4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jenda 28.11.2007 17:48

Re: technokratická doba

A byl to opravdu vypad? A hlavne byl podstatny? Pokud vam z clanku utkvelo v hlave jenom tohle tak si ho zkuste precist jeste nekolikrat.

Jenda, technokrat, syn technokratu

honzak 28.11.2007 7:02

jest mi plně

podpořiti názor pedagožky! Možná slovy prostými a nelíčenými, jak to ani my, drsní Kansasané jinak neume, přesto s plnou vervou - howno růží zvané smrděti nepřestane!

Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy? V době, kdy se zoufale nedostává manuálních pracovníků v profesích, které vyžadují šikovnost a technické myšlení (truhlář, soustružní, frézař, elektromontér, elektromechanička)?

Manuálně zručný posluchač střední školy se trápí úplně stejně jako intelektuál v učení.

kirast 28.11.2007 7:40

Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

A je to opravdu školský systém, který žene veškerou mládež na střední školy? Nebude ono to spíš tím, jaké možnosti uplatnění a vyhlídky na životní úroveň má dnes zaměstnanec "manuálních" profesí? A také - jaké (až zlomyslné) překážky mu dokáže nastavit státní správa při snaze o živnostenské podnikání? V tomhle směru bych příčinu nespatřoval ve ani ne tak školství, jako spíš v osobních zkušenostech rodičů. Skoro bych řekl, že tento stav vypovídá o rozporu mezi "teorií a praxí" současné společnosti, o obecné zkušenosti posledních cca deseti let.

Hubert 28.11.2007 8:39

Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

Pokud by byl školský systém nastaven správně, pak by nikdo, kdo nestačí, neodmaturoval. několik let na škole by bylo / z hlediska kvalifikace / ztrátou času. Nevěřím, že řemeslníci jsou na tom finančně až tak špatně, pokud jsou trochu dobří. Myslím, že se úloha vzdělanosti přeceňuje. Spousta humanitně vzdělaných najde uplatnění jen v bobtnající státní správě a v pochybných "antidiskriminačních" aktivitách , kde se živí prodejem iluzí a politickou korektností. Komunisti kdysi hlásali , že "Republiku si rozvracet nedáme", teď je z rozvracečství dobře honorovaný džob / sociologové, feministi, studie o utlačovaných menšinách, gender - prostě FUJ!!! /

Jura Jurax 28.11.2007 13:29

Re: Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

R^R^R^

Von 28.11.2007 8:44

Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

Kiraste - máte pravdu, ale domnívám se, že význam manuální práce je na ústupu už od poloviny devatenáctého století. Přece víme, jak dělníci rozbíjeli stroje, protože jim braly práci. Nechci být falešným a zejména pesimistickým prorokem, ale jednou opět možná bude problém, co mají dělat ti, kteří prostě na vzdělanostní dobu nestačí! Oni se dokonce už náznaky tohto problému ukazují.

Honza42 28.11.2007 8:53

Právě proto nikdo do učení nechce, protože žije ve stejném bludu jako vy.

Kež bychom měli alespoň řemeslníky, kteří by vzdělaností stačili na dobu z minulého a předminulého století.

Von 28.11.2007 18:35

Re: Právě proto nikdo do učení nechce, protože žije ve stejném bludu jako vy.

Asi pozdě, ale jakýpak blud. Manuální práce prostě ubývá - s tím se musíme smířit. A i řemeslníci musí jít s dobou a určitě mají dokonalejší stroje a nástroje, k nimž je zapotřebí více vzdělání, než před X lety. Ale on je řemeslník a řemeslník, že? 

Talián 28.11.2007 9:28

Re: Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

Nevidím to tak černě. Vzdělávací instituce obvykle reagují s určitým zpožděním na aktuální požadavky ( často velice opožděně ): Na straně druhé, kdo potřebuje určité vzdělání pro získání lepšího zaměstnání a není lenoch, tak si cestu ke vzdělání najde. Markantní je to v počítačové gramotnosti, ale lze to najít i jinde. Kromě oficiálního, státem težkopádně řízeného školství, exituje mnoho privátních subjektů, které zájemci zajistí výuku toho, co mu schází. Pochopitelně za nemalé částky. Také je možné toto doplnění vzdělání absolvovat mimo ČR a spojit odbornost se zdokonalením v příslušném jazyce. Cena potom výrazně vzroste, ale návratnost nákladů je překvapivě krátká. Nejhorší na našem, dosud silně feminizovaném školství, je výchova k pasivitě a papouškování frází, místo aktivní práce s informacemi, včetně jejich vyhledávání. Důsledky jsou až komické: 30ti letý frekventant kvalifikačního kurzu ( učební obor s maturitou ) marně zápasí s jednoduchým úsudkovým příkladem lehce řešitelným trojčlenkou a kontruje slovy: "Tuhle vysokou matematiku jsme nebrali." 

portwyn 28.11.2007 17:54

Re: Re: Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

Ale brali - jenže když ji brali, perfektně věděl, že to, co poslouchá ta zkostnatělá, feminizovaná učitelka, ON nemusí poslouchat.

vita 28.11.2007 9:28

Re: Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

Ale člověče, vždyť se už teď projevuje nedostatek lidí od černého řemesla! Naučit se montovat na lince, no prosím, to zvládne každý a stačí zaučení - ale dobrý soustružník, frézař, natož nástrojař (to byli vždycky Páni Dělníci, za kapitalismu i socialismu) - to je odbornost, která se hned tak nezíská. Roboty jsou dobrá věc .- ale potřebují seřizovače a bec obsluhu. Obsluha NC strojů, kde je potřeb á znát řemeslo i leccost z programování, taky není sranda.

