15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Montessori systém a královská rodina

Tak se dozvídám, že Jeho královská výsost princ George Alexander Louis z Cambridge, budoucí král (ale až po svém dědečkovi a po otci, kteří v tomto pořadí mají následovat královnu Alžbětu II.) se započala ve svých dvou a půl letech vzdělávat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Hatlák 12.1.2016 8:06

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Neříká se tomuhle náhodou KOmunismus? I když spíš KOcourkov.

P. Sulc 13.1.2016 3:20

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

No, ono to takto blbe funguje i kdyz ten komunismus je oficialne pryc.

V. Vaclavik 11.1.2016 12:44

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Ja zase pane Sulci jsem nyni na diskuznim foru s vami, ktery ma zrejme problem se zakladni gramatikou, s psanim 's' a 'z' (kdyby vam to nedoslo, tak se pise "ktery mel problem s 10x10"

Uznam, ze je to mensi nedostatek, zrejme jste se v zivote nezivil psanim a tak jste se bez techto znalosti obesel, ale nedochazi vam, ze onen kluk z toho pohranici, nejspis tu matematiku v zivote nepotreboval uplne stejne. Dovedu si to uplne dobre predstavit, stejne jako si to umim predstavit ve vasem pripade.

Ta vase obrana naseho statniho a ze zakona povinneho skolstvi vas radi mezi ty dnesni slunickove dobrosery, kteri vi co je pro ostatni dobre a nevahaji jim to nasilim vnutit zakonem, coz plati i pro pana Haska nize.

P. Sulc 12.1.2016 1:10

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Vazeny pane, podle mych zkusenosti oravari gramatiky maji vetsinou nedostatek vecnych argumentu k veci same. Jinak ovsem: jsem skoro 50 let v USA a tak mi sem tam neco utece a proto take nemam ceskou klacesnici. Zapomel jste mi vynadat za nedostatek diakritiky, to zrejme az priste. Jinak doufam, ze jste mi rozumel , az uz je S ci Z.. A mam dojem, ze Marie Theresie zavedenim povinneho skolstvi zadna slunickarka nebyla. A diky ji byli Cesi uz v 19 st. pomerne vzdelany narod, rozhodne daleko vice nez jini vychodni Slovane.

V. Vaclavik 12.1.2016 10:54

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Tak ta chyba neni veci klavesnice, takove nebo makove. A kritizovat jste zacal vy - toho kluka co neumel ani nasobit cisla.

A jestli jste si nevsiml, ja taky pisu bez diakritiky, mimochodem jsem taky tretinu prumerneho zivota zil v Kanade... ale to je vedlejsi, hlavni veci je, ze nema vyznam vsechny cpat rovnostarsky do stejneho pytle, formy.

Nase skolstvi je od sameho pocatku uz cela ta staleti slunickarsky dobroserske, o tom nemuze byt rec. Ale v pocatcich se pracovalo s jeste relativne poctivym lidem, nezkazenym socialistickymi vydobytky, a tak ten z prvnich vydobytku, skolstvi, coby vyjimka, teprve lidi zacal kazit, ale protoze teprve zacal, tak fungoval. Ale verejne skolstvi melo byt opusteno nekdy za casu prvni republiky, kdyby ovsem pak nebyla v budoucnosti ta druha valka a komunismus, tam uz nema vyznam se tim zabyvat. Ale po listopadu, padu komunismu, je naprosta slunickarska zhovadilost mit socialisticke povinne skolstvi. To uz taky muzeme mit povinne pracovni zarazeni, aspon pro mladsi rocniky... a pak uz bychom byli opravdu v komunismu, ze ktereho jsme doopravdy nevysli.

Je naivni chtit nejak napravit dnesni dobroserske pomery, kdyz na to zakladni dobroserstvi si nedame sahnout. Lepe bude, terpve az pres to dobroserstvi a slunickarstvi v nas pojede vlak, jak se rika.

V. Vaclavik 12.1.2016 14:48

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Jestli se nemylim, tak jste se tu uz nekolikrat vyjadril k tomu, ze byste chtel, aby bylo mozne z dnesniho prerozdelovaciho systemu vystoupit, s tim, ze by od tech vystoupivsich nebyly vymerovane dane na to prerozdelovani, zil byste si po svem, za sve... to je samozrejme utopice, proc to ale zminuji, je prave ze od takoveho cloveka bych ocekaval, ze by se ozval proti ze zakona povinne skolni dochazky a dodnes statem vynucovanych ucebnich osnov, coz je prakticky Platonovo sneni o Republice, zde skolskem systemu, spravovanem radou moudrych, zde nejake statem schvalene skolni rady.

