutí vypatlaných multikulturních, kolaborantských slouhů ve službách korporátního fašismu vlád některých států EU i jiných. Každý máme na mysli asi něco jiného. Mějte se. |
K. Janyška 21.6.2019 15:30Děti a mládež jsou ujetými rudočernými školskými systémy světa připravovány pro život v organizaci a lidský svět je přitom jejím pravým opakem. Je lidsmi nezorganizovatelným spontánním řádem lidské interakce a řídí lidi, ne lidi jeho. Vždyť pravidla spontánního řádu lidského světa tvoří lidskou mysl. A pak to tak dopadá, miliardy lidí s tituly i bez jsou pitomé jak tága a pere se to jako potulní psi... Dzp. |
K. Janyška 21.6.2019 15:25Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ? Ne, vědecká kompozitivní teorie... Dzp. |
I. Novák 21.6.2019 15:20Tak jak navrhuje autorka fungovala moje základní škola v padesátých letech za "komunistického totalitního teroru". Vrstevníci si jistě vzpomenou na rozdělení tříd v ročníku na A B C, kdy v Áčku byli vždy ostatními nenávidění "šprti" a pak to šlo postupně dolů. Pro nejméně nadané existovaly tzv. zvláštní školy, pro nenapravitelné pak "polepšovny". Všichni jsme tak opouštěli školu vybaveni 0základními všeobecnými znalostmi v rozsahu, na který naše dispozice stačily. Zřejmě ale tehdy ještě převládal zdravý rozum nad vědeckými metodami. |
Z. Lapil 21.6.2019 15:01Re: Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve Je to tak. Děcka (i koťata a vlastně i dospělí) jsou od přírody děsně zvědavá verbež, takže ve chvíli, kdy je člověk musí do učení nutit, by se nad sebou měl zamyslet. |
Z. Lapil 21.6.2019 14:56Re: Pan Boháč No, nepodporovala... Člověk se perfektně naučil hledat ty souvislosti mezi řádky :-). Ale fakt je, že to cílem výuky nejspíš nebylo. |
Z. Lapil 21.6.2019 14:54Re: Na podobnou poznámku dcery jsem měl chuť reagovat: Za vrchol tohoto oboru tvořivosti mám: "Vaše dcera při vyučování stále mluví." "A to neznáte její matku". Ale vaše reakce taky skvělá. Přiznejte se, že vás dodnes mrzí, že jste to nenapsal? |
Z. Lapil 21.6.2019 14:51Re: Pan Boháč Tak tak. V kapitalismu je vykořisťován člověk člověkem, v socialismu je tomu přesně naopak. Vážně - to myslíte vážně, že socialismus potřebuje přemýšlivé a souvislosti si uvědomující lidi? |
Z. Lapil 21.6.2019 14:46Re: Chcete o Státu něco, co neumí a nikdy umět nebude. Přesně. |
Z. Lapil 21.6.2019 14:42Re: Jako předválečný absolvent Ti učitelé v tom taky lítají jak nudle v bandasce. Zjednoduším hodně: jejich pracovním úkolem je látku vyložit a oznámkovat, na učení "an sich" není prostor. Pak není divu, že nemají autoritu. |
V. Braun 21.6.2019 14:41Re: Pan Boháč "nepotřebuje přemýšlivé a souvislosti si uvědomující nejen školáky, děti, ale hlavně dospělé lidi". Tak podle mých zkušeností komunistická škola přemýšlivost a uvědomování si souvislostí rozhodně nepodporovala. Přemýšlivost se komunistům nehodila do krámu, odměňovala se poslušnost. |
V. Braun 21.6.2019 14:38Re: Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve Zajímavá škola. Škoda že je to výjimka a ne pravidlo. Sám jsem chodil nejprve do jednotřídky (1-5) a od mého čtvrtého ročníku z toho udělali dvoutřídku, takže pak společně 4-5. Osobně se mi to uspořádání líbilo, mohl jsem poslouchat co pan řídící vykládá vyšším třídám. Myslím, že v mé rodné vesnici ta škola jako dvoutřídka funguje dodnes. |
Z. Lapil 21.6.2019 14:38Re: Dobré. Summerhill dnes hodně nereálný, ale rozhodně velmi inspirující. Vize podobné školy je nejenom reálná, ale dokonce realizovaná, viz chrudimská škola Na rovině. Chce to jediné: osvobodit školství od tuhého ministerského vedení, které, mimo jiného, nepovolí vznik soukromé školy s odůvodněním, že už existuje státní. Nebo dokonce - aktuální reálná story z Chrudimi - že hygienici vší silou blokují kolaudaci nové učebny (ne školy, učebny!), protože příslušná hygienička nemá ráda alternativní školství. |
