7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

PRÁVO: Člověk by měl mít právo důstojně umřít

Podle současného průzkumu by kolem tří čtvrtin občanů naší republiky souhlasilo se zákonem, který by umožnil prokazatelně nevyléčitelně nemocným ukončit trápení spojené s čekáním na již neodvratitelný konec.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Šafránek 13.6.2016 11:09

Re: Přesné.

To "Přesné" nebyla reakce na článek, ale na příspěvek pana Burdy.

Š. Šafránek 13.6.2016 11:08

Přesné.

Jako začínající lékař jsem horoval pro euthanasii. Po 20 letech zkušeností jsem zásadním odpůrcem institucionalizovaného zabití. Můj přechozí příspěvek, okomentovaný jako "Kecy", byl pochopitelně nadsázkou, ale opodstatněnou - ve chvíli, kdy je zákonem umožněno (byť milosrdné) zabití, může následovat další krok. V Německu to také začalo euthanázií slabomyslných a končilo vyhlazováním.

Jako lékař mohu pomoci umírajícímu odejít, pomáhám a je mojí povinností pomáhat, ale vždy mohu být jen průvodcem - nikdy to nesmí být tak, že ho záměrně zabiju. Možná se to nezdá, ale je obrovský rozdíl podat Morfin, po kterém se trpícímu uleví, tělo přestane bojovat a nechá smrt, ať vykoná své, anebo podat smrtící koktejl. Mluvím prosím jako člověk, který byl u lůžka mnoha umírajících, a nehledejte za tím náboženské motivy - jsem nevěřícím.

P. Burda 13.6.2016 10:56

Re: Hezký název

Možná, že "Arbeit macht frei!" není až tak reálné, ale "Hele mami, stejně je ti blbě, v důchoďáku by ti sebrali celej důchod, řekni si dochtorovi ať ti něco namíchá! Stejně na tebe nemáme čas, musíme od nevidim do nevidim do rachoty, za chvíli budeš potřebovat plíny a kdo tě bude mejt?"

A maminka, která se celý život starala o své potomky se sebere a se slzami v očích půjde požádat pana doktora o trochu jedu. A doktor bude slzy považovat za slzy bolesti a jed namíchá. Co na tom, že by stačilo si se starou paní chvilku popovídat, třeba o vaření, o houbách, o vnoučatech - a jí by čekalo ještě deset patnáct let života.

P. Burda 13.6.2016 10:50

Trpící smrtelně nemocný a s ním i trpící blízcí

Otec zemřel na rakovinu, měl metastázy snad ve všech orgánech. Ještě pár hodin před smrtí s námi vtipkoval, pravda, dost často měl černý humor), snažil se obsloužit nejen sebe, ale i pomoc vnoučatům. Pak upadl, zajistili jsme mu odvoz do nemocnice a tam během hodiny zemřel.

To, že jsme byli s ním, že jsme společně i v poslední den prováděli údržbu domu (v 84 letech, ani ne den před smrtí!), vnoučata mu přinesla něco ze školy ... tou nevyléčitelnou beznadějnou bolestí asi trpěl, ale nedával jí znát a byl rád za každou sekundu, co byl s námi.

Představa, že by mi lékař pro něj nabídl "důstojnou smrt" by asi vedla k nedůstojné smrti - lékaře!

Nedůstojné je na smrti jen to, že rodina se k nemocnému a trpícímu obrátí zády, protože jim narušuje světlé zítřky, současnou zábavu a vůbec je ten lump ještě na živu!

J. Čapková 13.6.2016 10:47

Souhlasím s autorem,ale

Má vůbec cenu s autorem souhlasit? Stejně to nebude k ničemu. Ale oregonský zákon by nám starým ulehčil myšlenky na to, jak to s námi dopadne, kolik budeme potřebovat peněz aby se o nás někdo postaral. Ti kteří mají dost finančřních prostředků se za euthanasií odsunou něškam na sever, ale kolik jim to dá starostí a nezvládnou to sami. Večer ulehnout a neprobudit se, to je sen. Celý život jsme bojovali za sebe, za druhé, proč m áme ještě bojovat se smrtí?

Č. Berka 13.6.2016 10:21

Re: Liberalni nebo konzervativni? Tot otazka ...

1) Nechci, aby o mě rozhodoval někdo, jako je pan Panský

2) Je dokázáno? ale ale...

Když trpíme, tak okolí trpí také... Možná i více, než ten kdo je jak kus flaxy, pod morfiem, při "úspěšné" paliativní péči. Lidé na morfinu či v bezvědomí asi pocity opuštěnosti mít nebudou.

Trávit týdny, měsíce, roky "zfetovaný" k bezbolestnosti, omotaný hadičkami, nafukovaný ventilátorem- tomu říkáte život?

J. Tachovský 13.6.2016 10:15

Re: Žádné takové právo neexistuje a musíte si autore

Proc myslite, ze smrt je nedustojna ?

Č. Berka 13.6.2016 10:10

Re: Hezký název

Kecy, pane Šafránku..

