27.6.2024 | Svátek má Ladislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. 19.6.2009 7:55

Dobrovolná maturita

Zaveďme stupně maturity například A, B, C ... rozdělené podle typu znalostí a obtížnosti. Student libovolného typu školy by si na konci stuidia sám zvolil příslušný stupeň a podle toho by měl mauritu obtížnou. Obtížnost a rozsah znalostí nutných pro složení zkoušky by byl obecně známý a  testy standardizované, takže by měla zkouška vypovídající hodnotu pro budoucího zaměstnavatele nebo pro VŠ.

Zíkskání stupně jiného by bylo možné i dodatečně a relativně jednoduše, podobně, jako jde např. složit státní zkouška z jazyka.

kiwi 19.6.2009 7:52

Super článek

Naprosto souhlasím. Jiným způsobem se elita nedá vyselektovat. Nejhorší je šeď průměru. Je třeba nechat vyniknout nové, chytré osobnosti. Maturita není výuční list.

emil 19.6.2009 7:52

Nerozumím

Nerozumím odmítání státních maturit. Přeci taková maturita zjistí skutečný stav znalostí ať ve městě, na vesnici, na gymplu i v učňáku. Tato nová generace mi v této oblasti připadá hloupá, protože si neuvědomuje, že jedině státními a stejnými maturitami pro všechny se zjistí skutečné znalosti, ke kterým by se mělo přihlížet při postupu na VŠ i v dalším zaměstnání.

františek 19.6.2009 7:40

Re: Maturitu zrušit úplně.

Tomu nerozumím. Maturita je zkouška, bakalář je člověk.

felia 19.6.2009 7:15

Jsem daňový poplatník

A jako takový mám zájem, zda za moje peníze učitelé učí a studenti se vzdělávají. Státní maturita prověří znalosti studentů z těch hlavních předmětů. Proč to někomu vadí? Že učí špatně? Nebo že je líný studovat? A má proto mizerné znalosti, ale dobré známky? Na tohle bych svoje daně rozhodně dávat nechtěl.

chemik 19.6.2009 7:11

Re: Název "Maturita"

a včem se liší výuka anorganické chemie, organické chemie, fyzikální chemie, analytické chemie, chemického inženýrství (dříve chemická technika) na gymnáziu, obchodce či chemické průmyslovce, co teprve praktická část maturity strávená v mém případě v laborce (já jsem vyfasoval konduktometrii nebo potenciometri)? Právě jako absolvent chemické průmyslovky jsem musel maturovat z odborných předmětů, které na gymnáziu prostě v takové hloubce nejsou a naopak na průmce se tolik nevěnuje pozornost biologii, dějepisu, zeměpisu. Z mého pohledu nelze srovnávat maturitu z chemické průmyslovky a z gymnázia. To jsem osobně poznal pak na VŠCHT, kdy gympláci totálně lítali v odborných předmětech a práci v laboratořích (taky jich spoustu po 1. semestru tuhle školu vzdalo), zatímco já jenom v matice, protože jsem nebyl zvyklej na styl definice - věta - důkaz. Aplikovanou matematiku jsem zvládal.

františek 19.6.2009 7:10

Re: Pan ucitel nepochopil jednu vec. Soutezime! Soutezime ve vylepsovani statistik!

Máte pravdu. O duševní úrovni národa rozhodně nevypovídá to, kolik lidí vystudovalo střední školu. Spíše to, jak v poslední době začínáme propadat v mezinárodních soutěžích studentů.

františek 19.6.2009 7:06

Re: Ten problém je někde jinde

Maturita musí být naprosto stejná na všech středních školách

františek 19.6.2009 7:05

Re: Ten problém je někde jinde

Ale to není pravda. Učím na průmyslovce 35 roků. Požadavky k maturitě v matematice se přesně kryjí s rozsahem výuky. A až dosud byly ukázkové příklady poměrně lehké. Problém je s češtinou, protože češtináři až dosud učili dějiny literatury a nikoli český jazyk. Neučili komunikovat. To je číst, psát, mluvit a rozumět češtině. V angličtině je na vině to, že učit jazyk, který je pro mě druhý není lehké.

NEVESELÝ OPTIMISTA 19.6.2009 7:04

Re: autore

No, já jsem maturoval v 68, na elektrotechnické průmyslovce. Matematika končila ve třeťáku. U nás jsme to vyřešili tak, že jsme si vyžádali a dostali jsme nepovinnou matiku i ve čtvrťáku.  Později v praxi i na fakultě se to hodilo. Matematika je prostě k technickému oboru potřeba - i když si to mnozí nemyslí.   

