29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Spratci a zlatíčka - začíná to ve školce

Vlastně to začíná ještě dříve. V rodině. Odpovědni za svoje děti jsou pouze rodiče. Text je věnován vyhořelým pedagogům, kteří denně bojují s rozcapenými spratky, jejich sebevědomými rodiči, servilním vedením a přesto svou práci mají rádi. Na školky se trochu zapomíná. Neprávem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Kosejk 14.5.2014 16:15

Re: stesky nekompetentních učitelů

Vždycky se můžu podělat smíchy, když slyším bulvární novináře, jak zpovídají sousedy nějakého čerstvě chyceného vrahouna.  Vždy(!) totiž sousedi říkají variace na věty: "To bych do něj neřekl. Vypadal jako slušný člověk. Vždycky na chodbě slušně pozdravil." :))

A mimochodem – asi jste ten vždy slušně zdravící člověk, ale školství Vás nenaučilo ani to, jak napsat větu o čtyřech slovech, aby dávala smysl. :)

R. Tichý 14.5.2014 12:17

Re: stesky nekompetentních učitelů

Když si z vašich myšlenek vyberu jen jednu - zavítáte-li v pokročilém věku do MHD z hloubi duše vám přeji, abyste se musel držet hrazdy nad hlavou, a kreativní sebevědomá mládež se vám bude smát do obličeje.

M. Kosejk 14.5.2014 12:23

Re: stesky nekompetentních učitelů

He, he. :) V MHD jsou nejagresivnější důchodci. To mi nikdo nevymluví...

J. Kanioková 14.5.2014 19:48

Pane Kosejku,

už víckrát jsem se vás chtěla zeptat, kolik máte dětí. Protože jsem od vás ještě nikdy nečetla něco z vaší vlastní rodičovské zkušenosti. A hodně často s vámi nesouhlasím, nebo jen částečně.

Každý člověk je originál a na každého platí něco zcela jiného. A současný výchovný trend je ujetý neskutečně. Nemám čas ani chuŤ to rozepisovat. Jen tolik (což je určitě už dnes neuskutečnitelné), že chybí ve školách chlapi s autoritou. Ale ono to opravdu začíná v rodině, a když se tam ti dva nedokážou dohodnout, je průšvih ! A dost velký..

M. Kosejk 14.5.2014 20:27

Re: Pane Kosejku,

Já vlastní děti nemám a nevím, jestli je chci mít. Ale nejsem ten typ, kterému by vadilo, že partnerka má vlastní dítě. Navíc mi přijdou podstatnější zkušenosti lidí, kteří si prošli tím typem školství, ke kterému by se autor článku chtěl vracet. Mohl bych i hovořit o tom, že v téhle době každý výlet a každá akce s kamarády vypadá jako akce se školkou (jsem Husákovic dítě), ale bylo by to věcně k prdu. Důležité je, že já vím, čím jsem si prošel - a vím, k čemu mi to bylo - Většinově k prdu! A většina příslušníků mé generace je na tom stejně.

J. Kanioková 14.5.2014 21:44

No ale to je zkušenost jen z jednoho hlediska,

kdo si prošli rodičovstvím, mají je z několika hledisek. Co dítě, to většinou zcela jiná zkušenost. Naprosto. Plus svoje vlastní. Ono nejen to školství, ale i vlastní dispozice dítka, i schopnost rodičů.

Mám o deset let starší sestru, a jako bychom se narodily a žily každá ve zcela jiné rodině. Samozřejmě plus škola..

Absolutně jiné zkušenosti, vzpomínky a závěry z toho vycházející.

V hodnocení jednoho tématu je obrovská spousta aspektů, které určují "následky".

J. Jurax 14.5.2014 21:51

Re: stesky nekompetentních učitelů

Jak příznačné pro Vás ... Vaši rodiče či prarodiče jsou již v důchodu?

M. Hatlák 14.5.2014 8:48

Jen malá vzpomínka k tahákům

Měli jsme báječnou fyzikářku, která vládla obdivuhodně celou třídou 32 žáků, byť měla "metr padesát i s podpatky", černé dlouhé vlasy a havraní nos. Nic nám neodpustila jen nám nikdy ty taháky nebrala. Teprve v devítce nám prozradila, že vždy považovala taháky za způsob přípravy na školu. Vlastně to, aby člověk tahák vyrobil, musel si látku alespoň prolistovat a vybrat to důležité. A faktem je, že jsem dost často ten tahák vlastně ani nepotřeboval, protože to co jsem na něj psal, to jsem většinou už i uměl.

Byl tahák podvod?

M. Kosejk 14.5.2014 9:44

Re: Jen malá vzpomínka k tahákům

Tahák je podvod. O tom se snad bavit nebudeme... Ale neodsuzoval bych je, důležitější než paměť je systém logiky.

