27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Proč japonské univerzity omezují a ruší humanitní obory...

Před několika měsíci rozeslal japonský ministr školství Hakubun Šimonura 28 univerzitám dopisy, v nichž je zdvořile požádal, aby přestaly s vyučováním humanitních oborů, jako jsou sociologie, psychologie, politologie, religionistika a další.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Havlíček 9.1.2016 11:22

Co s tím ?

Moc hezky se čte článek i diskuse, s obojím nadšeně souhlasím, ale vážení přátelé : CO S TÍM ???????

Protože o školství budou vždy rozhodovat politici, nevidím absolutně žádné řešení.

P. Skokan 8.1.2016 23:21

toto je neliberalni pozice

Liberalni pozice by byla - zmenit system dotovani univerzit tak,ze by se studium platilo. Pak by si totiz kazdy dobre rozmyslel do ceho investuje sve penize za studium. Vsichni by platili pulku skolneho prubezne a druhou pulku by si vzali po skole sebou jako dluh a pouze v pripade vynikajiciho prospechu by jim ta 2. pulka byla odpustena. Proste by to byla investice. Pak by to vypadalo jinak.

V. Braun 8.1.2016 23:01

???

Cože jsi to Petře vystudoval?

Nebyla to náhodou sociologie?

J. Chaloupka 8.1.2016 22:03

japonci mají pravdu

"Pokud chce někdo studovat humanitní obory pro jejichž studenty neexistuje poté uplatnění , není důvodu aby tito studenti studovali za peníze všech. pokud chce být někdo třeba kulturní antropolog či politolog ať si klidně studuje na soukromé VYSOKÉ ŠKOLE ALE ZA SVÉ.

J. Šimek 8.1.2016 22:09

Re: japonci mají pravdu

Jak jste přišel na to, že státní školy by neměly mít humanitní obory?

J. Schwarz 8.1.2016 21:32

Financování

"humanitních studií" z vlastních zdrojů "studenta" je nutnost, nemá-li se tato společnost rozložit zevnitř. Okupačních stávek bych se nebál, soudruzi studenti mohou klidně okupovat až do důchodu a jejich západní souputníci si vyřvat hlasivky. Docela bych bral, kdyby "vyspělá Evropa" tyhle lidi financovala namísto korupce ze svých "fondů" s tím, že absolventi zůstanou natrvalo "venku".

M. Pivoda 8.1.2016 19:12

Tři komentáře a osobní poznámka

1. Nejzajímavější je zde fakt, že tento kritický článek napsal právě sociolog. To znamená, že situace v českých humanitních vědách (inflace českých tlachalů) je už opravdu vážná.

2. Velmi smutný je fakt, že Česko stále kopíruje nějakou zahraniční zemi, protože Česko se svými nominálními "odborníky" není schopno stvořit samostatnou koncepci a životaschopnou strategii pro budoucnost.

3. Více českých studentů by mělo studovat technické obory nejen proto, že v Česku chybí technici jako zaměstnanci, ale hlavně proto, že žijeme v technologické době a potřebujeme proto, aby více občanů bylo schopno pochopit ty obrovské dopady budoucích technologických změn na společnost.

Osobní poznámka: Začátkem tohoto týdne jsem poslal e-mail jednomu minulému ministrovi českého školství, v němž jsem uvedl i toto: "Preferuji lidi, kteří rozumí technologii, protože dnes žijeme především v technologické době – ideologie výrazně zeslábly. Také proto jsem dnes rád, že jsem se sám kdysi nedostal na střední školu společenských věd („Mezinárodní ekonomické vztahy“, kam jsem se původně hlásil), ale vystudoval jsem řádně nejprve školu technickou (jak střední, tak vysokou) – a pak teprve jsem se dostal ke studiu společenských vědám (abych skončil jako CSc. ekonomických věd v roce 1985). Věřím v budoucí obrovský dopad technologií na lidskou společnost, protože jsem dosud nenašel důvod, pro který by se měl trend dosavadního technologického vývoje zastavit. A podle toho, v rámci svých skromných možností, také jednám."

B. Rybák 8.1.2016 18:56

Zbyteční a nebezpeční "vzdělanci"

Vládnoucí "nová" levice záměrně vytváří své sociálně parazitické voliče, obhájce a šiřitele, kteří mají desítky různých forem, ale v podstatě jde o nadbytečné, speciálně vyškolené úředníky (kontrolory, revizory, hlídače, školitele,... v podstatě čehokoli). A představa, že by od nich něco vyžadovala, kromě naprosté loajality je proto naprosto chybná!

