27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Eva D. 30.6.2008 23:04

Re: Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Nakladl jste otázek jako máku, takže naposledy. Moji studenti se pravidelně účastní soutěží, na úrovni okresu jsem ji s jednou kolegyní v r. 91 dávala dohromady a pokračuji já i ona.  Kolik v okresním či krajském kole KOA , o tom mám tabulku. Kolikrát jsme byli úspěšní v jiné soutěži v ekonomii na celostátní úrovni ( 1. až 4. místa)  z toho mám kopie diplomů.Částky za knihy a DVD nepočítám, radši.Na našem školním webu to ale nenajdete, bohužel. Ani vzdělávací portál. Řešíme ŠVP, správná slova, správné, předepsané formulace....A VY???

A teď něco na oplátku: http://www.about.com/education/ , www.hltmag.co.uk/ , www.factmonster.com/

Eva D. 30.6.2008 22:38

Re: Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Díky za tipy. S  Brity a Američany jisté zkušenosti mám, jak ze školení a seminářů,  z práce s lektory,  i z krátkého studia v USA.  Zúčastnila jsem se i hodin v běžné střední škole v GB, porady učitelů a t.p. po několik dní. Bydlela jsem u tamní "inspektorky."

Právě PROTO se mi tahle papírová reforma nelíbí. Protože jsem to viděla a zažila. Všimněte si, že jste napsal "pomáhají tam učitelům". A to nepíšete o asistentech pro děti s těžkostmi....

Jsem i v předmětové asociaci, než jsem se "utavila" až hyperaktivní. Materiály a knihy ze svého samozřejmě kupuji, stejně jako jsem si platila či přispívala na kursy. Kdybych měl víc peněz, kupuji asi víc. Ovšem kursy v zahraničí jaksi nejsou akreditovány MŠMT, ani odborná stáž na základě výběru se nerovná české škole, byť by to byl Georgetown, víte?  Takže jsem vlastně možná ne dost vzdělaná. Takových nás je, víc než veřejnost tuší....

Taky hodně štěstí a dík.  Podle mého učitel s krapítkem EI neřekne, že dítě je blbec. ;-)

Eva D. 30.6.2008 22:18

Re: Re: Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Já nehážu všechny rodiče do jednoho pytle. Jsem to i ono, rodič i učitelka. Rodič dokonce dřív a déle. Pokud si všimnete, co jsem napsala, uvidíte, že tam žádný jeden pytel není. Na házení do jednoho pytle jsem silně alergická. :-)

Eva D. 30.6.2008 22:14

Re: Re: Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Nesouhlasím, není to blbost. Ale na dlouhé vyprávění tady nemám, navíc to už asi nebudete číst. Doporučuji Coleman, Emociální inteligence a Změřte svou EI.

To, co popisujete jako EI , je od toho, co vím o EI, na hony vzdáleno. Jak ji poznáte co nejjednodušeji? Zkuste se zamyslet, zda jste ve svém životě potkal lidi, se kterými nejen Vám, ale i jiným, bylo velmi, velmi dobře. Pravděpodobnost, že byli emočně velmi inteligentní je vysoká. Zkuste odhadnout, proč jsem reagovala na předřečníka, chcete-li. Možná mě  pochopíte.

Máte svobodu mi nevěřit, je to Vaše věc.

Hrad 30.6.2008 7:44

Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Ještě něco. Jak získáváte ve škole finanční prostředky na nákup literatury oboru, který vyučujete? Kupujete si ji sama(vaše investice do vlastního vzdělání. Na soukromých školách je to samozřejmost)? Kolik za rok utratíte? 500 Kč, 1000 Kč? Víc? Jste členkou společností jako je třeba Česká matematická společnost nebo Geografická společnost.....  Tam se objevují vědecké poznatky, které máte po didaktickém zpracování začlenit do výuky. Které časopisy chodí na vaši školu a jak jsou využívány ve výuce.  Učíte dějepis? Tak znáte publikaci Roberta Stradlinga Jak učit evropské dějiny 20. století? "Visí na internetu a pořádají se k ní semináře. Využije ji každý učitel, nejen dějepisec.

