8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: I zde platí „It´s economy, stupid!“

Vynakládat veřejné peníze bez účinné veřejné kontroly je jistý způsob, jak ty veřejné peníze utratit bez jakéhokoliv veřejného prospěchu. Když sleduji poslední diskuse o maturitách, jako ekonom se děsím. Jsme přesně na této cestě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vorlický 16.7.2020 8:25

zkusme problém pochopit takto:

v dnešní společnosti je velká část práce potřebná pro naše životy vykonávána stroji. Kolik sekáčů na jeden kombajn, kolik vyučených na jeden počítačem obráběcí stroj? A protože nemůžeme sníst 2x více chleba a nemůžeme sedět ve dvou autech najednou, je tu spousta lidí, která nemá čím užitečným přispět. A tak jedna část těchto chodí co nejdéle školy, a druhá část je co nejdéle učí. V opačném případě by neměli co dělat, a to by bylo mnohem, mnohem, mnohem horší.

V. Mokrý 16.7.2020 8:53

Nějak však ti řidiči, mašinfírové, kvalifikovaní dělníci, živnostníci téměř všeho druhu, čím dál víc chybí.

J. Vorlický 16.7.2020 10:14

ano, pane, to se ale nevylučuje. Dnes společnost zaměňuje certifikát za schopnost, vůli a něco vědět; ke své škodě.

Dříve jste dostal certifikát, když jste byl schopný, měl vůli a něco věděl. Protože takových je málo, při vyšším a vyšším počtu lidí s certifikáty z toho plyne, že více a více lidí z nich takové vlastnosti a schopnosti mít nemůže a nemá. Oni pak pokračují ve své činnosti a zase zákonitě z toho plyne to, na co narážíte.

V. Mokrý 16.7.2020 6:06

Tak jinak, pisálku .

Kolik z těch málo % středoškoláků ( ještě do r.1989 ), bylo upotřebitelných pro život a kolik je to z těch dnešních % ?

O tom to je a mělo být školství.

J. Nový 16.7.2020 4:59

Já si myslím, že maturita je mrtvá a vše se posunuje o úroveň výš. Tam, kde byla maturita, je teď Bc/Mgr. A měl by se zřídit další stupeň vzdělávání pro opravdové odborníky, protože posunem něco jako vysoká škola přestává existovat....takže devítiletka zakončená maturitou, high school zakončená Bc a nakonec Mgr a následně Ing nebo Dr.

Prostě inflace...za 1 Kčs si 2 nanuky nekoupíte jako v roce 1965 a s maturitou nespočítáte, kolik je 65x34

Z. Lapil 16.7.2020 8:46

No... Takhle nějak vypadá kacířství. Obávám se, že jsem také kacíř.

J. Krynický 16.7.2020 12:46

Zdroje jsou, tak proč si neprodloužit mládí, že?

J. Vorlický 16.7.2020 14:21

. . . . jo, souhlasím, pak ještě upravit terminologii takového bytí a jsme doma. Tedy ne výuka, ale . . .?

J. Kanioková 16.7.2020 17:10

"Já si myslím, že maturita je mrtvá a vše se posunuje o úroveň výš. " Bohužel naopak !.... o úroveň níž !

P. Hatina 16.7.2020 3:24

Bohužel, pokud už bereme do úvahy ono "..„It ́s economy, stupid!“, tak je nutné si taky ekonomicky započítat že většina těch žáků jde na SŠ s maturitou stejně. a výsledkem je přes 20 procent těch, kteří u té maturity propadnou.. Takže ty vysoké náklady na jejich SŠ vzdělání vyletěly luftem. Už to by byl důvod pro hlubokou diskuzi, kde je chyba - zda v těch studentech, systému maturit, nebo obsahu těch testů..

(Další) rozsáhlejší reforma vzdělání by sice byla potřebná, jenže na to teď není vhodný čas. Podle toho co se k nám ideologicky žene ze Západu (a co třeba předvádí Greta Thunberg), by potom tu maturitu dostávali úplně za nic..

J. Krynický 16.7.2020 2:11

Strašíte hezky, ale pozdě. Ke všemu co popisujete už došlo a ten "poslední pojistný mechanismus" stejně prakticky nefunguje a neustále posunuje limity, aby ještě větší část populačního ročníku získala papír.