Kromě toho existují vzdělanci z oblastí uměleckých a politických, kteří se právem obávají, že prostý lid jejich schopnosti neocení tak, jako po hmotných symbolech své slávy a propagátorech své velikosti toužící nedemokratičtí vládcové. Tihle vzdělanci jsou vždy nebezpeční a jediná obrana proti nim je důvěra mezi občany a jejich zájmy hájícími(?) politiky. Ta je ale na dnešním západu zničena, takže Příroda / Bůh s námi!

P. Jášek 8.1.2016 17:01

Ať si každý

studuje co chce. Když si to zaplatí!

P. Harabaska 8.1.2016 15:28

Humanitní obory? Které to jsou?

Ta hranice je nejasná. Jistě mezi ty autorem "nechtěné" nepatří medicína. Když jsem v Plzni před řadou let studoval na technice, existovaly tam jen fakulty čtyři: lékařská, strojní, elektrotechnická a pedagogická. Dnes jich má Západočeská universita celou řadu. Vzpomínám, že řada z těch, kdo začali studovat na "technice" nebo na "medicíně", ukončila studium na fakultě pedagogické. Přestup jediného studenta v opačném směru jsem nezaznamenal. A vzpomínám také na své překvapení, když jsem se na mítinku maturantů setkal s řadou těch svých spolužáků z "gymplu" s titulem magistra (Mgr.) z pedagogické fakulty, kteří odmaturovali jen s největšími potížemi. Ovšem náročnost studia na humanitních oborech nechci nikterak zpochybňovat.

P. Vaňura 8.1.2016 14:56

Autor má z 90% pravdu, ale je to složitější

I sociologie a psychologie se dělá na vědecké úrovni, na což samozřejmě drtivá většina současných absolventů humanitních oborů NESTAČÍ. Proto se tak cpou do státní správy a neziskovek, která zpravidla jenom škodí (pár vyjímek bych spočítal na prstech).

Problém je v tom, že u humanitních oborů se dá odbornost snadno nahradit ideologií, což u přírodních věd dokázali jen Hitler ("ryze německá fyzika") a Stalin (Lysenkova "biologie").

Jinak, omezit počet studentů humanitních oborů na polovinu je velice rozumný krok!

M. Valenta 8.1.2016 13:39

Zřejmě proto,

aby se tak masově nestudovaly obory z nichž jeden vystudoval i pan Hampl osobně.

R. Langer 8.1.2016 13:01

Zní to zajímavě,

ale není to zase nějaký hoax, jako s těma mešitama? Se mi to nějak nezdá...

V. Říha 8.1.2016 13:14

Re: Zní to zajímavě,

asi je to pravda - viz http://www.bloombergview.com/articles/2015-09-20/japan-dumbs-down-its-universities-at-the-wrong-time

J. Vavrochová 8.1.2016 11:16

Rešením by bylo školné na všech VŠ s tím,

že by byla zavedena sociální stipendia pro nadané nemajetné studenty, v nějaké základní výši, která by se navyšovat podle prospěchu v minulém semestru; navíc by pochopitelně měla být ještě tzv. prospěchová stipendia, dosažitelná všem studujícím.

Také by nebylo od věci znovu zavést tzv. krajská stipendia, která by byla vyplácena na základě smlouvy o odpracování určitých let ve vystudovaném oboru v dotyčném kraji (za bolševika takto studovali někteří lékaři a fungovalo to); osvědčená bývala i stipendia, která poskytovaly podniky pro studenty pro sebe potřebných oborů, opět se závazkem odpracovat určitý počet let u poskytovatele.

Jinak si myslím, že každý by měl mít možnost studovat obor podle svého uvážení, ale za své; o studentských půjčkách na studium se mluví také dlouho a skutek utekl. Ale naši politici na to "nemají koule".

J. Šimek 8.1.2016 11:46

Re: Rešením by bylo školné na všech VŠ s tím,

Ano, nářky autora jsou dány HLAVNĚ přetrvavající bolševickou lží o tom, že školství a dravotnictví musí být zadarmo.

