1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Školné jako korupce

Zakladatelé olomoucké univerzity, španělští jezuité, věděli, že vzdělání se má dostat bez rozdílu všem nadaným lidem. Na provoz univerzity hledali fondy jinde, třeba u bohatých rodičů svých žáků, a bez zajištění zdrojů školu vůbec neotevřeli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Chvojka 12.2.2012 9:46

Jestliže studenti z "humanitních" obotů

hledají hůře uplatnění ... pak jsou tyto školy zbytečné a je třeba je omezit nebo rovnou zrušit! Vytvářet namyšlené blbce, což je hlavní produkt těchto institucí, za státní (tj. i z mých nemalých daní) je pitomost. Nojo, když si ale EU usmyslelo, že do roku 2020 musíme mít 2/5 třicátníků s vysokou školou ...

J. Urban 11.2.2012 8:04

Ať stát zavede školství, ale pak ať o to

poměrným způsobem sníží daňovou zátěž. Ať si tedy platíme všechno, ve finále daně i stát zrušme a ještě spoustu peněz UŠETŘÍME!

J. Adler 10.2.2012 22:59

korupce obecne povahy?

Vite, pane Stepanku, sice asi chapu vase argumenty, ale v Severni Americe je skolne celkem bezne a presto pani profesori vyhazuji studenty celkem bez starostne a s  financnim dopadem takoveho vyhazovu si moc netrmaceji hlavy. Ovsem jeden z dusledku toho, ze si studenti plati je take, ze na prednasky studenti chodi a dost casto nevidi prilis radi, kdyz pan profesor prednasky zkracuje (ja jsem si zaplatil, tak se hochu tuz). A co se tyce te financni zateze pro studenty - inu, univerzity maji prospechova stipendia (a to uz nemluvim o tech sportovnich) a tak staci opravdu studovat, udrzet si vysoky prumer a vysokou skolou lze projit zdarma - a v nekterych pripadech - u tech nejlepsich studentu - dokonce i neco na to pivo zbyde.

J. Schwarz 10.2.2012 22:56

když se na věc podívám

ze strany studenta - kteří z nich asi budou stát o mizerné vzdělání za značné peníze? Jenom bohatí synci a dcérky, kteří chtějí ozdobu na vizitku a ne se oborem živit. Ti zbylí budou naopak po škole žádat kvalitní výuku. A pokud jde o studenty "humanitních oborů" kterými se nedá uživit - už z toho, že se jimi nedá uživit je jasné, že tyto obory nejsou až tak potřebné. Koníčky a prodlužování mládí nechť si každý pěkně financuje sám.

J. Kadeřábek 10.2.2012 13:41

Jsem zhrzen kolik korupce je

v USA, Velké Británii a dalších hnusných kapitalistických zemí, kteří vyžadují korupční školné. Jak s tím mohou fungovat? U nás se učte.My jsme ráj bezkorupčních vysokých škol. Zejména té v Plzni.

V. Kusý 10.2.2012 13:12

Možná by stálo za to zamyslet se nad tím,

zda není rozdíl v přístupu daný oborem studia.Exaktní obory vyžadují poněkud jiný způsob studia, nežli humanitní.Tím i nároky na přednášejícího.Statický výpočet nelze okecat, politologickou studii ano.

P. Čulík 10.2.2012 11:52

A to motivace studentů, aby přemýšleli,

jestli opravdu mají jít studovat obor, ve kterém nenajdou zaměstnání, je snad špatná? Jestli chtějí studovat něco, o co není zájem, nebo je tam studentů příliš na volná místa, tak ať si to platí. Proč jim má stát přispívat na nevyužitelné vzdělání? Za mých studií se běžně chodila studovat strojní fakulta, aby se nemuselo na vojnu a jakmile se dotyčný dostal kam potřeboval, tak se strojařinou skončil. Také pěkná blbost, která stála stát spoustu peněz. Finanční motivace, aby studenti školu dostudovali a v termínu je vpořádku. Ale myslet si, že když všichni budou mít VŠ, tak že najdou uplatnění, to je iluze. Bude to jako s maturitama, papír bude mít každý ale hlavu bude mít většina nezatíženou vědomostma.

J. Fleiszner 10.2.2012 11:44

Učňovské školství

Peníze dělají z učitelů otroky svých žáků. Vyhodit žáka, který téměř stále vyrušuje a znemožňuje výuku, je skoro nemožné. Pokud bude učitel (učitelé) tlačit na vyhození takového žáka, dá jim ředitel JASNĚ najevo, že za každého žáka jsou peníze a že jsou problémy určitě na straně učitelů. Ředitel o kterém píšu nikdy neučil! Žáci svojí nedotknutelnost velice brzo vycítí a svoje chování upraví vzhledem ke svému nově nabytému postavení.