Dokud se celý stát nevykašle na mezistátní soutěž ve "vzdělanosti" populace, tak se to bude jen zhoršovat.

Z. Lapil 16.7.2020 8:56

Obávám se, že tam máte, jako ostatně "my (skoro) všichni", chybu v terminologii. Zaměňujete vzdělání (věděti/uměti) za maturitní glejt. Státní maturita má aspoň tu vlastnost, že je nezávislá na "studentově" škole.

J. Krynický 16.7.2020 12:47

Je ovšem závislá na pošahané touze mít co nejvíce lidí z papírem. Tedy o snižování laťky nerozhoduje škola, ale ministerstvo. To jsme si pomohli.

P. Hatina 16.7.2020 16:19

Tak ono je sice pravda že "..státní maturita je nezávislá na studentově škole". Ovšem, když se podíváte co se v ní zkouší, ono "věděti/uměti", tak zjistíte že prakticky nic z toho nebudete v životě potřebovat. . Jenomže a bohužel, systém je nyní nastaven tak, že když nemáte státní maturitu, nemáte žádnou, tedy ani třeba tu z odborné školy (pokud jste si jí udělal) - pro případného zaměstnavatele jste naprosto nekvalifikovaná persona, se sotva dokončenou ZŠ.

J. Jurax 16.7.2020 18:57

Ano.

Nicméně, co myslíte, jaké vědomosti bude potřebovat třeba skladník, asistentka (dříve sekretářka) či pojišťovák a z čeho by tedy mohli/měli výhradně maturovat?

Z. Lapil 16.7.2020 21:57

Jasně. Jenže to jsou dvě věci: JESTLI maturita , a JAKÁ maturita (s matematikou? Státní?).

Jestli maturita - asi se těžko budeme vracet do doby, kdy ji měla řekněme třetina lidí, leda že bychom připustili něco jako "rozhodující je vysvědčení ze střední školy, maturita je nepovinný absolventský bonus". Asi by se to dalo vyšpekulovat, ale osobně si nějak nedovedu představit střední školu bez maturity.

V diskusi tu dopoledne padla myšlenka, která se mi líbí: rezignovat na exkluzivitu maturity (stejně ji má "skoro každý"), a "vzdělance" od "průměru" odlišit někde na úrovni mezi bakalářem a "opravdovou vysokou". Fakt je, že odedávna byla maturita považována za zkoušku 4v1, zatímco státnice je odjakživa rozlišována po jednotlivých předmětech ("mám maturitu", ale "mám státnici z marxleninismu, pozemního stavitelství, TZB (ať už je to cokoliv) a z němčiny").

Jaká maturita? Mně je dost sympatický systém pozdního socialismu. Pokud tu ještě je někdo a neví: témata písemných zkoušek se vyhlašovala rozhlasem, opravovala je škola (tuším byl definován počet chyb na kterou známku) a písemky se archivují 50 let, takže tam blafovat moc nešlo. Ústní zkoušky se skládaly před komisí z místních zdrojů, předseda byl ze školy jiné.

Samozřejmě - už Jaroslav Žák (Študáci a kantoři) psal o tom, že "poplach vypukne, když předseda jeví znalosti přímo polyhistorické a dokonce odmítá uznat křečka za šelmu psovitou". U nás zase v kritické chvíli pan třídní pana předsedu lstivě vylákal k oknu a jal se mu líčit historii našeho staroslavného města, takže Zuzanka odmaturovala bez ztráty kytičky.

P. Hatina 17.7.2020 4:14

Víte, vysvětlení jste si napsal v té Vaší větě ".. byla maturita považována za zkoušku 4v1, zatímco státnice je odjakživa rozlišována po jednotlivých předmětech.." Což je ale ta dnešní maturita na školách taky a dále. Jenže - "nad ní" je ještě ta státní maturita.

