29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Montessori systém a královská rodina

Tak se dozvídám, že Jeho královská výsost princ George Alexander Louis z Cambridge, budoucí král (ale až po svém dědečkovi a po otci, kteří v tomto pořadí mají následovat královnu Alžbětu II.) se započala ve svých dvou a půl letech vzdělávat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 11.1.2016 13:04

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Strašně jednoduše: ono je to zajímá.

Samostatné studium je jedním ze základních principů: "Pomoz mi, abych to dokázal sám. Žádné buď zticha a poslouchej, jak se to má dělat, ale zkus to. Nedaří se? Zkus to takhle.

Ony se ty děti - kolujíce od samostatné práce ke kolektivní - naučí autoritu nejenom poslouchat, ale dokonce ji i poznat a jí (stále autoritou) být.

Já vím, že už jsem Vás jednou nepřesvědčil, ale funguje to. Fakt :-).

Z. Lapil 11.1.2016 12:59

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

To je nějaká pitomost, prominete-li. Buď byla škrabka řádně předvedena, nebo - nebyla-li v plánu - byla využita k poučení: zkus vymyslet, jak škrabku použít, aby sis neublížila.

Váš argument je na úrovni "Dostal jsem ve škole facku, tudíž byl Komenský hlupák.

V. Vaclavik 11.1.2016 12:59

Re: Prirucku od same Montessori

Pred asi mesicem tu nekdo pri nejake diskuzi o vzdelavani sem dal tento odkaz ohledne skolstvi.

http://www.svobodauceni.cz/clanek/desatero-skolskeho-systemu

Je to dle meho nazoru takovy 'montessori' pristup ke vzdelavani vseobecne, ne jen pouze k tomu predskolnimu, i kdyz s nekterymi body by se dalo trochu polemizovat. Libilo se me to tak, ze jsem si ten odkaz dodnes nechal otevreny v zalozce v mem prohlizeci...

Z. Lapil 11.1.2016 12:53

Re: Koukám, že je to všude stejné,

Zajímavá metafora, s tím řetězem. Dovoluji si připodotknout, že v Montessori se spíše splétá lano: ne že by tam nebyli slabší, ale nevisí to jen na nich.

Za volyče díky, potěšili.

V. Vaclavik 11.1.2016 12:53

Re: Prirucku od same Montessori

Jeste kdyz tak ctu diskuzi nize, dodal bych, ze v praxi se ruzne skolky, ktere se oznacuji jako Montessori skolky, samozrejme budou lisit, nektere budou i vysoce pomylene, protoze lidi jsou 'ruzne', az blbe, a zadne prirucky z nich inteligetni chytre neucini. Takze kritizovat Montessori system na zaklade nejakych zkusenosti, jako treba nekdo tady nize 's tou skrabkou na brambory' je uplne mimo. Je to podobne, jako soudit system svobodne spolecnosti Zakladajicich otcu Ameriky podle dnesniho stavu te zeme. Lide totiz umi zprznit uplne vsechno, a je to vskutku to jedine, na co lze vzit jed.

V. Koreis 11.1.2016 12:51

Re: Prirucku od same Montessori

Váhal jsem mezi dvěma systémy, které se navíc vzájemně dost podobají, Montessori a Waldorf. Knih jsem o nich přečetl hezkou řádku. Nakonec se to vyřešilo samo.

Z. Lapil 11.1.2016 12:50

Re: O dva řádky výše

Ale pldlajz, prominete-li mi mou francouzštinu. Paní Montessori nevymýšlela školu pro zbohatlíky, ale naopak pro děti chudých až negramotných rodičů. Mně známá škola vychází několikrát míň, než hypotéka.

Děti v Montessori pracují - světe div se - někdy samostatně, někdy ve skupinách. Je místnost, v ní roztroušená děcka, některá pracují samostatně, někdy ve dvojicích (Michelagello? Na stoly se zespodu přilepil papír, jedno dítko ulehlo a malovalo, druhé mu podávalo štětce a míchalo barvy), někdy naprosto kolektivně (to je někdy riskantní, onehdy se asi dva dny učilo na chodbě, protože podlaha byla plná jednoho kolektivního díla - mapy republiky).

Každé dítě má dlouhodobý plán. Vždy má svůj úkol. Dokud ho nesplní (naučit se malou násobilku), nemůže jít dál. Těch plánů má povícero (čeština, matematika) a samostatně(!!!), s podporou/doporučením učitele, si volí, co bude zrovna teď dělat.

