18.5.2024 | Svátek má Nataša


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Němec 8.11.2010 9:32

Re: Diskuse o knize a vyjádření papežovo

Tím nechci začít nějaký flame katolíci x protestanti. Zajímá mě, co vlastně papež skutečně řekl. Nenašel jsem nikde záznam jeho řeči. Novináři si často najdou co chtějí a to, že jemné niance smutných rozdílů mezi křesťany kolikrát ani neznají.

P. Brodský 8.11.2010 2:05

Dva dotazy na autora

1) Římané opravdu, dle dochovaných opisů děl římských historiků, prováděli sčítání, ovšem sčítali římské občany. Že by sčítali veškeré obyvatelstvo dokonce i v provinciích a vasalských královstvích, jakým bylo království Herodovo, to se mi jaksi nedaří nikde nalézt. Nemohl byste si prosím vzpomenout, v jakém díle jakého soudobého (s Kristem) historika se o takovém sčítání hovoří a do jakého roku se klade? Ten rok by také mohl být zajímavý. Herodes prý zemřel v r.-4 našeho letopočtu a počátek letopočtu je proto chybně vypočítán.(To je tvrzení současné učebnicové historie.)  Kdyby byl znám letopočet, v němž Octavianus údajně nechal provádět sčítání lidu v Herodově království, byl by to nezávislý údaj také pro určení Ježíšova narození. Musel by to ovšem být údaj nezávislý na evangeliu. Takže v jakém spise jakého historika se o tom biblickém  sčítání hovoří?

2)Druhý dotaz se týká Nového Zákona. V helenistickém období nebyli lidé, kteří byli zároveň bohy, ničím neobvyklým. Bohy byli např. všichni ptolemaiovští králové Egypta. Ovšem, že by nějaký věřící judaista o sobě prohlařoval, že je totožný s Bohem Izraele, jehož jméno nebylo dovoleno ani vyslovovat, jen opisovat titulem Adonai(vznešený), to vypadá stejně nepravděpodobně, jakoby se za Boha prohlašoval nějaký středověký křesťan či muslim. Hledal jsem v Novém zákoně nějakou pasáž, kde by Ježíš Kristus o sobě něco takového říkal a nepodařilo se mi ji nalézt. Mesiáš nebo dokonce Syn Boží to samozřejmě ano, ale zdaleka ne každý boží syn se stává bohem, natož aby jim byl od samého počátku.

Já ovšem nejsem žádný spolehlivý znalec Bible.

Takže víte prosím o nějakém mistě v Novém Zákoně, kde o sobě Ježíš Kristus tvrdí, že je Bohem?

F. Pavlis 8.11.2010 6:45

Re: Dva dotazy na autora

Biblické texty lze formálně zkoumat stejně jako jiné literární texty. Obsahově ovšem nikoli, protože jsou skutečně zachycením "zkušenosti" konkrétních lidí v konkrétním čase a současně i vyjádřením jejich naděje.  Skepse se proto k obsahu sdělení nedostane a racionalita nemá příliš prostoru pro bádání.  Intenzivní zkoumání "historického Ježíše" historickými metodami jen poodhalilo fakt, že se jedná o skutečnost mimořádnou a mimořádnými vyjadřovacími prostředky dokumentovanou. Sám literární útvar EVANGELIUM JK kvůli podání jeho života a díla vznikl.  Víra v  Ježíšovo božství je pouze vyvrcholením VÍRY. V Janově podání nejmasivněji hovoří o tom, že "od Otce vyšel a k Otci se vrací". Modlitba Otče náš rovněž nemluví o bohu a přesto je to zcela zřejmé, že se volá právě j Němu. Je to ovšem Bůh , kterému vzdává čest a slávu judaismus už po tisíciletí.  Běžně platí předpoklad, že SZ je učitelem ke Kristu / Pomazaný, Mesiáš/ a NZ že  je výkladem toho Starého.  V JK jedná Bůh - Hospodin- . Je to velmi obtížné  akceptovat pouze racionalitou. Trojiční učení - né vždy a všude akceptované už ve starověku - předpokládá že Bohem je i Duch.  Těchto starých dogmatických postupů se církev nemůže vzdát především proto, že neumí vyjádřit jejich obsah jinak. Musí je proto vykládat. K tomu je ovšem třeba také určité vůle naslouchat.  Pokud není ani vůle ani víra ve smyslu pozitivním, pak samozřejmě zbývá jen odmítání a skepse. Ale to platí bezvýhradně i v sekulární oblasti pro skalní příznivce politických stran a sportovních klubů nebo jen znalců vína... mějte se fajn.

