7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

PRÁVO: K jedné důchodové nespravedlnosti

Jedním z velkých dlouhodobých celospolečenských témat je chybějící důchodová reforma. Popravdě řečeno moc reálných řešení není – buď ještě zvýšit věk odchodu do penze, nebo přistoupit k navýšení sazby pojistného na sociální (resp. důchodové) pojištění), ani jedno není populární, takže se do toho politikům zákonitě moc nechce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 12.9.2021 21:51

V tym připadku bych si ho neplatil. Jako to "pojištění". Protože Vám to seberou, a potom rozfrcaj. Příjemce mých peněz vidím kolem sebe. Znám je osobně.

Dával bych si to na stranu do obálky. A druhý den penze bychom s manželkou jeli na dva měsíce do Svatého Mořice.

Dům máme pojištěn. Nepovinně, podmínky akceptuji.

Zkráceno. Jo, a nejsem socialista.

J. Dupal 12.9.2021 19:16

Podívejte se to zúčtování rozpočtu. Zatím je důchodový účet v přebytku. Minule to bylo 7 mld. korun

V. Kučer 12.9.2021 17:02

Podobný důchodový systém mají v USA. Okolo roku 2000 dostal každý občan který dovršil 65 let 1000 dolarů. Jistý Čechoameričan, blížící se důchodovému věku, zde hledal nevěstu. Požadoval věk 65 let, dostala by americké občanství a o její důchod by se šábli.

Š. Hašek 12.9.2021 15:55

Servus!

""Bystricky""? Leider, ich habe nicht verstanden. Ich habe nie gehört.

Znám několik manželek kamarádů, které jim kontrolují značky piva na dovolené. I v Třeboni. Aby se manželé vešli do přídělu.

Některé nejsou až vyloženě důry (tělesně) ...... blbé ale jo. Fest.

Tak tam tu Říši budujte! Bez Turků se nehnete. Na nás Švejky stejně nemáte.

Š. Hašek 12.9.2021 15:23

Určitě. Takhle to vysvětlují socani. Ale účetně do důchodového systemu nepřinese ani halíř.

Abychom si rozuměli:

1. Studium/vyučení/rachotu považuji za osobní věc občana.

2. Platbu měsíční do systemu považuji za celostátní věc současného průběžného důchodového systemu.

3. Stejně jako měsíční platbu jednotlivého občana do státního systemu přídělového zdraví.

Celý život toužím, aby mi konkrétní práci za mě udělala "nějaká náhradní pracovní doba".

Asi si rozumíme. Ten současný důcházející system je vydestilovaný komunismus. Samozřejmě - pokud se jedná o desetiletí - je funkční. Akorát se musí falšovat účetní knihy!!!

V. Novák 12.9.2021 15:13

Studium je náhradní doba.

Š. Hašek 12.9.2021 14:48

Jo.

Někdy nesleduji pečlivě nitě.

Š. Hašek 12.9.2021 14:42

Začnou mít asi problémek "študentky evropských študií". Ty většinou jdou na první šichtu ve třiatřiceti. A možná mají jedno dítě. S kámošem. Aby byly se státem/spoluobčany na rovinu - to se od nich nedočkáme. Jejich počet roste nekontrolovaně.

Samozřejmě dneska mají již patnáct let "odpracováno a započítáno". Navrhuji to každému sečíst, co zaplatil, podtrhnout - a vyplácet. Samozřejmě tedy fiktivně, ale matematicky!

Odpozorováno, vyslechnuto ve vlaku.

V. Novák 12.9.2021 14:04

Pokud je další podmínkou věk 64-65 let, tak kdo nedosáhne na těch 35 let? Po započtení všech náhradních dob...

V. Novák 12.9.2021 13:54

Není žádný "státní nezaměstnanecký účet" - je to pojištění. Nárok na pojistné plnění máte pouze, pokud dojde k pojistné události.

P. Čech 12.9.2021 13:35

No, a co byste chtěl? Náš socanský stát přece musí mít na to, aby platil rozhodně ne malé důchody bývalým členům KSČ či dokonce členům ÚVKSČ. A ulejváci, zejména z těch t.zv. nepřizpůsobivých? Ti prý důchody nemají. Zato mají socanské dávky, přídavky, příspěvky, pobídky a dotace, které dohromady dají více než mnohý důchod těch, kteří celý život pracovali. A tomu se u nás říká demokracie.

