28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Stávka pro co, proboha!

Školské odbory vyhrožují na 6. prosince stávkou. Chtějí zvýšení tarifních složek platu o 10 %, zatímco vláda nabízí 8 % a 2 % pro pohyblivou složku mzdy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pavelka 4.11.2019 12:48

A kdo je vlastníkem většiny škol?

J. Schwarz 4.11.2019 18:17

Stát by měl jen testovat výsledky a žákům dát certifikát jak si na tom se vzdělaností stojí... Stát, ne škola by měl organizovat závěrečné zkoušky. A pokud by stát platil i školy a učitele, pak neúspěšné školy by měl zrušit.

M. Krátký 4.11.2019 9:16

minulý týden jsem na požádání třídního učitele mé pravnučky v 5.B vedl diskusi - přednášku na téma život v minulé komunistické době a její těžkosti pro nás a naše rodiny. Začal jsem velmi stručně až heslovitě ( cca 30 minut nahrávané pro další použití ) datem mého narození 1943 a přeskočením do počátku přídělového systému - naše rodina - rodiče a my tři děti s nárokem na 3x 0,5 litru + 2x osminka litru = 1,75 litru mléka na den. Celá ČSSR obehnaná ostnatým drátem s na pětím 3-5 tisíc Voltů a podobné radovánky - až jsem se dostal k datu 1.7.1960, od kdy setrvale chodím do práce - až jsem před 5ti lety musel pustit pronajatý byt 1+1 - což z mého sdoučasného důchodu 13,460,- kč / měsíčně už dál nešlo. A tak své tři nádherné pravnučky vedu k nutnosti kvalitního vzdělání atd - hezký den všem R^R^R^

R. Pešák 4.11.2019 8:50

Je úžasné, kolik lidiček přesně ví, že práci pokladní by většina učitelů nezvládla. Přáli by si snad, aby jejich děti učila pokladní z Lídlu? A co takoví řidiči, skladníci, IT, zedníci, politici, lékaři, úředníci ...atd. berou zaslouženou odměnu? Co kdybychom se starali každý o svoji práci a svůj plat a ta moudra kdo a za co má brát odměnu v profesích o kterých nic nevíme, nechali na těch, kterých se to bezprostředně týká. Díky

J. Vintr 4.11.2019 9:13

Platy učitelů jako státních zaměstnanců jdou z peněz, které na daních zaplatí ostatní, ekonomicky aktivní lidé. Proto se jich to vydírání vyšších platů učitelů samozřejmě týká.

J. Schwarz 4.11.2019 18:21

Berou. Platí je totiž jejich zákazníci. Až budou učitele přímo platit rodiče žáků, budou tito taky brát zasloužené odměny. Ovšem úroveň získaných znalostí by měl ověřit stát, stejně jako ověřuje parametry jiných výrobků připuštěných na trh.

J. Fridrich 4.11.2019 7:22

Dle ČTK info z 26.3.2019 - " Průměrný hrubý plat učitele je 35 089 korun, rostl nejrychleji za poslední roky. Za posledních pět let jim hrubá částka na výplatních páskách stoupla přibližně o 31 procent. "

" Premiér Andrej Babiš (ANO) nechápe učitele, kteří hrozí stávkou. Podle Babiše k tomu není důvod, protože se vláda o učitele stará." - Z našich učitelů se stávají vyděrači - samozřejmě mám na mysli jejich nesoudné a nestydaté předáky. Máme jistě i skvělé učitele, kteří se za tyto vyděrače možná i stydí.. Nedávno jsem napsal ( sorry, je bez diakritiky ) : Jeste nedavno jsem byl pro vetsi, ale rozumne zvyseni platu nasim ucitelum. Nyni jiz o tom nejsem presvedcen. Kazde povolani se hodnoti dle vysledku, jakych pracovnici dosahuji. V nasem pripade to jsou znalosti a vedomosti nasich zaku a studentu. Ty ve velke vetsine jsou velmi slabe i v zakladnich vecech poznavani naseho sveta - tedy v historii nasi i svetove, zemepise, jazyka ceskeho, matematice a take spolecenske povedomi o vyvoji sveta. O slusnem chovani, rozumne discipline, presnosti atd. radeji ani nemluvit... Rodina a skola nam vychova pristi generace, ale jak, to z dnesnich, mnohdy neradostnych vysledku neni zcela radostné..

L. Soukal 4.11.2019 6:55

Našel jsem v archivu:

byl mnich co měl rentu a jemu se zdála malá. Požádal císaře o zvýšení renty.

Namísto renty dostal povolení žebrat.

P. Harabaska 4.11.2019 11:55

No vidíte! A jak to v tom Thajsku, Kambodži a jinde pěkně funguje. Mniši kráčejí se svými jídelními miskami po ulici a spasení dychtiví lidé jim do nich vkládají pokrmy. Systém je tak zavedený, že mniši už za milodary ani nepoděkují.

