15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Edutainment

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
TOM 6.1.2010 10:37

precisně vedené přednášky

zvláště v matematice jsou aspoň od časů Bourbaki zcela nezbytné: aby se alespoň matematici domluvili (a s nimi i ti, kteří se s nimi domluvit chtějí), musí být vše přesně definováno, v případě tvrzení i dokázáno... to není jako v politice, tam se pod nějakým pojmem spolkne všechno. Ostatně, pravopis je toho součástí, co má asi autor proti Fryntovi, že se mu nelíbí babyčka?

Zapal 6.1.2010 10:35

Systém vzdělání

je špatný. Se svobodou jsme se "osvobodili" i od dávno prověřených metod. Přešli jsme od ryze autoritativní školy ke škole ryze liberální. Velkou zásluhu na tom mají sdělovací prostředky. Učím na ZŠ a nyní mám dojem, že žádat od dětí nějakou povinnost je téměř zločin. Nejsou motivovány, převis nabídky středních škol nad poptávkou vylučuje jakýkoliv zájem většiny žáků o vzdělání.

Nejsou uplatňovány základní vzdělávací principy , např. jednotnost, návaznost. Dítě se přistěhuje z jiné školy a ejhle nemůže pokračovat např. ve výuce jazyka, poněvadž na nové se tento neučí, nebo se musí učit to, co již jednou v určitém předmětu /i více předmětech/ probíralo. Nejhorší je, když  nemá základy ze školy předchozí.

Špatné je, že řídící orgány nezkoumají úroveň vzdělání. 

petrph 6.1.2010 10:33

Re: pouze úvaha

Akorát že škola za Marie Terezie vychovávala k životu za Marie Terezie, škola za socialismu k životu za socialismu. V podstatě přijmi od vyšší instance  befel, splň ho podle předem daných instrukcí a ohlaš nahoru výsledek.  Tak nevím nevím jestli to je ta úroveň které chceme dosáhnout. Politici by to viděli rozhodně rádi...

jojo 6.1.2010 10:19

Víte nejsemtak vdělaný

ale za skušenosti vím, že dobrý profesor je ten ,který má zájem aby studenty-posluchače něco naučil, nebo v nich vyvolal alespoň zálem o tu kterou věc.Před těmi klobouk dolů.Ale před těmi, co jsou samá sranda-legrace bez míry a těmi co nadiktují , kde dané téma najít ,nebo je přečtou z knih, raději utéci.Jinak máte v článku naprostou pravdu.

Arccos 6.1.2010 10:01

Re: Suche radoby-vedecke prednasky

Můžu doplnit vlastním zážitkem z výuky matematiky na nejmenované VŠ. V jednom semestru se najelo na látku, která pro nás byla naprosto nepochopitelná jak obsahem, tak účelem (podotýkám, že nešlo o integrály nebo něco podobného praktického). Ptal se tedy můj kolega-spolustudent svého kamaráda z jiné nejmenované VŠ, která je ovšem primárně zaměřena na matematiku, co si o tom myslí. Odpověď byla výstižná: "No, víš, to, co se teď učíte je vlastně dost zajímavé a důležité. Jenom vám tak nějak zapomněli říct začátek a konec..."

Petr 6.1.2010 9:52

Re: pouze úvaha

Ono jde myslím ale ještě o jeden aspekt - náš "encyklopedický" systém vzdělávání předsi zdaleka nepřipravovval jen na zaměstnání. Ty "encyklopedické" znalosti především ve výsledku rozhodují, "jací jsme". Prostě díky tomu jsme dokonce i za komunismu měli nějakou úroveň,  alespoň v některých konkrétních sférách života. Byla to pravda tradice školství ještě od Marie Terezie, a ta měla zas navazovat na pruský vzdělávací model, ale držela společnost v určité tradici, na určté úrovni atd. Včera zrovna na Neviditelném psu Dr. Robejšek řeší celkový úpadek politiky - a jemu to vychází, že za to může proměna celé populace. Já bych to nazval "klipkultura".  Měli bychom se co nejrychleji to jde vrátit k tomu tzv. přetěžování nesmyslnými fakty. Jistě některé jsou nepotřebné, ale škola také vychovává, a my potřebujeme zase vychovávat ke vzdělanosti. To je něco úplně jiného, než zábava, příp. blahobyt.. Ale jsem velmi skeptický, že by to po skoro 20 letech ústupu od našeho přirozeného vzdělávacího modelu bylo možné v rozsahu, jak by to bylo třeba.

