2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Můžeme děti fackovat ve školách?

Diskuze nad případem nebohého ředitele základní školy z Prahy 8 Miroslava Korandy ukazuje, že v našem veřejném prostoru je vlastně jedno, o čem je zrovna řeč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 27.10.2015 21:27

Myslím, že nebyl vyhozen,

že se k odchodu rozhodl sám.. Někde jsem to četla..

Ś. Svobodová 27.10.2015 17:26

Souhlasím.

Nicméně vyhazov ředitele za pohlavek je neadekvátní s přehnaná reakce a spadá přesně do kategorie lynčovačů. Vyhození ředitele přivede jen další kantory do ještě větší defenzívy. Ředitel mohl být "potrestán" povinnou účastí na nějakém kurzu zvládání podobných situací. ktréžto zkušenosti by mohl předávat dál svým učitelům.

J. Plíva 27.10.2015 17:20

Re: Tresty ve vzdělávání?

Mně se nelíbí, že se vyučuje pomocí trestů. Neudělám úkol, který mne nezajímá, a paní učitelka mně nechá za trest po škole. To nechápu. Mně baví jiné věci, ale musím chodit povinně do téhle školy. Kdybych nemusel, našel bych si učitele, který umí vysvětlit, to co mne zajímá. Tam kde je nucené vzdělávání, jsou nutné i tresty.

J. Plíva 27.10.2015 17:13

Re: Tresty ve vzdělávání?

Ne, ale bavíme se o chování ve škole.

R. Langer 27.10.2015 14:55

Re: Hlavně by měla být v Praze 4 na školách lázeň

Souhlas!

R. Langer 27.10.2015 14:53

Re: Tresty ve vzdělávání?

Já znám i některé, pro které "není" škola povinná. Upřímně řečeno, to, že je nenutí chodit do školy, není na jejich způsobu chování nijak vidět. Ale možná žijete v nějaké lepší společnosti než já... :-(

R. Morava 27.10.2015 14:25

Re: Tresty ve vzdělávání?

Ne není problém, že je škola povinná. Problém je v tom že ne každý má IQ 130 a ne každý je ze slušné, pracovité rodiny. Přitom se všemi lidmi tu budeme žít a pro všechny je ve Vašem i jejich zájmu dobré aby měli práci a vzdělání. Protože pokud tady budeme mít národ buranů a primitivů, žít se tu nebude dobře ani Vám, ani jim. Prostě máme určitou zodpovědnost i za méně nadané spoluobčany, i když je samozřejmě hlavní zodpovědnost za jejich život na nich samých.

R. Morava 27.10.2015 14:16

Hlavně by měla být v Praze 4 na školách lázeň

Vlastně kázeň. Podle Vašeho teoretického příspěvku mi připomínáte toho senilního inspektora z Járy Cimrmana, který psal že by na školách měla být kázeň. Ano souhlasím s Vámi, že hlavně rodiče by měli vychovávat své děti, měli by se umývat, poslouchat učitele, chovat se eticky... Bohužel jako většina filozofů, zákonodárců a politiků pracujete ve své vizi s dokonalým rodičem, pedagogem či žákem. Bohužel realita je taková, že na světě nemá každý IQ větší než 100. Nějaké procenta lidí jsou násilníci, ne všichni se věnují svým dětem jako (snad?) Vy.... Proto Vaše teorie v praxi nemůžou fungovat. Doporučuji Vám zkusit jít tak na rok učit opravdové dacany, to Vás z Vaší kocoviny rychle probudí. Ono je dnes moderní radit lidská práva těm kteří nemají sousedy pitomce, tisíce migrant v rodném městě a slušné děti ve třídě. Pokud nechcete mít nevychované dítě, občas mu prostě jednu střihnete, i když by to mělo být vyjimečně.

J. Plíva 27.10.2015 11:56

Re: Tresty ve vzdělávání?

Jistě, problém je v tom, že je škola povinná.

R. Langer 27.10.2015 11:48

Re: Tresty ve vzdělávání?

Ano, a když se někdo nechce učit, a místo toho vám chce rozbít hubu a sežrat vám svačinu, je to samozřejmě také jenom jeho věc. Proč bychom ho k něčemu nutili? Tak je to přece v pořádku, že?

