7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

PRÁVO: Přemítání o zakletém bydlení

Problematika bydlení je sice relativně často námětem komentářů i programů politických stran pro podzimní volby, ale to zdaleka naznamená, že by problémům bylo obecně rozuměno, nebo že by i očividné skutečnosti byly brány na vědomí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 16.7.2021 14:27

Obávám se, že ta tam ještě vůbec není.

Bez ironie. Připomínám, že při koupi bytu musíte zaplatit také - nejspíš skrze cenu pozemku - zasíťování (komunikace, voda...). Kus trávníku okolo.

Kolem a kolem vzato - trvá-li povolení stavby řekněme 5 let, tak těch pět let se developer nekope do zadku, ale běhá po úřadech, předělává projekt... Ono to z dálky vypadá jako že nic, ale švadlena při pohledu z dostatečné dálky taky jenom sedí.

Z. Lapil 16.7.2021 14:12

To je ono: pokud má nájemník zájem. Stát nechť dbá - nejlépe asi skrze soudy - na DODRŽOVÁNÍ smluv.

Všimněte si: píšete, že smlouva na neurčito má jistá omezení. Ano, má. Ale pozor - ze zákona. Pokud ale stát, dnes a tady zastoupený panem Křečkem, stanoví komplikující omezení, tak se nemůže a nemá právo divit, že lidi konají tak, aby se tomu omezení vyhnuli. A chovám-li jako majitel podezření, že inflace bude 2(???)% ročně, těžko budu nadšeně podepisovat dlouhodobou smlouvu umožňující růst 1%.

A taky si nejsem jist, že majitelé tahají za delší kus provazu; což je, mimochodem, pěkně hloupá metafora - kdyby byla řeč o delší páce, pak prosím; neberte osobně, pochybných metafor je... Ale koukněte do realitek, kolik mají inzerátů Prodám a kolik Koupím. Vím - bavíme se o nájmech, ale jistou podobu bych tady očekával.

Ilustrativní historie automobilové dopravy v Lounech. Ještě relativně nedávno se jezdilo přes město. Buď vysloveně přes památkové náměstí, nebo - daleko víc - pohodlněji o pár ulic vedle. Radním se zdálo, že ten "obchvat" je příliš nebezpečný, tak tam postupně sázeli přechody a omezení rychlosti a retardéry a policajty a vůbec. Jistě se potom VŮBEC nedivili, když jednoho dne zjistili, že hlavní proud aut vede přes památkové náměstí.

Viz malý princ. "Přikazuji ti", řekl král, "abys chvílemi kýchal a chvílemi nekýchal". Přikazovat věci (říkám už já), které jsou proti rozumu, znamená surové sankce a černý trh.

P. Kubáč 16.7.2021 14:11

Dovolil bych si upozornit, že krom "nepřizpůsbivých" mají problémy s bydlením i všichni ostatní né úplně bohatí lidi, a to zejména kvůli měnové politice EU, která drží nulové úroky a tiskne peníze jak šílená - tyto nekryté peníze pak nafukují ceny realit + byrokratické stavební předpisy v Česku a je na problém zaděláno.

Námitku, že nemáme euro, bych zodpověděl už předem - naše státní banka je nucena parametry koruny přizpůsobit parametrům EURA - jinak by rostoucí kurs koruny zabil náš export a s tím i zbytek hospodářství.

J. Janotová 16.7.2021 13:40

Výpočet je samozřejmě správně. Otázka je cena bytu. U nového bytu: kolik je z těch 3 melounů marže developera?

J. Janotová 16.7.2021 13:31

"Věřte tomu, že majitel TAKY raději vidí smlouvu na dobu neurčitou, protože má na tu dobu po starostech"

Nemáte pravdu, protože majitel může bez problémů termínovanou smlouvu třeba do nekonečna obnovovat (pokud má nájemník dál zájem) a přitom se na ni nevztahují přece jen jistá omezení, která jsou smlouvy na dobu neurčitou (možnost zvednou nájem ročně jen o určité procento, výpovědní lhůta.....), takže pronajímatelé několika set bytů (a více) si počínají většinou takto. Jak prosté: mám-li bytů hafo, to že x bude chvilku nepronajatých mě nepoloží a vzhledem k nájemníkům tahám za podstatně delší kus provazu....

J. Chaloupka 16.7.2021 13:24

Je nezaplacení nájmu důvodem k výpovědi? A pokud ano, jak dlouho nemusí nájemník platit? A můžete ho vyhodit nebo musí proběhnout soud? /A ten trvá.../

V. Novák 16.7.2021 13:23

Pokud je splátka hypotéky nižší než nájem, je pan Křeček zcela v obraze.

Nedávno jsem se dočetl, že nájemné 19500 Kč/měs na byt o 32 m2 se sprchovým koutem, čistě nájemné bez dalších poplatků, je výhodné. No - není výhodnější vzít si tu hypotéku?

J. Jurax 16.7.2021 13:06

Ono je to těžký.