Saul 6.1.2010 9:38

Re: Suche radoby-vedecke prednasky

Předem se omlouvám, že moje poznatky nejsou aktuální - studoval jsem na pražské technice před 50 lety. Mám ale pocit, že je docela v pořádku, když je ve skriptech "definice/věta/důkaz", zatímco to vysvětlení je poskytnuto na přednášce. Aspoň za těch dávných časů to tak na strojní fakultě chodilo.

Štěpán 6.1.2010 9:34

Ad telefonní seznam

Jsem absolventem ve článku zmiňované lékařské fakulty a musím prohlásit, že přednášky na medicíně patří k tomu nejzajímavějšímu, co na škole člověk pozná. Neboť přednášející jsou zpravidla i zkušení praktici, kteří dovedou pobavit bez laciné snahy o popularitu a koneckonců přednášená témata jsou už z povahy věci zajímavější, než na jiných školách. Ale to je samozřejmě názor člověka, který si to vybral. Bohužel totéž se nedá říci o praktické výuce, která je hrubě zanedbávána.

Ruda 6.1.2010 9:22

Suche radoby-vedecke prednasky

Problem s VS v CR neni nezabavnost, ale akademicnost. Skripta casto nevysvetluji PROC se pouziva dana metoda. A jak se na ni prislo. A nedava jednoduche priklady, ktere intuitivne naznaci, ze studovany pristup dava smysl. Dam priklad. Dcera zname propadala na VS z matiky. Kdyz jsem ji vysvetlil latku s pomoci jednoduchych prikladu, pochopila jak definice, tak intuitivne i vet. Napriklad integral podel krivky ve vektorovem poli jsem vysvetlil uvahou o praci, ktera se vykona, kdyz posleme po snure psanicko drakovi. Vektorove pole = sila vetru; nas zajima slozka vetru ve smeru prohnute snury; no prace je integral podel te snury, coz je draha, po ktere psanicko jede. Tohle pochopi i gymnazista. Ale skripta stylu Definice/Veta/Dukaz pochopi jen nadani a nabifluji pilni, kteri maji u zkousky stesti. A jen hrstka pochopi, proc se to cele tak dela. Je to stejna krize jako vyuka jazyku, kde se uci gramatika vic nez prakticke pouziti. Akademicke sebeukajeni.

P.S.: Diskuter vyucuje matiku na universite v zahranici vice nez 10 let.

ranbow 6.1.2010 8:54

Re: Rozumím snaze pana profesora. Ale

Ale tohle právě ta škola nedělá. Aspoň ne ty česká. V české škole získávání informací znamená že mu je pan profesor odpřednese, přijímá je tím že je musí poslouchat a možná zapisuje, uchovávat to že si je musí namemorovat a využívat tím způsobem ře to při zkoušce odpřednese.

Uznejte sama že tento naučený proces  je mu v praktickém životě a profesi k ničemu...

ranbow 6.1.2010 8:43

Re: pouze úvaha

Opačná otázka - kvalifikační předpoklady na zaměstnání jsou vypisovány podle potřeby,aby člověk měl hluboké  znalosti daného oboru, a nebo aby měl inteligenci, schopnost pracovat s informacemi, anylyzovat je , dávat do souvislostí, vybírat správná řešení ..???

Tady už se zadrhneme, s několika vyjímkami (lékaři, vědci, techničtí inženýři v průmyslu) dojdeme k tomu že od instalatéra, soustružníka, kuchaře.. očekáváme že bude perfektně ovládat řemeslo které se vyučil Když pohlédnem vzhůru k postům ministrů, manažérů podniků, bankéřů,  vyšších úředníků  zjistíme že na tom jestli si pamatujou ze školy technické parametry čehokoliv zase nezáleží..

ranbow 6.1.2010 8:35

jenom ne ty prezentace

Pan profesor dříve alespoň ta  scripta nahlas přečetl, nebo, třeba v případě technických věd přepsat ve formě vzorců na tabuli. Ale alespoň celou látku odpřednesl.

Kdežto v případě prezentace promítne hlavní body (dejme tomu nadpisy kapitol ze script), k některým z nich pronese onu humornou poznámku, zbytek přejede, vždyť to máte ve scriptech, látka za půl roku v jedné hodině, za tejden se zkouší....

Prostě, prezentace jsou k prezentaci informací, aby o ně  posluchač získal přehled a hlavně zájem (třeba v obchodě), přičemž další podrobnosti mu později přednášející rád sdělí, pokud o to ten  zájem projeví. Což v případě vyučovaných informací, které se musí posluchač namemorovat a pak zpětně při zkoušce odvyprávět , ale není ten správný nápad...

honzak 6.1.2010 8:15

Re: Rozumím snaze pana profesora. Ale

hnidopišství zdar! Tzv. bude lepší, že?

oberon 6.1.2010 8:08

pouze úvaha

Studuje se v touze po znalostech nebo lepší výchozí pozici v životě (podle hesla Uč se hochu budeš pánem, budeš jezdit tatraplánem)? Asi jsou obě skupiny, ale jaký je poměr.