Kolik že je vám let, prosím, svobodný člověče?

J. Kanioková 27.10.2015 11:44

:))))))))

J. Kanioková 27.10.2015 11:41

Je to tak,

ale o takové prkotině jako házení křídou se ani nezmiňuji, to by byla muška jen.. Problém je PŘEDEVŠÍM doma, v rodině. Když vás doma nenaučí respektu k autoritám, čímž myslím především rodiče, tak.. škoda mluvit. Když rodiče netáhnou za jeden provaz, když jeden chlastá a celé noci řve, matka zas raději všechno omlouvá a zametá pod koberec, nebo při prvních řvavých tónech v noci má největší starost zavírat okna, aby, proboha, jenom nikdo nic neslyšel. A přes den se hraje před lidmi divadlo o naprosto skvělé rodince.. Ale to je jen jedna z variant, které plodí děti pohrdající autoritou.. je jich určitě mnohem víc..

A s tím jedním přísným kantorem, studovala jsem pak až jako hodně starší ročník a byly jsme ve třídě většinou ženské. V prvním ročníku vstoupil matikář, přeměřil si nás znechuceným a spíš pohrdlivým pohledem (zřejmě si nás ošacoval jako baby, co potřebují ke své profesi jen "papír" a nemá cenu se s námi vzrušovat), takže "jel" jak fretka. Ani vteřina promarnění, honil nás k tabuli, celou třídu i 4x za hodinu, a okamžitě od ní vyhazoval, když jsme váhaly. Ani špetička soucitu, vciťování, spíš naopak. Ten nás dostal tak do latě, že jsme šprtaly jak divé. Byl skvělý, a ten první ročník nezapomenutelný. Bohužel pak nás na matiku dostala ženská, usměvavá, vciťovací, a jen psala a psala na tabuli, a my opisovaly. Naprosto zbytečné marné roky.

R. Langer 27.10.2015 11:41

Re: Speciální psycholog, ten to vyřeší.

To mě taky hned napadlo. Ale já bych s tím psychologem docela souhlasil, kdyby byl někde na klinice, a dotyčný by tam s ním musel tak měsíc, dva pobýt. To by možná zabralo...

t. peterka 27.10.2015 11:34

Re: Místo fracků fyzicky trestat jejich rodiče

..To byste tomu dal pane Maleček...rodič jako otrok svých dětí a sociálky a jiných dětsko-právních band, který bude "frackem" vydírán - děti mají tu smůlu, že mají větší práva než rodiče a snadno se svou mocí páchají škody kde mohou - výsledek bude ten, že sami v dospělosti svoje děti chtít nebudou...aby nedopadli jako jejich rodiče

J. Plíva 27.10.2015 11:31

Tresty ve vzdělávání?

Popravdě řečeno, stále se podivuji a vrtá mi hlavou, jak je možné, že je nutno při učení se trestat. Já se učím rád a své učitele, kteří mi v tom pomáhají mám rád.

Nechápu, proč je nutné někoho nutit a tzv.motivovat k učení. Když se někdo nechce učit, tak je to jeho věc. Nevím, proč by všichni měli být nějak vzdělaní podle nějaké normy. Jsme přece svobodní lidé.

R. Langer 27.10.2015 11:30

Aha,

to je zase článek typu: "Já neříkám tak ani tak, ale na moje slova dojde!". :-P

Jinak jsem nic podstatného nepostřehl.

S. Kalužík 27.10.2015 11:23

Ostatně soudím,

že fackovat drzé fakany je povoleno minimálně v sebeobraně :)

Povídá pán:"Chlapečku, neplivej mi na kalhoty, budeš nemocný". "A jak nemocný?" - ptá se rozmazlenec. A teď jsou dvě verze, mírnější:

"Budeš mít rozbitou hlavičku a vyražené zoubečky"

a pro "pokročilé":

"Chlapečku, už jsi zkusil sbírat vyražené zoubečky zlomenýma ručičkama?" :)

J. Rechnovský 27.10.2015 11:13

Fyzické tresty nejsou nepostradatelné

Celé je to o dovednosti učitele být vůdcem. Jen skutečný vůdce ví jak motivovat konkrétního člověka aby dělal co se po něm chce. U někoho je to pochvala, u jiného osobnost vůdce, u někoho potřeba vyniknout a u dalšího prostě občejný strach. V poslední skupině je fyzický impuls sice vyjímečným, ale potřebným stimulem.

