2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Jak koronavirus školy vyškolil

„Viru zatím podlehlo dvě stě padesát občanů a také všechny ekonomické sektory České republiky.“ Takhle by to ve večerních zprávách měli zpod alibistického štítu hlásit. Naše země nejenže nevzkvétá, ona ani nevadne, naše země tímhle tempem začne dost rychle hnít.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 11.5.2020 23:11

Reaguju trochu opožděně, ale potřeboval jsem si zformulovat myšlenky. Vlastně s vámi souhlasím, ale hned vám opravím formulaci: povinná není ani maturita z matematiky ani z češtiny, protože povinná není maturita vůbec. To jen někdo už v dobách socialismu přišel na to, že středoškoláci jsou obecně úspěšnější v pracovním životě a odvodil z toho, že když se na absolventský glejt místo Výuční list napíše Maturitní vysvědčení, tak snáze doženeme a předeženeme kapitalismus. Nefungovalo to tehdy a nefunguje to ani teď. Takže se už desítky let řeší otázka, jak moc maturitu zjednodušit, aby ji dokázal udělat skoro každý.

Už jsem tu párkrát psal, že v dobách antických se důsledně oddělovala (finančně) neužitečná "škola" a užitečné řemeslo. Otázka užitečnosti maturity, říkám už já, je pozůstatkem tohoto rozdílu: ano, ve všeobecně vzdělávací škole se člověk naučí spoustu věcí, které nepoužije, ale "vzdělání je to, co zůstane, když člověk zapomene všechno, co se naučil ve škole".

Úplně stručně řečeno: kromě vzdělání existuje spousta dalších neužitečných dovedností: hudba a divadlo, výtvarno včetně architektury a hezkého oblečení, knížky s básničkami... Jo, a pro někoho fotbal, horolezení, chov jedovatých hadů... Mají úplnou pravdu ti, kdo říkají, že je to naprosto k ničemu, ale počítám, že se shodneme na tom, že bez těch věcí by byl život chudší.

Neboli tvrdím, že nutnost mít maturitu se přeceňuje. Zjednoduším-li, maturita je rozšířené trivium: číst, psát, počítat a k tomu jeden cizí jazyk a jeden vědecký obor (chemie, zeměpis...). Bez toho to není maturita. ALE: opravdu si nemyslím, že se podle taková zkoušky pozná, co je člověk zač a je-li schopen uživit rodinu nebo aspoň sám sebe.

Ano, existují lidé, kteří udělali díru do muziky bez znalosti not. Podobně vypravěč nemusí umět psát. Ale je jen málo geniů, kteří jsou schopni dělat špičkové řemeslo, aniž by měli učitele schopné je seznámit s technickou podstatou. Pozor: i muzika má technickou a matematickou(!!!) podstatu.

P. Hatina 8.5.2020 2:00

Tedy, osobně kvituji, protože podobnou kalvárii nyní zažívám jako rodič, který toto musí zjišťovat a zajišťovat pro svoje dítě na prvním stupni (a ještě ho do učení doma honit)-

Jenomže s trochu zlomyslným pohledem současně vidím jak se nyní bortí onen mýtus, řadu let budovaný našimi neolevicovými elitami a médii. Totiž,mýtus onoho moderního studenta (generace Y,Z. atd) pro které toto už má být samozřejmostí!!!. S IT technologiemi si rozumí už od kolíbky, informace sbírá z desítek zdrojů, všechno co potřebuje (nejen do školy) si dohledává na tom internétu, vlastně si to ani učit nemusí, antož to chápe ze souvislotí, kriticky mu to myslí, takže o všem ještě kromě učení debatuje s profesory (a politiky), ,diskutuje, poučuje, demonstruje, stávkuje, že to vypadá (a taky se to tak psalo), že už ani do té školy chodit nemuśi

Jářku, skoro by se dalo napsat,díky koronaviru máte co jste chtěli.

No,ale jestli se sami dovoláváte toho, že i pro Vás je lepší, když zase budete dostávat jednotnou výuku a jednotné informace, kde Vám to pani profesoři hezky předžvýkají, - ale prosím zase né moc učení, ať v tom nemáme zmatek, tak potom, z pohledu starších generací a to jak říkají v Glóbusu "zase je ten svět v pořádku"..

L. Kochova 8.5.2020 18:46



L. Kochova 8.5.2020 18:46

