20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

PRÁVO: Žít a nechat žít

Dobro a Pokrok opět vítězí. Tentokrát nad vyznavači zoufale nemoderního životního stylu – totiž nad kuřáky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 14.2.2017 0:06

Nebojme se

novela zakazují či jen významně omezující osobní automobilovou dopravu nikdy nebude předložena, natož aby byla schválena. ̈

Neboť z těch hlupců, co navrhli a hlavně odsouhlasili protikuřácký zákon možná někteří nekouří, ale každý z nich si zaručeně vozí perdel v osobním autě. A bylo by naprosto nepřípustným zásahem do práv jedince mu to vození si vlastní perdele v osobním autě nějak zakazovat.

J. Mach 21.2.2017 12:33

Re: Nebojme se

Tak hulení v hospodě už zakázali. Hurááá! Teď už jen ta auta na ulicích. Elektromobily jsou "in", tak proč nepřestat vyrábět čoudící potvory? Na elektrofáro má přece peníze každý, včetně důchodců. Že se elektřina vyrábí i v tepelných elektrárnách? Tak je zakážeme. Slunečních elektráren je dost, vrazíme do jejich dotací další miliardy (aby si poslanci a vláda mohli připlepšit k těm zoufale nízkým platům) a u každého baráku postavíme 20metrovou vrtuli. Tak zmizí i kotle na pevná paliva. Máme přece na to! V rozpočtu nám zbylo 60 miliard.

Pak by se pod přísným trestem mělo zakázat i prdět na ulici. Kdo to má přece čuchat, že??? A pokud jedinec trpí nadýmáním, strčíme mu do zadku rouru (vybavenou bez výjimek tlumičem výfuku, aby nás v tom čistém prostředí nerušil hluk) vedoucí do na míru vyrobeného zásobníku. (Stačí. Jdu si dát cigáro na Saharu, tam to ještě nezakázali). Ať žije a vzkvétá čistá (?) Česká Republika!!!

I. Lyčka 13.2.2017 20:29

Prosím všechny militantní bojovníky proti kouření,

aby přijeli na Ostravsko a dýchali zhluboka a rychle, aby nám pomohli vydýchat ten smog a my si mohli dýchat také čistý vzduch. Sami Ostravané to nezvládnou. Děkuji za hromadnou účast.

P. Juránek 13.2.2017 17:30

Kuřákům chybí obyčejná lidská slušnost

Základem přístupu ke kuřákům je obyčejná lidská slušnost. Dříve to bylo běžné, lidé na slušnost dbali. Drželi se společenských pravidel.

Tyto pravidla se týkají i kouření. Kuřák může kouřit jen tam, kde to nikomu nevadí. Je na kuřácích, aby se o tom ujistili. Když jim to ostatní dovolí, ať si tedy kouří. Kdyby tedy kuřáci respektovali ostatní, pak by si kuřáci mohli občas zapálit i v hospodě.

V dnešní době je ale situace jiná. Kuřáci nechápou co je slušnost, chovají se tak, jako by měli právo kouřit všude, kde to není výslovně zakázáno. Proto je zákaz kouření nezbytný, kuřáci si jej vykoledovali. Všechny řeči o poškozování hospodské živnosti jsou mimo realitu. Zkušenosti říkají, že tam, kde je kouření zakázáno 1) se prostředí v hospodě zpříjemnilo, 2) personál není poškozován na zdraví, 3) složení zákazníků v hospodě se mírně obměnilo, 4) celkove zákazníků neubylo, 5) změnu si pochvalují i kuřáci. Proto považuji článek shora za mlácení prázdné slámy.

Zájem na obhajobě kouření však má jistě tabákový průmysl. Uvažte jen kolik kamionu cigaret expeduje denně jen Kutná Hora! Desítky jistě. Každý kamion se prodá cca za 30 000 000 Kč. Že by odtud foukal vitr?

