ŠKOLSTVÍ: Stávka pro co, proboha!
Školské odbory vyhrožují na 6. prosince stávkou. Chtějí zvýšení tarifních složek platu o 10 %, zatímco vláda nabízí 8 % a 2 % pro pohyblivou složku mzdy.
Dobré bydlo pálí. Toto známé přísloví se přesně hodí pro situaci školských odborů. Před časem již vyhlásily stávkovou pohotovost a nyní už připravují stávku. Zatím údajně probíhá „přípravná fáze“, v níž probíhá komunikace mezi odborovými předáky.
Podle předsedy školských odborů Dobšíka (viz) zatím stávka není zcela jistá. „Čekáme na reakce z regionů, kde se rozhodují, jak se k navrženému růstu platů postaví,“ řekl. O stávce se tak rozhodne právě až v pondělí.
Ministr Plaga v reakci uvedl, že Dobšíkova čísla nejsou správná. „Pan Dobšík byl několikrát upozorňován, že při svých propočtech pracuje se špatnými čísly. Platy pedagogů rostou v souladu s programovým prohlášením a průměrný plat učitele bude v roce 2021 o 50 procent víc, než byl v roce 2017. Je to zdaleka nejvyšší růst platů ve veřejné sféře a také nejvyšší, jaké učitelé za posledních 15 až 20 let zaznamenali,” sdělil Novinkám Plaga.
Školství je typickým příkladem resortu, který nemá žádné dno. Ať se do tohoto segmentu nalije jakékoliv množství peněz, stále je to podle odborářů nedostatečné. Fakticky jde přitom v podání vlády Andreje Babiše i předchozí vlády Bohuslava Sobotky o resort, který zažívá nejrychlejší přidávání platů za celou dobu existence Česka. Faktem je, že většina přídavků financí do školství jde právě na platy učitelů a jsou poněkud „upozaděna“ témata pomůcek pro žáky, zejména knih. V některých školách jsou podle ČT knihy používané již téměř deset let a jejich vydání je tak mírně „salátové“.
Vývoj platů v segmentu základního a středního školství je podle některých informací dokonce vyšší než u pedagogů na vysokých školách. To jsou ty paradoxy.
Stávka je jistě zcela legitimním způsobem podpory požadavků zaměstnanců. Nicméně měla by být skutečně krajním řešením v případě, že by zaměstnavatel, tedy český stát, nechtěl o mzdových požadavcích vůbec jednat nebo by dokonce chtěl mzdy zmrazit. I to by se ale mělo řídit okolnostmi. V případě hospodářského poklesu by totiž taková situace byla řešením.
Odboráři ale dnes chtějí stávkovat proto, že odmítají přiznat ředitelům škol právo na odměny pro nejlepší učitele na škole, a chtějí tudíž oněch deset procent pouze do tarifů. Typická odborářská politika, chtělo by se říci.
Netuším, jak velká je organizovanost učitelů v odborech. Zajímalo by mě v této souvislosti, jestli se najdou školy, které se požadavku na stávku vzepřou. Právě počet zapojených škol do stávky bude hlavním měřítkem podpory odborových předáků. Přál bych si, aby se učitelé nenechali odborářskými bossy zatlačit do kouta a měli odvahu normálně ve středu učit.
Převzato se svolením autora z JanBarton.blog.idnes.cz