Máte na vaší škole svůj vzdělávací portál? Podívejte se třeba na tento:http://www.school-portal.co.uk/GroupHomepage.asp?GroupID=23107

A vzděláváte své žáky tak, aby to co je učíte na konci vzdělávacího bloku uměli  lépe než vy? Účastní se vaši žáci(ti nejlepší) soutěží, které vyhlašuje každoročně MŠMT pro žáky a studenty. Některé výstupy z těchto soutěží jsou až na mezinárodní přehlídky. Kolik máte za těch dvacet let žáků aspoň na okresním kole. Nevím co učíte, tak nebudu specifikovat různé oblasti těchto soutěží. Jenom jejich seznam vydá na několik stran. Literární až tělovýchovné soutěže. 

Tak ještě jednou Hodně štěstí.

Hrad 29.6.2008 22:45

Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

A teď vážně. Podívejte se jak to dělají jinde. Nevím jestli v Anglii mají nějako Bílou knihu, ale pomáhají učitelům skvěle. Když tam budete pátrat najdete něco, co se netýká zbytečných emocí(EI), i když bez nich nespadne ani "lístek z březy".  http://www.standards.dfes.gov.uk/?version=1

http://www.standards.dfes.gov.uk/schemes2/history/?view=get

http://www.standards.dfes.gov.uk/schemes3/subjects/primary_mfg_new/?view=get

Jiná adresa(ono ti američené se dají napodobit): http://www.nationalgeographic.com/xpeditions/standards/

Hodně štěstí.

Vlasta.on 29.6.2008 21:02

Re: Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Jinak řečeno; EQ je míra pokrytectví, lísavosti, přetvářky, ......

Nebo máte nějakou přesnější definici, která by ovšem jinými slovi neříkala totéž?

A jak ji měříte? Aby nedošlo k omylu, jak poznáte že někdo je nebo není EQ inteligentní?;-P Tedy mimo vlastního odhadu.

Vlasta.on 29.6.2008 20:55

Re: Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

EQ je blbost. Je to špek pro pitomce, co nemají dostatečné IQ a potřebují mít pocit, že alespoň v něčem nemusí být za úplné omezence.

David 29.6.2008 19:50

Re: Re: Přirozený vývoj osobnosti dítěte

Na hrubý pytel patří hrubá záplata. A zoufalá situace, kam různá super-korektní hovádka dovedli tuto společnost vyžaduje zoufalá řešení. Stát či společnost si tak utkvěle hraje na to, že jsou všichni hodní a milí, až ztrácíme možnost (legální) obrany proti grázlíkům. Pak je nejlepší takovému grázlíkovi oplatit stejně. Ostrakizovat ho, poštvat na něj jeho vrstevníky, srážet ho, dělat mu pakárnu. Vím - odporně zneužijete své postavení kantorky. Ale ude jasně a férově účel světí prostředky. Buď přestane nebo ho rodiče šoupnou jinam. Vím, je to vlastně nechutné, ale fungujete. Jinak skončíte v situace, že si každá den po škole budete říkat, proč si mám nechat sr@t na hlavu?

Dcerka už ve školce nafasoval do třídy hajzlíka, který verbálně (velmi sprostě) i fyzicky napadal všechny včetně učitelek. Ze začátku to učitelky řešili snahou útoky zastavit a domlouvat rodičům. Když zjistili, že rodičům to je jedno (minimálně; možná mu i fandili, aby byl "silná" osobnost), tak děti lehce poňoukli, co mají jako skupina dělat - a takovou náhodou se dívali jinam. Když ten zmetek postupně pochopil, že nedostal nabančíno náhodou, tak se jakž-takž uklidnil. Rodiče ho pak stejně po čase šoupli jinam.

Druhá dcera měla takového výtečníka ve škole. Jeho rodiče byli vystaveni tak silnému soustředěnému tlaku rodičů ostatních dětí, že v půlce roku spratečka čapli a přestoupili na jinou školu.