Z. Lapil 13.2.2017 18:19

Re: Kuřákům chybí obyčejná lidská slušnost

Jestli to s tou slušností není obráceně. Bývaly doby, kdy se zákony vyskytovaly jen sporadicky a třeba kouřit se mohlo (skoro) všude. Všelijakých tabu bylo milión a slušný člověk měl společenskou povinnost požádat, jestli smí dělat něco ostatním nepříjemného. Třeba kouřit. Dnes je zákon na každou volovinu, a tak se lidé chovají spíš podle zákonů než podle slušnosti, protože - a je to tak - každý má právo činit, co mu zákon nezakazuje. V zemi, kde zákon zakazuje skoro všecko, na slušnost nezbývá prostor. To už by jeden nemohl vůbec nic.

A jen takové upozornění: i mezi kuřáky se najdou slušní lidé a mezi nekuřáky hovada. Rád vzpomínám na kolegyni - kuřačku, se kterou jsem sdílel kancelář. Já jí toleroval cigarety, ona mně smrduté sýry a oba společně jsme tolerovali odpovídající otevírání okna.

J. Lancik 13.2.2017 18:54

Re: Kuřákům chybí obyčejná lidská slušnost

Kdo by si nejvice potreboval precist Vas pripevek pane Juranku je prezident republiky Milos Zeman. Mimo te jeho okazale bezohlednosti ma jeste tu drzost, ze za jeho porusovani zakazu koureni necha platit danove poplatniky. Kdyz zakon pro Zemana neplati, pro koho plati?

V. Kotas 13.2.2017 19:13

Re: Kuřákům chybí obyčejná lidská slušnost

Než začneš někoho napadat, tak si především zameť před svým prahem, nekuřáku !

J. Lancik 13.2.2017 21:42

Re: Kuřákům chybí obyčejná lidská slušnost

Vase tykani nezname osoby ukazuje, ze Vam je neznama zakladni lidska slusnost. Mimochodem za mne pokuty za neceho porusovani nikdy a nikdo neplatil jako za zemana npriklad v New Yorskem hotelu.

I. Schlägel 13.2.2017 15:52

Eh.

To je slátanina.

M. Prokop 13.2.2017 16:50

Re: Eh.

Dost jo, ale zajímavé je, jak na to dobroserové hned naskočí na první šlápnutí.

A. Trick 13.2.2017 14:34

Pane autore,

za toto jste ještě nedostal vynadáno?

"Pohostinské zařízení je de iure veřejným místem stejně jako ulice"

Plno huličů tvrdí, že se jedná pouze o soukromé místo.

A. Alda 13.2.2017 14:42

A je někde v právním řádu uvedeno,

že hospoda je veřejným místem?

O ulicích to uvedeno je: v § 34 zákona č. 128/2000 Sb. ve znění pozdějších změn a doplňků. O hospodách však nikoli, protože do nich nemůže vstoupit kdokoli kdykoli. Hospoda je živnostenská provozovna. Nikoli veřejné místo, ale soukromý prostor určení k podnikání prodejem služeb a zboží.

To slovo "de iure" znamená podle práva, právně. Naproti tomu slovo "de facto" znamená podle skutečnosti, reálně.

A. Trick 13.2.2017 18:35

Re: A je někde v právním řádu uvedeno,

A kdo tam nemůže vstoupit?

J. Jurax 14.2.2017 0:09

Re: A je někde v právním řádu uvedeno,

No, kdo - to bych nevěděl, ale kdy tam nesmí vstoupit je zřejmé. Když má hospoda zavřeno ...

A. Alda 13.2.2017 14:09

Po kuřácích přijdou na řadu jiní nepřátelé

šťastné budoucnosti v rámci nerozborného svazku národů Evropské unije.

Například ti automobilisti. Autor článku po tom nepokrytě volá. A dříve či později bude vyslyšen.