Ne zakazovat studiní obory, ale zbavit se bolševického dědictví a ať si pak za svoje peníze studuje každý, co chce.

J. Slanina 8.1.2016 13:48

Re: Rešením by bylo školné na všech VŠ s tím,

Docela by mne zajímalo, ve kterém odstavci pan Hampl lže o tomže školství a zdravotnictví musí být zadarmo. Že by se našla malá citace???

BTW: Opravdu nechápete, že i když takový mlamoj "vystuduje" za papínkovy penízky, ihned se přisaje na moje i vaše prachy?

J. Šimek 8.1.2016 17:55

Re: Rešením by bylo školné na všech VŠ s tím,

Až pochopíte psaný text, tak vám rád odpovím :o)

P. Vaňura 8.1.2016 15:09

Moje matka si za první republiky musela platit

i "měšťanku," což byla dnešní 5-8 třída. Byla totiž "přespolní," v obci měšťanku neměli. Pokud chcete zavést školné, mělo by to být doplněno stipendii pro nemajetné studenty POTŘEBNÝCH oborů.

J. Šimek 8.1.2016 17:58

Re: Moje matka si za první republiky musela platit

Houbeles stipendium pro nemajetné. Stipendium pro schopné, jinak jsme zase v loji.

P. Vaňura 8.1.2016 19:21

Samozřejmě, žádné stipendium pro neschopné, ti

neschopní by měli být ze studia vyloučeni, což ale současný systém platby na studenta nepodporuje.

J. Schwarz 8.1.2016 21:36

Re: Rešením by bylo školné na všech VŠ s tím,

V článku jsem se nedočetl nic o zakazování studijních oborů - šlo jen o ukončení jejich státního financování!

J. Lepka 8.1.2016 13:05

Re: Rešením by bylo školné na všech VŠ s tím,

"...naši politici na to "nemají koule". Doplním : Socialističtí politici !!!

J. Šimek 8.1.2016 17:59

Re: Rešením by bylo školné na všech VŠ s tím,

Marně vzpomínám, jak to na rozdíl od socialistů tlačil premiér Klaus ...

K. Janyška 8.1.2016 11:13

Protože stojí na mylných základech. Zejména sociologie,

jako teoretická podstata socialismu, sociologu. Tak to její zakladatel, Auguste Comte myslel. Mimochodem, co je to rostlý, neustále se rozšiřující, spontánní řád lidské interakce a lidského světa. Odpověď na takovou otázku jsem od vás v životě neslyšel... Dzp.

J. Lepka 8.1.2016 13:08

Re: Protože stojí na mylných základech. Zejména sociologie,

To si také musíte někdy přečíst reakce na váš příspěvek! Už jsem vám váš omyl vyvracel několikrát. Ovšem i Wikipedie definuje blud jako: "Blud je nepravdivé a nevývratné přesvědčení založené na nesprávném odvození závěru ze zevní reality."

F. Lesniak 8.1.2016 21:36

Re: Protože stojí na mylných základech. Zejména sociologie,

Janyško, meleš jako flašinet stále dokola. Jdi do řiti i se svým spontánním řádem! Ty musíš být hodně frustrovaný a zamindrákovaný. Jsem si jist, že jsi svobodný a žiješ s matkou, protože nevěřím, že by se našla taková, která by si vzala takového kreténa.

J. Šimek 8.1.2016 11:03

Nesouhlasím, každý má mít svobodu výběru

a ne přecházet na sociální inženýrství státu, který si myslí, že ví nejlíp, co je pro lidi "dobré".

J. Slanina 8.1.2016 11:11

Re: Nesouhlasím, každý má mít svobodu výběru

Nevím jak vy, ale já odmítám celoživotně živit ony "absolventy" autorem vyjmenovaných pofidérních oborů, kteří nejenže neskončí (podle optimistů) na pracáku či v MacDonaldu, ale naopak se vetřou do ještě pofidérnějších tzv. neziskovek či dokonce do státní správy, která díky jim bobtná a bobtná. A tam je budeme rukou společnou i s našimi vnoučaty živit až do jejich poklidného důchodu. Konec konců, naznačil to i autor ve svém článku.

J. Šimek 8.1.2016 11:41

Re: Nesouhlasím, každý má mít svobodu výběru

Tak váš příspěvek mě přišel podobně úderný, jako z Rudého práva o spravedlivém boji dělnické třídy ...