Takže. Facku bych sice nedoporučoval, ale postihoval bych za ní jen v případě, že nebyla adekvátní okolnostem. Větší problém vidím v pedagogických fakultách. Člověk, který nedokáže vést nemůže školu dokončit.

F. Kusák 27.10.2015 11:12

Re: Plky

OK, tak nastupte jako učitel do školy a fackujte tam děti. Nevím, jestli, když si někdo vybírá povolání kantora, touží po tom, že bude mlátit děti. Souhlasím, mnohdy si to zaslouží, ale pokud nejste sadista, tak tento způsob řešení konfliktů zavrhnete. Takže je lepší studovat a dělat něco jiného. To radím všem, kteří chtějí do školství, myslím tím 2. stupeň ZŠ nebo střední školu, gymnásium nevyjímaje. Je to rychlá ztráta iluzí a pak jen otrávenost a naštvanost. Existují samozřejmě i dobré děti a není jich málo. Ty ale nemohou vyvážit ty vysoce problémové. A vůbec, škola je takový "Kafkův Zámek". Kdo neprožil, nepochopí.

K. Janyška 27.10.2015 9:48

Jsem pro přiměřené povolené fackování dětí

v nezbytných případech. Na někoho nic jiného při výchově a usměrňování neplatí... Dzp.

V. Výmola 27.10.2015 9:46

Plky

Žáci se odjakživa trestali výchovnými pohlavky a rákoskou. Staletí zkušeností ukázala, že to funguje.

Pak ale vstali noví humanitní bojovníci a zakázali tělesné tresty jako špatné. Stačilo pár desítek let, aby se začalo ukazovat, že to nefunguje.

J. Hanzal 27.10.2015 9:09

Koukám,

že pan Mith je zas ten osvícenej co o školství ví toliko, že nic. Pene radní jste mimo mísu a to velmi.

Z. Bureš 27.10.2015 8:59

Asi takto pane Míth:

Já jsem za svoji povinnou školní docházku v 60-tých letech dostal několikrát přes držku - jednou jsem dokonce vypadl i z lavice ! S odstupem času musím konstatovat, že vždycky jsem dostal oprávněně.....a NIKDY jsem si doma neztěžoval, protože bych dostal znovu !!!

Jen jeden jediný můj spolužák si doma ztěžoval na bití.....a jeho rodiče za to chodili učiteli nadávat a ztěžovat si na něho k řediteli školy !

A jediný tento hoch v dospělosti skončil jako několikrát soudně trestaný hochštapler a kriminálník !!!

P. Lenc 27.10.2015 8:56

Přečetl

jsem si diskuzní příspěvky, souhlas a dodám pouze jednu připomínku k článku.Pan Mith je buď člověk, který absolutně neví, co se v posledních letech na školách, ale i učilištích děje, nebo je sluníčkový fantasta.A pokud se domnívá, že drzé, vulgární spratky "napraví" speciální školní psychologové, tak to je již naprosto úsměvné.Těmto "specialistům" se pouze vytvoří slušně placená pracovní místa.Nic víc, nic míń.

J. Kernal 27.10.2015 8:49

Re: Co s tím rodiče?

byl jsta někdy u školy a sledoval děti? Naši představitelé jsou zrcadlem naší společnosti, nejsou z  ??????

