26.6.2024 | Svátek má Adriana


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
máří 12.6.2008 22:00

Re: Bože ty jsi kecal.

..."byste", vy jeden mladý, vzdělaný, úspěšný, zajisté učiteli...

Kolemjdoucí 12.6.2008 12:12

Gramotnost v Electroworldu

Ve Zličíně už docela dlouho mají české nápisy  VCHOD - VÝCHOD přeložené do angličtiny jako EXIT - EXIT . Což na zahraniční zákazníky asi působí jako sdělení "Exit! Exit! -koukejte vypadnout, když neumíte česky, tak tady nemáte co dělat."

Ále, 12.6.2008 14:57

Re: Gramotnost v Electroworldu

to bude spíš tím, že došly cedulky ENTER... ;-)

Vlado Z 12.6.2008 12:02

Plně s Vámi souhlasím

...ta přátelská škola, mechanicky kopírována ze starých zemí EU se nám vymyká zpod kontroly. Ostatně v SRN již sami tuší, že to přepískli. Že něco jiného je neformální přístup k vystrašenému prvňáčkovi a něco jiného krocení party puberťáků. A že škola má připravovat na život, který nění o hraní si a užívání, ale o zdcela obyčejné, někdy i nudné (ó, hrůzo) a mravenčí práci. Výsledkem jsou pak mladí nezaměstnaní a nezaměstnatelní, který tu svobodu vzali doslova-proč makat-peníze rychle a hned! A když to nejde, tak sociální dávky v štědrém evropském modelu k přežití stačí taky. U nás jsme na tom, zatím ještě výrazně lépe. Ale směrujeme tamtéž. . Je to  problém celé společnosti, jenže když nezačít u vzdělávání/výchovy dětí, tak kde?

Pugi 12.6.2008 13:33

Re: Plně s Vámi souhlasím

Kolik vám je? Devadesát? O životě mládeže,dle vašeho příspěvku, nemáte ani páru,tak do toho laskavě nemelte.

Mimochodem, peníze rychle a hned, chtěli vždycky všichni, včetně vás(a nebudtě laskavě pokrytec)

Pracovat je fajn věc,ale pokud mi ani výrazně nadprůměrný plat nezajistí rozumné bydlení a ženu na mateřské, a živořím jak socka, tak nejsou ty dávky lepší?At na mě vydělávají staříci,když dostali na rozdíl ode mě bydlení zadarmo.:-/

Vlado Z 12.6.2008 14:54

Re: Re: Plně s Vámi souhlasím

...peníze se hoděj´ vždycky. Já si myslím, že naše mládež je ještě skvělá, ve srovnání s tím, jak jí vychováváme. A většina mého příspěvku je o SRN-mám tam kámošku, občas jdu na návštevu nebo na Skype-minule jsem byl dost překvapen, když mi vysvětlovala, že nedostatek zdravotníků včetně lékařů je dán mimo jiné tím, že mladí němci prostě nechtějí pracovat přesčas, o nočníích službách nemluvě. To u nás znám spoustu mladých lidí, co makají i 12 hodin každý den. Proto jsme ostatně tak slibně rozvíjející se ekonomika.

Pro Vás jen podnět: jestli máte opravdu nadprůměrný plat a živoříte s ženou "jako socka" někde  je problém- buďto jsou Vaše nároky značně vysoké a mohl by jste se uskromnit, nebo máte nějaké zvláštní výdaje jenž neodpovídají Vašim příjmům-nájemné? A je otázka zde v ve Vašem okolí neexistuje levnější alternativa.

Jinak je mi 31 let a platím komerční nájemné v Praze, tak trochu vím o čem mluvím, spíše jste špatně pochopil můj příspěvek.