Jen tak od stolu jsem si teoreticky a vcelku velmi zjednodušeně započítal. Uvítám, když znalejší a v problematice erudovanější mne doplní a opraví.

Nuže, představte si, že investujete 3 milióny svých poctivě vydělaných a řádně zdaněných peněz do koupě bytu a řeknete si, za návratnost investice by měla být třicet let.

Pak musíte z toho bytu na nájmu dostat minimálně 100 000 ročně, tedy cca 8 333 měsíčně. To se Vám ovšem daní 15 procenty, takže abyste byl na svém, musí být nájem 9300.

Mimoto musíte platit údržbu bytu a adekvátní částí taky domu. My ve společenství vlastníků platíme na byt 1800 měsíčně. Údržba bytu taky něco dá - kdyby jen stovku měsíčně. Za deset let budete moci vyměnit sporák a možná i vymalovat. Takže spíš víc než tu stovku.

A samozřejmě platíte pojištění bytu.

Takže plus mínus autobus jste dnes na nejmíň 11 000 až 12 000 nájmu měsíčně. Nájmu, jenž by zajistil třicetiletou návratnost investice. Energie a služby k tomu navíc. Nájem se lety bude muset zvyšovat o inflaci etc.

Počítáno je na dnešní stav, nezohledňuji třeba inflaci. Samozřejmě si to můžete přepočítat na návratnost delší nebo kratší.

Jak velký byt, v jakém stavu a kde pořídíte za ty tři melouny ponechám na fantazii a zkušenostech p.t. diskutujících.

J. Jurax 16.7.2021 12:54

No jo, no ... představte si, že investujete 3 milióny svých poctivě vydělaných a řádně zdaněných peněz do koupě bytu a řeknete si, za návratnost investice by měla být třicet let.

Pak musíte z toho bytu na nájmu dostat minimálně 100 000 ročně, tedy cca 8 333 měsíčně. To se Vám ovšem daní 15 procenty, takže abyste byl na svém, musí být nájem 9300.

Mimoto musíte platit údržbu bytu a adekvátní částí taky domu. My ve společenství vlastníků platíme 1800 měsíčně. Údržba bytu taky něco dá - kdyby jen stovku měsíčně. Za deset let budete moci vyměnit sporák a možná i vymalovat. Takže spíš víc než tu stovku.

A samozřejmě platíte pojištění bytu.

Takže plus mínus autobus jste na nejmíň 11 000 až 12 000 nájmu měsíčně. Nájmu, jenž by zajistil třicetiletou návratnost investice. Energie a služby k tomu navíc.

Jak velký byt kde pořídíte za ty tři melouny ponechám na Vaší fantazii a zkušenostech.

R. Langer 16.7.2021 12:45

To byste po bruseloušovi chtěla moc... ;-)

R. Langer 16.7.2021 12:44

Přesně!

L. Novák 16.7.2021 12:22

Pane Polanský, vy jako příslušník ČSLA jste za totality bydlel ve státních bytech za nejnižší možné nájemné. Sotva máte důvod stěžovat si. Patřil jste mezi státem preferované skupiny jako státní zaměstnanec. ;-)

Z. Lapil 16.7.2021 11:42

No jo, smlouva...Máte právo nepronajmout si byt, jehož majitel se vám nelíbí (tušíte, že nebude vytírat chodby, na prasklé trubky se vykašle...). Majitel má právo nepronajmout vám byt, pokud se mu nelíbíte vy (tuší, že nebudete platit, že budete dělat binec ve fyzickém i přeneseném smyslu...).

Věřte tomu, že majitel TAKY raději vidí smlouvu na dobu neurčitou, protože má na tu dobu po starostech. Smlouva na dobu určitou je pro běžné bydlení až plán B.

Z ne-běžného bydlení mě napadají - kromě vyslovených hotelů - byty pro dočasné obyvatele - politiky, sportovce ("podepsal smlouvu na 2 roky")...

Z. Lapil 16.7.2021 11:34

Ééé... No a? Bydlení je drahá sranda, ať už hypotéku platíte osobně nebo skrze majitele.

Schválně: postavit byt nechť stojí milión. Dnes se nestaví z úspor, ale na dluh. Kolik, 5%? Asi míň, ale na druhou stranu za milión žádnou haciendu nepostavíte.

To je nějakých 50 000,- ročně, neboli kolem 4000,- Kč měsíčně. Jen úrok!! Kde máte jistinu, kde údržbu... Neboli částka 8 - 12 tis měsíčně jen za nájem nijak luxusního bytu není nic, nad čím by bylo třeba se pohoršovat.

J. Lukavsky 16.7.2021 11:27

"můžete dostat výpověď jen ze zákonných důvodů, ne že vás někdo jen tak vypakuje" patří mezi ty zákonné důvody to, že svůj byt chci pro syna, dceru, vnučku či kamaráda? Spolupracovnice zdědila byt s nájemníkem a protože jej chtěla pro dospělou dceru tak se s tím nájemníkem tahala několik let. Když mu našla stejně velký tak se mu nelíbil výhled z okna..... Majitel si proto raději drží léta např. zděděný byt prázdný pro dítě než by se pak tahal s nájemníkem léta o vystěhování. Cesta do pekla je spolehlivě vydlážděna dobrými úmysly. J.L. end

Z. Lapil 16.7.2021 11:23

Problém je, že někteří si myslí něco jiného (státe zařiď, majiteli, zatop...).