Nemyslete si, že na typy, které popisujete, platí laskavé slovo či logický argument. Jak jsem začal, tak skončím. Na hrubý pytel patří hrubá záplata.

Eva D. 29.6.2008 19:25

Re: Přirozený vývoj osobnosti dítěte

Kdyby přirozený, v době, kdy je ještě nepokřivili, tak by to ještě šlo. ;-) Jenže některé děti jsou už z domova tak trošku zmršené.S prominutím.Ale co si myslet o prolhaném hajzlíkovi, jehož potěšením je dohnat postarší pracovitou uklízečku k slzám a učitele k infarktu, co si myslet o zkušených podvodnících, co si myslet o dětičkách, pro něž jste kr...., ku.... už preventivně, jen kvůli tomu, jakou práci děláte a že nejste v balíku jako táta. ( A proto jste zákonitě hloupý/á.)

Naštěstí takové často nepotkávám.

David 29.6.2008 19:25

Re: Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Také takové rodiče znám. Ale to není důvod k rezignaci na známky či jinak dělané měření a hodnocení výkonů. Také znám rodiče, kteří nejen ten podvod u dětí tolerují, ale přímo ho páchají (napíšou za dítě referát atd.). Když jsem nachytal své dítě u toho, jak si referát opsalo po vygooglování, tak dostalo pochvalu za googlování a těžké seřvání za podvod.

Nechci házet všechny kantory do jednoho pytle a Vy tam neházejte všechny rodiče, resp. ty rodiče, kteří odmítají "bezstresovou" výchovu či výuku. V životě naše děti čeká spousta stresů, měření výkonu atd. a jednou z funkcí školy, je postupně (!!!!) ty děti dovést od sladkého věku školky a jen-a-jen-hraní-si až po ten náročný věk dospěláka. Známkování je správné, zbožtění známky a přehlížení podvodů je pochopitelně špatné.

Eva D. 29.6.2008 19:12

Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Kdybyste mlčel, neprozradil byste o sobě víc, než by Vám možná bylo milé. Když už školíte, víte, že existují i jiné inteligence, než ta, měřitelná IQ? Typuji deficit EQ, u Vás, Hrade.  A kde pohřbili Vašeho ducha, to by mne nesmírně zajímalo.

.

Eva D. 29.6.2008 19:08

Re: Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

R^;-(

Eva D. 29.6.2008 19:07

Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Víte, výkon měřit mohu tak, že porovnávám své vlastní výkony v čase a sleduji svůj vývoj. Nebo porovnávám s druhými a buď se biji v prsa, jak jsem dobrý, nebo to obrečím.Ponechám Vám k uvážení, které měření je více motivující a které vede k lepším výsledkům. Při kterém se můžu dopracovat k touze po prvenství za každou cenu, i podvodem, švindlem, třeba opisováním.

Nemá-li někdo rád hon za jedničkami a pěknými známkami, nemusí být zcela proti jakémukoliv měření výkonu. I já znám děti, které ani tak nezajímá, co budou umět a k čemu jim to bude, ale jakou budou mít ZNÁMKU! Stejně, jako jejich rodiče...

Eva D. 29.6.2008 18:57

Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

R^ Vidím to skoro stejně. Spoustu věcí, které se mi jeví jako samozřejmé a na které jsem žádné ŠVP nepotřebovala, musíme hlavně krásně popsat vznešenými, shora předepsanými termíny.V době, kdy bych se tisíckrát raději připravovala na další tvořivou hodinu, která děcka zaujme, či opravovala domácí úkoly, mám studovat papíry se samozřejmostmi typu: "učitel iniciuje práci ve dvojicích" "učitel iniciuje práci ve skupinách" , případně " žák  dělá x a y...". Připadám si jako debílek, který by bez "reformy" nikdy ani nepomyslel na práci ve skupinách či dvojicích či nevedl žáky k porovnání třeba oslav Vánoc v naší zemi a Británii.  

Mám praxi od r.90, vzdělávám se průběžně, o své práci přemýšlím, vše proto, že ji mám moc ráda. Právě proto mě ŠVP netěší. Škoda času, škoda energie,. slova, slova, slova.....