Takže - převedeno zpět k VŠ, si představte, jako by nad těmi odbornými státnicemi byla přidána ještě jedna (nařízená státem) - a když tu člověk neudělá, nedostane VŠ diplom. A když se podíváte co se k nám valí ze Západu za ideologii, tak si ani nechci představovat, z čeho by ta "státní" měla být - a že potom by se potom ty "nižší odborné " státnice mohly postupně omezovat jako nepotřebné :((((((

No a v případě té maturity, řešení vidím v tom, že studenti by se měli učit celé 4 roky, a celé 4 roky by je měli učitelé zkoušet a ty co se nenaučí vůbec nic selektovat už během té celé doby (dokonce je na konci nemusí pustit ani k té maturitě)...Napadla mne taková šílená myšlenka - co kdyby se namísto státní maturity skládal na konci každé třídy SŠ centrální online test (z hlavních předmětů, včetně odborných). A jestli ho študent neudělá, musel by se přes prázdniny doučit na reparát - a jestli ani ten ne. tak vyhazov? A pokud by to byl masový problém konkrétní školy, tak tam vyměnit učitele? To by určitě dalo lepši výsledky...

Z. Lapil 17.7.2020 17:29

Tak to je ke všemu rozšíření pojmu maturita, které jsem neznal.

P. Hatina 17.7.2020 17:43

Jasně. To je bohužel právě průšvih novinářských a politických zkrátek. Jestli se v nich mluví o "maturitě" - o tom zda má/nemá být z matematiky, nebo tak, tak se tím ale myslí právě že ona státní maturita, která se u nás zavedla navíc v roku 2011 - což jsou ale pouze , psané, centrálně nařízené testy (z ČJ + cizí jazyk-nebo matematika).

Zatímco ona běžná, tradiční maturita, v odborných předmětech a před komisemi, běží na těch středních školách stále a doposud. A tam se (doufám) ukáže zda dotyčný študent má potřebné a hlubší znalosti ve svém oboru. Jenomže, ovej, pokud k tomu ještě neudělá ty testy ze státní maturity, tak nemá ani tu odbornou. a může si jít shánět práci s dokončeným základním vzděláním...

Z. Lapil 17.7.2020 18:14

Já si pořád myslím, že zkouška z češtiny (rodný jazyk, včetně nějaké té literatury) a matematiky jsou ověřením jakési základní vzdělatelnosti, bez níž se člověk těžko naučí cokoliv složitějšího než jednoduché algoritmy, od těch třeba kopáčských, až po manažerské (když v regálu dochází mrkev, napiš objednávku). Perestrojkové Rudé právo: "Soudruhu řediteli, co budeme dělat? Došly nám tiskopisy na objednávku tiskopisů!"

Před pár dny jsem si uvědomil, že zatímco čeština v prazákladu učí děti "tak si to přečti sám, když to umíš, tak tě nikdo neoblafne", tak výsledkem matematiky (ano, spíš počtů) by mělo být něco jako "tak si to spočti sám, když to umíš, tak tě nikdo neoblafne".

Viz dnešní zelené snahy: nemusím znát jadernou fyziku ani chápat fotoelektrické jevy, ale musí mě napadnout, že když znám výkon a plochu Temelína, tak si dokážu spočíst plochu stejnovýkonných FV panelů. Trojčlenku na to nemusím umět, tu přece VYMYSLÍM. Jen mě, to už se opakuju, musí napadnout, že je to možné.

P. Hatina 17.7.2020 19:17

S tím co píšete jistě souhlasím. Samozřejmě že člověk by měl - do jisté míry umět jak tu češtinu (včetně literatury), plus tu matematiku, alespoň na úrovni kupeckých počtů. Což se ale domnívám že většina těch studentů umí . Háček je v tom, že centrálně nastavená státní maturita toho chce mnohem víc, a jde do podrobností. Vy si třeba pamatujete co to je přísudek jmenný se sponou? Nebo v matematice jak se počítá rovnice přímky? To už v životě potřebovat nikdy nebudete. Ono to skutečně nemá význam, než pro maturitu určitých škol, kde se uvažuje že to -jejich absolventi- budou používat.. Pak jsou třeba jiné školy, které potřebují jiné odborné znalosti, i třeba v té matematice (absolventi ekonomek by měli umět hlavně účetnictví, atd)

Ostatně, co je v těch testech se můžete podívat, dají se najít na netu. A můžete si je - v určeném časovém intervalu zkusit udělat na body. Asi budete překvapen.