F. Kusák 27.10.2015 8:44

Víte, ono je to těžké,

když mě kluk při dozoru na chodbě prakem, na který by měl mít pomalu zbrojní pas, trefil do oka (na štěstí jen kuličkou z formelíny, ale i tak to byla pecka), mě paní ředitelka řekla, ať si z toho nic nedělám, že ona dostala PET lahví do hlavy a následně se muselo vše zamést pod koberec, aby z toho nebyla kauza, z které by rodiče a nadřízení mohli usoudit, že nezvládá řízení školy, pak pochopíte, proč tomu tak je. Obdobně to dopadlo, když kolega, který už ve škole nepracuje, protože nesplňoval kvalifikační předpoklady, ač výborný kantor, zjistil, že se na zachodcích prodává "tráva". No, a zase se to ututlalo. Když se věci neřeší a zavírají se nad problémy oči, pak to dopadne tak, že v návalu emocí, dostane nějaký fracek facku. Mě se mnohokrát děti ptaly, zda bych používal fyzické tresty, kdybych mohl. Nepoužíval, jsem přeci učitel matematiky a fyziky a nikoliv bachař v lágru. Jenže musíte být splachovací, abyste některé situace zvládl. Nemáte prakticky žádné nástroje a stojíte proti všemožně podporované partičce, která si Vás vychutnává. Chlap má přeci jen větší autoritu, ale kolegyně, aby byly pod prášky, tedy pokud jsou to normální a citlivé ženské. Praxe z nich ale velmi často udělá frustrované osoby, neschopné normálního soukromého vztahu. O tom se nemluví, o tom se raději mlčí. A proto pryč od školy, pryč od nevychované mládeže a raději sázet stromky na Šumavě. A pár stovek na platě to nevyřeší.

J. Kernal 27.10.2015 8:42

Re: Nesouhlasím !

a dodávám, že ještě předepíše nějaká psychofarmaka.

P. Zinga 27.10.2015 7:46

Když jsem chodil do školy já,

tak kluk, který občas "nějakou neschytal", nebyl chlap. Samozřejmě jsme počítali s tím, že když budeme zlobit přes míru, trest bude následovat okamžitě. Co si pamatuji, doma si nikdo nestěžoval. A co hlavní: nikdo z nás na to neonemocněl a ani neumřel. Spíš naopak.. Autor je asi "humanista"...

P. Maleček 27.10.2015 6:45

Místo fracků fyzicky trestat jejich rodiče

Řešení je jednoduché. Když se nesmí řezat nezletilí fracci, řežme jejich neschopné rodiče. Seřezaný rodič se už o sluníčkářsko-humánní potrestání svého potomka zajisté řádně postará.

J. Krásenský 27.10.2015 5:57

Co dnešní slunčkářští psychologové a salonní pedagogové

zcela pomíjejí: 1. zvláště výtečníci jsou si vědomí, za co všechno může být učitel pokárán až vyhozen, jakou mají moc, a že při troše štěstí se jim podaří odstranit i ředitele školy. Mají tedy větší moc než celý učitelský sbor. 2. Výtečníci nejsou ve třídě sami, ale jsou součástí party, která je v jejich počínání aktivně podporuje. Zkrátka učitel nestojí proti žáku jedinci, proti výtečníku, který požívá větší autority u svých vrstevníků než učitel. 3. Konflikty žák a jeho přátelé proti učiteli jsou soupeřením "vůdce smečky mladých lvů a se starým vůdcem smečky". Když je učitel šikovný, dokáže se po většinu roku vyhýbat přímému střetu, který se výtečníci snaží vyvolat. 4. "Násilí není řešení", tedy "facka není řešení" a vlastně to byl pohlavek. Tím nás krmí všemožní "odborníci". Ovšem oni výtečníci používají násilí běžně, zvlášť při soupeření o vlastní pozici ve "smečce". Násilí rozumějí. Násilí u nich znamená autoritu. Kdo se mu nepostaví, je pro ně slaboch. A případné důtky či snížené známky z chování nemají pro výtečníky takovou hodnotu, aby oslabili jejich zápas, naopak. 5. Je zcela přirozené, že si mladí snaží vydobýt místo ve společnosti. Mezi "normální" společností je asi pět procent "psychopatických" osobností. Mnozí z nich si své místo na slunci "vydobívají" násilím. (Takoví lidé jsou v životě úspěšní, můžete je najít mezi manažery, politiky, všude tam, kde mohou ovládat, vlastně vládnout smečce.) Násilí rozumějí, násilí používají. Nemají svědomí, neznají meze - jiné meze než vytyčené opět násilím. Svá práva si vynucují svými povinnostmi pohrdají. Početní otázka: "Kolik takových osobností mezi žáky, můžete najít ve škole, kterou navštěvuje dvě stě žáků?

Upozorňuji, že nejsem učitel, školu jsem absolvoval jen jako žák a rodič.