2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

POLEMIKA: Nejen Okamura se mýlí

Nejde jim o odstranění plýtvání (to by někteří z nich museli odejít aněkterá oddělení by se musela bez náhrady zavřít), ani o vymýcení korupce. Jde jim pouze o zvýšení platů. To je pochopitelný, ovšem v současnosti těžko realizovatelný a ještě hůře zdůvodnitelný požadavek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kilian 15.2.2011 11:42

Re: další mytologie

- nevím, jestli je tu nějaký argument pro nárůst lůžkového findu. Pohleďte třeba  na http://www.surgalclinic.cz/

dělá mi potíže zvolit počátek mé reakce na Váš příspěvek. Nějak začnu, zkuste si to Po revoluci byla základní these decentralisovat, vytvářet tržní podmínky, zejména podmínky poskládat sám, je to jedn diskuse a tak příspěvek do ní nemusí být úplně akorátně postaven. konkurence. Tehdy jsem poukazoval na to, že konkurence a tržní principy v systému zdravotní péče, postaveném na administrativně-byrokratickém centralistickém principu, nemají šanci uspět. I bylo mi vyčiněno do starých struktur. Nyní se situace obrací a žádá se zase centralisace - kupodivu opět pravicově zaměřenými politiky, vypočítávajícími výhody jednotných přístupů., nákupů, a pod. Konkurenční prostředí už jim zřejmě jako výhodné nepřijde.

Úhelné kameny potíží systému zdravotní péče a jejího financování jsou v té nejobecnější rovině. POkusy o trh s přívlasky se projevují zejména v realisaci, ale i v ideologii systému. Ten je založen na podivném ekonomickém pravidle, že stát diktuje poskytovatelům péče jedna rozsah a kvalitu a současně určuje i její cenu, aniž by zohlednil cenu nákladů, které s obecným  zvyšováním cen rostou.  Stát to určuje nejen státním zdravotnickým zařízením, ale skrze zdravotní pojišťovný i těm nestátním. To je v českém hospodářství unikum, které zavdává rozpor.

Konkretní věc restrikce lůžek je už avisována tak, že obavy z její nepodařenosti jsou na místě. Prvně je třeba si uvědomit, že následná péče je pro provozovatele nevýhodná, její nájklady překračuájí úhradyy výrazněji, než u péče akutní. Podruhé, pokud někdo přijde s premisou rovnoměrného snížení lůžek o 20%, pak je dopředu jasné, že nic neušetří, ale zvýší jednak náklady, jednak poníží bezpečí péče. Ztrušit lze stanici, oddělení, nemocnici, nijkoli lůžka (tedy aby to mělo ekonomický smysl).  A tomluvím o pediatrické péči, kde nějaká protekce  následné péče není zapotřebí.

Z. Rychlý 15.2.2011 22:34

Re: další mytologie

Začnu odzadu. Rovnoměrné rušení lůžek je absolutní blbost na kvadrát. Ale já jsem si nikde nevšiml, že to bylo takhle myšleno. Rušení ano, ale proboha ne tak, že z deseti lůžek nechám jedno ! Je přece přirozené, že  někde padne celé oddělení a tím pádem možná celá nemocnice, ale to je v pořádku. 

Co se týká těch tržních svazáků - lezou mi na nervy stejně jako Vám. Už jsem to několikrát psal (trochu ekonomice rozumím), že tržní prostředí ve zdravotnictví je ošemetná věc, a někde zavést nelze. Ve zkratce - začnu jako z Hlubin študákovy duše - už Adam Smith definoval atributy trhu, mimo jiné tyto dva: dokonalá informovanost zúčastněných subjektů a tvorba ceny. Přímý vztah pacienta a lékaře je (pokud se týká informovanosti) naprosto nerovnoměrný, pacient ví prd a lékař (snad) všechno. Co se ocenění týká - zdravému je líto platit i 30.- a naopak nemocný by prodal vlastní děti, aby byl zdravý. Kde je tu možnost nalezení správné ceny, atd, atd, - jen bych se opakoval.  

Ale, že se podařilo nastartovat reformu, tak tenhle Váš optimismus nesdílím.

J. Kilian 15.2.2011 11:59

Re: další mytologie

s absencí definice zdravotní péče souvisely i dávní pokusy o zavedení příplatků za nadstandardní péči. Psal jsem o tom před 15 lety. Za nadstandard byl považován samostatný pokoj, koberec, fax, mraznička, televise. Samé nesmysly. Na jedné stanici zůstala jedna sestra, která většinu času strávila na samotkách pro osm deset lidí a na nadstandardní pokoj jí nezbyl čas. Práce zdravotníka se jako nadstandard zavést nesměla.

