26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Cesta do hlubin študákovy levičácké duše

Právě probíhající spor o podobu českého vysokého školství je přímo ukázkovým příkladem, jak se mohou obě strany, třebaže velmi hlasité a přesvědčené o správnosti svých postojů, hluboce mýlit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Bořický 10.3.2012 8:34

Nechci polemizovat,

platit školné,popř.kolik .Jen si říkám,proč mnozí herci a zpěváci vystudovali za státní peníze,pyšní se tituly,ale věnují něčemu jinému než co vystudovali? Byla to dobrá investice od státu ?

M. Gavlák 10.3.2012 8:13

zajímavé teorie, jako opsané ze schůze Mladých konzervativců.

Jen malý dotaz - jak ten trh pozná, že je obor k ničemu? Podle momentálního výnosu? Je řada oborů, např. v základním výzkumu, které měly pro lidstvo zásadní význam a podle vaší teorie by neměly existovat. Trh má pro výzkum jednu blbou vlastnost - řídí se zhusta rychlým momentálním úspěchem, nikoli dlouhodobou vizí (stačí se podívat po současném světě).

A ještě jednu věc - předpoklad, že v tomhle zlodějském státě bez morálky ovlivní školné kvalitu škol, je směšný...

T. Řehořek 10.3.2012 13:00

Re: zajímavé teorie, jako opsané ze schůze Mladých konzervativců.

Přesně tak!

P. Zelenka 10.3.2012 8:00

Tržní školné i dotované

Vysokoškolské vzdělání je drahé, stát tedy my ho nemůžeme zajistit všem. Musí být tedy výběrově dotované nebo plně placené. Plně placené je jen pro bohaté tedy nespravedlivé. Doplněné o možnosti stipendií pro chudé nadějné je spravedlivější.

Ve světle lékařské akce Děkujeme odcházíme vyvstává další problém. Jak udržet zde vysokoškolsky vystudované tedy námi dotované lékaře i jiné profese, aby zde pracovali a odcházením za lepším nedestruovali náš systém? Buď jim platit z našich stále východoevropských platů jejich požadované západoevropské platy anebo vytvořit tzv. páteřní síť nemocnic se zaměstnanci za reálné státem tedy námi stanovené platy. Kde sehnat tyto zaměstnance? Nastavením tržního školného, kdo by udělal přijímací zkoušky mohl by žádat o zaplacení školného státem výměnou za úpis odpracování si poměrného počtu let za studium ve státních páteřních nemocnicích apod. Ostatní si mohou tržní školné zaplatit a studovat co chtějí a následně pracovat kde chtějí. My budeme mít zajištěno, že naším systémem pak sice otřese jakákoliv odborářská akce, ale nezhroutí jej. A mimochodem u lékaře možná bude pro nás lépe, když se nejdřív vydá vydělat si do ciziny, zaopatří si rodinu, naučí se co nejvíce a potom si zde odpracuje své.

Nechť je zde potom vysokých škol co se sem vejde, trh ukáže které.

Porovnejme s variantami doplácet na nekonečné množství studujících nebo nespravedlivý výběr dotovaných.

O. Mayer 10.3.2012 9:36

Re: Tržní školné i dotované

teď jenom ještě vyřešit, jak docílit, aby v té páteřní sítí ti lékaři pracovali za ten státem nadiktovaný plat (a nebyl to jenom odpad, který se neuchytí jinde.) A představte si, přesně to u nás už máme. To co (alespoň prozatím) způsobuje, že kvalitnější lékaři stále zůstávají spíše v té vaší páteřní síti nemocnic, je že je prostě baví jejich práce (kterou mnohdy, jiende než ve špitále dělat nemohou). Kromě toho v odchodu do privátu jim brání celá sada nesmírně mazaných a až nestydatých byrokratických obstrukcí. A když si po 20 letech dovolil říct, že takhle to už dál nejde a že nejsou ve špitále přivázani za nohu řetezem, byl z toho celej národ auf (protože tohle se tedy nedělá).

J. Vavrochová 10.3.2012 7:23

Velmi realistický pohled na věc!

J. Blažek 10.3.2012 7:08

Jak když ryba plácá ocasem ...

Článek: Mnoho pravičáckého ideologického plácání, mnoho sobectví, mnoho bezohlednosti, mnoho chamtivosti, žádná empatie. Prostě hnus.

J. Štrobl 10.3.2012 7:39

Re: Jak když ryba plácá ocasem ...

Jak vidno z Vašeho příspěvku, levice také žádnou velkou empatií nehýří.

F. Pavlis 10.3.2012 11:27

Re: Jak když ryba plácá ocasem ...

R. Tichý 10.3.2012 12:54

Re: Jak když ryba plácá ocasem ...

A vy studujete co? Genderové poselství pravěkých nástěnných maleb nebo snad v Británii studijní obor Beatles?

J. Štrobl 10.3.2012 6:42

Naprosto perfektní rozbor.

L. Písařík 10.3.2012 5:30

Otázka

Je pozoruhodné, jak rychle studenti vymysleli zástupné problémy a jak ovládli problematiku zástupných problémů. Naskýtá se otázka, zda po nástupu do praxe budou schopni rozpoznat původní problém pod kupou problémů zástupných. Obávám se, že nikoliv, zářným případem je činnost úředníků v Bruseli, kteří upoceně vyrábějí hromady zbytečných směrnic jen proto, aby se náhodou neodhalilo, že zbyteční jsou především oni sami.