dino 12.6.2008 15:01

Re: Re: Plně s Vámi souhlasím

Pugi, vy jste z toho rodu střelců, kteří napřed vysypou celý zásobník do dveří, a pak se zeptají, kdo tam... Uvažujte i jinak než v rozměru "peníze rychle a hned": je pro vás přijatelnější vykonávat celý život práci, která vás nebaví, neuspokojuje, kterou vinou toho ani pořádně neumíte (protože proč byste se učil něco, co vás nebaví, ne?), nebo činnost, která vás baví, které rozumíte, jste v ní dobrý a vaše okolí to uznává (nejen finančně - znáte slovo prestiž?)? Fakt by vás těšilo prožít život jako socka? A jestli napíšete, že nebavilo, ale nic jiného vám nezbývá - mýlíte se. Práce není poslední zoufalý pokus, jak se dostat k penězům, i když si to možná myslíte. A možná právě proto, že si to myslíte, jste napsal předchozí příspěvek. A pokud budete mít chuť se mě poptávat poměrně nezdvořile po věku, tak mi ještě nebylo padesát (no, pro vás, mladý a nadějný a lehce obhroublý socko budu asi stejně kmet nad hrobem, s tím nic nenadělám...), na svou profesi jsem se připravoval poměrně dlouho a tvrdě a živím se prací, kterou mám zároveň rád. Nedělal bych jinou ani za pětinásobný plat. Tož tak.

vita 12.6.2008 17:25

Re: Re: Plně s Vámi souhlasím

Nikdo nedostal bydlení zadarmo - všichni společně jsme je zaplatili!

Pravda, někdo dostal bydlení - a někomu nakašlali. Ale platili jsme ty paneláky všichni, tróbo.

Ivana 13.6.2008 0:01

Re: Re: Plně s Vámi souhlasím

Mně tedy 90 taky ještě není, ale je vidět, že doba se změnila i pro učitele.Já jsem si ještě vybírala práci podle toho, aby mě bavila.Já si myslela, že jen současné děti chtějí všechno snadno, rychle a co nejrychleji.Asi jste si zvolil špatně povolání, učitelů je tolik,že to s množstvím peněz nikdy nebude vyšší nadprůměr.

Finrod Felagund 12.6.2008 11:29

Podle mé zkušenosti

za to mohou do velké míry učitelé, ale jinak, než pan autor píše. To, co dělají učitelé špatně, se dá nazvat schválně špatně odvedenou prací, protože přeci "co byste za ty peníze chtěli". Poměrně poučná zkušenost: nedávno mi ukradli notebook, v němž jsem měl vložené maturitní vysvědčení, aby se nepomačkalo. Šel jsem tedy na své gymnázium, kde jsem maturoval, si nechat vystavit duplikát. Správný přístup školy bych si představoval takhle: já řeknu, co z jakého důvodu žádám o duplikát, oni mi řeknou, dokdy to mohou mít hotové, poté si pro to přijdu, dám jim 100 CZK a jdu. Jako každá jiná služba. Nicméně ono to vypadalo jinak - zástupce ředitele mě začal poučovat jako malého žáčka s velmi povýšeným tónem způsobem "říkal jsem vám všem přeci, že ho nemáte ztrácet, že duplikáty vydáváme jen někdy" a přímo si vychutnával svou malou moc, kterou mohl v tu chvíli projevit. Tenhle přístup se promítá i do výuky. Podle toho, co si pamatuji, tak problém gymnázií není učení se faktů, jako spíš neskutečné pokrytectví, že studenti budou chtít být ve všem vzdělaní na maximum. V mezinárodním středoškolském programu IB si student 2 roky před maturitou (tedy když dokončí pre-IB) vybere předměty tak, že má pouze ty, z nichž chce maturovat a nějaké doplňkové s tím, že musí mít tuším čtyři na high-level (úroveň univerzitní, mnohem vyšší než na českých gymnáziích - kupříkladu high-level matematika odpovídá výuce matematiky v prváku na MIT) a několik na standard level. Takto se student může připravit pořádně do hloubky na ty předměty, které ho zajímají a tím se připravit na profesní život - přičemž je ve škole velmi jasně dáváno najevo, že student studuje ne pro studium, ale pro to, aby se naučil něco do praxe. Na českých gymnáziích je bohužel situace zcela odlišná. Až do posledního půlroku nutí všichni učitelé biflovat všechno (pozor: biflovat nerovná se učit se informace, znamená to drtit se beze smyslu telefonní seznamy, aniž by student chápal, co v nich je)