I. Polák 13.2.2017 14:09

A ještě něco o smradu

Jsem mírný astmatik.. Když cítím kouř z cigarety - i venku, nejčastěji na stanici MHD - začínám se dusit a kašlat. Tedy pokud se mi nepodaří včas dost daleko utéct, což ne vždy jde.

Tak mi tuhle napadlo: když někde smrdí fekálie, nelíbí se mi to, ale nekašlu a nedusím se!

A. Alda 13.2.2017 14:11

Mně takhle smrdí benzín.

Pach spáleného benzínu mi dělá vážné problémy. Domnívám se proto, že benzín by se neměl spalovat nikde, kde bych se mohl vyskytnout. Zejména ne na ulicích.

V. Kotas 13.2.2017 17:24

Re: Mně takhle smrdí benzín.

Zvlášť dnes, z těch tříválcových turbo 1litrových super motorů.

S. Stoklásek 13.2.2017 13:12

Názor nekuřáka

Je to stále nekonečná diskuze, ve které si zastánci kouření kolíkují hřiště tvrzením, že je tím omezována úroveň svobody ve společnosti. Přitom používají některá zavádějící přirovnání.

Myslím, že to podstatné je uvedeno ve vašem článku. Sám tvrdíte, že RESTAURACE JE VEŘEJNÝ PROSTOR. Pokud přijmeme tuto premisu, musíme připustit i možnost veřejnosti do něj za předem daných podmínek vstoupit (například mimo zavírací dobu by to bylo porušení jiných principů). Tvrdíte, že pokud to nekuřákovi v zakouřeném prostoru nevyhovuje, má odejít.

Svoboda je často zmiňována se sloganem „Moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda jiných“. Úplně toto vymezení nemá rád, protože pak potřebujete k jeho aplikaci další kategorie z etiky a morálky (kde končí svoboda vraha zabíjet a začíná svoboda oběti nebýt zabit – toť ale zcela jasný případ). Mnohem efektivnější je definovat svobodu jako možnost se nezávisle rozhodnout na základě vlastního úsudku. Z toho apriori vyplývá, že musíte nést k PRÁVŮM SVOBODY I POVINNOSTI ZODPOVĚDNOSTI, protože za vaše rozhodnutí si nesete důsledky jen sám, což v dnešním pokrouceném světě není zas tak samozřejmé. Například nedávno tu dva mudrlanti v diskuzi požadovali možnost vystoupit ze systému a neplatit sociální a zdravotní pojištění. Určitě to mohou udělat, bezdomovci tak žijí, ale pokud se rozhodnete pro tuto variantu, ztratíte veškeré systémové požitky (jako je ošetření zdarma v nemocnici). Mudrlanti jsou svobodní, musí se vzdát ale držby nemovitého majetku, protože pokud nebudou platit majetkové daně, stát jim v konečném důsledku nemovitost zabaví (proto nepoužívám slovo vlastnictví, ale držba, neb majitelem je ve své podstatě stát/panovník). Zde svobodní nejsou. Obdobně je to za socialismu. Neexistovala svoboda volby názoru, nemohl jste ani nezávisle na své vůli dané společenské zřízení legálně opustit.

S. Stoklásek 13.2.2017 13:13

Re: Názor nekuřáka

Pokud je restaurace veřejný prostor, mohu do něj vstoupit. Vaše argumentace, že následně ihned odejít a vyhledat si jinou, tedy Vaše právo na kouření (spíše na otravování ostatní) naráží na mé právo pobývat v nezakouřených veřejných prostorách, je neobhajitelné. Na rozdíl od vás nemám možnost volby. Buď a nebo. Kdežto vy jako kuřák uděláte pár kroků před restaurací a Váš problém je vyřešen. Sám cítíte, že vaše právo smrdět v restauracích je SLABŠÍ z pohledu možností volby (vidíte pomíjím etiku, morálku, zdraví). Co se týče práva a svobody majitelů hospod, mají rovněž více variant svobodného rozhodnutí. Uzavřít hospodu jako veřejný prostor – udělají si z toho soukromý klub se seznamem členů, kteří platí členské příspěvky a mají právo do něj vstoupit přes vrátného. Pak plně respektuji možnost kouřit v takovém klubu.

