4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Základní kameny vzdělanosti

Slušelo by se jistě začít poukazem na anticko-židovsko-křesťanské kořeny naší civilizace. Nemířím tak vysoko. Avšak ani tak nízko, jako jsou plody našich posledních pedagogicko-patologických reforem, spadajících pod heslo „Ukažte nám, co aspoň trochu funguje, a my to zkazíme.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Brich 21.6.2019 11:33

Re: Neduhy školství vyplývají ze zdevastovaných vztahů

1) Nebylo čím se chlubit.

2) Ze zištných důvodů - ušetřil jsem si důkladnější výprask od tatínka.

3) Chlap musí umět snášet rány osudu, i když si myslí, anebo opravdu jsou nespravedlivé

PB

P. Brich 21.6.2019 11:33

Re: Neduhy školství vyplývají ze zdevastovaných vztahů

Rodiče se to dozvěděli, ale až jsem už byl dospělý. Potkala se maminka s touto paní učitelkou a tuto příhodu jí vypověděla (o čem by se také po letech měly bavit).

Proč jsem doma nežaloval já?

P. Brich 21.6.2019 11:32

Neduhy školství vyplývají ze zdevastovaných vztahů

v rodině a mezi generacemi, tedy ve výchově dětí, což je základ.

Ve druhé třídě paní učitelka trestala žáky tak, že vzala do své dlaně dlaň provinilce, na niž udeřila rákoskou.

Jednou tato exekuce vyšla za drzost i na mne. Ale já se včas vyškubl, takže úder padl do její dlaně. Tak jsem se pak musel ohnout přes lavici a byly mi vyprášeny kalhoty.

J. Jurax 21.6.2019 11:11

Asi proto, že rozumí svému oboru, tedy školství a výuce.

To by u ministryně překáželo ve vymýšlení a zavádění nových, progresivních a moderních koncepcí.

J. Jurax 21.6.2019 11:05

Jenže do výuky patří i naučení se skupinové interakce, existence v kolektivu etc., tomu by izolace v kabinkách zamezila.

J. Vintr 21.6.2019 11:03

Dnešní školství se všemi svými "pokrokovými" metodami

selhává i v tom nejzákladnějším poslání. Naučit děti číst psát a počítat. Velká část naší mládeže je díky tomu v podstatě téměř negramotná. Setkal jsem se i s vysokoškoláky, kteří měli problém chápat psaný text a nedokázali sformulovat pár vět psaného textu. O katkatastrofální neznalosti základních "kupeckých" počtů nemluvě. Zato jsou děti soustavně indoktrinovány multikulturalismem, klimaalarmismem, genderismem a dalšími blbostmi.

J. Jurax 21.6.2019 10:57

Zajímavý článek ... tak mne napadá, že jelikož každý prošel školou, cítí se být odborníkem. Kupříkladu mně v článku trochu chyběl důraz na vyžadování kázně ... :-)

A jedna technická - v článku psáno, že "Právě tehdy vznikl do dneška běžný úzus domácího dovzdělávání" - tím tehdy je myšleno někdy v osmdesátých. Nuže, jsem ročník 49, na první stupeň jsem tedy chodil v druhé půli padesátých a pravím, že to domácí dovzdělávání bylo i tehdy. Ono ovšem i tehdy záleželo na rodičích, nakolik si cenili vzdělání a dobrých známek svých potomků. Aspoň já to dovzdělávání zažil a pokud si pamatuju, tak z naší party hochů, co jsme spolu mluvili, na tom byli všichni víceméně stejně. Kontrola domácích úkolů s tím, že máš to nadrápáno, tak vytrhnout a znova, dril násobilky, vyjmenovaných slov, zeměpisu i přírodopisu etc. a vždycky mi bylo odpovídáno na otázky, což muselo být, jak jsem poznal později na vlastních dětech, hodně náročné. A když jsem něco vyvedl, dostal jsem diktát - víly vily věnce a myly misky, ale vodníci se nemyli, psi vyli, město bylo dobyto, kdežto dobitý boxer to nevzdal. A když jsem ji nedal, nastaly sankce ...

F. Dido 21.6.2019 10:03

Za prvé mnoho z nich nemá přirozenou autoritu,za druhé je systém nastaven(a právní úpravy) tak,že když dáte mladému grázlovi pohlavek,tak přídete o práci (a iluze),v horším případě vás ten spratek zažaluje. Asi málokdo z nás (chlapců většinou) neschytal nějaký ten pohlavek a přišlo nám to nespravedlivé,ale ve výsledku asi většina z nás uznala,že byl na místě.

J. Hejna 21.6.2019 9:57

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

"vzdělání informacemi irelevantními"

Relevantní určí samozřejmě pan Karel Janyška.

J. Chaloupka 21.6.2019 9:56

Na podobnou poznámku dcery jsem měl chuť reagovat:

A ještě ke všemu si nechce uklízet svůj pokoj. Co s tím?

F. Dido 21.6.2019 9:53

Naprostý souhlas,jen nevím proč do toho tahat istanbulskou úmluvu,řekl bych,že s tím nesouvisí.

L. Severa 21.6.2019 9:48

Jako předválečný absolvent

obecné školy jsem zažil zavádění t. zv. globální metody čtení, která spočívala v tom, že jsme neslabikovali. Tato metoda, patrně spočívající v jakési fotografickém vnímání slova, byla ihned zrušena. Její nevýhody pociťuji dodnes, takže postiženým byl asi jen jeden ročník(možná jen na některých školách). Moc velkou škodu tedy tehdejší pedagogové nenadělali. K článku mám jen jednu poznámku. Domnívám se, že největší podíl na kvalitě výuky mají učitelé. A u nich došlo ke katastrofální ztrátě autority.