Fafa 29.6.2008 18:23

Hrade:

Také vám třeba řekne že to co děláte je něco co skončilo předevčírem.

Dobre, co presne se tedy v pedagogice a treba matematice zmenilo za poslednich 100 let natolik, aby to oduvodnilo zmeneny pristup a rozdilne naroky na znalosti a schopnosti absolventa gymnazia v roce 1908 a 2008?  

Fafa 29.6.2008 18:09

Ivanhoe:

mate samozrejme pravdu. ALE pak by se asi melo odpovedet na otazku, jestli musi byt gymnasium v kazdem 20 000 meste. Mozna by pro spolecnost i pro ty tri studenty bylo opravdu lepsi, kdyby studovali na internatnim gymnasiu v Praze nebo v krajskem meste a ucili se ve tride se stejne nadanymi a motivovanymi spoluzaky.

Formelák 29.6.2008 11:42

Přirozený vývoj osobnosti dítěte

To je pořád řečí o chybách a schopnostech učitelů a systému školství. Ale o rodině a její podpoře školy při vzdělávání i výchově dětí nic. Kdybych si před lety stěžoval , že jsem dostal od učitele facku, tak dostanu od táty druhou. A dnes ? ... ano , jsou to rodiče, kteří při něčem podobném učitele zažalují za napadení a týrání dítěte. Za "poškolu" má učitel na krku omezování osobní svobody. A mimo školu se nesmí učitel na žáka téměř ani podívat, natož aby mu vytknul třeba cigaretu , protože to je přece obtěžování. Bohužel , dnešní společnost chce po učitelích pouze podporovat přirozený vývoj osobnosti dítěte. Vše ostatní je špatně, tak se nedivme.

Standa 29.6.2008 9:50

Re: Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Hrad - vcelku nepěkná napsaná hloupost. Kdyby nikdo neučil - jak by to asi dopadlo? Vždyť bys ani nemohl napsat článek a musel si říci někomu, aby ti to napsal. Všichni vděčí učitelům, že vůbec něco umí v životě, jen  několik volů na nejvyšších místech, co mají moc spouštět vše shora dolů a dolů to dopadá a smrdí, ti právě mají na svědomí úpadek školství. Mnoho projektů, které vypustí, jsou prostě v praxi nepoužitelné tak jako oni, ale jsou nahoře a rozdávají prachy. Nejprve sobě  a pak svému blízkému okolí, dlouho nic a co zbude, tak ostatním. Škola nepohřbívá ducha, ale systém nechající děti lenivět a obrovským chráněním jim škodit. Proto jsou většinou v praxi nepoužitelní a na VŠ brzy končí!

Houmr 29.6.2008 8:18

Počty ze třetí třídy.

Cituji z článku: "V roce 2010 bude 50% nově vzniklých pracovních míst vyžadovat pracovníky s vyšším vzděláním a jenom 15% míst bude pro lidi se základním vzděláním. "  Tudíž zbývajících 35% bude vyžadovat přistěhovalce?:-/

Hrad 29.6.2008 2:20

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

Vyšlo, ale také asi v roce 2000. To co tam probíhá na jedné americké škole nás ještě nepotkalo. To bude pecka!!!

Hrad 29.6.2008 2:14

Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Milá paní kdo umí, ten dělá. Kdo neumí, ten učí. Učit, značí živit se cizími myšlenkami, a tvářit se, že rozvíjím tvořivost. Pro ty, kteří zapomněli česky - kreativitu. Když si do toho vložíte své "prachy" tak si třeba učte pletení košů. Když společnost do školství vloží veřejné zdroje(peníze) musíte se smířit s tím, že vás bude kontrolovat a vaši práci posuzovat. Třeba i tak, že to co děláte "zváží, změří, posoudí". Také vám třeba řekne že to co děláte je něco co skončilo předevčírem. Jestli jste ještě "nenarazila " na něco co zavání vědeckou metodou v pedagogice(víte pedagogika je také věda) tak jste poněkud hloupá(nevzdělaná) voluntaristická osůbka. Za komančů, "pajdák", dnes bakalářské studium.  Možná ani nevíte, že kolem vás proletělo před mnoha lety letadlo, a o tom, že proletěla raketa jste se dosud nedozvěděla. Chodit si pokecat mezi přátele angažovaného učení a dělat si zápisky ze zážitkové pedagogiky s pocitem objevení "Ameriky" je úchvatné. To co tvoří náplň třeba zážitkové pedagogiky se v minulosti učili pionýrští vedoucí. Nesnáším termín "nenásilně". Připomíná techniku "hop na špek". Tak se smiřte s tím, že jste pracovnicí instituce, která se podobá pohřebním ústavům. Škola pohřbívá ducha, pohřební ústavy tělo. Nalijte si čistého vína a řekněte si "jsem hrobnice".

