4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kejkrt 6.11.2010 17:07

Docela pěkný článek, ale doba je dnes odlišná ...

Zajímalo by mne, jestli všechny ty svoje práce stihl Wilhelm rytíř Hartel při práci (při kantořině) po večerech, nebo jestli na to měl jaksi víc času a prostředků díky mecenášství, rodinným příjmům nebo tak nějak. Tehdejší doba nebyla tak socialistická, bohatým středním vrstvám se nesebralo (daněním a pseudopojištěním) všechno, jak je o to snaha dnes, a tak si mohli dovolit tu a tam žít z renty.

Určitě by bylo zajímavé srovnat, kolik v době papíru, brk a inkoustu, koňské pošty a řídké železnice bylo na ministerstvu pracovníků pro celou západní část monarchie - oproti době dnešní, s kompjůtry, telefony, kopírkami a automobily.

Osobně si myslím, že problémy (nejen) našeho školství začínají na základních školách, kde ono i jinde škodlivé ZADARMO je ještě vylepšeno povinností školy žáka vzdělat a nemožností ho vyloučit pro opakované porušování školního řádu. Jaký potom mají rodiče, kteří by chtěli zadarmo všechno, motiv spratka naučit alespoň nerušit ostatní? Kdyby jim hrozilo, že budou muset potomka učit sami, a nezvládnou-li to, stát jim ho vzdělá v EXTRA placeném internátě i za cenu exekuce majetku, to byl, panečku pořádek!

Na rozdíl od autora nemám tak vyhraněně negativní názor na státní maturity, i když z hlediska prašulí to možná tunel opravdu je - nevím. Ale jako hodnocení škol to může mít přínos.

J. Kanioková 6.11.2010 22:57

jo, souhlas

J. Šejnoha 7.11.2010 20:32

Re: Docela pěkný článek, ale doba je dnes odlišná ...

Třetí odstavec tesat do kamene !

Obvyklá argumentace, že  silná osobnost  učitele  musí  všechno zvládnout,  je  zcela  lichá.

Možná při použití fyzických trestů.

L. Severa 6.11.2010 15:45

Jen malou poznámku

Jesli se nemýlím, tak autorem zmiňované filmy byly inspirované knížkou  J. Žáka "Študáci a kantoři" a byly natočeny s velkou nadsázkou, protože studenti Kulík a spol. by na tehdejším gymnáziu stěží obstáli. Tyto filmy mám docela rád, ale nejsou moc dobrým příkladem pro prvorepubliková gymnázia

J. Pašek 6.11.2010 16:21

Re: Jen malou poznámku

O 10 let starší bratr v roce 1946-47 byl v 5. třídě a ředitel školy ho vybral a doporučil na tehdy 8 leté gymnazium.  Brácha mi o tom vyprávěl  . . .  Jel jsem vlakem do města gymnázia, kde se dělaly přijímací zkoušky. Po zkouškách jsem si sednul před školou v parku na lavičku a čekal na výsledky. Odpoledne přišpendlili na hlavní dveře seznam úspěšných  přjmutých . . .a moje jméno na seznamu nebylo. Šel jsem si sednout zpátky na lavičku a honilo se mi hlavou, co řeknu doma, že jsem hloupej a přijímací zkoušku jsem neudělal. Než jsem ale odešel na nádraží, šel jsem se kouknout na seznam ještě jednou. K mému překvapení, jak jsem byl rozčílený, přehlédnul jsem na tom seznamu moje jméno. Tak jsem šel do prímy 1947-48 . . . . Byla školní reforma, prví 4 roky gymnázia byly zrušeny a já musel jít do 7 třídy na měšťanku, kde jsem se nudil, měl jsem krystalku a rukávem protažený kabel ke sluchátku . . . . Potom jsem šel na chemickou průmyslovku v Mostě, potom v 1955 na VUCHT v Praze a ve stejném roce KU otevřela katedru Jaderné fyziky-technologie, hledali zájemce studenty, tak jsem tam přestoupil . . . . a za 5 let promoval. 

