9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Čulík 13.12.2010 13:22

Za málo peněz, málo muziky, tedy kvalitní výuky.

Když stát špatně platí učitele, tak ti schopní po čase odejdou, i když tam šli s ideály. A hlavně muži, protože od nich se ještě očekává, že budou živit rodinu. Co já už potkal v různých firmách angličtinářek, vesměs říkaly, že je učit bavilo, ale plat už ne a tak dělají přinejmenším asitentky minimálně za dvojnásobek. Pak se nedivme, že na funkci ředitele - ředitelky se protlačí mnohdy nekompetentní osoba, která ještě napomůže k odchodu těm schopnějším. Když jsem za totáče studoval průmyslovku, tak učitelé odborných předmětů byli z větší části zkrachovanci z průmyslu a nám dělali machry. Že by se to zlepšilo od té doby, to dost pochybuji. Když studovaly moje děti, tak jsem žasl, jaká moudra z fyziky si nosily v hlavách domů a doteď vzpomínají, jak jsem jim za deset minut vysvětlil princip elektromotoru nebo spalovacího motoru. N bodejť by děti neměly odpor z matematiky, když se učí "drilem", viz článek, nikoli pochopením principu. Ale to by to musel nejdříve pochopit kantor, jenže ten, když je toho schopen, už asi neučí ale má slušné místo u dobré firmy.

M. Trhlík 13.12.2010 14:32

Re: Za málo peněz, málo muziky, tedy kvalitní výuky.

Pane Čulíku a to co jste vysvětloval svým dětem Vás naučili za totáče ti zkrachovanci z průmyslu,kteří ze sebe dělali machry?Nevím ,kde jste průmyslovku studoval,ale já si pamatuji,že jsme měli z odborných předmětů velmi kvalitní učitele.Stejně tak učitelé matematiky.Máte pravdu,že jsou někteří velmi dobří,dobří a také méně dobří.Přiznejte si,že řada žáků matematice neholduje i kdyby je učily ty největší kapacity.

P. Čulík 13.12.2010 14:51

Re: Za málo peněz, málo muziky, tedy kvalitní výuky.

Vážený pane, protože o mrtvých už jen dobře, nebudu ani jmenovat ty experty z SPŠE, kteří nás tam v letech 1964-1969 učili. Řekl bych, že tak polovina byli opravdu zkrachovanci, i dyž za totáče, jak mohl někdo zkrachovat... Kupodivu učitelé na humanitní předměty na tom byli lépe, protože měli řádné pedagogické studium. Ale s odstupem doby nad tou úrovní dost kroutím hlavou. Že rozumím technice, tak nejspíše proto, že k ní mám vztah a baví mne a víceméně jsem se to naučil jim navzdory. Pro ilustraci: na vysokou nás pokračovalo 13, nadpoloviční počet si vybral humanitní směry, jak byli tou školou znechuceni.

Matematice by žáci holdovali, kdyby je to správně učili, prolože to je čistá logika, dětem blízká. Bohužel i na ČVUT-FEL byla matematika také postrach, když nás sedělo sto v posluchárně, 3 hodiny, polovina na tabuli nic neviděla, tak jsme jenom zběsile cosi zapisovali, samozřejmě blbě, kontakt s kantorem veškerý žádný, ztracený čas. A jak docentka Šandorová uměla při přednášce fyziky zatemnit metodu vážení pomocí tří kyvů, no to byl výkon.

J. Novak 13.12.2010 19:11

Re: Za málo peněz, málo muziky, tedy kvalitní výuky.

ČVUT byla školou teoretickou, vychovávala hlavně teoretiky, VUT Brno a VAAZ zase nehýřily teorií, ale byly orientovány na praktické využití. Na VAAZ a VUT učitelé "prolínali", mnozí učili jak na Vojenské akademii, tak na Vysokém učení technickém. Když můj kolega odešel ze zdravotních důvodů ve 3. ročníku z VAAZ do civilu, přestoupil do Prahy na ČVUT (to neměl dělat), a potom nám jednou líčil zážitek z přednášky z elektroniky. Profesor plnil tabuli vzorci, vztahy a výpočty. V závěru se kolega dozvěděl, že počítal polární napětí na přechodu uvnitř MOSFET tranzistoru, čili čistě teoretická záležitost. Jaho soused mu povídá: "Tak ta matematika je trivka, ale co je to vlastně ten MOSFET?" (Pro nezasvěcené - elektrickým polem řízený tranzistor, vyznačuje se velkou vstupní impedancí, vysokým ziskem a malým šumem, náchylný k poškození při montáži statickým výbojem). My, lidé praxe, jsme sice nevěděli, jak něco, co se děje uvnitř tranzistoru, spočítat, ale znali, jak ho použít, zapojit, spočítat obvody kolem něj, jak ho napájet, aby to prostě a jednoduše fungovalo. A když se "zakouřilo", najít, kde je chyba a odstranit ji.

P. Čulík 13.12.2010 20:05

Re: Za málo peněz, málo muziky, tedy kvalitní výuky.