Dále si myslím, že vzdělání a inteligenci nelze zaměnit nebo sloučit (vzdělání nedá inteligenci a inteligence nemusí poskytnout vzdělání, k úvaze smysl života, osobní preference).

akela 6.1.2010 7:30

já se už těším na řidiče autobusu z VŠ

POD FALEŠNOU ZÁSTĚRKOU VZDĚLANOSTI NÁM NÁROD TOTÁLNĚ BLBNE HLAVNĚ ŽE MAJÍ VŠ Z PLZNĚ

MZ 6.1.2010 6:39

Re: Rozumím snaze pana profesora. Ale

A proč teda ti studenti na danou odbornou školu lezou ? Proflákat se, získat titul, a pak "managerovat" ? Na to můžou dokonce i studovat, těch "managerských" oborů studia je jistě dost, a nemusí otravovat jinde.

68 6.1.2010 5:58

Re: Rozumím snaze pana profesora. Ale

Jen kdybyste víc používala t.zv. teček, kterými lze ukončovat t.zv. věty. Ale jinak fajn.

Kresinka 6.1.2010 5:48

Jsem ráda,

že se konečně našel někdo, kdo nezpochybňuje důležitost a umění učit (druhé) a učit se. Dnes, kdy se běžně setkáváme s hrubkami v novinách, v projevech i připravených. Není mi to jedno a vadí mi i jiné věci. Kolik lidí dnes popírá důležitost knihy, "všechno" si nachází na internetu a neuvažuje o relevantnosti informace, tím méně o tom, jak se na internet dostala. Velice mě také baví zkoumání inteligence pomocí testů. Jednak se jim dá naučit a vůbec, nemyslím si, že je to jediný způsob, jak zjistit schopnosti člověka. Za chvíli se dočkáme i učitelů, kteří nebudou například pravopis znát, protože od zkoušek již uplynula nějaké doba a oni ho nemají zažitý. Ale jistě chápete, že nemám na mysli jen onen pravopis

učitelka 6.1.2010 2:40

Re: Rozumím snaze pana profesora. Ale

Zdravím Vás. Mrzí mě , že zcela opomíjíte skutečnost, že učení je také proces, který vede toho který se učí nejen k získávání určitých vědomostí, ale také k tomu přijímat , třídit a uchovávat a využívat určité informace, budu-li to chtít parafrázovat, mohla bych říci , že pro mladého člověka, který  si buduje svuj intelektuální základ by bylo užitečné i kdyby se učil opravdu ten telefonní seznam, protže se naučí  techniku práce s informacemi,kterou pak bude moci využívat po celý život, protože neustále bude zapomínat a muset se učit něco nového, takže argument, že se tím nebudou zabývat. To je jako bych měla litovat všeho co mě ve škole naučili protože z toho skutečně využívám minimum. Jak říkla jeden mujstředoškoslský profesor všeobecné vzdělání máme tehdy až jsme vše zapomněli. Oni se totiž kvuli tomu prochechtání nenaučí  intelektuálně pracovat a vůbec pracovat, mít zodpovědnost za výsledek, já vím že je to jedno jestli budou umět odpapouškovat vše co jsme je naučili, nebo lépe řečeno odpřednášeli, mnohem důležitější je aby byli schopni excerpovat to důležité, a ne jenom papouškovat, aplikovat vědomosti do žviotních situací, ale to bez trochy té práce jde jen stěží.

kirast 6.1.2010 1:39

Rozumím snaze pana profesora. Ale

kolik jeho studentů se v životě nakonec bude živit oborem, který vystudovali? Dle mé zkušenosti tak jeden z deseti. Těch devět zbývajících budou tvořit "management". A pro ten stejně téměř žádná (odborná) škola žádné informace neposkytuje. Ten jeden se to nějak naučí (nebo doučí) a těch devět může klidně tu školu prochehtat. A když budou potom pást po nějakém opravdu vysokém korýtku, dodělají si pak někde bokem při zaměstnání MBA, a to lze dneska i bez vysoké (např. Onderka) a toho jednoho moulu, co se dřel na všechny zkoušky, pak strčí do kapsy a pořádně zaúkolují, že bude rád, když se dočká penze bez MBA a bez infarktu.