J. Hejna 21.6.2019 9:48

Dobré.

Popis stavu bezvadný (až na čtverku),

vize v reálném čase naprosto nereálná.

P. Lenc 21.6.2019 9:45

Re: Stoje v pozoru, tleskám.

Ano,moc, moc díky za konečně rozumné hodnocení toho, co se dnes nazývá škola.A ano,Vy a mladý V.K. ministry a náměstky, to by nemělo chybu.

A. Alda 21.6.2019 9:38

Stoje v pozoru, tleskám.

Proč nejste ministryní školství Vy?

B. Pešek 21.6.2019 9:32

Není pravda, peníze se hodí, ale balík peněz bez koncepce nic nevyřeší. A pokud peníze rozděluje ředitel, tak ryba bude smrdět od hlavy. Zrovna teď jsem slyšel o případu školního psychologa, který měl fungovat jako zpovědnice a poradce, jak pro žáky tak učitele. Nicméně zástupkyně ředitele celý institut poradce pochopila jako místní oddělení tajné policie a chtěla dostávat hlášení. Poradce z pochopitelných důvodů odmítl a zástupkyně to vyhrotila do situace buď poradce nebo já. Myslíte že takové škole peníze pomůžou?

J. Nový 21.6.2019 9:29

Kdoví

jak by vypadal výuka ve třídě, kde by byli žáci odděleni tak, aby se navzájem neviděli, ani neslyšeli a mohli komunikovat pouze s "displejem" ve své "kabince a do toho by mohl samozřejmě kdykoliv zasáhnout učitel. Tzn., že by přinejmenším odpadlo různé rušení, které rádi praktikovali právě ti s nižším IQ, samozřejmě k vytouženému uznání a pobavení i těch s vyšším IQ. Výuka by probíhala klidně hlasem učitele, ale na displejích by se žákům objevovaly průběžně otázky, které by měly za úkol zjistit, jak pozorně žák poslochá, či jestli vůbec látku chápe. Tzn ne tak, že já vám to tady řeknu a vy se to doma naučte a úkolem potvrdíte, že tomu rozumíte.

Ale to je jen takový nápad, teorie. Netvrdím, že je to něco dokonalého, tak mě nemusíte hned dehonestovat :-)))

Z. Rychlý 21.6.2019 8:35

Re: Dlouhé a bezradné

Peněz je ve školství dost a dost. Jen jdou kamsi do .. jinam. Je to zavedený systém mrhání penězi. Takový - oslíčku zatřes se! A co je zajímavé, zavedli ho sami pedagogové, sic!

Děti jsou v tomto systému cosi rušivého, nežádoucího.

Z. Rychlý 21.6.2019 8:28

Dlouhé, ale přečetl jsem

a nenudil se. Co si o dnešních školách myslím? Jdou tam obrovské peníze a Cvachové tam mají mraky prostoru. Tak ho využívají ke svému prospěchu.

Být dobrým učitelem je dřina. Jak dlouho to vydržíte? Zvlášť když kolegyně u vedlejšího stolu si leští nehty a klouže po povrchu. Věnuje se totiž podstatnému - vyplňuje dotazníky pro ředitele a aktivně spolupracuje s novátorskými školiteli.

I. Mertl 21.6.2019 7:44

Dlouhé a bezradné

Je to mnohem jednodušší. Školství potřebuje peníze, peníze, peníze. Pak by se všechno spravilo: Spokojení učitelé, ti lepší by vytlačili neschopné, třídy by se rozpůlily, bylo by i na asistenty pro nestíhající a postižené. Jen by se ty peníze nesměly rozdávat podle odborářského mustru: všem stejně. A taky by to chtělo víc vzájemné ústy a slušnosti. Ale to chybí celé společnosti. A osnovy a studijní schémata: musí je do nekonečna vymýšlet státní úředníci? Co je odněkud převzít? Třeba z Finska, co je mi známo.

K. Janyška 21.6.2019 7:39

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

K. Janyška 21.6.2019 7:38

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

R. Tichý 21.6.2019 7:34

Pekne napsano. Myslim ale, ze domaci ukoly jsou prinosem pro celou rodinu. Dite neni doma tolik rozptylovano, muze se soustredit. Rodice si ozivi znalosti davno zapomenute pod nanosem pracovni specializace.

V. Kotas 21.6.2019 7:14

Re: Stručné, výstižné, přesto komplexní.

Jen to uvést do praxe, zrušit všechny možné experimenty, které byly zavedeny v posledních 30.letech.

V. Braun 21.6.2019 7:13

Re: Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve

Jinak jsou v článku zajímavé návrhy, docela rád bych je viděl realizované v praxi, zejména třídy s menším počtem žáků, jsem však docela skeptikcký že se to v dohledné době povede.

V. Braun 21.6.2019 7:05

Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve

Tak chodil jsem do školy o dost dříve než tam byly zavedeny množiny a domácí doučování třeba těch vyjmenovaných slov bylo běžné. Autor to tady prezentuje až jako nějaký následek školských reforem. Asi záleželo na rodičích. Já jsem na ně měl štěstí, cenili si vzdělání, a to táta byl celý život ve fabrice a máma pasačka krav a sezónní pomocnice v kuchyni.

P. Boublíková 21.6.2019 6:24

Re: Stručné, výstižné, přesto komplexní.

Stručné to moc není :-) ale napsané je to výborně.

Škola by neměla být přehlídkou ztraceného času dětí ani učitelů.

J. Vavrochová 21.6.2019 5:08

Stručné, výstižné, přesto komplexní.

Paní, proč se neucházíze o post ministryně školství?

T. Wiszniewski 21.6.2019 1:31

Paní ministryně školství

v příští vládě premiéra Václava Klause ml. napsala skvělý článek.