V. Kuhaj 16.7.2021 9:53

R^!

V. Kuhaj 16.7.2021 9:52

Jen technická - právo na bydlení znamená, že jakožto nájemník máte svá práva, tzn. m.j., že můžete dostat výpověď jen ze zákonných důvodů, ne že vás někdo jen tak vypakuje. Právo na bydlení nikdy neznamenalo, že kdo si luskne prstem, má dostat byt, to je nesmysl.

F. Kusák 16.7.2021 9:33

A zase, jak to víte, nebo si to jen myslíte. Je známo, že třeba většina volných sociálních bytů ve Vídni, která byla určena pro nižší střední třídu, byla systematicky přidělena imigrantům, to vyvolalo obrovskou nespokojenost vídeňáků. Nebo fixace nájmů v Berlíně, kterou nakonec ÚS zrušil, protože uzavření nájemní smlouvy je záležitost v prvé řadě smluvních stran a zasáhne-li do toho stát nějakým zákonem, vždy to poškodí jednu nebo druhou stranu. Výsledkem je pak deformace trhu. Já tu tedy už komunismus nechci, děkuji pěkně.

J. Ptáček 16.7.2021 9:21

Aspoň v jednom je pan Křeček obdivuhodný. Nemění názory podle situace, ale mele si pořád svou.

Mluví jménem těch, kteří si v životě žádný byt nebo dům nekoupili, ani nepronajali, tím méně postavili. Ale MAJÍ PRÁVO BYDLET stejně luxusně, jako všichni ostatní.

Taky postoj!

M. Valenta 16.7.2021 9:02

oprava: byli

M. Valenta 16.7.2021 8:58

Kovanda má recht. Vy, Klaus a Vám podobní jste byly na začátku tohoto problému.

F. Kusák 16.7.2021 8:58

Ano, souhlasím s Vámi, a pokud stát bude respektovat vlastnická práva, jako něco, přes co nejede vlak, pak právě vlastnictví atraktivní nemovitosti, kterou právě byt nebo RD představuje, je pro většinu lépe situovaných lidí tou nejlepší investicí. To kroužení kolem toho, ta relativizace pojmů, je právě jen snahou ona práva naleptat, zpochybnit nebo dokonce kriminalizovat. Je to velké nebezpečí pro svobodnou společnost.

V. Kuhaj 16.7.2021 8:45

"Ceny jsou na vrcholu, je nejlepší čas prodat!" Tohle jsem za posledních deset, patnáct let slyšel z úst developerů, ale i seriozních ekonomů, přibližně stejně tak často. A ono ne. Tak jsem si udělal vlastní prognostický ústav; veškeré zboží se cenově valem blíží cenám na západě, mnohdy je už lehce překračuje, lidi v pohraničí často jezdí za nákupy do ven. Původní teze, že ceny budou odrážet příjmy občanů, vzaly rychle za své. Naopak, příjmy stoupají ve snaze o totéž - dostat se na úroveň EU. V bydlení tomu nebude jinak. Můžete se podívat na nájmy a prodeje bytů třeba v takové Vídni. Ceny jsou ještě pořád cca o 20%, 30% vyšší než u nás. Specifika daná vyhledávanou lokalitou a luxusem vynechávám. Takže jestli je draho, nebo dokonce ceny jsou bublina, která splaskne, přátelé, nevěřím tomu ani náhodou.

P. Milan 16.7.2021 8:35

Napsal naprostou pravdu, ať už bydlí na zámku nebo v jeskyni.

M. Těhanová 16.7.2021 8:33

Třeba by vám pomohlo, kdybyste nad tím textem trochu popřemýšlel.

P. Milan 16.7.2021 8:33

Dodatek, o ceny a dostupnost bydlení.

P. Milan 16.7.2021 8:32

Kdykoliv jde o ceny bydlení, je socan Křeček naprosto mimo.

Jde-li o cikány, je naprosto "v obraze".

V. Braun 16.7.2021 8:25

"až následná deregulace přiměla občany k úvahám o vlastním bydlení, když noví páni domácí požadovali a požadují nájmy ve výši, kterou obyčejní lidé prostě nemohou z běžných příjmů a zejména z důchodů zaplatit."

Z výše citovaného textu pana Křečka vyplývá, že za boom nákupu nemovitostí zřejmě mohou méně majetní občané a důchodci. Zajímavá teorie. No, jdu si přečíst zbytek článku, třeba to tam pan Křeček ještě rozvine.

V. Šedivý 16.7.2021 7:38

To asi bude problém menší proti tomu, že hyperinflace buší na dveře a stoupá tedy zájem o konzervativní uložení prostředků.