P. Boublíková 10.2.2012 11:19

Autore

vy nejste placen - i když není zavedené školné - za "studentohodiny"? Tedy ne/vyděláte si tím více, čím více máte na přednáškách, seminářích, cvičeních atd. zapsaných studentů? U nás v Brně na MU to tak je. Školy podle počtu studentů dostávají dotace bez ohledu, zda jsou studenti dobří nebo ne. Takže ten "korupční" tlak, o kterém píšete, zde každopádně existuje.

Jinak spodní hranice školného může být nula a budou o tom rozhodovat školy, tedy akademické senáty, ve ktercý mají studenti velmi silný hlas. To byste jako VŠ pedagog mohl vědět:-)

M. Košařová 10.2.2012 10:14

Nevěřím tomu, že stát nemá peníze na školy.

Vše je jen otázkou priorit. V dnešním systému různých nepřehledných dotací se utratí strašně moc peněz a nikomu to neprospěje, snad kromě příjemce těchto dotací a státních úředníků a spřátelených agentur, které se tím živí.

Finanční podpora školství společně s tlakem na zýšení kvality může společnosti jen pomoci. Dokonce i horší studenti mohou být společnosti velmi prospěšní. Ale je jasné, že ne všechny děti jsou nadané ke studiu. Proto by bylo potřeba také zkvalitnit učňovské školství. Zaměřit ho více na získávání praktických dovedností, které jsou v současné době na trhu práce požadovány.

M. Prokš 10.2.2012 8:02

A nyní tato nepřímá korupce snad není?

Dobrý den

A co nyní, když se příjmy vysokých škol z významně odvíjí od počtu studentů? Stávající praxe (alespoň na ČVUT) je narvat do prvních ročníků co nejvíc lidí že se ani nevejdou do učeben a pak je do konce druháku vyházet. Kdo přežije prvních 5 semestrů je pak "hájený", protože fakulta samozřejmě potřebuje i finální studenty. Samozřejmě odsaď pocaď, ale principielně takhle to je.

Školné jako financování fakult je přece nesmysl a do nekonečna nám politici opakují že k tomu nebude sloužit (ha ha ha). Školné v takové výši aby pokrylo skutečné stávající náklady by bylo neúnosně vysoké - to je fakt. A převést na takovýto komerční model financování veřejné vysoké školy by si vyžádalo zcela změnit vnitřní chod a velikost škol a to by byla šílená revoluce s nejistými výsledky... V Británii to nejspíše momentálně takhle zkouším, sledujme je pečlivě kam a jak to povede.

Školné jako menší příspěvek k financování škol, který bude současně sloužit jako filtr na lidi kteří mají skutečně zájem o školu ... asi takhle se nám to současní politici snaží prezentovat. Ale aby to takto fungovalo nestaří jen zavést školné, musí s tím jít ruku v ruce současně nastartovaná relativně široká a transparentní prospěchová stipendia (ne sociální, ale prospěchová). Talentovaný a pracovitý člověk je žádaný, líný nebo relativně hloupý člověk co na to mentálně sotva má s odřenýma ušima když chce titul ať si ho zaplatí. A co hlavně - musela by se změnit celospolečenská politika která v současnosti preferuje kvóty na tituly. Za posledních cca 10 let pozitivní kvóty podle myšlenky: máme evropský podprůměr titulů, musíme jich mít víc. Změnit to ve prospěch kvality a zahodit kvóty, to je velmi problematický celospolečenský úkol - ne jen politický.

Nicméně toto je vrcholně politická debata - kam a jak má směřovat bakalářské a vyšší vzdělávání...

Z. Rychlý 10.2.2012 8:00

Ještě jsem neslyšel o VŠ učiteli,

Z. Rychlý 10.2.2012 8:09

Re: Ještě jsem neslyšel o VŠ učiteli,

který by horoval pro školné. Proč asi ? Mohií by ti studenti pochtívat něco víc od pana profesora, že áno ?

I ten názor o protežování platícího studenta je hloupost VŠ pedagoga nehodná. Platit budou všichni bez rozdílů a školné bude VŽDY se systémem půjček, tedy pro každého.

I. Schlägel 10.2.2012 7:48

Mám dojem,

že odchodem studenta ztratí škola finanční příspěvek tak jako tak. Buď ten ze školného, pokud bude zaveden, nebo ten státní, který již zaveden je. Ve vyspělých zemích školné zavedeno mají. Proč asi?

R. Jonák 10.2.2012 8:32

Re: Mám dojem,

Možná v tom bude ještě jeden důvod. Kolik absolventů např. dějin umění (což je zřejmě "obor" autora) najde po absolvování VŠ uplatnění ve srovnání např. s absolventy IT a jiných technických směrů. Z toho potom plyne, že by splácení poskytnutých úvěrů na školné bylo pro ně podstatně složitější a je docela možné, že by o podobné obory byl podstatně menší zájem a to je možná hlavní důvod autora pro jím popisovaný postoj.