30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Základní kameny vzdělanosti

Slušelo by se jistě začít poukazem na anticko-židovsko-křesťanské kořeny naší civilizace. Nemířím tak vysoko. Avšak ani tak nízko, jako jsou plody našich posledních pedagogicko-patologických reforem, spadajících pod heslo „Ukažte nám, co aspoň trochu funguje, a my to zkazíme.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 21.6.2019 14:38

Re: Dobré.

Summerhill dnes hodně nereálný, ale rozhodně velmi inspirující.

Vize podobné školy je nejenom reálná, ale dokonce realizovaná, viz chrudimská škola Na rovině. Chce to jediné: osvobodit školství od tuhého ministerského vedení, které, mimo jiného, nepovolí vznik soukromé školy s odůvodněním, že už existuje státní. Nebo dokonce - aktuální reálná story z Chrudimi - že hygienici vší silou blokují kolaudaci nové učebny (ne školy, učebny!), protože příslušná hygienička nemá ráda alternativní školství.

A. Alda 21.6.2019 9:38

Stoje v pozoru, tleskám.

Proč nejste ministryní školství Vy?

P. Lenc 21.6.2019 9:45

Re: Stoje v pozoru, tleskám.

Ano,moc, moc díky za konečně rozumné hodnocení toho, co se dnes nazývá škola.A ano,Vy a mladý V.K. ministry a náměstky, to by nemělo chybu.

J. Nový 21.6.2019 9:29

Kdoví

jak by vypadal výuka ve třídě, kde by byli žáci odděleni tak, aby se navzájem neviděli, ani neslyšeli a mohli komunikovat pouze s "displejem" ve své "kabince a do toho by mohl samozřejmě kdykoliv zasáhnout učitel. Tzn., že by přinejmenším odpadlo různé rušení, které rádi praktikovali právě ti s nižším IQ, samozřejmě k vytouženému uznání a pobavení i těch s vyšším IQ. Výuka by probíhala klidně hlasem učitele, ale na displejích by se žákům objevovaly průběžně otázky, které by měly za úkol zjistit, jak pozorně žák poslochá, či jestli vůbec látku chápe. Tzn ne tak, že já vám to tady řeknu a vy se to doma naučte a úkolem potvrdíte, že tomu rozumíte.

Ale to je jen takový nápad, teorie. Netvrdím, že je to něco dokonalého, tak mě nemusíte hned dehonestovat :-)))

J. Jurax 21.6.2019 11:05

Jenže do výuky patří i naučení se skupinové interakce, existence v kolektivu etc., tomu by izolace v kabinkách zamezila.

Z. Lapil 21.6.2019 14:29

Re: Kdoví

Dehonestovat vás nebudu, jen upozorním, že naopak navrhujete posílení současného systému "seď a dělej, co ti řeknu". A připomenu, že samotkou se trest odnětí svobody (ze školy taky nesmím, kdy si zamanu) ZOSTŘUJE.

Z. Rychlý 21.6.2019 8:28

Dlouhé, ale přečetl jsem

a nenudil se. Co si o dnešních školách myslím? Jdou tam obrovské peníze a Cvachové tam mají mraky prostoru. Tak ho využívají ke svému prospěchu.

Být dobrým učitelem je dřina. Jak dlouho to vydržíte? Zvlášť když kolegyně u vedlejšího stolu si leští nehty a klouže po povrchu. Věnuje se totiž podstatnému - vyplňuje dotazníky pro ředitele a aktivně spolupracuje s novátorskými školiteli.

I. Mertl 21.6.2019 7:44

Dlouhé a bezradné

Je to mnohem jednodušší. Školství potřebuje peníze, peníze, peníze. Pak by se všechno spravilo: Spokojení učitelé, ti lepší by vytlačili neschopné, třídy by se rozpůlily, bylo by i na asistenty pro nestíhající a postižené. Jen by se ty peníze nesměly rozdávat podle odborářského mustru: všem stejně. A taky by to chtělo víc vzájemné ústy a slušnosti. Ale to chybí celé společnosti. A osnovy a studijní schémata: musí je do nekonečna vymýšlet státní úředníci? Co je odněkud převzít? Třeba z Finska, co je mi známo.

Z. Rychlý 21.6.2019 8:35

Re: Dlouhé a bezradné

Peněz je ve školství dost a dost. Jen jdou kamsi do .. jinam. Je to zavedený systém mrhání penězi. Takový - oslíčku zatřes se! A co je zajímavé, zavedli ho sami pedagogové, sic!

Děti jsou v tomto systému cosi rušivého, nežádoucího.

B. Pešek 21.6.2019 9:32

Není pravda, peníze se hodí, ale balík peněz bez koncepce nic nevyřeší. A pokud peníze rozděluje ředitel, tak ryba bude smrdět od hlavy. Zrovna teď jsem slyšel o případu školního psychologa, který měl fungovat jako zpovědnice a poradce, jak pro žáky tak učitele. Nicméně zástupkyně ředitele celý institut poradce pochopila jako místní oddělení tajné policie a chtěla dostávat hlášení. Poradce z pochopitelných důvodů odmítl a zástupkyně to vyhrotila do situace buď poradce nebo já. Myslíte že takové škole peníze pomůžou?