Problém je složitý. Můj příspěvek berte jako laický právní názor, který má hodně „ale“. Třeba kategorie veřejné a společenské volby. To je narážka na exhalace automobilismu – tedy veřejná volba (volba drtivé většiny) naráží na vaše právo volby žít ve veřejném prostoru bez exhalací. Dovedete si představit společnost XXI. století přepravující veškeré zboží koňskými povozy? Zatím asi ne.

S. Stoklásek 13.2.2017 13:23

Re: Názor nekuřáka

Nedá mi, abych ještě nepřipojil jednu poznámku. Úroveň svobody ve společnosti je omezována z jiných příčin. Třeba internet data mining, internetové profilování - to je věc, která je extrémně nebezpečná.Bohužel Úřad pro ochranu osobních údajů pokutuje za současné uvedení rodného čísla a datumu narození na mzdovém listě, než aby se koncepčně zabývá tímto trojským koněm k ovládnutí společnosti. Někdy ten asteroid přiletí prostě z jiné strany, než tušíte.

M. Prokop 13.2.2017 16:55

Re: Názor nekuřáka

Seznam, příspěvky, vrátný, vy to tedy fakt nemáte jednoduché, když pro gramotné stačí nápis kuřáci případně nekuřáci a pro negramotné to lze i namalovat. Pak každý ví, kam má nebo nemá lézt.

Sám cítím, že dobroserové prostě chtějí nařizovat jiným v případě, kdy je to dokonale zbytečné.

Možnost VOLBY buďto je nebo není. Žádné právo není slabší nebo silnější. Buďto je, nebo není.

A. Alda 13.2.2017 14:25

Veřejný prostor?

Jediná legální definice je pro veřejné prostranství (je to totéž co prostor?), a to v zákoně o obcích č. 128/2000 Sb., ve znění pozdějších změn a doplňků, § 34:

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-128#p34

Hospoda této definici zcela jistě nevyhovuje. Neslouží obecnému užívání a není přístupná každému bez omezení.

Hospoda je podnikatelský prostor - tržiště: hospodský nabízí služby a fysické osoby si je mohou v JEHO prostorách koupit nebo nekoupit. Hospodský je omezen v tom, že nesmí své služby neprodat každému (diskriminace podle barvy pleti, národnosti, pohlaví atd.), ale některým lidem své služby prodat nesmí (podnapilí a kouřící) a to na základě zákona, který to z vůle poslanců, zvolených na 4 roky, zakazuje. Zákonodárce prostě ze své vlastní vůle rozhoduje o tom, koho nesmí hostinský obsloužit. To není nic nového. Už ve středověku jim bylo zakázáno obsluhovat tu Židy, tu ženy, tu vojáky... Argumentace "veřejným prostorem" je zcela nepřípadná a navíc nepotřebná.

J. Kostelanský 13.2.2017 12:24

Tuposť na kvadrát

Článok mi len zase potvrdil moju vlastnú definíciu fajčiarov /kuřákov/ - arogantní a egoistickí hlupáci a prasatá.

Porovnávať kouření s jazdením autami - to už chce fakt mať IQ húpacieho koníka. Tak len stručne: nepoznám nikoho, kto by jazdil len tak - zo zábavy. Navyše autor podsúva, že jazdia iba nekuřáci a kuřáci sú obeťou ich "zábavy".

Ako nekuřákovi je mi úplne jedno, čo a koľko kuřáci do seba vdychajú. Pre mňa za mňa nech kouří aj kravské lajná. Ale malo by platiť jedno zlaté pravidlo - demokracie či slušného správania všeobecne: Nerob iným to, čo nechceš, aby druhí robili tebe.