J. Pašek 6.11.2010 15:42

Jó, ale cestou ze školy jsme so povídali . . .

o učitelích a profesorech  . . . "Ten a ten, to je ale vůl" . . . nebo   "Ten a ten, to je ale blbec"  . . . .  "Ta a ta, to je ale kráva" . . . "Toho a toho hlava, je příklad absolutního vakua"   . . . . Ale drze ve třídě a do očí? To dřiv by tekla voda do kopce a hrůza mi nedovolila co by bylo doma za cirkus a kravál a slzy, kde byl na 1. místě Bůh a hned za nim škola, učitel, prospěch a potom dlooooouuuuho nic a potom naše rodina.

J. Hejna 6.11.2010 11:38

Smutný popis reality

Moc pěkné a podnětné čtení.

J. Ráž 6.11.2010 10:20

Naše školství je devastované

Úvaha autora je perfektní.. přidávám příběh ,bohužel pravdivý:

Pane, dejte k nám studovat svou dceru a doporučte naši školu dalším třem rodičům a já vám garantuji, že vaše dcera udělá maturitu i kdybych ji měl udělat za ni,řekl ředitel soukromého gymnázia mému kamarádovi. Musíš jít na vysokou školu, je jedno na jakou, jen abys měla titul, řekl ten kamarád své dceři když dostala v podstatě darem maturitní vysvědčení. A tak se proflákala (citát  mého syna, studenta medicíny) k titulu Mgr. na Pedagogické fakultě. Přece nejsem blbá, řekla mi tato už mladá žena po promoci, abych byla učitelkou  a nastoupila  do pojišťovny, kde díky tomu, že měla titul před jménem  během krátké doby předběhla v karierním postupu své schopnější spolupracovníky, kteří  měli "jen" poctivě vystudované státní gymnazium, protože titul před jménem dává před klienty větší vážnost  funkci vrchního disponenta (citát obchodního ředitele této pojišťovny).

Závěry:

Předimenzované střední školství dá maturitní vysvědčení každému, jen když dostane  zaplacený paušál za žáka, takže 30% neúspšných při testu  státních maturit není nic překvapujícícho

V Česku se studuje vysoká škola pouze  pro získání titulu a nikoliv pro získání znalostí

K. Křivan 6.11.2010 13:58

Re: Naše školství je devastované

Titul Mgr.  to znamená magor ?

M. Franková 6.11.2010 20:45

Re: Naše školství je devastované

ANO

A. Reček 6.11.2010 7:42

Je na tom dost pravdy.

Školství začalo pomalu a jistě po Únoru ´48 jít z kopce.  Výchova nového socialistického člověka se zákonitě musela projevit i v rodinách a následně v celé společnosti.  Další rána do výchovy mládeže byla dána téměř bezbřehou liberalizací po roku 1990.  Rozpad rodin, rozklad mravního vědomí a hlavně honba za ziskem, se dalších dvacet let podepisovalo na stavu dnešního školství a společnosti vůbec.  Autor popsal situaci pěkně.

M. Trhlík 6.11.2010 13:18

Re: Je na tom dost pravdy.

Pane Rečku,Váš názor je zajímavý,ale přece nechcete tvrdit,že díky úpadku našeho školství jsme národem blbců,kde  tvoří vyjímku jen ti co se jim podařilo studovat v zahraničí? A nikde není psáno,že na soukromých školách podobných těm o kterých se zmiňujete?

F. Kusák 6.11.2010 15:47

Re: Je na tom dost pravdy.