K. Janyška 13.6.2016 9:55

Žádné takové právo neexistuje a musíte si autore

trochu nasdtudovat co je to právo. Jediné pravé je právo soukromé a smrt je nedůstojná vždy... Dzp.

J. Tachovský 13.6.2016 9:52

Nevim, jak je to s tou Hippokratovou prisahou.

Lekar je vazan hlavne zakony, Hippokratova prisaha mi prijde jen jako takova romanticka historicka deklarace.

B. Graf 13.6.2016 9:40

Naprosto nesouhlasím s tvrzením autora...

...že jako křesťan nemám právo volit proti zákonu o eutanázii a mám pouze právo držet hubu a krok!

J. Schwarz 13.6.2016 9:31

Re: Liberalni nebo konzervativni? Tot otazka ...

To co tvrdíte nemá logiku. Společnost tvoří nějakých sedm miliard lidí a změnit ji nemá žádný jednotlivec ve své moci. Co by mohl mít ve své moci je rozhodnout se v bezvýchodné situaci pro sebevraždu. Možnost rozhodovat sám o sobě člověku současná společnost tím, že znemožňuje získání a držení příslušných prostředků silně omezuje. Naopak tím, že dává příslušným institucím přímo povinnost se o něho "starat" ho v případě bezmocnosti činí předmětem v rukou úřední mašinérie, které jde stejně především o příslušné "finanční toky" a všelijaké humanistické fráze jsou dobré leda tak ke zdůvodnění "morální nezbytnosti" řešení, u kterých je nadějně se plnící vlastní kapsa zřejmě jen nezamýšleným vedlejším důsledkem...

R. Johnová 13.6.2016 9:21

Právo rozhodovat o sobě

Zvířata necháváme utratit, aby netrpěla. Snad bychom měli mít stejné právo i pro sebe.

Š. Šafránek 13.6.2016 9:06

Hezký název

Hezký název oregonského zákona: Akt důstojného úmrtí. Zákonem s takovým názvem to začíná a na konci bývá jiný hezký název: Prací ke svobodě (pro méně chápavé Arbeit macht frei).

M. Pivoda 13.6.2016 8:32

Člověk by měl mít právo důstojně umřít. A ještě před tim co?

Ještě před tím: Má člověk právo na důstojné prodloužení svého života (když takovou možnost nová technologie naznačuje), nebo musí ctít především stávající (nedokonalé) způsoby hospodaření svého státu?

Pokud výzkum té vaší vzácně se vyskytující nemoci provádí jen váš stát (prostřednictvím svých organizací) a nikoliv soukromé instituce, nesmíte vložit do posledního pokusu o prodloužení svého života své vlastní peníze, protože by tím vzniklo podezření, že tyto peníze mohou být zneužity.

Musíte počkat, až ten státní výzkum bude úspěšně dokončen na vzorku několika tisíc pacientů (což u vzácně se vyskytujícíh nemocí může trvat i několik desetiletí). To pro vás samozřejmě prakticky znamená rozsudek smrti. Ledaže byste měli privilégium, jako má dnes například ministr Bělobrádek (a v dobách socialismu měli členové ÚV KSČ), abyste byli přednostně zařazeni do vzorku čekých "pokusných králíků", na kterých se pokusy dosud neověřenou léčbou budou provádět zcela zdarma.

Čeká vás tedy smrt s vědomím, že ctíte stávají pravidla svého státu (která už stejně neodpovídají moderní technologické době). Většina občanů vaše (možná zbytečné) zhebnutí bude ale považovat za důstojné úmrtí. No neberte to všemi deseti!

T. Pansky 13.6.2016 4:10

Liberalni nebo konzervativni? Tot otazka ...

1) Je tu ale zasadni vec: ptame se lidi, zda souhlasi s euthanasii, coz je smrt nekoho jineho provedena jim samym. To je naprosto spatna otazka. Spravna otazka by mela znit: provedete sebevrazdu, az k tomu nastane vami zvoleny cas??? O tom se musime bavit. 2) Je dokazano, ze lidi, kteri voli euthanasii, ji nevoli proto, ze trpi bolestmi nebo nevylecitelnou chorobou. Lide, kteri voli euthanasii, se citi opusteni svym okolim. ... EUTHANASIE A JEJI POVOLENI BY POUZE PROKAZALO DALSI HLUBOKY PROPAD NASI LIDSKE SPOLECNOSTI (je mi uplne jedno, zdali uz se tam propadli jini). NENECHME SI NAMLUVIT, ZE EUTHANASII NEKOMU POMAHAME. JEN SI KAZDY DOBRE VZPOMENME, CO VYZADUJEME NEJVICE, KDYZ TRPIME BOLESTMI: CHTELI BYCHOM, ABY JSME NEBYLI OPUSTENI, CITIME POTREBU LIDSKEHO DOTEKU NEBO LASKAVEHO SLOVA; POCIT UPUSTENOSTI JE DALEKO HORSI NEZ SAMOTNA BOLEST. NENECHME SI VNUTIT CYNISMUS NAMISTO LIDSKOSTI. top0625top@live.com