Finrod Felagund 12.6.2008 11:29

Re: Podle mé zkušenosti

přičemž učitelé dělají, že nevidí, že studenti často podvádějí při předmětech, které považují za - pro sebe - zbytečné a vzniká pokrytectví, kterému se studenti skvěle učí a které pak předvádějí třeba v dospělosti za volantem (když mě nevidí, můžu jet jak chci). Naskýtá se otázka - k čemu je člověku, který se hlásí na matfyz, biologie? Respektive abych se ptal správně (některé části biologie jsou opravdu nutné): k čemu je člověkku, který jde na matfyz, znát všechny kosti v těle latinsky, nebo rozlišovat všechny druhy mořských mlžů? Případně k čemu je člověku, který chce studovat psychologii, znalost maticí nebo integrálů? (upozorňuji, že já sám jsem z matematiky maturoval a dokonce jsem měl na maturitě jako maturitní otázku integrály a derivace, pro ty, co by mě chtěli z kdovíčeho obviňovat - a udělal jsem to, a dodnes matematiku používám). To, jak se učitelé na gymnáziích tváří, že zrovna ten jejich předmět je ten nejdůležitější a tak v končeném důsledku všichni kladou nesmyslné nároky (znovu: nesmyslné znamené nikoliv vysoké, ale na zbytečnosti) všem studentům, přičemž tito často zvolí podvod (tahák) a učitelé se tváří, že o tom nevědí. Nebylo by takhle náhodou lepší udělat dvoustupňové předměty (jako high-level a standard-level), kde matematika na high-level by už obsahovala víceméně to, z čeho jsou zkoušky v předmětech Matematika I a Matematika II v prvních ročnících na univerzitách, kdežto standard-level matematika by seznámila studenty hlavně s praktickou matematikou, statistikou, logikou, etc? On český systém se tváří, že vzdělává ve všem, ale reálně nevzdělává v ničem, protože reálně studenti na takové kvantum vzdělání kašlou. Podobně se to dá udělat ve všech jiných předmětech, ano, i včetně literatury (na co je matematikovi biflovat se Pujmanovou, Glazarovou a Majerovou a názvy jejich děl?)

Finrod Felagund 12.6.2008 11:29

Re: Re: Podle mé zkušenosti

Problém českého školství je IMHO v neustálém hraní si na něco. Učitelé jazyků si hrají tím, že učí místo mluvit nesmyslná zákoutí jazyka, která nepoužívají ani rodilí mluvčí, na to, že učí jazyk, studenti si hrají na to, že jazyk umějí (přičemž po prvním výjezdu do zahraničí se ukáže, že příště volí Chorvatsko, protože jinde se nedomluví), učitelé matematiky si hrají na to, že učí, když učí všechny všechno a neptají se, co si z toho studenti vlastně pamatují a co vůbec chápou, všichni jsou jeden větší pokrytec než druhý. Do toho se student bere jako ten žáček co je ho potřeba vychovávat (neměli to takhle náhodou dělat rodiče?), a nikoliv jako někdo schopný samostatného uvažování. Celé školství tak vypadá jako scénka (tuším že z hry Hymna od L. Smoljaka, ale možná to je něco úplně jiného), kdy mladý Čech se zamiluje do Němky, a nadšeně ji jde učit česky a začne s tím, že "Trudi, začneme příčestím minulým trpným". Osobně jsem se sám bez pomoci školy naučil anglicky (C2), polsky (C2) a norsky (B2), přičemž gymnázium, které mě učilo navíc francouzsky a rusky, se ve výsledku projevilo tak, že dodnes si s francouzštinou neumím tak hrát jako s jinými jazyky (třebaže po několika týdnech ve Francii před asi dvěma lety jsem si francouzštinu dočasně zlepšil, abych ji posléze dostal opět tam, kde byla za mých gymnaziálních let) a když jsem byl v Rusku, tak poté, co jsem řekl cokoliv rusky, tak hned jsem byl "innostráněc". Zajímavé je, že ani v anglicky mluvících zemích (mám americký akcent), ani v Polsku, ani v Norsku se mi cosi takového nestává. Místo toho si pamatuji na biflování seznamů slovíček a nekonečné vyplňování testů.