Já byl na taháky expert. Rád jsem je vyráběl a rád jsem uvažoval nad tím, kde je budu mít schované. Smutné bylo jen to, že když jsem je vyrobil, tak už jsem je většinou nepotřeboval, protože jsem si většinu věcí během výroby taháku zapamatoval.

M. Starý 14.5.2014 8:25

Ano, byly to krásné časy...

...kdy byla jedna jediná (povolená) pravda, jedny učebnice (s léty prověřenými definicemi a poučkami), několikanásobný převis poptávky nad nabídkou míst na středních školách, učitel byl nositelem vzdělání...

Jenže požadavky na školu se zásadně změnily: Dnes dítě, chce-li odpověď na otázku, tak nemusí čekat na učitele, ale "vygůglíčkuje" si ji a dostane desítky různých odkazů a (různých, mnohdy protichůdných) odpovědí. Úkolem školy má být naučit dítě se v tom množství informací zorientovat a vybrat si z nich tu správnou a tu si osvojit. Tomu se říká kritické myšlení. Tento proces je mnohem náročnější (na žáka i na učitele) než papuškování pouček, ale je univerzální a použitelné po celý život. Kritické myšlení je pak i chrání, aby nenaletěli různým půjčkám, slepě nevěřili reklamám, politikům....

A. Sedláčková 14.5.2014 10:59

Re: Ano, byly to krásné časy...

...takže když nemůžete gúglit, jste tam... škoda slov. Natlouct dětem do hlavy vědomosti a naučit je kriticky gúglit považuji za optimálnější než jenom gúglit - to umí každý blb a lebka je dutá i nadále. No ale hlavně že se naučí kriticky myslet a toto po mnoha debatách s vnuky myslím ironicky.

M. Starý 14.5.2014 12:08

Re: Ano, byly to krásné časy...

Chápu, že pro Vás v důchodovém věku je - samostatnost hledání informací a kritické myšlení - nepochopitelné, ale je to tak. Vy byste pořád někomu něco "tloukla" do hlavy, ono je lepší, když to sám příjde a pochopí to v souvislostech a učitel je ten, který ho vede a motivuje a upozorňuje na chyby.

Ten žák (student) jednou z té školy výjde, ale bude se muset sám učit celý život, protože vývoj jde tak rychle, že jenom se znalostmi (nabiflovanými) ve škole zdaleka do důchodu nevystačí. A to by měl být hlavní úkol školy.

A. Sedláčková 14.5.2014 14:29

Re: Ano, byly to krásné časy...

Pane Starý, samostatné a kritické myšlení považuji za nezbytnost, nevidím ale, že by nové generace byly na tom lépe než ty, které prošly školou za totáče. A to je špatně,ne? Jinak můj krátký příspěvek jste nečetl dost pozorně, ale přežiju to.

M. Kosejk 14.5.2014 16:25

Re: Ano, byly to krásné časy...

Průser je, že mladší generace jsou vychovány/vychovávány v rodinách, které prošly vymývačkou totalitního školství - a v duchu svého vymytého mozku vychovávají svoje děti. A pak se ještě diví, že mladší generace není o moc lepší než ta jejich. A pozor(!) - někteří dokonce vyloženě touží, aby i jejich děti dostaly ve škole stejnou tupou vymývárnu, jako dostali oni samotní.

M. Starý 14.5.2014 21:06

Re: Ano, byly to krásné časy...

Bohužel, souhlas.

M. Kosejk 14.5.2014 21:32

Re: Ano, byly to krásné časy...

Jednou jsem se ptal mazáků, proč šikanují bažanty, když si to sami zažili a vědí, jak je to hnusný.

A odpověď: "Právě proto!"  Ale to už jsem asi příliš cynický na adresu české rodiny. :))

P. Válek 14.5.2014 8:09

Milý autore.

Je to ,jako kdyby nám to  vysvětlil Tomio 0kamura. Všechno přípiš jednoduché. Ve spoustě toho co píšete je pravda,ale demagogií není,že děti jsou stejné!! To není demagogie,ale pravda.  Děti si prostě jen dovolí to co jim okolí umožní. Tak je to.

P. Lenc 14.5.2014 8:15

Re: Milý autore.

Ale pane Válku o tom okolí ten článek právě je.To okolí jsou především rodiče.Jsem generace, kde 90% našeho chování utvářeli rodiče, škola nás především učila. A o tom to je.

P. Válek 14.5.2014 8:50

Re: Milý autore.

S tím plně souhlasím a proto je jasné,že děti jsou stále stejné a demagogie je tvrzení,že tomu tak není.