 

 

františek 19.6.2009 7:00

Státní maturita

Jednotná maturita potvrdí to, co je každému léta jasné. Maturity učňů nemají tutéž hodnotu jako maturity študáků na gymplech. Proti státním maturitám jsou pouze blbečci z řad hloupých studentů a líní kantoři. Bude-li maturita nastavena správně, tak premiant z gymplu získá 95 bodů ze sta možných a učeň 20 bodů. Proč ne?

Antonín Hrbek 19.6.2009 6:59

Připomenutí

Státní maturity jsou nutné, protože daňoví poplatníci by měli vědět, jakých výsledků za jejich peníze jednotlivé školy a jednotliví studenti dosáhli. V současné době je z maturity papír, kterým si ani nelze něco vytřít a z vysokých škol jsou vyšší průmyslovky.

Za starého Rakouska, za první republiky i po IISV nebyl se státními maturitami problém, a to ani věcný, ani finanční ani organizační. To jen současná mašinérie korupčníků a politických všeználků dokáže z jednoduché věci udělat problém a stamiliónový tunel.

Státní maturita měla na technické větvi gymnázia dvě části, a to povinnou část a nepovinnou.Povinná část se skládala z češtiny, cizího jazyka a matematiky a měla dvě etapy - písemnou a ústní. Zadání písemné bylo celostátně jednotné. Na písemné zkoušky byl jednotný termín a otázky byl předávány rozhlasem. Na každý předmět byly tři a maturant si mohl jednu z nich vyvolit. Na ústní bylo cca 200 půl roku předem známých celostátně jednotných otázek, ze kterých se losovalo. V nepovinné části byly volitelnými předměty chemie, fyzika a deskriptiva, což se volilo podle zaměření dalšího studia. Opět byl seznam předem známých otázek, ze kterých se losovalo. Zkušební komise se skládala z vyučujících profesorů, předsedou komise byl jmenován buď starší profesor z jiného gymnázia nebo někdo z inspektorů, kteří mohli klást doplňující otázky. Tam kde byl výsledek předchozího studia a písemné zkoušky výborný, nebyl s ústní zkouškou většinou problém. Ale tam, kde byl pochybný, byla ústní zkouška tvrdou prověrkou znalostí. Termín ústních zkoušek byl pro každou školu určen zvlášť. Při neúspěchu z jednoho předmětu byl náhradní termín zkoušky v září. Při neúspěchu z více předmětů byl náhradní termín za rok. Na humanistické větvi byla poněkud jiná skladba zejména volitelných předmětů. Jednu dobu byla tam byla místo povinné matematiky povinná latina.

Maturita byla, a měla by být, základní podmínkou pro přijetí na vysokou školu a pro zastávání určité pozice ve státní správě.

Anubis 19.6.2009 6:52

Re: Ten problém je někde jinde

Naopak, maturita by měla být velmi podobná na technice a na pedagogické či jiné škole. Maturita by měla srovnávat to, co srovnatelné je (čeština, cizí jazyk) a úroveň odborného vzdělání obecně.

Tomas Pansky 19.6.2009 6:44

Re: Nekolik pohledu ... a) studenti naprosto prirozene ...

Zdravim, Kanuku.  Tveho jmena uz jsem si drive povsiml ... Ted k veci.  Paklize by "maturita" mela predevsim slouzit pro prijimani na VS, potom 1) maturita nemuze byt ustni (ktera je velmi subjektivni) a 2) uz to neni maturita myslena jako ukonceni gymnazia, ale jsou to prijimacky na VS. ... Ja sam mam zkusenosti pri prijeti na College v zahranici.  Stredni skoly nejsou v miste ukoncovany maturitou.  Nicmene, studenti hlasici se na College se musi pri prijimacim rizeni prokazat slozenim pozadovaneho standardniho testu (v mem pripade VMCAT).  Kdy ho slozim a kolik si chci vzit pokusu nikoho nezajima.  Velmi jednoduche. ... Ja si prave myslim, ze nikdo vlastne nevi, proc a jak maturity musi byt absolvovany.  Verim, ze v tom hraji sve ruzne zajmove skupiny, ktere z toho doji jak jen mohou.  top0625top@hotmail.com

Robin 19.6.2009 6:18

Re: Ten problém je někde jinde

Ale blbost. O obsahu se diskutuje už několik let a, už kvůli tomu byla státní maturita jednou odložena. Kdo chtěl, ten si informace nalezl a to jak učitelé, tak i studenti. Nehledě na to, že když se někdo učí nějaký předmět několik  let, tak se něco naučit musí. A Vy si opravdu myslíte, že když student bude mít částečnou neznalost, že ji nebude moci kompenzovat jinde? Dovedete si představit, že třeba 80% znalost může být hodnocena jako výborná? 