Je možné, že je více lůžek akutnéí péče, než je zapotřebí. Ale zase platí ono "než je zapotřebí       na co ". Když stát zcela opomíjí potřebu připravenosti poskytnout péči (princip hasičů)  a vyžaduje naprosto nesmyslnou 100 % "obložnost" tedy co nejvyšší využití lůžkové kapacity, pak jednak sděluje, že chce plné nemocnice s cedulí "zavřeno, obsazeno " , jednak tím zavdává samovyčerpávání finančních prostředků - nabádá k maximálním možným výkonům a snižuje bezpoečí péče, m.j. i zvyšováním nosokomiálních infekcí, které zvušují náklad yna péči a  úhrady.

 Přímá účast spotřebitele péče na její úhradě je zásadním regulačním prvkem spotřeby péče. Pokus nahradit ji poplatky, doplatky a pod. je nesmyslný, nota bene když jsou stanoveny tak špatně, jak stanoveny jsou.

Zdravotní pojišttění bude třeba zvýšit, pokud má zdravotní péče udržet krok se světem. Podívejte se, kolik je tzv, státních pojištěnců a kolik za ně stát platí. Podívejte se na rlné úedaje - relativní i absolutní, vyjadřující výši zdrav. pojištění na občana ve srovnáním s jinými zeměmi. Jak jsem již vícekrát psal, mercedes za cenu fabie, to dlouho nevydrží.

Já jsem naopak přesvědčen, že celá akce D-O nastartuje a zejména urychlí výrazně celou reformu. Bude bolestivá, ale bude a první vlaštovky již přiletěly v podobě návrhů zákonů, zásadních zákonů. Jsou šiyt horkou jehlou, ale jsou. Za nebezečné mám toliko to, co proklamuje ministr, totiž pozvolný přechod skrze psotupné úpravy. To je cesta k ničemu, na které byl stát už vícekrát.

J. Kilian 15.2.2011 12:11

Re: další mytologie

a ještě nakonec snad, k významu akce D-O pro pacienta. Je větší a příniosnější, než si kdo myslí. A nejen pro pacienta, ale i pro občany. Donutí nejen ke zmíněnému urychlení reformy a volbě jejího nasměrování, ale ukáže i nutnost vypořádat se s úniky do černých děr a to bude hodně obecné, nejen na zdravotnictvíí užité. Možná to bude jeden z nejvýznamnějších počinů, který omezí korupci, špatné hospodaření s veřejnými vprostředjky nejen finančními. Mořná jednou někdo řekne "ještě že s tím ti doktoři začali ".

F. Pavlis 15.2.2011 10:00

Re: další mytologie

ano, ale platí to i o platovém hodnocení - kohokoli a čehokoli..tedy i o platech lékařů.

J. Kilian 15.2.2011 12:00

Re: další mytologie

samozřejmě. Otázka je, kdo se toho drží, že.

J. Jílek 15.2.2011 1:39

je v tom článku aspoň zrnko pravdy?

O atestacích či dalších reformách – včetně těch, jak zastavit korupci a plýtvání – nepadlo dosud jediné slovo

že nevíte ani o tom vůbec nepřekvapuje: http://www.tribune.cz/clanek/21083, zde je v reakci na požadavky lékařů "Návrh ministerstva k řešení krizové situace" který toto vše obsahuje v podobě závazku MZ i s termíny.

Ústní dohodu už 1.2.2011 následovala písemná forma dohody http://aktualne.centrum.cz/analyzy-a-specialy/clanek.phtml?id=689753

Je to i v sedmibodovém společném memorandu http://www.lidovky.cz/heger-se-dohodl-s-lekari-posledni-slovo-vsak-budou-mit-odbory-p5s-/ln_domov.asp?c=A110214_181422_ln_domov_pks

J. Jílek 15.2.2011 1:31

otevřete si "Rady a porady" na horním nádraží

Jedním z nich by bylo zavedení nadstandardní péče (která by umožnila legalizovat a kontrolovat to, co se dnes běžně děje), ale podpořili alespoň tento krok také lékaři

pane Boudo, nemusel jste dokazovat, co všechno nevíte: jako jeden ze 13 důvodů exodu LOK a lékaři uvádějí Neexistenci systému komerčního připojištění (což implikuje vytvoření standardů a nadstandardů). Máte to hned v bodě 2: http://www.dekujeme-odchazime.cz/13_duvodu_exodu

J. Kilian 15.2.2011 8:12

Re: otevřete si "Rady a porady" na horním nádraží

především dosud nikdo nedefinoval zdravotní péči tak, aby bylo zřejmé, oč se vlastně jedná.