Rakušáci nedávno dělali nábor v "nových zemích" sháněli svářeče, zámečníky, strojní zámečníky... Z Česka se přihlásili DVA!

Zato "středního managoramentu" je jak... jak by je shazoval...

F2 28.11.2007 9:36

Re: Re: Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

A to jako co, zavedeme opět nějaké kvóty ? Rozdělovník, kdo a co může studovat ?

Honza42 28.11.2007 9:51

Re: Re: Re: Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

To ne, ale skoro bych řekl, že když někdo chce studovat "zvyky indiánů na Čukotce", tak si to má zaplatit ze svého.

pavel 99 28.11.2007 10:08

Re: Re: Re: Re: Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

skoro bych viděl jako jednodušší, aby si ze svého platili vyšší vzdělání (alespoň částečně) všichni a některým se to holt vrátí a jiným nikoli.

Von 28.11.2007 14:39

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

Pavle - ano, to JE řešení!

pavel 99 28.11.2007 16:14

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

určitě - právě proto se u nás nezrealizuje:-(

Jenda 28.11.2007 17:46

Re: Re: Re: Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

Kvoty? Jiste. Kdyz stat skolstvi subvencuje tak by mel taky moct kecat do toho CO subvencuje. A pokud urady prace hlasi nedostatek jednech a prebytek druhych tak je potreba prisypat skolam co produkuji ty prvni a zkrouhnout ty co produkuji ty druhe. Pokud nekdo tam moc touzi stat se nezamestnanym tak at si na svou zabavu prispeje.

Ovsem rozdelovnik je setsakra neco jineho. Stat nema co kecat do toho KDO bude CO studovat. Ovsem do toho KOLIKA lidem bude studia toho ci onoho platit ...

honzak 28.11.2007 11:58

Re: Re: Re: Proč náš školský systém žene veškerou mládež na tzv. střední školy?

Borec u "encéčka" ve firmě, která má zakázky má rozhodně víc, než subalterní podúředník na okresním finančním úřadě. Ale musí umět,  makat a občas vyrazit v sobotu či neděli do rachoty. Znám i dobrého truhláře, který má velmi slušné prachy. Maturitu nepotřebuje, protže není blbej. S počítačem se naučil přes digi foťák a mail.

Znám i spoustu "humanitních" vysokoškoláků, kteří jsou úplně k ničemu. Ti z nich kteří si to uvědomují se již pilně uchlastávají v pseudofunkcích mnoha pseudoorganizací.

Pavel Urban 28.11.2007 12:23

Řešení problému

je jednoduché : prostě se vymyslí příslušná pracovní místa.

U manuálních profesí je ovšem problém : pokud někdo neumí nebo nechce, pozná se to mnohem snáz, než u tabulkových bílých límečků.

portwyn 28.11.2007 17:52

Re: jest mi plně

Vidíte, a já myslel, že zlí učitelé a zlotřilý školský systéím brání studentům studovat. A oni je tam zatím tlačí násilím 8-o8-o8-o

Plující oblaka 28.11.2007 6:47

To, že někdo po letech

výuky cizího jazyka nedá dohromady větu, bude mít asi společného něco s úrovní výuky než s úrovní žáka. Maturant by měl umět napsat ve svém či cizím jazyce třeba krátkou esej, a pak by se projevilo, na co má on. Pokud se jazyk učí "normálně", t.j. Vyzkouším slovíčka, zkontroluju domácí úkol, přečteme článek v učebnici, uděláme k němu cvičení, další cvičení za domácí úkol, dopříště další slovíčka naučit - co asi tak umí běžný "konzument" takovéto výuky po několika letech? Když vím, že i blbec se naučí mluvit cizím jazykem, když musí?

Renata T. 28.11.2007 7:13

Re: To, že někdo po letech

Mluvit možná, ale i pak bude těžko psát Vámi požadovanou esej. Zažila jsem osobně reemigranty z frankofonní oblasti v pražské jazykové škole, kde tito sice perfektně kounikovali na všednodenní téma, nebyli však schopni dát gramaticky správně dohromady složitější souvětí. My, běžní konzumenti výuky, jsme  na tom byli výrazně lépe. Jen připomínám onu známou historku o prof.Hrozném, kdy na otázku studenta na to, jak je možné se naučit tolika jazykům, lakonicky odvětil: Vsedě, mladý muži.