David 29.6.2008 1:42

Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Vážená/vážený - nesvazují Vás ŠVP, ale asi Váš ředitel a případně částečně RVP. Ale ty ŠVP jste si psali sami. A dobré ŠVP, dobrá škola a dobrý ředitel právě umí dobře prokličkovat těmi kompetencemi, které jsou dogmaticky zveličovány. Pokud  jste hlídáni za zařazení všech kompetencí všude - tak změňte školu. Ostatně nevím, jak zařazujete třeba do češtiny kompetenci "žák ... používá materiály, nástroje a vybavení", do přírodovědy kompetenci "žák ... chápe podstatu, cíl a riziko podníkání", do tělocviku kompetenci "chrání a ocení naše kulturní i historické dědictví". Tak by šlo pokračovat hodně dlouho. On totiž RVP u všech (!!!!) kompetencí doslova říká, že "na konci zákaldního vzdělání žák ....". Jen dogmatik vyžaduje získávání všech kompetencí ve všech předmětech a ve všech třídách. 

Pokud Vám šéf zakazuje informatiku, tak je opět dogmatik, resp. jste si blbě napsali ŠVP. To, že ta minimálně jedna hodina pro první stupeň je v páté třídě, je jen vaše (míněno školy) rozhodnutí. Ale hlavně Váš šéf musí být s prominutím vůl, když tam, kde je to přirozené, nemůže s dětmi dělat věci na počítači, když při tom zvládáte vše ostatní.

A rodiče? Ano, na těch hodně záleží a chápu, že někdy kantoři hůře "vydejchají" chování rodičů, než chování dětí. Na stranu druhou - sorry, o měřitelnost prostě jde. Ať měřitelnost známkami, body atd. A nedělejme z toho vědu. Děti jsou soutěživé - a dokud jim neznechutíme získání znalostí, tak jsou soutěživé nejen ve sportu, ale i v znalostech a jejich získávání. Konečně - naše děti budou žít v kapitalismus a v mnoha aspektech života, zejména pracovního života, o neustálé a opakované měření výkonu půjde. Měření výkonu zaměstnanců, hodnocení minulého výkon uchazečů o práci, poměřování nabídek konkurentů .... prostě kapitalismus je o výkonu a jehho měření. A vzpomeňme, jak nás bolí, když místo výkonu, měřitelnosti, férové soutěže nastoupí úplatky a jánabráchysmus,

David 29.6.2008 1:15

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

Sorry, bez jména školy. Inspekce chodí, zprávy čtu (jedna ze zákonem stanovených povinností pro radu, že). Ta absence zatím není nijak vnímána jako problém. Ale díky za tip, mrknu se. Nechodíme do detailů, jakou odbornou literaturu učitelé čtou.Rozhodně ještě před pár měsíci jsem měl z některých diskuzí dojem, že

celé (!!!) RVP a  tzv. Manuál jsem četl já jako rodič, ne oni jako

kantoři. Zatím celkem odpor a jízda ve starých kolejích. A tedy rozhodně jejich přístup či nepřístup k RVP/ŠVP je jeden z problémů.  A protože v minulosti to byly dobré koleje, tak celkem silný odpor k tomu, využít jakés-takés volnosti dané RVP.