P. Sulc 13.1.2016 3:31

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Mate dosti pravdy, ale toho kluka jsem nekritisoval, ten byl uveden jen jako priklad, je to dosti snadne k pochopeni. Jinak to dobroserstvi a pravdolaskovstvi vam sice vadi, ale ne moc, zda se, ze jste se tam vratil, aniz vam proto nekdo kroutil ruku. Jeden znamy z Vancouveru se vratil jen experimentalne, na dva mesice, a pak juchal zpet do Kanady. Ja o tom radeji ani neuvazoval, pokazde, kdyz jsem prijel na dva tydny do Prahy, jsem se druhy tyden uz tesil, az zase budu doma, mezi normalnimi lidmi, kteri si stale nenadavaji pro jiny nazor a vetsinou udelaji, co slibi.Na to mi stacilo cisti denne noviny, aby me to znechutilo.

Z. Lapil 11.1.2016 17:32

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

To je právě ono. Ten kluk byl z pohraničí, bůhví, jak uměl slovensky, rodičům stačilo vím já co - vědět, jak bačovat (bez urážky; JÁ bačovat neumím a rozhodně bych si na to z fleku netroufl) a věděli, že číst a počítat v životě nepotřebovali. Kluk ve škole párkrát udělal kaňku, nezvládl situaci a brzy se na nějaké učení vykašlal. Školu nakonec udělal se čtyřkama, protože dělnická třída. Předpokládám, že to byl plus minus normální člověk, jenom si nejenom nikdy nezapamatoval, kolik je 10x10, ale ani nevěděl, že vždycky existuje jiná metoda (například 10+10+10...).

Tvrdím, trochu dogmaticky, že v Montessori škole by se mu taková věc nestala. Tam každý postupuje svým tempem, takže se nestane, že někdo z jakéhokoliv důvodu zůstane sám za pelotonem. Jednak je peloton roztažený, jednak není věkově jednotný, takže i (relativní) blbec má kolem sebe mladší, se kterými může trénovat.

Jak říkáte - z blba génia neuděláš, ale v klasické škole blb v lepším případě sedí jako bluma, v horším ruší, protože je natolik pozadu, že nemá šanci. V Montessori postupuje pomaleji, ale nezahnívá.

J. Jurax 11.1.2016 18:49

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

No jo, jeden můj spolužák - dnes ctihodný profesor medicíny - na gymplu zarputile tvrdil, že druhá odmocnina ze sta je 10,1; vyšlo mu to na logáru ... :-)

P. Sulc 12.1.2016 6:26

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

co to, proboha, bylo za logaro ? Ja mel nemecke, prtate, asi15cm, kovove, bohuzel jsem jej kdysi vyhodil, a to pocitalo celkem slusne. Ted si v kalkulacce pocitam leda tak prodejni dan ve statu NY, je 8.25%, blbe cislo.

Š. Hašek 11.1.2016 9:38

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Souhlas s panem Juraxem. Upravovat, nebořit!!!! Revoluce netřeba.

Znám "novokantory", kteří se domnívají, že výše zmíněné "těm hlavinkám dojde samo". Protože přeci "dětský mozek velice rychle, sám od sebe pochopí, co je pro život nejlepší". Hlavně mu do toho nekecat a neznásilňovat myšlení, když ovšem ještě ten mozeček ani nemá o čem přemýšlet!

A potom jsem si ještě vyslech, že všichni kantoři staré školy do starého železa! Všichni, neb to jsou samé nepoučitelné existence, kteří by měli totiž na žáčky nějaké požadavky! Nevymýšlím si!

Ach jo.

J. Plíva 11.1.2016 10:00

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Dítě zjišťuje, kdo je pro něj autorita. Někoho za autoritu uzná, jiného ne. Koho uzná, ten má tzv. přirozenou autoritu. Dítě se nepotřebuje učit poslouchat autoritu. Nebo chcete, aby nepoužívalo vlastní rozum a cit?

J. Jurax 11.1.2016 19:12

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

"Dítě se nepotřebuje učit poslouchat autoritu.".

Omyl. Potřebuje, protože v životě praktickém bude muset umět přiměřeně reagovat na všeliké autority; někdy i bez odmluv a okamžitě poslechnout. A to nejen autority, jež ráčí samo uznat.

Používat vlastní rozum lze, pokud jej dotyčným má - a dítě jej má omezeně, ba malinko. Dospělý ostatně nezřídka taky ...

Používat cit - to by bylo na delší povídání, každopádně rozumem nekorigovaný cit má brizanci třaskaviny ...