Z. Lapil 21.6.2019 14:26

Re: Dlouhé a bezradné

Peníze se hodí, ale správné heslo je Svoboda, svoboda, svoboda.

Finské školství neznám, ale nahlídl jsem do italského. Paní Montessori to vymyslela moc dobře.

K. Janyška 21.6.2019 7:38

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

K. Janyška 21.6.2019 7:39

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

J. Hejna 21.6.2019 9:57

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

"vzdělání informacemi irelevantními"

Relevantní určí samozřejmě pan Karel Janyška.

K. Janyška 21.6.2019 15:25

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Ne, vědecká kompozitivní teorie... Dzp.

Z. Lapil 21.6.2019 14:23

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Irelevantní informace jsou fajn. Už jste někdy budoval třeba hadník? Nechápu, proč bych takovou úžasnou věc měl nechávat hadoznalcům kombinovaným s tesaři a házeči hnoje.

Viz: https://www.veronica.cz/abeceda-prirodni-zahrady?i=33

R. Tichý 21.6.2019 7:34

Pekne napsano. Myslim ale, ze domaci ukoly jsou prinosem pro celou rodinu. Dite neni doma tolik rozptylovano, muze se soustredit. Rodice si ozivi znalosti davno zapomenute pod nanosem pracovni specializace.

Z. Lapil 21.6.2019 14:10

Re:

Dítě není doma rozptylováno? Když má hračky, počítač, televizi, psa, rodiče...?

Hlavně nezapomeňte na podmíněný reflex: ve škole učení, doma zábava. Když rodiče dokážou dítě nějak motivovat k dalšímu učení (Pomůžeš mi upéct koláč? To je zvláštní, jak se to těsto nafukuje), jedině dobře, všimněte si ale, jak i malé dítě řekněme sestavuje lego a nedá pokoj, dokud se tam tu kostičku NENAUČÍ dát. To není zábava, to je soustředěná práce.

V. Braun 21.6.2019 7:05

Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve

Tak chodil jsem do školy o dost dříve než tam byly zavedeny množiny a domácí doučování třeba těch vyjmenovaných slov bylo běžné. Autor to tady prezentuje až jako nějaký následek školských reforem. Asi záleželo na rodičích. Já jsem na ně měl štěstí, cenili si vzdělání, a to táta byl celý život ve fabrice a máma pasačka krav a sezónní pomocnice v kuchyni.

V. Braun 21.6.2019 7:13

Re: Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve

Jinak jsou v článku zajímavé návrhy, docela rád bych je viděl realizované v praxi, zejména třídy s menším počtem žáků, jsem však docela skeptikcký že se to v dohledné době povede.

Z. Lapil 21.6.2019 14:01

Re: Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve

Ten odkaz sem dávám opakovaně: http://narovine.eu/skola/organizace-vyuky/. Ve třídě je tuším 25 dětí (rozhodně ne víc), jen pozor - jsou tam podle trojročí (1. až 3. třída; 4.-6.; 7.-9.). Mimo jiné je to perfektní způsob, jak pomalejšímu děcku poskytnout rok navíc, aniž by se z něho stal propadlík.

Školné 1700,- měsíčně zdaleka není nula, ale není to nic, co by !běžná rodina" nezvládla.

V. Braun 21.6.2019 14:38

Re: Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve

Zajímavá škola. Škoda že je to výjimka a ne pravidlo. Sám jsem chodil nejprve do jednotřídky (1-5) a od mého čtvrtého ročníku z toho udělali dvoutřídku, takže pak společně 4-5. Osobně se mi to uspořádání líbilo, mohl jsem poslouchat co pan řídící vykládá vyšším třídám. Myslím, že v mé rodné vesnici ta škola jako dvoutřídka funguje dodnes.

Z. Lapil 21.6.2019 15:01

Re: Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve

Je to tak. Děcka (i koťata a vlastně i dospělí) jsou od přírody děsně zvědavá verbež, takže ve chvíli, kdy je člověk musí do učení nutit, by se nad sebou měl zamyslet.

J. Vavrochová 21.6.2019 5:08

Stručné, výstižné, přesto komplexní.

Paní, proč se neucházíze o post ministryně školství?

P. Boublíková 21.6.2019 6:24

Re: Stručné, výstižné, přesto komplexní.

Stručné to moc není :-) ale napsané je to výborně.

Škola by neměla být přehlídkou ztraceného času dětí ani učitelů.

Z. Lapil 21.6.2019 13:53

Re: Stručné, výstižné, přesto komplexní.

Naopak. Je to extrémně stručné. Jen je toho hodně.

V. Kotas 21.6.2019 7:14

Re: Stručné, výstižné, přesto komplexní.

Jen to uvést do praxe, zrušit všechny možné experimenty, které byly zavedeny v posledních 30.letech.

J. Jurax 21.6.2019 11:11

Asi proto, že rozumí svému oboru, tedy školství a výuce.

To by u ministryně překáželo ve vymýšlení a zavádění nových, progresivních a moderních koncepcí.

T. Wiszniewski 21.6.2019 1:31

Paní ministryně školství

v příští vládě premiéra Václava Klause ml. napsala skvělý článek.