Takže ak kuřáci kouří, nech sa páči. Ale nech to VŽDY robia tak, aby tým neobťažovali nekuřákov. Na zastávkach, na uliciach, na verejných lavičkách, a hlavne u nich doma tým, že fajčia na balkónoch.

Ja by som parafrázoval scénu z filmu Obecní škola, keď Jan Tříska po nástupe do škole neposlušným žiakom vysvetľuje, že telesné tresty sú zakázané. Ale podľa zákona toho a toho existuje jedna výnimka zo zákona, a tou je táto škola. A presne tak je to aj o kuřákoch. Štát by mal zasahovať do života občanov čo najmenej. Ale na to existuje jedna výnimka (potvrdzujúca pravidlo). A tou sú kuřáci...

F. Lesniak 13.2.2017 12:55

Re: Tuposť na kvadrát

Naprostý souhlas a vždy zastáncům hulení dávám stejnou otázku: jak by se jim v hospodě nebo někde jinde na veřejnosti líbilo a jestli by mi tolerovali, kdybych byl feťák a čichal aceton nebo toluen?

P. Han 13.2.2017 19:44

Re: Tuposť na kvadrát

V hospodě by vám to předně musel tolerovat hospodský. Ale nic vám nebrání si takovou hospodu otevřít sám.

A. Alda 13.2.2017 14:33

Jsem nekuřák,

respektive odnaučený kuřák. Nekouřím od vlády Špidly a hlavně kvůli němu, protože mne tak rozčílil, že jsem cigarety ze dne na den zahodil. Po 31 letech silného kuřáctví. Už je to 14 roků, co nekouřím.

Ale s Vaší argumentací zásadně nesouhlasím. Píšete blbosti a hlouposti.

Ježdění auty má stejné důsledky jako kouření: kazí druhým lidem vzduch, který vdechují. Všichni musí vdechovat a všichni mají právo na to, aby jim nikdo do vzduchu, který vdechují, nepřidával žádné jedy.

Na ulici musíme všichni. Ale do hospody všichni nemusíme. Já chodím do hospody tak málo, že mně nevadí, že se tam kouří. Jednou měsíčně to vydržím - jak jinak bych se setkal se svými dávnými přáteli a spolužáky, z nich většina stále ještě kouří? Když se tam kouřit nebude, nepůjdou tam. A domů mne pozvou jen někteří a ke mně domů (kde se nikdy nekouřilo) také přijdou jen někteří... ale já se chci aspoň občas setkat se všemi. Kdybych nechtěl vstoupit do toho zahuleného hospodského prostoru, nevstoupím tam. Nikdo vyjma mne samého mne k tomu nenutí. Ale na ulici mezi auta musím každý den. Musím, nemohu se tomu vyhnout.

M. Prokop 13.2.2017 16:56

Re: Tuposť na kvadrát

Jste zřejmě demokrat jen pokud vše jde podle vás. Dost bolševický přístup.

J. Krásenský 13.2.2017 18:41

Tuti: Tuposť na kvadrát

Neomarxizmus je vyřvávat si právo na kouření tam, kde to ostatním vadí a ohánět se při tom lidskými právy. Kouření není lidské právo.

Jsem proti zákazu kouření. Spor může vyřešit jen lidská slušnost. Slušných kuřáků jsem ve svém životě potkal jen pár. Součtem. I proto je taková nevraživost ke kuřákům. Jsou to stejní magoři jako feministky, ekologové a další pokrokoví aktivisti.

J. Kombercová 13.2.2017 22:11

Re: Tuti: Tuposť na kvadrát

K prvnímu odstavci... hospody mohly být jak nekuřácké, tak kuřácké. Stačila by svobodná možnost volby. Ale to je moc jednoduché. Vy máte právo si vyřvat jen ty nekuřácké.