J. Jurax 12.9.2021 13:35

No, k tomu nezaměstnaneckému účtu - taky si již drahně let platím pojištění proti požáru, ač jsem dosud nevyhořel ... :-)

J. Jurax 12.9.2021 13:26

Ano.

A jaký úrok z vkladů v oné bance jste k výpočtu použil? Dnes je od nuly do nanejvýš půl procenta, a může být i záporný, neboť bankéři a ekonomové jsou kreativní.

Obecně bych Váš systém bral, ale co s těmi, kdož ač mohli, nejsouce nijak handicapovaní, si nespořili a vše prohýřil? Naše humánní společnost ani takové vychcánky k státu umřít hlady nenechá.

Takže by i to spoření muselo být aspoň zčásti povinné; a když povinné a tudíž státem nařízené, tak taky státem garantované. A už se to komplikuje ... :-)

A ovšem přechodové období mezi stávajícím a Vámi navrhovaným systémem by muselo být v řádu několika desetiletí.

Š. Hašek 12.9.2021 13:16

Nesouhlas.

Kdo se ulejval, má takřka důchod pracanta. Lze vypozorovat mnoho případů, kdy ulejvák je na tom lépe. I když se jedná o stokorunu. Viz vzorce, zvládne to staromaturant.

Socialisté si (již sto let) musejí nějak kupovat voliče, nebo ne?

Občan, mající celý život poloviční/třetinový plat mého platu, nezaměstnaný sumárně klíďo pět let - má nakonec to co já. Faktem je, že jsem si přesně v šedesáti řekl, "Že už jsem toho tam nastrkal dost, nahákoval se dost"! Ani den jsem nebyl na podpoře! Tak nazdar! Jsem spokojen, životně. Účetně penzijně ovšem dosti nasrán. Je to matematika prvního járu. Data si k tomu najděte.

Nejsem socan/sosan.

Třicet let jsem příkazově strkal peníze do státního nezaměstnaneckého účtu. Nepotřeboval jsem ho ani den! Nedostal jsem zpětně ani floka. Ani symbolických pár tisícovek.

Nejsem socan/sosan.

A tak to tu máme, pane Juraxi, každý den .......

J. Jurax 12.9.2021 13:08

Ano.

Ale tady se dostáváte do pfilozoófie, kdežto tady jde o prachy.

Existují lidé, jejichž přínos společnosti je i 500krát vyšší než jiného člověka; v normální, nikoliv rovnostářské společnosti bývá ten přínos i nadstandardně ohodnocen, byť zdaleka ne 500krát víc.

Kupříkladu Ford s pásovou výrobou a motorizací Ameriky, pan Arthur E. Raymond, šéfkonstruktér famózního DC-3, jež zahájil éru masové letecké dopravy, pánové Bessemer a Thomas, jejichž postup výroby oceli v konvertoru znamenal v půli 19. století revoluci v průmyslu, pánové Shockley, Bardeen a Brattain, co v roce 1947 objevili v Bellových laboratořích tranzistor, díky čemuž zde můžeme diskutovat, a tak dál a podobně.

Š. Hašek 12.9.2021 12:56

1. Pouze upozorňuji, že něco jako "důchodová spravedlnost" neexistuje. Ovšem nejvíc tomu rozumějí Pekarová s Ferjenčíkem. Já ani náhodou.

2. Všechny zdraví jeden nikam starobně nedůcházející penzista. Nebo taky ve výslužbě.

3. Pozoruji Mariánské léto a večer na jižní obloze Jupitera. A Saturna.

4. Zas muším v sadě něco pošefcovat, i když ministr prostředí řekl, že mám bejt dávno mrtvej. Uprostřed hynoucí přírody.

J. Jurax 12.9.2021 12:42

No, ten holandský systém všem stejně základní nízký důchod a pak co si kdo zařídí sám bych bral za předpokladu, že i odvod na ten pro všechny stejný důchod byl taky stejný, pochopitelně v absolutní hodnotě, ne percentuelně z příjmů.

Ovšem výši toho holandského základního důchodu přepočtenou z eur na koruny raději nekomentuji ... :-)

J. Jurax 12.9.2021 12:30

Nechci se "delit o svuj duchod s potrebnymi", nemam ale nic proti tomu, kdyz bude na duchodu vam pridano stejne tolik, jako mne, i kdyz muj duchod je vyssi, pravíte.