Ona by vůbec neměla být vyšší a nižší úroveň, ale jednotné  bodové hodnocení a pro absolvování na jednotlivých školách by mohly být stanoveny různé limity. Proč se studenti tak bojí srovnání znalostí?

hugo 19.6.2009 6:16

Re: Ta devalvace teprve přijde.

za prach nejste za blbce,to chtěla paní učitelka říci.....na soukromé jazykovce jsou žáci kvůli image,nejsou tam aby se něco naučili,jiné je to u firmy kde jsou ti,kteří se něco naučit chtějí a s těmi člověka práce baví......jinak i dnes u takové maturity z angličtiny na soš si připadáte jako idiot!!!!kdo odpodí správně na voc jor nejm ma za 4 a je klid na všech frontách!!!

Anubis 19.6.2009 6:05

Re: Název "Maturita"

V čem se liší výuka češtiny nebo angličtiny na gymnáziu, obchodní akademii, či jakékoliv průmyslovce? Správná odpověď by měla být, že v ničem. Maturita neříká vcelku nic o směru vzdělání.

Ivan Nový 19.6.2009 6:05

Maturitu zrušit úplně.

Dnes funkci maturity má bakalář.

Kanuk 19.6.2009 5:33

Re: Ta devalvace teprve přijde.

Honzo, mám silné podezření, že ta paní kantorka má o privátu zcela zkreslené mínění, a že tam by musela být za dvojnásobného blbce, protože by maturitou musela pustit naprosté idioty s napěchovanými prkenicemi papínků a matinek.

Kanuk 19.6.2009 5:28

Re: .

Rolande, maturita má být dokladem toho, že doyčný "má na to", aby mohl jít na vejšku. Ne jestli je či není gauner.

Kanuk 19.6.2009 5:22

Re: Ten problém je někde jinde

Jo, dodatek. Státní maturita by neměla znamenat, že na pedagogických středních školách bude stejná, jako na elektrotechnických průmyslovkách. Ale měla by být stejná pro elektrotechnické průmyslovky s tím, že maturant z EP může jít studovat Elektrotechniku na VŠ. Ovšem, zase menší problem. Ono je asi 58 typů elektrotechnických průmyslovek. Pro telefonáře, pro radiotechniky, pro silnoproudaře a kdovícoještě. Také jedna z komunistických volovin, okopírovaná ze Sojuzu. Kde mohli mít průmyslovku pro pracovníky v konservárně ovoce, protože těch měli po Sojuzu stovky, ne-li tisíce. Ale nejde to praktikovat v ČR, kde průmyslovák elektrikář musí být rád, že dostane zaměstnání, kde se aspoň mluví o Voltech a Ampérech. Třeba jako prodavač ledniček a vysavačů.

Petr Vileta, balík z Plzně :-) 19.6.2009 5:15

Re: autore

Jasne, ne kazdy tou maturitou skonci, nekteri jdou dal. Muj znamy (50let) je vyuceny zednik a pred 2 roky zacal studovat stavebni prumyslovku. On na to ma jako majitel male stavebni firmy cas, ale jako OSVC by na to cas asi nemel. Ale jiste uznate, ze by maturita mohla by statni, ale ne jednotna pro maturujiciho zednik, gimnazistu nebo klaviristu. As vsichni by meli maturovat z ceskeho jazyka, ale pak by si meli mit moznost vybrat, zda chteji maturovat zednik z predmetu "stavebni materialy a jejich pouziti v ruznych klimatickych podminkach", gymnazista z matematiky, fyziky nebo chemie, klavirista ze skladby, dirigovani, interpretace podle not.

Kanuk 19.6.2009 5:12

Re: Název "Maturita"

Co je to střední pedagogická škola? Takové zvíře existuje? Já měl dojem, že i učitelé prvňáčků musejí mít nějakou pedagogickou universitu. Já to sice považuju za blbost, také jeden z komunistických vynálezů, ale tak to maj v USA a tam maj všechno nejlepši na světě. Také tam mají pravidlo, že kdo nemá na "Home economics" (na úrovni bývalé "vyšší dívčí") tak jde na "Education" (učitelství).