P. Brich 21.6.2019 14:30Re: Pan Boháč Oteřete-li zvířatům klec, nevědí jak se chovat. A cochcárna není demokracie, jen cesta k nejvyššímu stadiu vývoje společnosti - socializmu. Plíží se k nám zpočátku nenápadně - třeba zákazem kouření v restauracích, indoktrinací dětí už od mateřských školek, náhradou zpravodajství propagandou, politickou korektností a pokračujícím postupným utahováním šroubů a očesáváním svobod. Že se místo ruských na to používají anglické výrazy na podstatě nic nemění. Za minulého, tzv. komunistického režimu to bylo zakryto vlajkou rudou, nyní pro změnu vlajkou s mariánskými symboly za zpěvu ódy na radost. PB |
Z. Lapil 21.6.2019 14:29Re: Kdoví Dehonestovat vás nebudu, jen upozorním, že naopak navrhujete posílení současného systému "seď a dělej, co ti řeknu". A připomenu, že samotkou se trest odnětí svobody (ze školy taky nesmím, kdy si zamanu) ZOSTŘUJE. |
Z. Lapil 21.6.2019 14:26Re: Dlouhé a bezradné Peníze se hodí, ale správné heslo je Svoboda, svoboda, svoboda. Finské školství neznám, ale nahlídl jsem do italského. Paní Montessori to vymyslela moc dobře. |
Z. Lapil 21.6.2019 14:23Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ? Irelevantní informace jsou fajn. Už jste někdy budoval třeba hadník? Nechápu, proč bych takovou úžasnou věc měl nechávat hadoznalcům kombinovaným s tesaři a házeči hnoje. Viz: https://www.veronica.cz/abeceda-prirodni-zahrady?i=33 |
Z. Lapil 21.6.2019 14:10Re: Dítě není doma rozptylováno? Když má hračky, počítač, televizi, psa, rodiče...? Hlavně nezapomeňte na podmíněný reflex: ve škole učení, doma zábava. Když rodiče dokážou dítě nějak motivovat k dalšímu učení (Pomůžeš mi upéct koláč? To je zvláštní, jak se to těsto nafukuje), jedině dobře, všimněte si ale, jak i malé dítě řekněme sestavuje lego a nedá pokoj, dokud se tam tu kostičku NENAUČÍ dát. To není zábava, to je soustředěná práce. |
Z. Lapil 21.6.2019 14:01Re: Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve Ten odkaz sem dávám opakovaně: http://narovine.eu/skola/organizace-vyuky/. Ve třídě je tuším 25 dětí (rozhodně ne víc), jen pozor - jsou tam podle trojročí (1. až 3. třída; 4.-6.; 7.-9.). Mimo jiné je to perfektní způsob, jak pomalejšímu děcku poskytnout rok navíc, aniž by se z něho stal propadlík. Školné 1700,- měsíčně zdaleka není nula, ale není to nic, co by !běžná rodina" nezvládla. |
Z. Lapil 21.6.2019 13:53Re: Stručné, výstižné, přesto komplexní. Naopak. Je to extrémně stručné. Jen je toho hodně. |
A. Nový 21.6.2019 13:51Re: Dnešní školství se všemi svými "pokrokovými" metodami Čím víc greténů, tím lépe. :-)) |
V. Pokorný 21.6.2019 12:44Pan Boháč píše, že neduhy školství vyplývají ze zdevastovaných vztahů v rodině a mezi generacemi. Neuvádí ovšem proč k tomuto došlo. Podle mého tomu tak nebylo, ať si pindá kdo chce co chce, za minulého, tzv. komunistického, režimu. Rozvrat školství přišel až s tou vytouženou západní demokracií. Ta nepotřebuje přemýšlivé a souvislosti si uvědomující nejen školáky, děti, ale hlavně dospělé lidi. Podle mne je to nejhorší systém, který jen vytváří a podporuje konfrontační jevy mezi lidmi. Cílem kapitalistického systému je lidi jen využívat a ovládat. |
I. Schlägel 21.6.2019 12:40Chcete o Státu něco, co neumí a nikdy umět nebude. Stát totiž neumí ani tak primitivní činnost jako provozovat hospodu. Se ziskem a ke spokojenosti strávníků. Neduhy státního školství jsou popsány precizně. Jsou stejné jako neduhy všeho státního. |
J. Plíva 21.6.2019 11:59Re: Dobré. Taky si to myslím. K tomu bezvadnému popisu by se ovšem dalo přidat ještě mnohé, např. externality, což značí, že dítě se v tom prostředí, ze kterého nemůžeš uniknout učí i spoustu jiného, což není záměrem školy. Podle mého pozorování jsou to většinou negativní věci - například napodobování chování největších grázlů. Proč je ta vize nereálná? Protože vyžaduje složitou organizaci a nereálné nároky na pedagogy - takoví se sotva najdou. Mám jiný návrh: když je něco složité, nejlépe to nechat, ať se to děje pokud možno nezásahově a svobodně - spontánně - asi jako v Summerhillu. Kdo nezná Summerhill ať si najde ten krásný film nebo přečte knihu. |