V. Běhal 8.11.2010 7:46

Re: Dva dotazy na autora

Sčítání , době Augustově bylo několik.

Na základě Kumráských spisů, ve kterých bylo nalezeno datum, kdy Zachariáš, otec Jana křtítel, sloužil jako velekně v chrámu, bylo určeno datum narození 24. prosinec. (viz www.vlbehal.wz.cz).

Ježíš se prohlási Bohem při svém soudu na vyzvání Kaifáše, což stačilo, aby byl odsouzen k smrti. Udělal to ještě několikrát. Už tím, že odpoštěl hříchy se činil Bohem. Vládcové antických říší byli uctíváni jako bohové,  Římané prohlašovali císaře za bohy, ale v jiném smyslu. Domnívat se, že v židovském prostředí bylo možné zaměnit nějakého člověka za Jahveho a jako takového ho uctívat, po jeho potupné smrti, znamená neznat nic o Židech.

J. Němec 8.11.2010 9:22

Re: Dva dotazy na autora

To datum bylo vybráno, protože v tu dobu slavili pohané své svátky. A tak nám bratři z Římsko-katolické církve vytvořili okultní Vánoce. Ve většině sborů tak v čase Vánočním uctíváme ve skutečnosti lesní božstva zdobením stromečků . Není to sice úmysl, snad je to dokonce jen snaha učinit církev přívětivější pro nevěřící, kteří by tam zavítali, ale je to smutné.  Obzvláště když podobné věci stojí na vyvýšeném piedestalu vedle kazatelny.

V. Běhal 8.11.2010 10:49

Re: Dva dotazy na autora

Podle Lukáše, Zachariáš byl kněz z oddílu Abdiova. Před několika lety byl nalezen v Kumránských svitcích rozpis služeb jednotlivých kněžských oddílů. Ježíš byl počat 6 měsíců po ukončení Zachariášovy služby . Plus 9 měsíců a vyšel 24. prosinec.   Tradice 24. prosinec se uchovávala ve východních církvích a západní křesťané ji přejali. Je to i symbolické: návrat slunce s příchodem Světla národů.

J. Němec 8.11.2010 20:11

Re: Dva dotazy na autora

Mno, 6 měsíců a 9 měsíců a najednou tu máme přesné datum? 24. prosinec byl zvloen přeci dříve, než se našly ty svitky.

Pravdu ale nezná přesně nikdo, krom Boha, takže bych se nehádal. :-)

O. Kadlec 8.11.2010 11:49

Re: Dva dotazy na autora

Neznáme datum Kristova narození. Zejména také proto, že už kdekdo hledal to nač se ptáte - to sčítání. Ale neví se o něm. Málokdo si uvědomuje, jak přetržité  jsou naše znalosti starověku a jak torzovité jsou prameny. Nejsem odborník na starověk, takže nevím, jak přesně vypadalo které sčítání, ale z Lukášovy zmínky je zřejmé, že šlo o sčítání půdy a jejích vlastníků. Něco jako moderní katastr.

Ježíš nikde neříkal "jsem Hospodin", ale choval se tak. Židovské náboženství nepřipouští narozíl od Řeků nebo Indů boží syny. Takže být Božím synem - správná úvaha je že je to zase JHVH. Tak to jeho vystupování židé taky chápali. Podívejte se na Jan 5,18. Dále Jan 10,33 a MK 14,62-64.

J. Anděl 8.11.2010 22:58

Re: Dva dotazy na autora

K prvnímu se nevyjádřím, nejsem historik. Nejsem ani nějaký velký znalec Bible, ale hned mi vytanul na mysli verš "Já a otec jsme jedno". Stačilo krátké vyhledávání, abych našel zdroj: Jan 10:30. Nebo to není to, na co se ptáte? Vůbec ta část 10:22-38 je třeba v tomto smyslu zajímavá.

Ale někdo by možná upozornil na jinou část. Já si jen vzpomněl na tuto, nejsem skutečně znalec textu NZ.