J. Jílek 15.2.2011 1:22

Božínku, proč mele o něčem, o čem nemá páru?

Neptají se ovšem, zda na takto vysoké platy má český stát v rozpočtu peníze. Nikdo neřeší, kde se ty peníze vezmou – ony se prostě vzít musí. Chce tedy pan Okamura zvýšit daně?

Platy ani jejich již schválené platy nijak nesouvisejí se státním rozpočtem, jdou z rozpočtů pojišťoven, tedy z příjmů ze zdravotního pojištění....jedná se tedy o přerozdělení zdrojů z pojistného ve prospěch nákupu pracovní síly na úkor investic. Jenom revize cen léků v tomto roce přinese pojišťovnám úsporu 3 miliard korun, tedy zbyde i na případnou úpravu platu středního personálu. Na úkor distributorů a výrobců léčiv.

J. Jílek 15.2.2011 1:26

Re: Božínku, proč mele o něčem, o čem nemá páru?

Pak ať ovšem jasně řekne, na úkor kterého resortu by tyto peníze na zvýšení lékařských platů získal. Ve školství? V dlouhodobě podfinancované armádě? Nebo by snížil rozpočet ministerstvu vnitra?

pane Boudo, kdybyste se právě nevrátil z roční expedice z Marsu, neptal byste se tak hloupě....asi už i školák základní školy je dnes informován o tom, jak je financováno zdravotnictví i kde chce MZ vzít zdroje na zvýšení platů lékařů....jen pan Bouda to neví....

I. Wohlrab 15.2.2011 11:00

Re: Božínku, proč mele o něčem, o čem nemá páru?

Jistě, takže proto, že se to podle vás vůbec nedotkne státního rozpočtu, se začíná mluvit o nutnosti zvýšit platby státu za zdravotní pojištění těch, kterým ho platí stát!!!

Jen jestli nejste demagog pane Jílku

J. Kilian 15.2.2011 12:06

Re: Božínku, proč mele o něčem, o čem nemá páru?

ne, demagogie je říkat, že se o tom mluví. Premiér jasně deklaroval, že do zdravotnictví ani korunu navíc, doslova. A já na to říkám, že je to problém, protože platby u nás jsou relativně i absolutně  mezi nejnižšími v EU a úroveň péče mezi nejvyššími.(tpo není proklamace, ale daná fakta na základě konvenčních markerů). Snižování peněz a tedy i úhrad, byť by i relativní, musí být nutně provázeno snížením kvality a bezpečí péče. To je opět ono A dává B. Efektivita českého zdravotnictví, vyhodnocena Evropou, je v posledních letech mezi nejvyššími v EU, a to při nejnižších platbách a nejvyšších úrovních péče. Takže otázka na ty, co nechtějí dát více, je takto patřičná : víte, že tak bude péče méně a horší  a chcete to ?   

V. Novák 15.2.2011 12:47

Jen jestli nejste lhář, pane Wohlrabe...

Premiér jasně deklaroval, že ze státního rozpočtu nepůjde na mzdy lékařů ani koruna.

Jiná věc je, že platby státu za státní pojištěnce jsou hanebně nízké a jsou součástí státního vysávání zdravotnictví a důvodem neoblíbenosti VZP mezi lékaři i nemocnicemi.

I. Wohlrab 15.2.2011 13:15

Jen jestli nejste lhář vy, pane Nováku...

Nevím proč mne urážíte, aniž byste vysvětlil, o čem že to lžu? Já jsem přece neříkal, že to řekl premiér! Ten je tak neschopný, že by nic takového neřekl, jemu nechme nicneřešící deklarace o škrtání prostém.

Řekl jsem, že se o tom hovoří, a mínil jsem, že se začínají ozývat hlasy napříč politickým spektrem. A píši o tom proto, protože si myslím - stejně jako vy - že úhrady státu jsou opravdu hanebně malé. Jestliže příspěvek státu, který platí pojistné za 58 procent občanů, tvoří pouhých 22 procent příjmů zdravotního pojištění, to je téma, které musí být řešeno.

V. Novák 15.2.2011 14:31

No, pokud jste si nevšiml,

parafrázoval jsem VAŠE obvinění z demagogie. Na pytel - záplata...