Granty píše ředitel a je to dost hrůza - a tedy malá úspěšnost.

Škole je tzv. fakultní a má spoustu stáží. A díky nim a také celkem dost mladých kantorů. A opět jeden z bodů, kdy jako rada bojujeme s vedením ,protože začínají odcházet pod vlivem zhoršující se situace na škole. Proto - vrátím-li se na začátek - říkám, že sice ne vždy, ale většinou lze učit a je to o kantorovi. RVP nejsou zlaté, nemožnost zatočit s grázlíkem či rozmazlencem (krásný termín zde v diskuzi - produkt bezstresové výchovy) je nepříjemný, platy jdou kapitola sama pro sebe a některé stereotypy urážející (kantor rovná se blbec). Ale nejsou to omezení blokující. Jde to. Zatím jsem měl u dětí, tedy kantorů mých dětí, štěstí.P.S. A ta Kaufmanová? Nevyšlo to už za socíku? Myslím, že jsem to četl, ale hodně dávno - tedy si moc (přesněji nic) nepamatuji.

Noname 28.6.2008 23:57

nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Prosím,nechte nás učit,jak nejlépe umíme,nešněrujte nás do školních vzdělávacích programů,které jsou svázané daleko víc než dřívější osnovy.Dobrý ředitel nikdy nebránil inovativnímu přístupu,teď hlídá,zda máme zařazeny všechny kompetence uvedené v příručce,zda se držíme bílé knihy.

Chybí mi pocit,že mohu učit v pohodě,nesvázaná oněmi "sebranými spisy":Už nemohu učit informatiku třeba menší děti,protože v ŠVP je zařazená až do 5.ročníku!!!Jedu ve stresu jakýsi maratón,nemám čas v klidu dělat to,co děti nejvíc chtějí-obyčejně si povídat o věcech kolem,co je štve,jaké mají názory,nápady,nenásilně je získávat pro to,aby chtěly,ne musely vědět. .Nikdy jsem nad nějakými kompetencemi nepřemýšlela,ale snažila se učit jinak,zatahovat je do věcí,které baví mě i je a mají smysl.Je ale spousta věcí,které je nutno se nadále učit zpaměti-jak jinak lze znát vyjmenovaná slova nebo násobilku?.Ale budiž,i zde existují souvislosti,byť mnohdy nelogické,třeba v češtině.Že se to dá dělat jinak,v tom souhlasím,jen nelze zaměňovat prostředky s cíli.Argument,že školství může umřít na nudu,beru.

Jenže-veškeré nadšení vás přejde,když párkrát dostanete za ucho,že jste tam nezařadili to nebo ono,že tato metoda je moc náročná a že ani rodiče...

Zbytečně tu mnozí zpochybňujete starší učitele,naopak,právě oni si tu práci mohou vychutnat,nespěchají domů,a jestliže vydrželi roky ve školství,jsou to většinou zapálení blázni.Paušální soudy,rozvrstvení podle věku,samé nesmysly.Vždy je to ten konkrétní učitel,kdo umí nebo naopak znechutí.Zkrátka kdo chtěl,mohl vždycky-co vám třeba říká PAU?Jen poslední poznatek-pokud chceme změnit školství,musíme nejdříve změnit myšlení většiny rodičů!!!Proč třeba tak lpí na známkách?Proč pořád to měření výkonu ve škole i v životě?Jsou mladí,ale myšlení mají stereotypní,zastaralé.Než začnete kritizovat školství,začněte přemýšlet hlavně nad sebou-pokud jste rozumní rodiče a ne jen anonymní teoretici.

Hrad 28.6.2008 23:40

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

Jak se ta škola jmenuje? Rád bych se podíval na inspekční zprávy. Doufám, že tam už nějaká několikrát byla. Když tam nechcete jenom "tížit" židli, tak si vyžádejte katalog třeba z roku 1987 a pak katalog z nějakého roku po roce 2002 a porovnejte absenci. Rozdíly 2 -3 % nejsou  relevantní. Vyší rozdíly jsou podnětem na diskusi a hledání příčin. Podotýkám, že na základní škole je 70 % didaktického času věnováno tomu, aby se žák naučil být na "správném místě". Na střední škole je to stále ještě 40 % tohoto času(moje hypotéza).Mají všichni učitelé již několik let k dispozici třeba publikaci " Pasch. Trevor, Gardner.... Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině", aby mohli promýšlet souvislosti tvorby ŠVP? Mají ji a podobnou literaturu aspoň na škole?