J. Novotny 11.1.2016 11:28

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Třeba matematika od Hajného funguje v tomto dobře a je i na státních. Klade se důraz na to, aby to dítě vymyslelo a nejenom papouškovalo.

V. Koreis 11.1.2016 11:37

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

A nevyvstávají snad problémy hlavně z toho, že se lidé až příliš moc naučili poslouchat autority?

Syn žádnou fyziku ani chemii nepotřeboval, počítat snad umí a ve 30 letech je PR managerem institutu nanotechnologie při místní univerzitě, která má světové jméno.

J. Jurax 11.1.2016 19:37

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Nevím. Ovšem stejně tak se lze zeptat, zda snad nevyvstávají problémy taky z toho, že se lidé odnaučili poslouchat autority?

A případ Vašeho synka (k jehož úspěšné kariéře si Vám dovoluji gratulovat) - no, víte, nevím jak je u Vás v Austrálii vzdělávací systém, nicméně jestli synek studoval něco jako střední školu, fyzice a chemii se asi nevyhnul, jinak by tu školu neudělal. No a samozřejmě - PR manager nejspíš fyziku ani chemii ku své práci vskutku nepotřebuje - a to ani na institutu nanotechnologie při místní univerzitě, která má světové jméno - neboť těžiště jeho práce je jinde.

V. Vaclavik 11.1.2016 12:31

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Jako se vsim, hned se tu nabali hafo zpochybnovacu a hure, kteri o tomto smeru vzdelavani vi jen z doslechu a nejspis se o nem 'hloubeji' dozvedeli az z tohoto clanku. Clovek se vubec nedivi, ze to u nas a ve svete jde od deseti k peti, co s takovymi mudrci, kterym v zilach koluje kolektivisticka ideologie, zazrana do mozku...

J. Jurax 11.1.2016 19:47

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Neklňte pochybovačům.

Skepse je užitečná - zabraňuje v nepříčetném nadšení dělat hovadiny a naletět na kdejakou blbost; naopak umožňuje sehnat si informace a podrobit objekt kritickému zkoumání.

A ta Vaše poslední věta je myslím zbytečná až hovadná. Mohl byste šířeji rozvést, jak souvisí pochybnosti o Montessori či Waldorf systému s kolektivistickou ideologií, navíc zažranou do mozku?

Z. Lapil 11.1.2016 13:04

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Strašně jednoduše: ono je to zajímá.

Samostatné studium je jedním ze základních principů: "Pomoz mi, abych to dokázal sám. Žádné buď zticha a poslouchej, jak se to má dělat, ale zkus to. Nedaří se? Zkus to takhle.

Ony se ty děti - kolujíce od samostatné práce ke kolektivní - naučí autoritu nejenom poslouchat, ale dokonce ji i poznat a jí (stále autoritou) být.

Já vím, že už jsem Vás jednou nepřesvědčil, ale funguje to. Fakt :-).

V. Vaclavik 11.1.2016 16:13

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Pane Lapile, v tom nelze nez s vami souhlasit.

J. Jurax 11.1.2016 19:58

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Mne nemusíte přesvědčovat ... :-) ... já jsem jenom skeptik a anžto neznám onen systém, prostě se ptám.

A navíc jsem si opožděně uvědomil - zagůgliv si - že diskutovaný systém se týká školek a nanejvýš prvního stupně ZŠ. Tam se tohle nejspíš dá, když to funguje; jen si nejsem jist, že je to všelék pro všechny děti.

Z. Lapil 11.1.2016 21:46

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Jasně, mně to taky bylo vždycky podezřelý, jenže jsem byl seznámen s realitou. A samozřejmě: nic není všelék pro všechny. Podruhé samozřejmě: dělat z Montessori výuky tu jedinou správnou je stejná hloupost, jako mít za jedinou správnou "klasiku".

Na stránkách školy Na rovině (2. stupeň je tu v provozu druhým rokem; jinde nevím) je mj. odkaz na video z výuky (20 minut): https://www.youtube.com/watch?v=RLvUeMyM0lk.

A fascinující verze poznámek do žákovské knížky na téma "Nepřinesl si...": https://www.youtube.com/watch?v=cAB-ctnFz5g.

V. Koreis 12.1.2016 1:45

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Omyl. Existují Montessori školy, kde mají třetí stupeň, odkud jdou žáci rovnou na univerzitu. Na škole, kam chodil náš syn, už ředitel chystal zavedení třetího stupně - problémy, které se skončily jeho (i naším) odchodem, tomu ale zabránily.

Nevím, jestli v Česku třetí stupeň někde mají, možná ale, že je tam Montessori systém ještě příliš mladý, než aby se k tomu dospělo.