Kanuk 19.6.2009 5:05

Re: Ten problém je někde jinde

Tak za prvé, studium k maturitě by mělo trvat 8, případně 7 let, od 6. ročníku. Společné devítiletky je komunistický vynález, který bohužel přežívá, jako mnoho jiných věcí. Do značné míry je to vliv hanumanistů, kteří bezmyšlenkovitě kopírují USA, kde do jedné školy musí chodit budoucí pastevci krav i Einsteinové, protože to je jediná škola v obvodu 100 km. (To je sice možná trochu přehnané, ale určitě ne moc).

Za druhé, je samozřejmě správná poznámka, že vyučovací osnovy by měly být koordinovány s obsahem maturity. To je také hanumanismus, aby si obsah školního učiva určovaly místní školské rady. Bývalo to tak, že pro každý předmět bylo několik schválených učebnic, a kantoři měli do týdne předepsáno, co mají učit. Jestli se nemýlím, s tím přišel Komenský, a převzali to i jesuiti. Takže když studentík přišel ze školy v A v Praze nebo ve Vídni do školy v B někde v tramtárii, tak pokračoval jako by se nechumelilo. A mělo to také ten výsledek, že žáci ze školy v A uměli toho zhruba stejně, jako žáci ze školy v B. Pokud byly rozdíly, mohly být v kvalitě kantorů.

Kanuk 19.6.2009 4:48

Re: Nekolik pohledu ... a) studenti naprosto prirozene ...

nemohou byt objektivni a slouzit na priklad pro prijeti na vysoke skoly?.....To je jádro pudla. Maturita by měla nahradit přijímací zkoušky na VŠ. Tak to bývalo. Měl jsi maturu, mohl jsi na VŠ - s jistými omezeními. Na př. realisté nemohli na universitu, s výjimkou MatFyz, nebo tak nějak (kvůli latině). 

A k té matematice. To je zřejmé nepochopení účelu výuky matematice. Matematika se neučí, aby ji studenti mohli v životě používat. Matematika se učí jako nejdokonalejší nástroj pro výcvik v logickém myšlení. Proto ani na konservatoři  matematika není zbytečná. I muzikusovi se logické myšlení v životě hodí. Ono je to podobné i s ostatními předměty.

J.G. Pašek 19.6.2009 4:32

Re: autore

1 takový učeň z  2000 . . . .

rambow 19.6.2009 4:28

Ten problém je někde jinde

Předpokládal bych, že studium k maturitě směřuje celé 4 roky školy - jak obsahem , tak i hloubkou. Pak je ale ze strany státu troufalé  vnucovat státní maturity, na kterých se bude zkoušet něco jiného (v jiné hloubce, obsahu), než se celou dobu učili. To je jako by říkali - na co jste tu celé studium dřeli, tady máte půl roku  předem otázky státní maturity, nadřete si je z čeho chcete  a jedem. Čí je to pak chyba , když student na nějaké škole vyletí u maturitu protože dostal téma, které ho jeho učitelé nenaučili? Žáka, učitele, a nebo úředníka, který si na poslední chvíli vymyslel téma, které dnešní maturant  zcela urřitě musí ovládat??? Takže, když státní maturity, tak až pro současné prváky, témata včlenit do osnov.....

Jenda 19.6.2009 3:45

Pan ucitel nepochopil jednu vec. Soutezime! Soutezime ve vylepsovani statistik!

Kdysi nejakeho picicmundu napadlo porovnat kolik ma ktery stat/kraj/oblast lidi s maturitou a od te doby se zacaly staty/kraje/oblasti predhanet. A neudelate s tim nic.

Maximalne muzete pockat az pojem maturita ztrati posledni zbytky vyznamu a vynori se neco jineho co chvili bude mit uroven puvodni maturity. A zacne se vylepsovat statistika nanovo.

ZW 19.6.2009 2:47

Název "Maturita"

Argument, že pod jednotným názvem "Maturita" by se měla skrývat jednotná zkouška, pro všechny stejná, je poněkud pochybné. Podobně bychom mohli například chtít, aby stejně jednotné a pro všechny stejné byly i "státnice" (státní závěrečné zkoušky na VŠ).

Že je to absurdní? Stejně absurdní je srovnávat například maturitu na střední pedagogické škole a elektrotechnické průmyslovce.

Hadí oči 19.6.2009 2:47

Re: autore

Poněkud zjednodušené:    Student nebo ucen, ktery maturitou konci sve vzdelani . . .

Znám dost lidí, kteří se vyučili a postupně vystudovali střední i vysokou. A dnes na rozdíl od "nadupaných"  házečů vajíček ví, co to znamená, když se např. řekne "chladící emulze" nebo dokonce ví,  jak vypadá "klíč čtrnáct-sedmnáct."