T. Řehořek 10.3.2012 0:46

Redukce vzdělání na kapitál

je velmi zavádějící. Tak zavádějící, že zapomínáme na to, že redukujeme. Otázka zní, zda chceme nebo nechceme extrémní kapitalismus, kde právo žít má jen ten, kdo je schopen generovat zisk. Ať to již aplikujeme na zdravotnictví, vzdělávání atd. Myslím, že extrémní kapitalismus není vhodná cesta, už jen z toho titulu, že jest extrémní.

Studium biologie, historie, filosofie... To všechno jsou obory bez jakýchkoli vyhlídek na zisk. Přesto bych si sám, byť vzdělán v informačních technologiích a o finance se naprosto nestrachující, nedovolil lacině urážet odborníky z těchto oblastí jako "humanitní polovzdělance". Jsou to lidé, jejichž motivací je především poznání a povznesení ducha, nikoli pak touha po masturbaci ega v luxusním automobilu. Takoví lidé jsou společensky prospěšní, alespoň já se od nich s radostí nechám poučit při snaze lépe chápat svět. Oproti tomu celá řada inteligentních, leč na duchu nepovznesených lidí, je schopna soustavně páchat plošné škody, ať již z nedostatku morálky, přílišné pýchy či touhy po obdivu ze strany druhých. Podvodníci, korupčníci, zloději -- takoví lidé sice generují zisk, přesto však působí obrovské škody (mj. za stamiliardy korun ročně).

Skutečným problémem vysokých škol nejsou nezpeněžitelné obory, nýbrž Evropskou unií podporovaní studenti-parazité. Umístit dnes potomka na VŠ je pro rodiče naprostý základ. I když bude studium ignorovat, bude za něj zdravotní a sociální pojištění platit stát. Z hlediska VŠ je naopak naprostým základem přijmout každého, kdo se přihlásí. Pro věhlasné státní školy jsou tak konkurencí soukromé vysoké školy manažerské. Dostávají se totiž peníze za každého studenta. Z toho mi vyplývá snad až naivně jednoduchá idea řešení: Omezme příspěvek univerzitám jen na prvních XY studentů. Ty pak budou motivovány provádět selekci, neudělovat zápočty a zkoušky zdarma, náklady budou mnohem menší (místnosti, vytápění, pedagogové) a na školách zůstanou kvalitní, neparazitičtí studenti, kteří mají o vzdělání zájem.

O. Mayer 10.3.2012 9:21

Re: Redukce vzdělání na kapitál

 " Omezme příspěvek univerzitám jen na prvních XY studentů" ... a vy myslíte, že to teď funguje nějak jinak? Každá státem placená škola může přijmout jenom určité množstv studentů, na které dostane (per capitam) peníze a přijímací zkoušky jsou tedy v podstatě (i když se to z nějaké důvodu nesmí říct) konkursem na státem placené místo na této škole.  Proto je také každý rok v mediích tolik poviku kolem " udělal příjímačky, ale přesto ho na tu školu nevzali"

T. Řehořek 10.3.2012 11:50

Re: Redukce vzdělání na kapitál

Možná máte pravdu, ale takhle mírné omezení jsem na mysli neměl. Za posledních dvacet let počet studentů narostl o mnoho set procent. Současní studenti nepředstavují výběr nejlepších a nadaných, nýbrž běžnou populaci -- a v tom je skutečný problém, který v médiích zaznívá jen zřídka. Stát by neměl škole platit stovky, nýbrž jen desítky studentů.

R. Tichý 10.3.2012 12:52

Re: Redukce vzdělání na kapitál

Přesně tak. Skokově se zvýšil počet studentů, ale kvalita populace rozhodně tolik nenarostla. Souhlasím s Vámi, že je nám potřeba i profesí negenerujících finanční zisk, pokud si pamatuji, tak třeba archeologie nabírala jednou za 3 roky?

Stát by měl uplatňovat kvóty na množství studentů, všichni ostatní za své, jestli ale vůbec. Placené studium je u nás naprosto zprofanované a dostuduje každý, kdo platí. Neměli by mít jiné akademické tituly? Když vidím, jací "studenti" se dnes honosí titulem.......

T. Řehořek 10.3.2012 13:40

Re: Redukce vzdělání na kapitál

Děkuji za podporu. Přesně jak píšete, navíc po Husákových dětech začala křivka porodnosti strmě klesat a je jasné, že v menší populaci je menší absolutní počet nadaných. Tím spíše by se měl počet studentů snižovat a ne zvyšovat. Změna trendu v porodnosti nastala až cca v roce 2000, na kterýžto ročník si vysoké školy ještě pěknou chvíli počkají.

Školné "jen pro nenadané studenty" by jistě problém částečně vyřešilo, obávám se však, že by školy stejně byly motivovány udržet náročnost studia hodně nízko, aby nepřišly o žádné platící. Byl by tak zachován model "diplom za peníze". Nejde zde jen o školy soukromé, ale bohužel i o ty státní. S jednou státní vysokou školou se staletou tradicí mám osobní zkušenost. Mohu prohlásit, že vyhodit příliš mnoho studentů od zkoušky znamená politický problém, je to zakázáno z děkanátu.  A byl jsem svědkem toho, jak se náročnost zkoušky z matematiky snižovala s každým dalším termínem poté, co u termínu předchozího byla příliš velká úmrtnost. Jsou totiž potřeba peníze na rekonstrukci nových prostor pro ještě více studentů...

M. Prokop 10.3.2012 0:38

Palec nahoru.

Ano.