Jinými slovy: absolvent takové školy umí pracovat a učit se samostatně, umí spolupracovat s lepšími i s méně zdatnými, umí prezentovat výsledky své práce, umí - ó hrůzo - poznat, kdo je v jakém oboru autorita, umí vést a umí být veden.

A jako bonus nemusí dítě D1 čekat, až dítě D2 přeslabikuje větu, místo aby si přečetlo celý článek rovnou a šlo dělat něco dalšího.

V. Vaclavik 11.1.2016 12:44

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Ja zase pane Sulci jsem nyni na diskuznim foru s vami, ktery ma zrejme problem se zakladni gramatikou, s psanim 's' a 'z' (kdyby vam to nedoslo, tak se pise "ktery mel problem s 10x10"

Uznam, ze je to mensi nedostatek, zrejme jste se v zivote nezivil psanim a tak jste se bez techto znalosti obesel, ale nedochazi vam, ze onen kluk z toho pohranici, nejspis tu matematiku v zivote nepotreboval uplne stejne. Dovedu si to uplne dobre predstavit, stejne jako si to umim predstavit ve vasem pripade.

Ta vase obrana naseho statniho a ze zakona povinneho skolstvi vas radi mezi ty dnesni slunickove dobrosery, kteri vi co je pro ostatni dobre a nevahaji jim to nasilim vnutit zakonem, coz plati i pro pana Haska nize.

V. Vaclavik 11.1.2016 12:34

Re: O dva řádky výše

Nic bych si z takovych pomylencu, nebo hure, nedelal. Uplne stejne vam namitaji, kdyz se mluvi o uvolneni pomeru smerem k vetsi svobode, taky to vidi jen jako sanci pro ty s vetsimi lokty, proste perfektni socialisticka mentalita, kterou nic nezmeni, ale musi vymrit, a my muzeme jen doufat, ze uz to nebude dlouho trvat.

V. Vaclavik 11.1.2016 12:31

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Jako se vsim, hned se tu nabali hafo zpochybnovacu a hure, kteri o tomto smeru vzdelavani vi jen z doslechu a nejspis se o nem 'hloubeji' dozvedeli az z tohoto clanku. Clovek se vubec nedivi, ze to u nas a ve svete jde od deseti k peti, co s takovymi mudrci, kterym v zilach koluje kolektivisticka ideologie, zazrana do mozku...

V. Vaclavik 11.1.2016 12:22

Prirucku od same Montessori

jsem si precetl uz v dospelem veku, a kdybych mel potomky, nebylo by co resit. Jedine totiz co me pripada na pripadu pana Koreise hloupe, je ze vubec vahal. Mozna cetl jen nejakou sekundarni literaturu o skolach Montessori, nebo necetl nic a jen se o tomto smeru doslechl z povidani.

Ovsem clovek ktery umi premyslet by logicky aspon uvazoval, proc by Montessori system nemohl fungovat i ve vyssim skolstvi, aspon tedy teoreticky, protoze zakony asi vsude by neco takoveho nedovolily, leda jako 'skolu coby zajmovy krouzek po 'skole', tedy skole statni, ci soukrome, ale do statnich ucebnich osnov a postupu zaclenenych'.

J. Hejmala 11.1.2016 12:12

Re: Je to hezký.....

Jedno mě zajima pane Řehulka

shledal něco lepšího tam, něco lepšího tady prosim přibližne

Mám totiž dceru také v Australii s rodinou v Perthu W.A.

V. Koreis 11.1.2016 11:37

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

A nevyvstávají snad problémy hlavně z toho, že se lidé až příliš moc naučili poslouchat autority?

Syn žádnou fyziku ani chemii nepotřeboval, počítat snad umí a ve 30 letech je PR managerem institutu nanotechnologie při místní univerzitě, která má světové jméno.

J. Novotny 11.1.2016 11:28

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Třeba matematika od Hajného funguje v tomto dobře a je i na státních. Klade se důraz na to, aby to dítě vymyslelo a nejenom papouškovalo.

V. Koreis 11.1.2016 11:18

Re: O dva řádky výše

Hedonistická individua, s movitými rodiči? Hodně jsme si museli odpírat, abychom si mohli dovolit syna ve škole mít.! Sem do Austrálie jsme přijeli s několika kufry, většinou plných knihami a asi padesáti dolary v kapse.

J. Lepka 11.1.2016 10:54

Koukám, že je to všude stejné,

přesně podle Járy Cimrmana, průkopníka slepých uliček / foukáním tabákového kouře do lavóru s vodou, zlato nevznikne /.

