16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Co nám „Bek řek“ a i něco navíc

Jak to, že ministerstvo s jistě bohatým týmem expertů nevědělo, že platy zejména nepedagogů jsou delší dobu tristní? Jak to, že toto ministerstvo neumí efektivně regulovat počet nových smluv (asistenti, druzí pedagogové ve třídě – tzv. „tandemová výuka“)?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Pavlovičová 5.12.2023 8:27

Mluvíte mi z duše! A obdivuju vaši odvahu to říct nahlas, protože se strefujete právě do těch, kteří se sebou (a svými potomky) cokoliv dělat odmítají a umí jen ječet, že chtějí víc úlev. Jen tak dál, udělala jste mi svým článkem velkou radost.

V. Roskovec 4.12.2023 21:36

Máte naprostou pravdu. Přeji mnoho zdaru ve Vaší práci.

Srdečně zdravím VR

D. Polanský 4.12.2023 17:11

Díval jsem se na strukturu ministerstva školství, řeknu vám, to je teda kolos. A my tu mudrujeme, když tam jsou stovky odborníků.

E. Firla 4.12.2023 15:11

R^

V. Petr 4.12.2023 13:38

Chtěl bych paní autorku vidět, jak se mají rodiče postrat o dítě se středně těžkou mentálná retardací. Takové dítě se NENAUČÍ číst, psát ani počítat. Kdzž je dáte do normální třídy, potřebuje asistenta, který s ním dělá něci úplně jiného. A pokud je bude učit "sebeobsluhu," bude ostatní parádně rušit!

Nebo takové nevidomé dítě, na které se musí pořád mluvit.

I. Lyčka 4.12.2023 14:50

Přečtěte si ten text ještě jednou a nenechte přitom cloumat hněv svým majestátem. Plně souhlasím s autorkou, že mnoho dětí je zdravých a nemají žádné postižení, jen jsou nevychované. Potřebovaly by nen občas proplesknout. Jen je problém to rodičům vysvětlit.

V. Církva 4.12.2023 20:06

Je to tak, skutečně postižených se článek netýká, ty samozřejmě pomoc potřebují. Je už na zvážení, finance, život postižených i ostatních jaká metody se pak použijí - asistenti, nebo oddělená výchova případně jiné.

Myslím, že u dětí které nemají kázeňské problémy je ta škola s ostatními dětmi zajímavější i když asi (ne ale nutně i specielní školy něco stojí a mělo by se počítat is pomocí spolužáků) nákladnější.

V. Pavelka 4.12.2023 11:43

Woke idioti se rozhodli opravit svět !?Důsledky budou katastrofa !!!

V. Petr 4.12.2023 13:38

R^R^R^

P. Sura 4.12.2023 10:54

Autorko, Vás ještě neznám, ale PŘEKVAPILA JSTE mě !

A velmi příjemně. Mám rád autory, kteří se nebojí pojmenovávat problémy otevřeně.

R. Meišner 4.12.2023 10:42

nemocné není jen školství, ale i celá společnost. dřív se všechny ty ADHD, autisté,,--etc..-etc,,-řešily řemenem, a bylo po problémech. a nakonec světe div se, vyrostli z nich kvalitní lidé. neříkám, že to bylo dobře, nebo špatně--každopádně to nestálo miliardy celou společnost. takže asi tak.

V. Kuhaj 4.12.2023 10:24

Neptejte se, co je vládní prioritou. Ptejte se, na co se budou vydávat peníze, protože to je vládní priorita. Na co nejvíc, na co míň, co zkrouhnou...

Zbraně to jsou, paní autorko.

V. Kuhaj 4.12.2023 10:26

A pak grýndýl.

Z. Linda 4.12.2023 9:46

Prý kdysi existoval nějaký sovětský vědec, či učitel nějaký Makarenko. Měl velmi dobré výsledky pokrokové methody výuky. Ví někdo víc?;-D??

P. Adámek 4.12.2023 10:03

Makarenko podle toho, co si pamatuji, organizoval tábory pro bezprizorné děti, kterých bylo po válce a revoluci v Rusku neúrekom, a o svých zkušenostech napsal několik knih. Princip spočíval v tom, že v táboře zavedl samosprávu, čili pověřil přímo chovance určitými odpovědnostmi. Byl zásadně proti tělesným trestům, ale jednou ho jeden chovanec tak vytočil, že mu vlepil facku. To bylo pro všechny tak nečekané, že drzoun zkrotl jako beránek. Makarenko k tomu dodal něco v tom smyslu, že tělesné tresy ne, ale jednou za čas výjimečně tzo udělá divy. Od té doby čs. učitelky říkaly, že "i Makarenko občas tělesné tresty uznává" (podávám očité svědectví).