E. Vašátko 14.5.2014 6:43

Bohužel, problémy s dětmi a jejich výchovou

nejsou jen u nás. "Lidská práva" a já nevím jaký ještě nesmysl poznamenal výchovu dětí i všude na západ od nás, protože zkuste plácnout malé dítě přes zadek, když neví co by roupama dělalo třeba v tramvaji nebo kdekoliv na veřejnosti a určitě se najde někdo, kdo vás začne napomínat nebo na vás dokonce zavolá policii. Mám příbuznou, která sem nedávno přijela ze zahraničí, má dva malé spratky od 4 do 8 let a když jsem viděl, jak dovedou domácnost během půl hodiny obrátit naruby, nestačil jsem se divit. Bohužel - ještě nikdy nedostali ani pohlavek. A přitom by stačilo občas plácnout nebo křiknout a být důsledný, ale proboha jen to ne, aby děťátko neutrpělo nějaké trauma.

Mám vlastní dítě, dnes již podstatně odrostlé a dvé vnoučat, také již odrostlých mateřské školce a musím říci, že staročeská výchova, jak se ukazuje, na ně měla docela dobré výsledky. Všechno nové nemusí být vždy to nejlepší.

J. Kunes 14.5.2014 6:03

pred 1989

S tim, co pisete o soucasnem stavu si netroufnu polemizovat. Urcite to tak nekde je a jestli je to vetsinovy stav nevim. Ovsem s Vasim zaverem o vychove pred rokem 89 se souhlasit neda. Ostatne staci se podivat, jak spolecnost, ktere dominuji tehdejsi deti, vypada dnes. Urcite nebylo tehdy spatne vsechno. Kazdopadne jedna z veci, kterou se clovek ve skole naucil - podvadet se vyplaci a 'vzdyt to vlastne ani zadne podvadeni neni'. Na mysli mam vynalezavost pri tvorbe ruznych tahaku a jinych podvodu pri psani testu a zkouseni. Zakladni pouceni - neni dulezite neco umet, staci prechytracit druhou stranu. Priznavam, ze mi to tehdy neprislo vubec divne. To mi doslo az mnohem pozdeji, kdyz jsem se setkal s 'drastickymi' tresty za podvody tohoto typu v zahranici. Dost mozna, ze je to jedna z pricin, ze v Cesku je objetivne snazsi byt osizen nez dal na zapad.

P. Lenc 14.5.2014 8:18

Re: pred 1989

Ale pane Kuneši, různé taháky a jiné podvůdky byly,  jsou a budou nejen u nás.Svádět to na komunistické školství je poněkud směšné.

M. Starý 14.5.2014 8:33

Re: pred 1989

Mýlíte se. Klidně dětem povolte všechny pomůcky (a taháky), ale dejte jim úkol, nad kterým musí přemýšlet. Tak poznáte, kdo umí a zná a kdo ne. Je to samozřejmě náročnější na přípravu učitele víc než test ze vzorečků či pouček.

I. Dekyský 14.5.2014 3:22

Prvním krokem k nápravě

by bylo uvědomit si, že v podstatě neexistují ani žádné hyperaktivní děti. Existují jen drzí, nevychovaní a rozmazlení frackové.

I. Procházková 14.5.2014 4:41

Re: Prvním krokem k nápravě

Jo, je to tak, bohužel. Dneska bývá ke každému typu zlobení přiřazeno nějaké psychické onemocnění, vyžadující péči psychologa nebo psychiatra. Za našeho dětství (v 50. letech) se takové zlobení léčilo rychle a rázně - rákoskou a to doma i ve škole. Nějaká hyperaktivita, mozková dysfunkce a z ní vyplývající nesoustředěnost, lenost, zapomínání, agresivita a podobné neduhy byly prostě ihned po zásluze potrestány. Kupodivu, naše "křehké" dušičky to nijak nepoznamenalo, naopak - měli jsme tvrdé mantinely a moc dobře jsme věděli, kam až můžeme zajít. Nutno také dodat, že jsme neměli téměř žádná práva, jenom povinnosti.

P. Lenc 14.5.2014 8:21

Re: Prvním krokem k nápravě

Přesné paní Procházková.Jsme generace "týraných dětí", která ve své většině ví, co znamená slovo slušnost.

M. Kodeš 14.5.2014 1:07

jedna facka je lepší než ...

Je to smutné, ale je to tak.

Dvacet let jsem za koninismu dělal tábory na horách,  to  tenkrát mohla být jen  ROH  akce, tak si pamatuji (tenkrát elév), že když jsem proplesknul céru pana ministra, tak jsem měl dusno.

A ejhle, přišla pochvala, že to byl první tábor, ze kterého ji nevrátili. 

Pak už se to tradovalo a pod Královou Holou nebyl žádný malér. V podstatě se umravňovali sami a dodneška tam jezdí už se svými puberťáky