Granty by měl psát ředitel, aby nebyl pouze manažerem výskytu. Vím o některých školách kde tomu tak je. Na jiných školách ředitel pouze podepisuje granty jako "supervizor" a inkasuje nemalé peníze za zajišťování grantů. Dobrý džob za podpis.

Jestli je vaše škola ve velkém městě, tak studenti pedagogických fakult musí na tak dobré škole mít spousty stáží. Kolik jich tam za poslední roky bylo? Nikdo? Rád vás doporučím.

Ať máte také "pedagogick" zážitek, přečtěte si  Nahoru po schodišti dolů, od B. Kaufmanové.  

David 28.6.2008 22:57

Re: ŚKOLA TI DÁ VĚDOMOSTI.

Naopak - je velikou chybou současné školy, že není ochotna naučit žáky a studenty, že zdvihání prostředníků na komunisty je správné. Stejně tak je moc nenaučí, proč je to správné.

A neidealizujte si situaci. Mladý člověk nezjišťuje, že slušný člověk to má těžké, až při vstupu do praxe. ale už na té škole. Už ve třídě vidí, (v tom lepším případě) kdo a jak manipuluje s kolektivem třídy, zajišťuje si pozici "hvězdy třídy" atd. V tom horším případě vidí, jak notoričtí lemplové mají najednou dobré známky atd. (mediálně je známý případ gymnázia Vyšehradská, ale je dost takových případů mediálně neznámých).

Škola nemůže být o mnoho lepší než ta společnost. Žel, mnohdy je horší, resp. svým diletantismem přispívá k tomu, že její produkty, přes své mládí a idealismus, budou dělat společnost horší (ne všichni jako grázlové, mnozí jako manipulovatelní blbci s rozhledem Blesku/Šípu/....).

A "pravda a láska"? No proti snovým ideálům opravdu nic moc; proti reálnému socialismu ano, navrch má pravda a láska. Jakkoliv každý z nás může být zarmoucený, že by to (směrem k jeho osobním ideálům či nějakým skupinovým ideálům) mělo být lepší.

David 28.6.2008 22:09

Re: Re: Ach ty věčné šaskárny a snílkovství

Vezmu to od konce - ano učitel tohle ovlivní jen částečně, značná chyba je v systému, kdy vznikl zadání "maturita pro všechny "s reálnou implementací, že se nezvedá úroveň všech či většiny směrem ke k úrovni maturity, ale naopak se snižuje úroveň SŠ vzdělání tak, aby to všichni zvládli. K tomu přibývá princip, že se to vztahuje nejen na všechny SŠ zakončené maturitou, ale velmi masově i na gymnázia, která pak neposkytují kvalitnější SŠ vzdělání, ale často tak obyčejné (či přímo špatné), jako všichni. U průmyslovek atd. to je částečně zachráněné, že ten student získá alespoň  náznak nějaké odbornosti, u gymnázia, které rezignuje na náročnost to nekompenzuje nic. 

Pokud venkovské gymnázium nemá ve spádové oblasti desetitisícového města dost studijně způsobilých dětí, tak holt nebude; bude prostě gymnázium (či gymnázia) až na tak velkém spádovém území, které dostatek studijně způsobilých dětí vygeneruje. Chápu, že tento princip je totálně politicky nekorektní a velmi politicky nepopulární.