P. Brich 4.12.2023 11:20

Nejlepší Makarenko byla odjakživa rákoska v pohotovosti. Ne kvůli týrání, ale jednoduše a zřetelně vymezovala mantinely.

V. Pavelka 4.12.2023 11:50

Viz. Obecná škola " , a učitel Hnízdo !R^[>-]Viděl jsem dokumentární film o Medvědici s dvěma mládaty, kdy matka bouchla neposlušné medvídě , od té chvíle obě ratolesti pozorně sledovali matku , a nespustili s ní oči !

J. Moravec 4.12.2023 8:35

Všiml si snad někdo, že zavedením inkluze, tandemové výuky atd. šla kvalita školství nahoru? Výsledkem takovýchto “systémových” opatření, nejen ve školství je nízká nezaměstnanost - tím se vlády často chlubí - a nízká produktivitu práce - tím už se vlády nechlubí.

Nic jiného než výchova dětí k zodpovědnosti, samostatnosti a pracovitosti nemůže vést k jejich lepší budoucnosti.

D. Polanský 4.12.2023 8:23

Nevím, zda vyšší platy učitelů a zrušení inkluze automaticky vygenerují lepší kvalitu školství. Možná, že se stane boží zázrak, a bude tomu tak. Už jsem četl nějaké články o zvýšení kvality školství, ale nikdy autor nepíše, podobně jako tomu je v textu autorky, co to zvýšení kvality školství podle něj obnáší. Osobně si myslím, kromě jiného, že na škole bude dobře vybavená dílna, kvalitní fyzikální laboratoř, chemická laboratoř, že paní učitelka v informatice kromě jiného prakticky předvede, jak fungují různé útoky hackerů, tedy na co si děti mají dávat majzla při mobilování. Že se zvýší technická výuka, tedy děti budou alespoň v obrysech vědět, jak funguje atomová elektrárna, fotovoltaika, auto na elektrický pohon atd. Uvádím to proto, že žijeme v 21. století, pokud to někdo náhodou nepostřehl. Také jsem nepochopil, proč se děti učí 2 cizí jazyky, místo toho, aby si upevnily znalosti v tom jednom. Asi kvantita je více než kvalita. A ještě něco, nebylo by zlé, kdyby ministr školství o školství opravdu něco věděl. Vyprodukovat za rok ministerování hlášku, že by nebylo zlé začínat výuku v 9,00 hod. na ty love asi není nic moc.

P. Brich 4.12.2023 11:33

Do jisté doby tu školství bývalo na vysoké úrovni. Pak přišli reformátoři, kterých bylo a je tolik, že už ani nejsou k zapamatování. K prvnímu z nich:

Potká Zdeněk Nejedlý kardinála Berana při procházce po Karlově mostě a žádá ho, aby mu vysvětlil rozdíl mezi zjevením a zázrakem.

"Kdybyste tu při procházce potkal J.A. Komenského, pane ministře", povídá kardinál, "bylo by to zjevení. Kdyby Vám ale za to, jak jste zkur vil naše školství, nenakopal (_!_), to by byl zázrak!"

S. Stoklásek 4.12.2023 13:06

Pane Polanský, je to velice jednoduché a funguje to například v Asii. Zároveň to odporuje náboženské představě reformátorů našeho školství, kteří jsou přesvědčeni, že každé dítě má právo na štěstí, nemá být vystaveno stresu a musí vystudovat vysokou školu.

Ten zázračný šém se nazývá KONKURENCE a DISCIPLÍNA. Jak mezi žáky, tak mezi učiteli. Jde o to, že náš vzdělávací systém je extrémně propustný včetně terciálního stupně. Fiala blábolí o křižovatce Evropy a vzdělanostní společnosti, přitom ale spolu s Babišem nerozborně zruší maturitu z matematiky (a středoškolská matematika je jen učení a spočítání dostatečného množství příkladů).

