10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Proč japonské univerzity omezují a ruší humanitní obory...

Před několika měsíci rozeslal japonský ministr školství Hakubun Šimonura 28 univerzitám dopisy, v nichž je zdvořile požádal, aby přestaly s vyučováním humanitních oborů, jako jsou sociologie, psychologie, politologie, religionistika a další.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 8.1.2016 13:01

Zní to zajímavě,

ale není to zase nějaký hoax, jako s těma mešitama? Se mi to nějak nezdá...

P. Smid 8.1.2016 12:13

Jisteze lide mohou studovat co je zajima. Za sve.

Ze spolecnych penez jen to, co spolecnosti prinasi uzitek. Proto dava spolecnost moznost takovym lidem zdarma vystudovat. A samozrejme efekt prinasi i napr. zakladni vyzkum, ktery penize primo negeneruje. Ale jak autor v clanku pise, i tady je to otazka mnozstvi takovych lidi.

Zbytecne vystudovany clovek potom svoje misto obhajuje vymyslenim pseudoproblemu...

Skvele napsany clanek.

J. Šimek 8.1.2016 11:46

Re: Rešením by bylo školné na všech VŠ s tím,

Ano, nářky autora jsou dány HLAVNĚ přetrvavající bolševickou lží o tom, že školství a dravotnictví musí být zadarmo.

Ne zakazovat studiní obory, ale zbavit se bolševického dědictví a ať si pak za svoje peníze studuje každý, co chce.

J. Šimek 8.1.2016 11:41

Re: Nesouhlasím, každý má mít svobodu výběru

Tak váš příspěvek mě přišel podobně úderný, jako z Rudého práva o spravedlivém boji dělnické třídy ...

J. Slanina 8.1.2016 11:17

Re: Souhlasím a na ukázku

Tady máte ještě další perličky, jako je například "Osobnost papouška šedého". :-))))

http://jdem.cz/22ar8

J. Vavrochová 8.1.2016 11:16

Rešením by bylo školné na všech VŠ s tím,

že by byla zavedena sociální stipendia pro nadané nemajetné studenty, v nějaké základní výši, která by se navyšovat podle prospěchu v minulém semestru; navíc by pochopitelně měla být ještě tzv. prospěchová stipendia, dosažitelná všem studujícím.

Také by nebylo od věci znovu zavést tzv. krajská stipendia, která by byla vyplácena na základě smlouvy o odpracování určitých let ve vystudovaném oboru v dotyčném kraji (za bolševika takto studovali někteří lékaři a fungovalo to); osvědčená bývala i stipendia, která poskytovaly podniky pro studenty pro sebe potřebných oborů, opět se závazkem odpracovat určitý počet let u poskytovatele.

Jinak si myslím, že každý by měl mít možnost studovat obor podle svého uvážení, ale za své; o studentských půjčkách na studium se mluví také dlouho a skutek utekl. Ale naši politici na to "nemají koule".

K. Janyška 8.1.2016 11:13

Protože stojí na mylných základech. Zejména sociologie,

jako teoretická podstata socialismu, sociologu. Tak to její zakladatel, Auguste Comte myslel. Mimochodem, co je to rostlý, neustále se rozšiřující, spontánní řád lidské interakce a lidského světa. Odpověď na takovou otázku jsem od vás v životě neslyšel... Dzp.

J. Slanina 8.1.2016 11:11

Re: Nesouhlasím, každý má mít svobodu výběru

Nevím jak vy, ale já odmítám celoživotně živit ony "absolventy" autorem vyjmenovaných pofidérních oborů, kteří nejenže neskončí (podle optimistů) na pracáku či v MacDonaldu, ale naopak se vetřou do ještě pofidérnějších tzv. neziskovek či dokonce do státní správy, která díky jim bobtná a bobtná. A tam je budeme rukou společnou i s našimi vnoučaty živit až do jejich poklidného důchodu. Konec konců, naznačil to i autor ve svém článku.

A. Alda 8.1.2016 11:06

Absolvent konzervatoře nemusí být parazit.

Umí na něco hrát - a tak může hrát. Proč nehraje? Protože tomu brání ruku v ruce autorský zákon a všudepřítomná reprodukovaná hudba.

A. Alda 8.1.2016 11:04

Jo, to je přesné.

A takových absurdních "studijních" oborů dnes je...

J. Šimek 8.1.2016 11:03

Nesouhlasím, každý má mít svobodu výběru

a ne přecházet na sociální inženýrství státu, který si myslí, že ví nejlíp, co je pro lidi "dobré".

A. Alda 8.1.2016 11:03

Souhlasím a na ukázku

kradu z Viditelného Macka: Student: Barbora Lagová. Název diplomové práce: Figura kyborga v diskurzu kyberfeminismu . Anotace: Magisterská diplomová práce bude zkoumat podoby a funkce figury

kyborga v diskurzu kyberfeminismu. Zaměříme se na období začínající

rokem 1983, kdy Harraway publikovala esej A Cyborg Manifesto, těžiště

práce bude tvořit výzkum figury kyborga v kyberfeminismu a

kyberfeministickém umění 90. let. Škola: Masarykova univerzita Brno, Filozofická fakulta. Obor: Obecná teorie a dějiny umění a kultury. Státní zkouška proběhla 10. 6. 2015. Autorka obdržela titul Mgr.

J. Slanina 8.1.2016 10:39

Malé doplnění....

těch stupidních "studijních" oborů pro zabedněnce a parazity:

http://streit.blog.idnes.cz/c/332911/Antropolog-komiksu-Michal-Uhl.html

P. Smid 8.1.2016 9:56

Jisteze lide mohou studovat co je zajima. Za sve.