U nás inženýři lidských duší stále zkoumají, jak ještě více po..rvit stávající jakštakš fungující vzdělávací systém. Na startu těchto snah byla jistá politička ČSSD, proslulá tím, že jako ministryně školství umístila svou dceru do francouzské instituce a pokračuje to přes další ignoranty tu rušící víceletá gymnázia, tu zas zvláštní školy, prostě zglajšaltovat je všechny do jedné linie, beztak je každý řetěz jen tak silný, jak slabý je jeho nejslabší článek, asi si myslí, že si takhle vypěstují další voly-če. Tady musím soudruhy konstruktéry upozornit na fakt, že již při prvních demonstracích na Václaváku, jsem mezi davy postřehl nemalé procento učňovské mládeže, předvoje to dělnické třídy, na kterou spoléhaly klaky jejich předchůdců.

Zřetelně se zde začíná prosazovat stará koncepce : Kdo umí, umí, kdo neumí učí a kdo neumí ani učit, ten to všechno řídí !!!

J. Plíva 11.1.2016 10:00

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Dítě zjišťuje, kdo je pro něj autorita. Někoho za autoritu uzná, jiného ne. Koho uzná, ten má tzv. přirozenou autoritu. Dítě se nepotřebuje učit poslouchat autoritu. Nebo chcete, aby nepoužívalo vlastní rozum a cit?

S. Rehulka 11.1.2016 9:59

Je to hezký.....

.....článek a cítím, že rodina Korejsova jsou slušní a vzdělaní lidé. Nevím, za jakých okolností a kdy Korejsovi dorazili do Austrálie, my (má žena a já) jsme přiletěli do Austrálie po několikaměsíčním čekání ve Vídni - na Josefa, roku 1970.

Oba jsme pracovali (nikdy na podpoře), ale když se nám narodily dcerky (1971 a 1975), neměli jsme dost, poslat je do soukromé školy. Tedy obě chodily do státní školy v Lane Cove v New South Wales, potom na High výběrovou v Chatswood a přesto myslím, že jsou z nich úspěšné Australanky. Ta starší sloužila 15 let v RAAF jako programátorka, ta mladší se brzy vdala a má čtyři zdravé děti. V porovnání se školstvím ve "staré zemi" (nemluvím o politické indoktorinaci), jsem shledal něco lepšího tam, něco lepšího tady. Ale vždycky záleží i na výchově rodiny ! Zdravím !

P. Zinga 11.1.2016 9:46

O dva řádky výše

lze číst o úpadkovém individualismu Západu a progresivním (nezaměňovat s pokrokovým!) kolektivismem muslimů. A teď škola montessori! Cítíte to jako já? Škola pro hedonistické individua (s movitými rodiči)?

Utlučou nás čepicemi (či fezy nebo turbany)...

Š. Hašek 11.1.2016 9:38

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Souhlas s panem Juraxem. Upravovat, nebořit!!!! Revoluce netřeba.

Znám "novokantory", kteří se domnívají, že výše zmíněné "těm hlavinkám dojde samo". Protože přeci "dětský mozek velice rychle, sám od sebe pochopí, co je pro život nejlepší". Hlavně mu do toho nekecat a neznásilňovat myšlení, když ovšem ještě ten mozeček ani nemá o čem přemýšlet!

A potom jsem si ještě vyslech, že všichni kantoři staré školy do starého železa! Všichni, neb to jsou samé nepoučitelné existence, kteří by měli totiž na žáčky nějaké požadavky! Nevymýšlím si!

Ach jo.

M. Hatlák 11.1.2016 9:08

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Mám trochu zkušenost s Motessori. Když se vnučka v této školce pořezala o škrabku na brambory. Jak se vůbec v herně objevila? Tak škrabce "nabacáme" a zahodíme ji do odpadků. Jinými slovy, za tvou chybu může škrabka, ne ty, tak ji potrestáme. Tedy chybující jsou všichni okolo, jen ty jsi geniální. Co dodat. To je drahá zkušenost s Montessori.

P. Sulc 11.1.2016 3:23

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Zrejme skola, tak jak ji zname, je vysledek snah pedagogu nekolika staleti, mozno ji sem tam opravovat, ale ne rusit: je stale asi to nejlepsi. Ovsem, z blba genia neudela, ale o to nikomu nejde, i tak se ti hloupejsi nauci alespon psat a malou nasobilku..// asi kecam, byl jsem na vojne s klukem, odkudsi ze slovenskeho pohranici, ktery mel problem z 10x10//

J. Jurax 11.1.2016 2:02

Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

napadá mne, jak s takovým přístupem naučí žáčky matematiku, fyziku, chemii nebo aspoň dějepis?

A jak je naučí poslouchat autoritu - i to je třeba - a samostaně studovat?