Finrod Felagund 12.6.2008 11:29

Re: Re: Re: Podle mé zkušenosti

Problém českého školství tedy je pokrytectví, malá diverzifikace obtížnosti a hraní si na to, že všichni mají umět všechno, v důsledku čehož takřka nikdo neumí nic. Zároveň je problém biflování, které se ale neodstraňuje - odstraňuje se učení faktických znalostí a vědomostí. Mnoho "aktivistů proti biflování" považují za biflování i normální učení se informací, nicméně biflování je něco docela jiného. Biflování je například tohle: "Je pondělí. Do středy se naučte názvy všech děl českého romantismu a pak je musíte správně přiřadit k autorům". Nebiflování znamená: "Je pondělí. V pátek (po několika hodinách literatury) si napíšeme písemku, v níž byste měli být schopni napsat, čím se ten český romantismus vyznačoval, jaké hledal prvky, z čeho se vyvinul, na co reagoval, jak byl ovlivňovaný romantismem z jiných zemí, případně koho ovlivnil a jaké vůbec měl důsledky. Měli byste vědět, kdo se za české spisovatele a básníky romantismu považuje a vyberte si jedno konkrétní dílo, které analyzujete". Zatímco první možnost se dá odbýt tahákem, druhá nikoliv. Druhá možnost učí konkrétní vědomosti, ale učí je tak, že když se ty zkoušejí, tak se pozná, kdo pochopil a kdo nepochopil, přičemž se velmi ztíží možnost podvádět. Nicméně ono se radši "bifluje", a když někdo tlačí na to, aby se nebiflovalo, tak se radši přestane učit úplně, a nastupuje to, o čem píše pan autor. Takže moje rada školství: dělat věci víc na rovinu, méně si na něco hrát a skoncovat s rovnostářstvím ve všech podobách.

fox 12.6.2008 12:30

Re: Re: Re: Re: Podle mé zkušenosti

dobrá reakce delší než článek;-D. Jen poznámka: absolutní souhlas, nicméně to chce ne učitele, ale UČITELE, kteří mají přehled, nadhled a jsou hluboce vzdělaní. Tedy nikoliv jako ta parta frustrovaných mamin, které si léčí na dětech i rodičích (zejména!) svoje neúspěchy...

Pavel72 12.6.2008 12:50

Ano, nasleduje jednoducha otazka

Jsem pro UCITELE (rad budu mit schopne kolegy a kolegyne), jenom zkuste nastninit, kde je vemete...

hubertak 12.6.2008 13:04

Re: Ano, nasleduje jednoducha otazka

Některý z budoucích schopných kolegů by váa měl naučit slovu vezmete místo vámi užitého vemete...

Pavel72 12.6.2008 13:11

Re: Re: Ano, nasleduje jednoducha otazka

Nerozumím VÁA.

JaS 12.6.2008 12:33

Re: Re: Re: Re: Podle mé zkušenosti

Vynikající příspěvek. Ještě postřeh: když učitel něco umí a baví ho to, dost často má představu, že to musí bavit všechny žáky a koho to nebaví, je zločinec. Druhý, daleko horší problém je, když učitel(ka) povinně učí předmět, který moc nezná a principům nerozumí. Pak se to naučí z učebnice a trvá na formulacích z učebnice, ale princip vysvětlit nedokáže. To se pak učí jako náboženství. Ani jedno však není přípravou na skutečný slušný život, kdy je nutné především slušně a zodpovědně řešit běžné i méně běžné situace.

klaaarka 12.6.2008 12:34

Re: Re: Re: Re: Podle mé zkušenosti

Myslím, že zaváděné státní maturity s dvojí možnou obtížností počítají.

MF 12.6.2008 13:07

Re: Re: Re: Re: Podle mé zkušenosti

Souhlasím ale je to pravda jen tak ze dvou třetin. Ta poslední třetina jsou skutečně ty experimenty diktované shora,typu "škola hrou" "odstranění stresů", "rozvíjení dětského sebevědomí" a já nevím jakých ještě pitomostí. Na některých školách v Německu to při hodinách vypadá jako na hřišti, nepozná se kdo je učitel a kdo žák a v Česku to jde už celá desetiletí také k těmto koncům.