Ze spolecnych penez jen to, co spolecnosti prinasi uzitek. Proto dava spolecnost moznost takovym lidem zdarma vystudovat. A samozrejme efekt prinasi i napr. zakladni vyzkum, ktery penize primo negeneruje. Ale jak autor v clanku pise, i tady je to otazka mnozstvi takovych lidi.

Zbytecne vystudovany clovek potom svoje misto obhajuje vymyslenim pseudoproblemu...

Skvele napsany clanek.

F. Havala 8.1.2016 9:42

Re: Ale, pane autore,

Bohužel ne, hodně se jich vecpe do státní správy. Např. absolvent konzervatoře se stane ředitelem Ředitelství silnic a dálnic. Kvalifikace jako hrom. Na mnoha místech státní správy jsou místo kvalifikovaných lidí v oboru, impotenti z humanitních oborů.

F. Doušek 8.1.2016 9:07

Re: Ale, pane autore,

Není to jejich problém. Pro praxi nepoužitelní absolventi skončí na úřadu práce a podporách.

M. Polláková 8.1.2016 8:39

Re: Nesouhlasím, ať si vysoké školy učí co chtějí

Vysokoškolské studium ať si platí každý student ze svého nebo půjčky. Granty jen na obory, které na trhu práce nejsou, chybí! Úroveň vysokoškolských absolventů je v některých oborech strašná. Tak lepší znalosti z odborné střední školy. Kolik stojí platy vyučujích a chod vysokých škol, které nejsou potřeba? Na provoze sedí na lince vysokoškoláci, rozváží zboží atd. a sehnat šikovného instalatéra, obkladače, truhláře ... proč nejsou otevřeny učební obory, kde by studenti získali např. tři výuční listy v oboru stavebnictví za 4 roky, bez maturity, která je nyní stejně nevypovídající o schopnostech studenta, a tím by na trhu práce měli tito absolventi větší šanci.

M. Foltyn 8.1.2016 8:18

Re: Nesouhlasím, ať si vysoké školy učí co chtějí

Plně souhlasím, ale mělo by to platit pro více oborů. Není přece možné vystudovat třeba něco ve zdravotnictví a po skončení studia odejít do zahraničí.

M. Krátký 8.1.2016 8:06

Re: Ale, pane autore,

Nesouhlasím - to jejich flákání s nulovým výsledkem a nulovou efektivitou pro konkrétní stát jim totiž já platím ( vy ne ? )

D. Šimáček 8.1.2016 8:00

Nesouhlasím, ať si vysoké školy učí co chtějí

ale studenti ať si to platí ze svého, půjček či z nějakých grantů. Stát by mohl také vypisovat granty na obory které potřebuje (které by mohly a měly být vyváženy xletou smlouvou pro absolventa, s možností se vyplatit ale nejspíš za horších podmínek než by poskytovaly studentské půjčky).

J. Strakoš 8.1.2016 6:08

Re: Ale, pane autore,

Pokud jsem dobře pochopil ani v Japonsku to nezakázali, jen odstavili státní dotaci - prostě usoudili, že státu se vložené finance nevracejí a je neúčelné je takto vynakládat.

P. Sulc 8.1.2016 5:11

Re: Ale, pane autore,

Proc? To je jednoduche. Mnozi, ne-li vetsina, studuje proste jen proto, aby studovali, pro titul, kterym se v CR ohani kde kdo. A proc ne, je-li zadarmo? Plati to prece cely narod v danich, vazeny pane, plati budouci , zcela neuzitecne parasity, takze to neni jen '' jejich problem''. Pokud ovsem budou platit poradne skolne, pak at studuji treba psychologii Martanu, to ale bude za jejich vlastni penize, ci penize tatinku, ale ne danovych poplatniku.

J. Huml 8.1.2016 4:44

Ale, pane autore,

Proc by mladi lide nemeli studovat to, co je zajima? Co se tyce jejich ekonomicke existenci, to je jejich problem. Proc jim v tom branit?

P. Dvořák 8.1.2016 2:14

Re: Dávám 5 hvězdiček

Možná jsem něčemu neporozuměl, ale když napíšete ". . . přes lékařskou elektroniku přivedlo až k docentuře ve speciální pedagogice. A i když jsem tedy vlastně končil v humanitním oboru . . .", tak mi to připadá spíš jako technický obor, než výstupy z těch homo-fakult.

Jaroslav Hrubý 8.1.2016 1:44

Dávám 5 hvězdiček

Střední školu jsem absolvoval za totáče a strašně mne bavila elektronika a filozofie. Měli jsme tehdy něco jako "podzemní" univerzitu. V bytě nám přednášel filozofii pan doc. Jaroslav Engst, světově uznávaný etik. Bylo to úžasné. A když se blížilo rozhodování, kam po maturitě, prosil jsem pana Engsta, aby mi poradil, zda mám jít na filozofii nebo na elektro. Že mne strašně baví oboje. A ten moudrý muž mi řekl to, za co mu budu do smrti vděčný, totiž: "Jardo, v téhle době se může filozofií živit a po večerech si jako koníčka montovat rádia jenom úplnej blbec. Jdi na elektro a ve volném čase studuj knížky filozofů." I když se doba změnila a na filozofii se dnes lze dostat stejně snadno jako na techniku, věta moudrého pana Engsta platí i nadále. V elektrotechnice jsem udělal doktorát a ohluchnutí dcerky vinou lékařky mne přes lékařskou elektroniku přivedlo až k docentuře ve speciální pedagogice. A i když jsem tedy vlastně končil v humanitním oboru, věřte mi, že to nabyté technické myšlení je k nezaplacení. Často si totiž mezi těmi "ryzími humanisty" připadám jako rajka v kurníku :-).