Přečtěte si třeba článek o zkoušce GaoKao (je ve španělštině, ale s dnešními překladači žádný problém). Pak pochopíte, proč je Čína tak efektivní, protože umožňuje sociální vzestup lidem (studium), kteří jsou chytří. Tedy těm, kteří potáhnou společnost kupředu.

https://www.bbc.com/mundo/noticias-53288680

Stejný příběh je i Jižní Korea, která byla ještě na počátku 70. let zaostalá agrární země. My se ale zabýváme především štěstím low-end žáků, protože věříme, že nesmíme ztratit žádný talent (a co kdyby). Takže poslední zbytky výkonového školství (gymnázia) jsou předmětem nenávisti a tlaku na jejich zrušení). Jenže podle mé zkušenosti se talent prosadí skoro vždy, i když to trvá a vystudování VŠ a vysoké IQ není podmínkou, byť naše společnosti je v tomto směru strašně formalizovaná, což ústí až do podvodného a studia a lá Plzeň. Tragédie ale nebylo, to že se podvody staly, ale následný postup, který je legalizoval a neschopnost prof. Dvořákové tu fakultu minimálně na pět let zavřením sanitovat. Výsledekem v budoucnostu je, že podvod u státnic (referentka Min. spravedlnosti s naslouchátkem v uchu u státní zkoušky) není důvodem k odebrání VŠ titulu.

P. Matuška 5.12.2023 4:32

Moje řeč. Česko a Izrael jsou srovnatelné země co do počtu obyvatel, velikosti a nerostného bohatství. Izrael mà vlastnì jaderné zbraně, vývoj nejpokročilejších technologií a spoustu nositelů Nobelovy ceny. Česko má jenom Heyrovského, vývoj jaderné technologie byl ukončen a vzdělaní lidi utíkají pryč. Proč asi?

F. Navrátil 4.12.2023 7:55

První věta: "Vládní priorita je vzdělávání" neodpovídá pravdě. Vládní prioritou je rozfofrovat finance určené na školství a vzdělání nahradit ideologickou výchovou i za cenu rozvratu systému vzdělávání. Proto rušení speciálních škol, inkluze, působení parazitických neziskovek a nabobtnání fakult sociálních věd.

P. Adámek 4.12.2023 10:05

Zřejmě mělo být "Proklamovanou vládní prioritou", což je pravda zpětně až do hlubokého dávnověku.

M. Kocián 4.12.2023 11:50

Je to smutné, ale ani tak není vzdělávání priorita. Stojí peníze, které je třeba nejprve mít. Ve fungující ekonomice se na to občas zapomíná (peníze jsou, tak co), ale je to prostě něco, na co musíme mít, abychom si to mohli dovolit. Jistě, je žádoucí na to mít, ale zaručeno to nijak není.

J. Ošlejšek 4.12.2023 7:27

Výborně.

Š. Zemek 4.12.2023 7:23

Tak, tak. A z malých tyranů nám už leckde vyrostli tyrani velcí.

P. Hák 4.12.2023 6:48

Jinak bych oponoval v tom, že inkluze podle mne v této podobě špatný přístup je. Nepomáhá to ani jednomu ze zúčastněných, čímž se porušuje základní zásada školství "konejme pro dobro dítěte".

Důvod k zavedení inkluze nebyl pedagogický, ale ideologický. Nejvíce ji prosazovali lidé, kteří neučili buď nikdy, nebo půl roku kdysi dávno, když byly děti ještě úplně jiné.

P. Hák 4.12.2023 7:01

Ten ideologický důvod byl, že se děti mají "setkávat s jinakostí" a zvykat si na ni. To, že by pohled na spolužáka, který ve třídě štěká a nikdo mu v tom nesmí bránit, děti nějak obohatil, se asi nedomníval nikdo.

Snad jedině z hlediska lidí, kteří se domnívají, že je lépe, když toho dítě umí méně, a slibovali si od inkluze, že dítě před "nadbytečnými dovednostmi a znalostmi" ochrání.

Nevyřčeným důvodem ovšem nejspíš také bylo pořádně to učitelům zavařit - značná část aktivistů svoji hlubokou averzi ke škole a školství ani neskrývá.

Inkludované děti pak byly použity jako beranidlo proti systému. Na nich ideologům nesejde. Podmínky, kterých se jim dostalo, jsou horší - asistent se zkušenému odborníkovi ze specializované školy nevyrovná.

P. Brich 4.12.2023 11:40

Na zvláštní škole se příslušným dětem dostalo alespoň tolik znalostí a dovedností, že se v životě dovedly postarat samy o sebe a nepotřebovaly celoživotního asistenta.