P. Bouda 4.11.2019 0:49

Dobré bydlo? Tak určitě, to se hned pozná, zejména, pokud nástupní plat učitele dosáhl v roce 2019 výše nástupního platu pokladní v Lidlu. Nechápu, když jsou dostupná kvanta dat, ze kterých vyplývá, že české školství je podfinancované za posledních skoro třicet let o částku, za kterou by se postavila fungl nová jaderná elektárna (500+ miliard Kč jen na platech učitelů), že vůbec dokážete sepsat podobný článek, vytvořený

1) na základě lží ministra školství Plagy, který měl co dělat, aby na tiskovce vůbec zvládl artikulovat poté, co se dozvěděl o stávce učitelů poté, co jeho sliby týkající se zvýšení platů (velmi mírného) vzaly za své (jako posledních 30 let prakticky vždy);

2) na základě reportáže ČT o tom, že podfinancování školství se projevuje i na stavu učebnic a pomůcek (tam je to za těch 30 let až další bilion Kč), což sice s platy učitelů nesouvisí, ale hodí se to do narrativu "co by ti učitelé chtěli, když chuděry děti...";

3) na základě tvrzení některých ředitelů škol, že by celé zvýšení platů mělo jít pouze do nenárokové části platu (což je pouze jeden z úhlů pohledu);

4) na základě tvrzení, že do roku 2021 dojde ke zvýšení platů učitelů o 50% ve srovnání s rokem 2017 (hahaha, tak k tomu určitě dojde).

Kdyby byly školské odbory co k čemu, nebudu stávkovat teď jeden den, to je k ničemu. Ale budou stávkovat celý měsíc dva od května, kdy to nejvíc bolí, až do prázdnin, a pokud by to nepomohlo, tak dál v září, a to formou okupační stávky, kdy by chodili do škol, pobírali plat, ale učili by v prázdných třídách, protože žáci by nebyli vpuštěni dovnitř.

Data máte zde: https://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost/skolstvi-co-vlastne-zavidi-petr-holub-ceskym-ucitelum.A191011_214201_p_spolecnost_wag

Až se s nimi seznámíte, čekám, že svůj názor přehodnotíte.

J. Vintr 4.11.2019 2:19

Proč by musel být nástupní plat učitele vyšší než plat pokladní v Lidlu? Ta pokladní pracuje v tržním systému a svůj plat si musí zasloužit. Hodnota její práce se dá konkrétně spočítat. Jakou konkrétní hodnotu vytváří učitel? Vzhledem ke stavu vzdělanosti naší mládeže by se to dalo většinou vyjádřit spíše v záporných číslech. Všichni politici mluví o nutnosti investic do vzdělání, ale mluví někdo o tom, do jakého vzdělávání? Jakou hodnotu mají ty blbosti, které škola valí dětem do hlav? Kromě čtení a psaní si mladí nic užitečného ze školy většinou neodnesou a ani s tou základní gramotností to není vždycky moc slavné.

R. Langer 4.11.2019 6:02

Když je to tak hrozně složité, proč tedy učitelé nejdou raději dělat za kasu do Lidlu? U nás berou furt. :-P

P. Dvořák 4.11.2019 7:59

Nezvládli by to.

J. Tulejová 4.11.2019 8:33

R^

P. Portwyn 4.11.2019 13:19

Oni berou i v těch školách.

Z pohledu pravičáka, je to asi podivné, ale pokud za určitou nabídku platu neseženu lidi, musím holt nabídnout vyšší plat. Nabídka a poptávka.

Š. Hašek 4.11.2019 15:46

R^

J. Jirka 4.11.2019 8:36

"... pokud nástupní plat učitele dosáhl v roce 2019 výše nástupního platu pokladní v Lidlu."

---

Po dvou letech poměrně intenzivní spolupráce s učiteli základních a středních škol mohu prohlásit, že zhruba čtvrtina učitelů nedělá pokladního v Lídlu, protože by tu práci nedokázala zvládnout.

J. Ho 4.11.2019 9:17

A v čem bych jako učitel-Ing. nezvládnul práci v Lidlu?

J. Jirka 4.11.2019 10:00

Neznám vás, a tak nemohu soudit. Nicméně ta čtvrtina učitelů, o níž jsem psal má například opravdu veliké problémy se čtením a následným pochopením obsahu psaného textu.

A nejsmutnější na to me, že tihle neumětelové až na drobné vyjímky nepatří do free/cool/in generace, ale jsou z generace Husákových dětí a mají už spoustu let odučených.

P. Harabaska 4.11.2019 12:02

Vzpomenu jedné spolužačky z gymplu, dnes penzionované učitelky s titulem Mgr., která v posledním ročníku čtyřleté výuky německého jazyka krátce před maturitou byvše dotázána učitelem Wie heißt du? (Jak se jmenuješ?), odpověděla Ja. Na otázku Wo wohnst du? (Kde bydlíš?) odvětila Nein.