Nechcete se dělit, což celkem chápu, i když to moc nekoresponduje s Vašimi apely na solidaritu. Nicméně to, co navrhujete, je do důsledku domyšleno právě to dělení se s potřebnými, které, jak sama píšete, ovšem nechcete.

Ale to, co by Vám bylo podle stávajícího systému přidáno podle Vás sociálně necitlivě navíc než někomu potřebnému, můžete furt tomu potřebnému věnovat, nebo prostě dát na charitu. Ale to by bylo to dělení, které nechcete, že.

J. Jurax 12.9.2021 12:12

Jo, to je děsivá představa. Německo tak už špásuje potřetí. První dva špásy - zvláště pak ten druhý - skončily arciť velikým průserem.

J. Jurax 12.9.2021 12:08

Ale nema vetsi zaludek, nebo nepotrebuje vic topit nebo svitit nebo se vic oblekat.., nez clovek majici duchod maly, pravíte.

Jsa pamětník, vzpomínám ideí velkého Maa, jak k nám před cca pětašedesáti lety prosakovaly. Všichni stejné žaludky, všichni stejné montérky, všichni rudou knížku s citáty a všichni stejně chudí ... spravedlnost!

J. Jurax 12.9.2021 11:57

Nejste tak znalá věci, jak sama přiznáváte, leč názor máte vyhraněný a diskutujete s chutí ... :-)

Ale klid, nejste tady v tom sama ... :-)

J. Jurax 12.9.2021 11:47

Současný důchodový systém je téměř dokonalý. kdo pracoval a odváděl daně, má nízký důchod, kdo se ulejval, má ještě o trošku nižší.

J. Jurax 12.9.2021 11:45

Ano.

Máte svaté právo na názor. I na absurdní ... :-)

D. Laurencikova 12.9.2021 10:51

Ani tak nesetrim na hackach a carkach, jako mam nemeckou tastaturu. Nemam hacky a carky, zato mam "ü,ö,ä a ß". Rozmyslete si, co vlastne chcete. Nejdriv mi vynadate, ze pry mam neco proti setreni, a vzapeti me narknete, ze setrim. Ja nemam nic proti setreni, naopak, rikam jen, ze se to dnes absolutne nevyplati. Dovolenou si s manzelem dopravame kazdy rok hned nekolikrat a nemyslim, ze specielne vam je co zavidet. Bavorske pivo je vynikajici a co cen se tyka, tak ty mate v Cesku uz davno u vetsiny veci drazsi, nez my v Bavorsku. Jak to, ze to nevite? Kam ze vy to jezdite na tu dovolenou, kterou mate "malinko i v penezence", na Bystricky?

Š. Hašek 12.9.2021 9:58

Trefné upozornění. Platí i třeba pro Švýcarsko.

Dále ale řeknu, že nikterak netoužím, aby nám Německo radilo. Obecně. Máme svůj rozum, znalosti, způsoby, tradice.

Š. Hašek 12.9.2021 9:54

Máte pravdu.

Co stát, to system/jemnosti.

Zejména bych se bránil nějakému patlání směsky ze všech možných přísad. I "jednotě/Eintopfu" brusele.

O. Uživatel 12.9.2021 9:48

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 12.9.2021 9:44

Uživatel požádal o vymazání
Š. Hašek 12.9.2021 9:40

Tak jsem to přelouskal ......

Vy setrite i na hackach a carkach.

Nevím, co tam máte stran mých dluhů. Nemáme žádné. Znáte dva typy lidí, já jich znám "nekonečno".

A to, že neumíte pochopit, že někdo na dovolené "má dovolenou i malinko v peněžence", svědčí o tom, že závidíte. Závidíte docela přízemně. A chápu, že bavorské pivo považujete, vzhledem k jeho ceně tam v místě, za nechutné. Tak si tedy vozte Braník v kufru.

Tak Zdar!

D. Laurencikova 12.9.2021 9:10

Vas, vam na zaklade vasich odvedenych prispevku vypocitany starobni duchod, neni predevsim zadna fakutltativni socialni davka. Clovek, ktery platil do duchodoveho pojisteni rekneme 29 let, aby ted nedostal nic, protoze nema odpracovanych let 30, se mi nezda ani dost dobre mozne. Ale pokud se vetsine lidi takove pravidla libi, nestoji jim nic v ceste.