Kanuk 28.11.2007 7:17

Re: To, že někdo po letech

No jo, Oblaku. Vy jste učitelský Neandrtálec. Dnes se přeci všude (teda skoro všude) učí "po emericku", bez učebnice, bez psaní, bez slovíček, jen papouškováním nějakých skřehotů o jejichž významu má žák  mlhavou představu. Výsledeky jsou ovšem také emerické: většina Američanů umí jen anglicky, a mnozí i to mizerně.

Jirka 28.11.2007 8:32

Re: To, že někdo po letech

Proboha - kde žijete. Tohle se dá praktikovat na dobrých středních školách, tedy na zavedených státních. Na ostatních, tedy zbývajících státních a prakticky všech soukromých, by se vám studenti taky mohli vysmát. Velice dobře vědí, že jsou cenným zbožím.

vita 28.11.2007 9:34

Re: To, že někdo po letech

Jakožto běžný konzument takov výuky ruštiny a němčiny jsem schopen se po mnoha letech dobře domluvit rusky a německy. Jsem schopen se rychle naučit mluvit prostě (slovní zásoba...), ale gramaticky jakž takž správně bulharsky - pravda, aorist jsem nepoužil nikdy. Jsem schopen rozpoznat v jazycích strukturu a té se držet.

Co bude schopen absolvent papouškování zvuků, nevím. Takhle se učí nemluvňata - a mluvně hruba od 10 let už má mozek nastavený jinak a cizí jazyk se učí jako CIZÍ jazyk.

Mard 28.11.2007 5:40

Souhlas s trendy, zamyšlení nad přímosy/negativy

Souhlasím že klesá úroveň průměrného vzdělání. Otázkou je, zda-li je to na závadu nebo ne. Obecně platí že vyšší vzdělání nezajistí šťastný život. Pokud se podaří škálu vzdělání rozšířit od vzdělání pro primitivy až po špičkově kvalitní vzdělání, tak to určitě bude lepší, než všechny vzdělat "univerzálně". Podle mého by škola měla lidi naučit zejména myslet a nikoliv studovat souvislé texty a nutit studenty aby se je naučili nazpaměť. K čemu potřebuje běžný občan vědět kdy byla bitva na Bílé Hoře, či případně kdo tam bojoval proti komu? Podle mého to není informace podstatná pro kvalitní život. Takže nevidím vše negativně, určitě násilné nucení studentů do biflování přineslo mnoho nespokojenosti a stresu malým lidem, který snad dnes již trochu polevuje.

Kryštof 28.11.2007 5:59

Nemáte pravdu, Marde.

Možná opravdu není pro život nezbytné vědět, že bitva na Bílé hoře byla právě neděli 8.11.1620. Ale rozhodně je důležité vědět, proč byla a co z ní pro náš národ vyplynulo. Zrovna tenhle příklad je důležitý k pochopení našich nedávných dějin, charakteru národa a pod. Možná namítnete, že ani to není nezbytné, a že žít lze i bez toho. Žít ne - pouze vegetovat, přežívat. Není to škoda? Nestojí to za těch pár hodin nad učebnicí dějepisu? Ostatně děti mezi 6-18 rokem musí něco dělat, protože pracovat ještě nemohou. Proč se tedy nepřipravovat na kvalitní život po 18? Ovšem vůbec neříkám, že v našem vzdělávání je vše OK.

Ales 28.11.2007 6:52

Re: Souhlas s trendy, zamyšlení nad přímosy/negativy

Vy si asi myslíte, že nemá smysl trénovat paměť? Myslite si, že všechno někde najdete, až to budete potřebovat? Jenže to tak není, když o něčem nemám ani tušení, tak to ani nemůžu hledat. Kdybych si třeba v práci nepamatoval vše co často potřebuji a musel to pokaždé hledat, tak bych toho mnoho neudělal. Stačí když musím hledat věci, které nepoužívám příliš často. Má pracovní knihovna obsahuje tisíce stran (manuály, pdborné knihy) a měl bych alespoň tušit co je v nich.  A časem to bude jen horší.

Kanuk 28.11.2007 8:17

Re: Re: Souhlas s trendy, zamyšlení nad přímosy/negativy

T. zv. tvůrčí schopnost, neboli oslavovaná "kreativita" není nic jiného, než schopnost kombinovat vjemy, uložené v paměti. Nikdo nemůže kombinovat fakta, uložená jen v knihách, stejně jako slepý nemůže namalovat barevný obraz. Je však možné kombinovat fakta z knih převzatá do paměti. A nejen možné, nýbrž nutné. Kombinovat fakta získaná vlastní zkušeností mohl Archimedes před 2000 let.

Jarda 28.11.2007 8:41

Re: Souhlas s trendy, zamyšlení nad přímosy/negativy

Krátce: blbec nepotřebuje vědět nic.