P. Harabaska 4.11.2019 12:55

Omlouvám se: Správný tvar přechodníku minulého je byvši.

Š. Hašek 4.11.2019 15:54

Tak to je!!! Podepisuji!!!

Nám klukům na ZŠ, na střední, na vysoké bylo šumák: oblečení, způsob výuky, sucharství, vtipkování, způsob zkoušení, občas překlepy, ........ byli jsme vytočení, pokud jsme zjistili, že polovina z nás je chytřejší v daném oboru než ten vyučující!!!!! Poslouchat o spalovacím motoru, že to je "něco jako štrůdl" ....... to byla síla! NaCl je sacharoza.

Hloupý učitel byl odrovnáván stále! Nesympatický nikoliv!!!!!!!! Už v sedmé jsme věděli, že i naši rodiče nejsou hrdiny z knížek! Poněkud zkráceno.

Z. Lapil 4.11.2019 18:52

Když už jsme v tom šťourání - k čemu je pokladní v Lidlu dobré čtení a následné pochopení psaného textu?

I když pravda - já text obvykle pochopuji během čtení. Přečíst a pak pochopit - to bych možná opravdu nezvládl.

J. Vintr 4.11.2019 9:25

Když jsem já studoval, tak měl "pajdák" pověst největší flákarny mezi vysokými školami, kam šli většinou ti, kterým se nechtělo na náročnější obory nebo na to neměli. I kdyby se to po roce 1990 změnilo , o čemž silně pochybuji, tak stejně velkou část dnešních učitelů tvoří absolventi takové školy. Nechci všechny učitele házet do jednoho pytle, jistě jsou mezi nimi i schopní lidé, kteří si svůj plat zaslouží, ale rozhodně jich nebude většina. Po mých zkušenostech z osmnácti let ve školách, nebude takových učitelů víc jak deset procent.

J. Jirka 4.11.2019 10:18

Plně s vámi souhlasím i co se těch deseti procent týká. A vůbec nejhorší jsou učitelé, vzešlí z generace tzv. Husákových dětí, kteří učí deset až dvacet let pořád to samé naprosto bez ohledu na pokrok ve vědě, technice i filosofii...

Příklad: vnučka se před nějakou dobou vrátila ze školy s brekem, že dostala pětku a poznámku za drzost, protože si troufla paní učitelce tvrdit, že Pluto už není planeta. Zeť si na paní učitelku došlápl a ta mu s úsměvem vysvětlila, že Pluto planeta je, protože ona to jako učitelka přece musí vědět a navíc to má v přípravě napsáno. A basta!

R. Langer 4.11.2019 13:15

Možná mi to nebudete věřit, ale jednou jsem naší suplující učitelce z matematiky musel asi v 6 třídě vysvětlovat trojčlenku. Ne vysvětlovat jako zkoušený, ale vysvětlovat jí, jak se má spočítat příklad, protože to neuměla, a polovině třídy dala na písemku špatnou známku, že to mají spočítané špatně. Ale je pravda, že to byl takový divoký supl, a ona měla vystudované nějaké ty divné sociální pavědy, nikoliv matematiku. Nevím ale, jestli ji to zrovna nějak extra omlouvá... :-)

P. Portwyn 4.11.2019 13:22

A to je to, o čem píšu výše. Proč suplovala ta paní matematiku, kterou neuměla? No patrně proto, že škola kvalifikovaného "matikáře" nemůže sehnat. A protože tam někdo být musí...

J. Schwarz 4.11.2019 18:45

Nebylo to spíš tak, že "kvalifikovaný matikář" ulehl s chřipkou a tak tam suplovala nějaká chudera? Problém byl, že o matematice nemaje ani Ahnung rozhodla se zkoušet! Málokterý ředitel by si držel ve stavu "náhradní učitele" pro případ pracovní neschopnosti toho "kmenového". Ale matikář, který by netušil kdo to byl Karel IV nejspíš neexistuje, zatímco učitel výtvarky dokáže být na svou neznalost trojčlenky ještě hrdý.

R. Langer 4.11.2019 19:35

Ano, bylo to z důvodu nemoci matikářky. Ale já jsem se rozhodl nesmířit se s trojkou z testu, když jsem měl oba příklady spočítané správně. Jak mě ta baba po zbytek svého tamního působení nenáviděla si ani nedokážete představit. Naštěstí tam nezůstala dlouho. ;-D

P. Portwyn 4.11.2019 21:44

Kdyby suplovala krátkodobě, tak by nejspíš nezkoušela. To fakt není standardní postup. Kromě toho by si tím přidělávala práci při opravách.

Náhradního učitele nedrží "málokterý" ředitel, ale žádný, to prostě nejde, nejsou na to prachy. Ale kdyby byl na pracovním trhu přebytek učitelů, jak tu jeden komentátor opakovaně tvrdí, tak toho matikáře na záskok sežene levou zadní.

Jistě, suplovat M je určitě něco jiného, než D. I když ze největší hrůzu mají humanisti z fyziky.