18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Trable s matematikou

Tento článek by nevznikl, nebýt náhody. Cestou do práce jsem v metru seděl vedle mladé dámy, která si se zaujetím četla rozhovor s profesorem Hejným, autorem tzv. Hejného metody výuky matematiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Zinga 1.3.2017 8:39

Ačkoli jsem ji nemiloval,

nikdy jsem se bez ní neobešel: matematika. Na světové úrovni je dokázáno, že dobrá všeobecná znalost matematiky má přímý vliv na konkurenceschopnost státu. Zde několik dat:

úroveň znalosti matematiky čvrťáků podle získaných bodů v roce 2012:Singapur 618, Hong Kong 615, Korea 608, Tajvan 597, Japonsko 593-- Severní Irsko 570, Rusko 564--Česko 528 (23. místo ze 49).Osmáci dopadli takto:Singapur 621, Korea 606, Tajvan 599,Hong Kong 594, Japonsko 586--Rusko 538 atd.

Patenty na 1 mil. obyvatel:J.Korea 2 962; Japonsko 2 250; Švýcarsko 1 013; Německo 902; USA 856 atd.

Součászí každé maturity by měla být matematika. Kde není znalost matematiky potřebná, není potřebná ani maturita.

J. Pernica 1.3.2017 8:27

Je to snadné

aby se zlepšila úroveň matematiky stačí, aby byla matematika povinná u maturity bez výjimky. Žádné úrovně, žádné úlevy pro humanitní obory. Chceš maturitu, tak musíš zvládnout matematiku na nějaké úrovni bez ohledu na zaměření SŠ. Další věcí, která hodně degraduje systém je nutnost SŠ/VŠ vzdělání na různé posty ve státní správě ale bohužel jen ten papír. Na pozici např. na FU je potřeba VŠ, ale není už stanoveno jakého zaměření, takže např. vedoucí odboru má teologickou fakultu.

V. Novák 1.3.2017 8:24

Abych něco mohl najít - na internetu nebo v Ottově -

slovníku - musím nejdřív vědět, co hledat.

Zpět - musím najdřív vědět, že to "něco" existuje a že tedy je co hledat.

V. Novák 1.3.2017 8:21

Nikdy jsem se tolik nenabyfloval, jako na matfyzu.

Důkaz, který spousty kreativních matematiků vytvářely desítky let, si halt za pár minut "kreativně" neodvodím. A okecat to nejde.

V. Novák 1.3.2017 8:19

Re: Výuka

Ovšem když přijde s maturitou z matematiky, je z ní málem "nepřítel lidu"...

S vnucováním inkluze jím je.

K. Novák 1.3.2017 7:46

Nepotřebujeme to.

"Nemusím se učit věci, protože si je podle potřeby najdu na internetu." Tak to bylo vždycky, jen místo toho internetu to byl nějaký na papíře natištěný slovník nebo encyklopedie.

"Proč to tak vlastně neděláme? Ano, bylo by to dražší." Spíš myslím, že to tak neděláme, protože to nepotřebujeme. A nepotřebujeme to proto, že nám tady nic nepatří a nemáme na nic vliv. Proto nevíme, co vlastně chceme a inkluze nám nevadí. Naše společnost a ekonomika je špatně strukturovaná a politici s tím nic nedělají, protože nic nedělat je pro ně pohodlné. Nyní, když SocDem klesají preference, se jakoby probouzí, ale nejspíš zůstane jen u proklamací. "Pravicové" strany naši podřízenost zahraničnímu kapitálu vědomě zavedly a stav udržují. Od Babiše se v tomto ohledu rovněž nedá očekávat vůbec nic.

V. Kotas 1.3.2017 6:26

Re: Naprostý souhlas

Chybí kvalitní, dobře zaplacení učitelé, s přirozenou autoritou. Jako to bylo za našich školních let. To však byli učitelé, kteří zažili prvorepublikové školství, proto naprostá většina z nich byli přirozenými autoritami. Kterým si nedovolili rodiče jejich žáků odporovat. Ano, sem tam lítaly i facky ve škole, dnes na takové učitele vzpomínáme s láskou. Zvlášť, když vidíme, co většinou učí dnes.

P. Boublíková 1.3.2017 5:55

Re: Výuka

Taky mám ten pocit, že hlavní starostí ministryně školství je jídlo. Nic proti kvalitní školní kuchyni, ale přece jen, ve škole by se mělo především učit :-)

P. Boublíková 1.3.2017 5:53

Naprostý souhlas

Chybí biflování. Přesněji řečeno, domácí úkoly. Jako děcko jsem doma během školní docházky musela vypočítat jistě mnoho tisíc příkladů, moje děti téměř nic. Pak jim samozřejmě chybí rutina a kreativitu, i kdyby nějakou měly, si můžou strčit za klobouk.

P. Papež 1.3.2017 0:42

Výuka

Výuka není důležitá. Podle nýmandů z ministerstva školství je důležitější neprodávat "nezdravé potraviny " žákům (jsem zvědav kdy dobroserové prosadí, aby se nezdravé potraviny vůbec v ČR neprodávaly). Na ministerstvu rozhodují lidé bez zkušeností, praxe, ale s pocitem, že oni vědí, jak na to. Pak jde výuka a tím znalosti oproti celému světu do zadele. A s tím zdravím, pěkná pitomost, nyní si žáčci kupují vše v obchodech. Neměla by škola vést spíš děti k tomu, aby pochopili, jak je zdravé žít a stravovat se, místo nařízené pitomosti?