Talián 12.6.2008 15:09

Re: Re: Re: Re: Podle mé zkušenosti

Jak vypadá dnešní škola vím jen zvenku. Setkávám se ale s jejími výsledky, když doučuji muže a ženy kolem třicítky, kteří mají problémy ovládat moderní technologie. Nemají elementární znalosti a pokud je mají, nedokážou je aplikovat. Jednoduchý úsudkový příklad je pro ně zlý sen. Neustále si stěžují, že jim zadávám tématická řešení, ale že je nic neučím. Mají představu, že existuje něco jako norimberský trychtýř a já to odmítám aplikovat. Je téměř nemožné jim vysvětlit, že naučit se základy musí sami, že učení je namáhavé a vyžaduje koncentraci a nemalé úsilí. V "Básnících" pan profesor řekl správně: sicflaiš. Pokud porostou nároky na kvalifikaci díky rozvoji vědy a techniky a budou se rozevírat nůžky mezi náročností školy a náročností zaměstnání, nebudu si stěžovat, neboť tak vzniká prostor k výdělku. Kdo potřebuje to, co se mohl naučit, ale nanaučil má smůlu. Jak říká klasik:"Za blbost se platí."

Ypsilon 12.6.2008 15:59

Re: Re: Podle mé zkušenosti

Hmmm, víte to, že i matfyzákovi se může biologie zatraceně hodit? Taková nukleární magnetická rezonance zkoumá i živé objekty. Takové studium virů metodami NMR... Stejně tak psycholog (neříkám, že každý) potřebuje matematiku, zejména statistické metody.

A střední škola je poslední období, kdy se ten matematik má šanci hlouběji seznámit s literaturou, aby nebyl jen fachidiot. Tím nemyslím odvrčení nějak seznamů, ale číst a číst.

vita 12.6.2008 17:18

Re: Re: Re: Podle mé zkušenosti

Přesně!

Vysokoškolsky vzdělaný člověk by měl být především vzdělaný - a ne blb bez rozhledu.

baltahsar 12.6.2008 21:50

Re: Podle mé zkušenosti

V tomhle zcela souhlasim. Nechápu proč se tady pět firem dobře živí zaváděnim "jednotných" státních maturit a neprovede se prostě aplikace systému IB na místní poměry. teda chápu, bylo by to kontrolovatelný a nebyl by to zdaleka takovej šolich. Mmch syn absolvoval IB v Norsku, bez problémů včetně českýho jazyka .. ;-)

RomanL 12.6.2008 10:52

Safra učitelskej,

to je moudrý článeček, všechna čest! Při takové stávce bych vás určitě podpořil, a řekl bych, že nejenom já!

Anonym 12.6.2008 9:42

Něco na tom bude.

Tak jsem si zájmem přečetl váš článek a musím říct, že něco na to bude. V práci se dostávám často do kontaktu s mladými absolventy a absolventkami škol a musím konstatovat, že mě napadá obecná charakteristika téhle skupiny: "znalosti malé, v praxi jsou k ničemu, ale arogance a sebevědomí mají na rozdávání a důležitá je image".  Takže přesný produkt toho, o čem píšete ve vašem článku.

Ypsilon 12.6.2008 10:15

Re: Něco na tom bude.

Mno, ono tohle bývalo do jisté míry vždy. Mladý, s ještě mokrým diplomem či vysvědčením, ale se sebevědomím mistra světa. Ona je praxe a první dopad na ústa, případně více dopadů, většinou srovná. Alespoň v technických oborech

realista 12.6.2008 10:20

Re: Něco na tom bude.

Také se setkávám s graduovanými mladými absolventy. Když ve zprávě čtu "oběktivní pohled na...." Nebo "s využitím Větnamských...." - Ne nesmějte... to jsem v nedávných týdnech našel ve zrpvávě jednoho podřízeného absolventa ČVUT....

ptakopysk 12.6.2008 10:23

Re: Re: Něco na tom bude.

předpokládám, že jste tím jedincem byl poučen, že je důležitá myšlenka a ne nějaký blbý pravopis! ;-D

Já na tohle mám jednoduchý recept: ať dotyčný intelektuál napíše slovo milisekundy správně a pak všude s tvrdými "y". A ať vám dokáže, že nedošlo k významovému posunu ;-D

jkotek 12.6.2008 10:47

Re: Re: Re: Něco na tom bude.

Na to se da odpovedet ze tupost v jedne oblasti je varovani pred tuposti v oblastech ostatnich.