A za třetí - i když je úroveň dětí nic moc, a tedy je těžké ten kolektiv tlačit někam k vyšším výkonům, rozhodně se lze bránit principu, kdy líbivé výukové metody jsou považovány za cíl a rezignuje se na cíl poskytnutí a vyžadování znalostí (včetně způsobilosti je použít). Ač masmédia a někteří (!!!) metodici tvrdí o RVP něco jiného, tak RVP jen chtějí používat také ty líbivé metody, ale neobsahují povinnost rezignovat na vzdělání. To je jen současná móda. A každá škola, ta nóbl pražská i ta vesnická, může buď té módě podlehnout, nebo jí čelit. A to jsem zpátky u těch učitelů a toho, co ovlivní. Bude-li parafrázovat nějaké diskuze na učitelských webech - učit nebo se s dětmi válet po koberci.;-)

David 28.6.2008 21:56

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

1. (a) Na škole mých děti není absence problém. (b) Není to soukromá škola, neboť (až na výjimky) je jejich úroveň nižší, než těch dobrých státních.

2. Absence . viz. výše. Neřešíme mikromanagemnt, aby školní rada vodila učitele za ručičku. Ale jdeme po rozsahu a úrovni hospitační činnosti stejně tak po sebehodnocení školy (učitelé, žáci, rodiče), které problémy alespoň částečně odhalí. Škola mých dětí nemá problémy, že nenaučí nebo, že marní čas.

3. Jak u kterého pedagoga. Nevyrovnanost pedagogů, z pohledu rodičů tedy loterie, bude-li jejich dítě mít dobrého či průměrného učitele, je na naší škole jedno z hlavních témat (a sporů) s vedením školy.

4. Doufám, že učitelé těmto pseudomódním trendům nepodléhají. Výuka se dělá zajímavá něčím jiným, než vzrůšem nesouvisejícím s látkou. Souhlasím s Vámi naznačeným, že řada blbců si myslí, že takto se to má dělat. Nemá. (P.S. typuji Vás na učitele, který ví, o čem mluví a co řeší s mnohými rodiči)

5. Ne nejsou a vím, že je to slepá ulička. Učitel má dělat učitele. Herec, policajt, rádce a přítel k tomu částečně (!!!!) patří; učenec žalářník, inspektor, psychiatr, vševěd atd. ne. Co iniciujeme -  aby škola konečně měla ŠVP (neuvěřitelné, že je nemá, že), aby využili možnost dělat výuku "po svém", když to RVP umožňují; aby výrazně lépe škola informovala o tom, jak učí a jak úspěšné má absolventy, protože čelí poklesu zájmu (přestože přichází silnější ročníky), aby měla měřitelného sebehodnocení školy (které lépe odhalí důvody rostoucí nespokojenosti rodičů i učitelů, z nichž mnozí hlasují nohama); aby výrazně precizněji a kvalitněji zpracovávala grantové žádosti, protože je velmi neúspěšná v získávání těchto peněz. Zmiňuji to, na čem se shodla většina; já jsem poněkud větší radikál.

Irena 28.6.2008 20:59

ŚKOLA TI DÁ VĚDOMOSTI.

život by tě je měl naučit používat-říká se tomu socializace! !A nyní se zamyslete nad tím , co čeká mladého člověka, když je vypuštěn do současné společnosti.CHovat se slušně , což by měl být základ jakékoliv činnosti!Mladý adept  však zjišťuje, že slušní lidé to vůbec nemají lehké, protože jsou permanentně válcováni bezohledností bohatých a mocných, že podvod a krádež jsou téměř legálními metodami, jak se dostat k majetku a moci, že schopnosti a vzdělání nejsou právě tou nejdůležitější kvalifikací pro adepty  na zastupitele, a že správní kamarádi a peníze ty schopnosti a vzdělání vesměs porážejí!Mohla bych pokračovat dále o aroganci  a hrubosti až po zdvíhání prostředníků a pohrdání obyvateli této země!Škola ti dá vědomosti a příkady ve společnosti by tě je opravdu měli naučit používat! Takže posuďte sami, zda" pravda a láska "získávají v této společnosti navrch a všimněte si , že i horlivý propagátor tohoto starého  indického přísloví poněkud ztichnul!A pak nuťte mladé lidi, aby  se chovali ve smyslu křesťanské morálky!Vždyť čím dál víc platí, že "příklady  táhnou!!!