Pane Trhlíku, bohužel, jsme národem blbců. Nepoctivých, hloupých a závistivých lidí. Samozřejmě, že existuje část národa, která sem nepatří, ale jde jaksi o trend. Donedávna jsem si myslel, že čas a noví, tedy mladí lidé to změní. Po zkušenostech ze základního školství si to již nemyslím. Děsí mě zejména ten nezájem o vzdělání, o mít touhu vyniknout. Nevěříte? Zkuste se těch patnáctiletých zeptat a budete jen zírat. Tragédií je, a vidíte to i na poptávce, že po těch schopných je čím dál tím menší poptávka. A je to logické. Kolik je u nás špičkových pracovišť nebo firem. To spočítáte velmi rychle. Také jsem si myslel, že hlavním důvodem, proč je v základním školství tak málo mužů je hlavně nízký plat. To samozřejmě také, ale důvodem je i chování a neurvalost našeho žactva a také omezené prostředky řešení. Tedy spíše žádné. A pak nízká společenská prestiž a extrémní feminizace. Hádejte proč. A kromě řečí, nechce nikdo opravdu věci změnit. Bůh nás ochraňuj........

J. Kanioková 6.11.2010 22:56

souhlas, základní školství je fakt základ,

a tam ten průšvih začíná. Všichni si hrají na nějaká "práva" a tak máme svobodnou výchovu, nemožnost se na žáka podívat křivým okem, jinak rodiče běží na ředitele. Máme zlatou bezstarostnou mládež a tak se jich moc málo chce namáhat a pracovat na sobě. Zkoušení u tabule se už skoro nekoná, takže se milé dětičky ani nezapotí. Zato se zkouší formou testu, kde se jednoduše jen zaškrtává, při tom opisuje a tak to jde všechno s kopce

M. Trhlík 7.11.2010 10:49

Re: Je na tom dost pravdy.

Pane Kusáku,svůj názor jsem myslel všeobecně.Pan Reček totiž napsal,že naše školství šlo od roku 1948 z kopce.Nebudu tvrdit,že systém se měnil podle režimu.ale to,že mou generaci učili učitelé,kteří vystudovali v době první republiky a značná část byla ve značné neoblibě režimu.Často se jednalo o vysoce kvalifikované profesory,kteří byli  vesměs hodně nároční a podle toho měli i autoritu.Tím bych tak trochu oponoval,že jsme národem blbců.To už mi více vyhovuje,nepoctiví,hloupí i závistiví.Nelze však zase mluvit o všech občanech této země.Zároveň nechci tvrdit,že generace starších lidí je vzdělanější.Pravdou je,že jsme se museli biflovat a vědomosti získávat jen tímto způsobem.To co nám bylo vtloukáno do hlav v souvislosti s režimem,už si zase každý musel srovnat v hlavě sám.Dnešní generace má tolik pomůcek pro učení,že nepovažuje za nutné,ani příliš času věnovat se čtení.Problémů je hodně a zajímavé jsou i  názory mladých.Vůbec je neodsuzuji,ale Vaše poslední věty to hodnoti výstižně.A kromě řeči,nechce nikdo opravdu věci změnit.

F. Kusák 7.11.2010 11:55

Re: Je na tom dost pravdy.

Nemám důvod Vám oponovat. Souhlasím. Narodil jsem se již po II. světové válce, vystudoval ČVUT a také ekonomii a kromě povinné rušniny, ovládám jazyk německý a jakž takž anglicky, polsky a chorvatsky. Srovnám-li  však  úroveň jazykových znalostí předválečných gymnazistů  s nároky kladených na nás, jímá mě hrůza a nevím nevím,  zda-li bych to byl schopen zvládnout. A tak je to asi se vším. Vzpomínám na vietnamské spolužáky, na jejich touhu vyniknout a studovanému oboru porozumět. A tak se ani trochu nedivím, že nás ty východoasijské národy tak válcují. Jen si vzpomeňme, co jsme všechno četli a čím jsme se zabývali, když nám bylo 14, 15 let. Samozřejmě jsme taky zlobili, ale tak nějak jinak, klukovsky. Ne, nemaluji si věci na růžovo. Mám ještě schovaný deník z té doby a knihy v knihovně. A že nás učili lidé vzdělaní za 1. republiky, a pak na střední škole zase ti vyházení z vysokých škol a redakcí  po příchodu Velkého bratra, tak to byla velká klika. Snad jsme byli poslední generací (a nechci si fandit), kterou lze srovnávat s předválečnými nároky (tedy jen srovnat). A pak už jen hnus, normalizace a šeď. A důsledky jsou zřejmé.