31.1.2023 | Svátek má Marika


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 21.1.2011 20:02

Nedostaky existují, ale vyčíslit dopady nedokáži

"Při hodnocení čtenářské gramotnosti nejde ani tak o správnost výběru informace z různých textů (informační letáky, nabídky práce, návody, články z novin, z blogu apod.), ale o schopnost svůj názor obhájit, vyargumentovat a podložit dalšími fakty. To naše děti neumějí podobně jako děti z dalších postkomunistických států."

1. "obhájit, vyargumentovat a podložit dalšími fakty" - Tento nedostatek skutečně existuje. Zjišťuji to ale až na úrovni MBA studentů, které vyučuji předmět Inovace.

2. V mém průzkumu patnáctiletých žáků(ohledně mé učebnice Inovační gramotnost pro patnáctileté) si mírně nadpoloviční polovina žáků přeje raději videoverzi. A asi jim v tom vyhovím (budou mít obojí). Hlavně aby dostali tu správnou informaci v životě včas - bez ohledu na použité informační médium.

J. Pašek 21.1.2011 17:33

To samé psal Sokrates . . .

!

F. Eliáš 21.1.2011 9:57

Probůh

Věřím, že každý normální kantor věděl, kam povede kurikulární reforma kterou vytvořili nezkušení teoretici - mudrlanti z řad  vědců - pedagogů. Snižování nároků na žáky a studenty, zatracování memorování a drilu, pohrdání soustavnou pílí, vytváření nových, nesmyslných výchovných předmětů i hloupá představa, že jakousi kompetencí nahradíme nerozvíjenou schopnost ukázaly, bohužel příliš pozdě, svůj negativní výsledek. Dnešní studenti neumí rychle číst a to je tristní nedostatek. Proto pomalu chápou, proto se s obtížemi samovzdělávají. Vědci - pedagogové si musí uvědomit, že naprostou většinu všech informací vnímáme pomocí tištěného slova a nikoli pomocí interaktivních tabulí, počítačů a jiých udělátek. To bude pro ně obtížně pochopitelné. Zbožnění moderních technologií se vyskytuje především u lidí, kteří s nimi neumí pracovat.

A. Kratochvíl 21.1.2011 14:17

Re: Probůh

mám zcela obdobný názor, a jsem přsvědčen, že za současný všeobecný úpadek vzdělanosti v našich luzích a hájích jsou zodpovední především odborníci "formátu" autora článku! 

P. Kersch 21.1.2011 15:04

Re: Probůh

Pane Kratochvíle, názory na úpadek vzdělanosti v našem státě máme oba - a nejen my dva, ale velká většina lidí, kteří s úrovní vzdělání mládeže mají co dělat - stejné. Odpovědnost za zmíněný úpadek je určitě víc "diverzifikovaná". Nejen "odborníci" na "kreativitu studentů a žáků", úředníci školských institucí, odborní pracovníci pedagogických fakult, ale i učitelé, ředitelé škol, autoři učebnic, školní inspektoři, dokonce i sami studenti a jejich rodiče se dlouhodobě přičiňují o klesající úroveň vzdělávání. Jsou na tato témata publikovány významné články a knihy: doporučil bych k důkladnému prostudování (pro některé pedagogikou se obírající profesionály povinnému prostudování) :Konrad Paul Liessmann : Teorie nevzdělanosti (Academia Praha 2008, 125 stránek, 225,-Kč, překlad Jana Zoubková).