Znám jen ČVUT FEL, bohužel silnoproud, protože když jsem měl silnoprůmyslovku, bylo tím vymalováno, kam mě zařadí. Měli jsme obecnou teorii elektrického stroje, Docenti Měřička a Zoubek to přitáhli z USA a upřímně řečeno, bylo to na prd. Samá teorie, sofistikovaným výpočtem se odvodily vzorečky pro jednotlivé typy točivých strojů, které jsem znal z průmky. Nemám nic proti teorii, ale z našeho ročníku šli do konstrukce dva, možná tři lidi, kteří to možná - pochybuji použili. Proto oceňuji současné možnosti bakalářského základního studia plus specializaci, o které jsem přesvědčen, že mi k něčemu bude. Já jsem to vyřešil tím, že hned po vojně jsem se dal na počítače, Škodovka koupila slavný mini WANG 2200C a tím byl předurčen celý můj budoucí život. A praktické zkušenosti z průmky se mi nakonec hodily víc než ty teorie. Takže asi ti trochu použitelní kantoři na průmyslovce do mne přece jenom základy nalili.

Když jsem na přednášce pružnost-pevnost opisoval cosi z tabule, tak najednou byl rozruch, žáci si začali kontrolovat navzájem poznámky a zjistili jsme, že všichni jsme z tabule mechanicky opsali i nějaké vzorečky, co tam zbyly z předchozího předmětu když někdo lajdácky smazal tabuli.

P. Boublíková 13.12.2010 14:40

Re: Za málo peněz, málo muziky, tedy kvalitní výuky.

Souhlas, Ti nejlepší studenti až na výjimky, se nedají na profesi učitele a ti nejlepší studenti učitelských oborů jdou až na výjimky nakonec dělat něco jiného - vše kvůli platu. Je sice pravda, jak kdosi píše o patro výš, že učitelé jsou dobře placení ve srovnání s ostatními zaměstnanci státního sektoru, ale v soukromém sektoru si lze s vysokou školou vydělat ještě víc.

Ohledně drilu mi mluvíte z duše - drilem se dá opravdu naučit základ: z matiky násobilka, z chemie značky chemických prvků a názvoslovné koncovky, z fyziky nevímco (mám pocit, že skoro nic) a z biologie nějaká systematika a popisné obory, např, anatomie - jinak z přírodních věd nic. Vše ostatní už je nutné pochopit. A může někdo něco pochopit, když ho to nebaví = nezajímá? Já tedy ne:-) 

J. Krásenský 13.12.2010 17:00

"z fyziky nevímco (mám pocit, že skoro nic)"

Lépe kdybyste mlčela. Co je (i a zejména) pro děvčata potřebné z fyziky například: 1 jednotky a jejich převody: gramy, dekagramy, kila a tuny, litry, mililitry a centimetry krychlové a decimetry krychlové a jejich vztahy, plošné míry.... 2. teplo a teplota, pro mnoho dospělých žen je překvapením poznatek, že voda (za normálního tlaku) dosáhne maximálně teploty varu - tedy obvykle 100 stupňů celsia, vaření urychlíte nikoli prudším varem, ale vyšším tlakem (papiňák) či vyšším roztokem třeba soli. Přenos tepla - pro pocit tepla je pro člověka důležitější sálání, nikoli teplota okolního vzduchu... 3. mechanika - méně se nadřete, pokud pochopíte alespoň základy - páka a kladka 4. elektrika - co dodat, bez ní jste jak slepí.... A pro možnost kritického myšlení (aby vás nezblbl kdejaký ekolog) si zapamatujte zákony zachování hmotnosti a energie. A to jen v krátkosti a schematicky.

P. Boublíková 13.12.2010 17:25

Re: "z fyziky nevímco (mám pocit, že skoro nic)"

Míry a váhy - budiž, ale to se učí i v matice.

No a to ostatní se opravdu učí líp s pochopením fyzikálního principu než pouhým memorováním. Dokonce bych řekla, že termika, mechanika, termodynamika a vše kolem elektřiny se MUSÍ pochopit, jinak ani nemá cenu se to učit.

Četl jste vůbec můj příspěvek, nebo jste si všiml jen toho, že jsem "děvče" ? :-)

J. Krásenský 13.12.2010 19:05

Re: "z fyziky nevímco (mám pocit, že skoro nic)"

Ale četl... ani Váš doplněk to nezlepšil. A vybral jen to nejpodstatnější. A pokud se vyjádřím k ostatnímu, dopadne to pro Vás ještě hůř. Každý ve svém životě musí dělat spoustu věcí, které ho nebaví. Pokud se dětem nevysvětlí, že je to tak správně a dobře, tedy, že se musí naučit i to, co je nebaví, je to závažná chyba jak vychovatele tak i dítěte.

Ve srovnání se soukromým sektorem jsou na tom učitelé stále nejlépe. Sami se srovnávají jen s bankami, některými IT firmami, s obchodníky s nemovitostmi a lékaři.  To jen ukazuje na učitelskou omezenost. Pokud jsou učitelé ochotní dobře pracovat jen za dobré ohodnocení, je to smutné, ale ještě nedospěli. Takovým nedůvěřuji, nejsou vzorem pro své svěřence. V soukromých firmách pracují (nejen) vysokoškoláci velmi, tvrdě velmi často bez zaplacených přesčasů, a výši odměn stanoví jen to, jak se jejich produkty uplatní na trhu. To je velmi vrtkavé. Takže často je jejich práce neohodnocená. Není totiž z čeho.

P. Čulík 13.12.2010 20:18

Re: "z fyziky nevímco (mám pocit, že skoro nic)"

proč rozlišujete děvčata? Přijde mi, že žijete v minulém století, maminu zaženete k plotně a papiňák jí musí stačit. Fyzika je jenom jedna a sám jsem se přesvědčil, že i v technických oborech, počítačové technice jsou zcela rovnocenní chlapům. Samozřejmě je tu handikap, ztratí čas, když mají dětí a tím pádem na čas mají i jiné "hobby", ale analytickým myšlením mne jich hodně překvapilo.