Se začíná hovořit? Ne začívá - hovoří "se", aniž by ovšem mektnul kdokoli relevantní, už léta. Mnoho let. Hovoří "se" o tom vždy, když se zdravotnictví dostane do maléru.

Takže nezačíná. A "se" je osoba nezajímavá. asi jako vy nebo já. Když vy, já a "se" něco dohodneme (a můžeme se při tom i pohádat) - tak je to na tentononc. To by musel říct ne "se", ale vláda - a nejlíp rovnou její předseda. Protože ten se nemůže vymlouvat, že nadřízený mu to zatrhnul.

Ano - bude potřeba zvýšit platby za státní pojištěnce. Ale ne kvůli doktorským platům. Bude to potřeba kvůli udržení úrovně zdravotnictví i v situaci, kdy lékaři už nebudou moci porušovat zákony této země a riskovat zdraví pacientů svou nadměrnou přesčasovou prací. Tirák, kterému by policajti zjistili takové překročení, by nejspíš na místě přišel o řidičák - ale naše zdravotnictví na to jede. Z požadavku vlád(y) a s tichým souhlasem zotročených lékařů.

I. Wohlrab 15.2.2011 15:06

Někteří obhájci D-O jsou sprosťáci, třeba pan Novák

Takže ještě jednou pane Nováku

1/ k vašemu sprosťáctví - vás osobně jsem nijak neurazil, parafrázovat si můžete do alelujáá, ale neurážejte při tom lidi. Pokud máte pocit, že jsem napsal nepravdu, tak řekněte v čem. Takovýmto sprosťáctvím děláte lékařům medvědí službu.

2/ k problematice - řekl jsem se začíná hovořit maje na mysli TEĎ ZNOVA V SOUVISLOSTI S MOMENTÁLNÍM STAVEM VYJEDNÁVÁNÍ v kruhu subjektů, které vyjednávají. Čili nejedná se o nic co trvá léta, ale o aktuální stav, aktuální variantu, s kterou je nutno počítat. Co říká Nečas není vůbec relevantní. Ten jeden den řekne že je něco červené a druhý den že je to zelené

V. Novák 15.2.2011 15:33

Mám takovou vlastnost - pro egoisty zřejmě nepochopitelnou,

že se nestarám pouze o sebe. Vy jste se otaxoval na sprosťáka sám svým výrokem, třeba nebyl na mou adresu, a svou současnou reakcí pak na sprosťáka egoistického.

Napsal jste, že se začíná jednat - a já vám napsal, že nezačíná. Pokud se začalo ve vaší hospodě, jak vždy rád cituje Janyška, není to relevantní - nezačíná, diskuse o tom probíhají léta.

Pokud máte inside informace z relevantních kruhů - ale nevím, kdo by mohl být relevantnější než vláda - tak to napište a neobviňujte jiné z demagogie, když tu informaci nemají. Spíš si ale myslím, že páte pendrek a jen jste ujel.

I. Wohlrab 15.2.2011 15:55

Re: Mám takovou vlastnost - pro egoisty zřejmě nepochopitelnou,

Tak teď už úplně blábolíte. Nebudu psát, že lžete, i když je to pravda, protože demagogicky překrucujete to, co jsem napsal. Napsal jsem, že SE O TOM ZAČÍNÁ MLUVIT nikoli JEDNAT, což je něco zcela odlišného, řekl jsem se začíná hovořit maje na mysli TEĎ ZNOVA V SOUVISLOSTI S MOMENTÁLNÍM STAVEM VYJEDNÁVÁNÍ v kruhu subjektů, které vyjednávají. Pokud jste to neviděl a neslyšel na záběrech z debat a tiskových konferencí, je to váš problém. O vládě jsem nikdy nehovořil. Je neuvěřitelné, kolikrát jste otočil smysl a význam mých slov do nějaké své zcela nepochopitelné vize!!!

Pokud např. napíšete: "ale nevím, kdo by mohl být relevantnější než vláda" je vidět, že jste zcela mimo mísu, v zajetí jakýchsi bludných představ (velmi typických pro egoistické osoby), zároveň bych vás tipoval na příznivce Modrého ptáka, tam je těch egoistů nejvíce a nejvíce tam zloději křičí chyťte zloděje.

Poradím vám, za vším hledejte zanedbaný sex. Běžte si pořádně zaš**at a nemluvte do věcí, kterým nerozumíte.

J. Jílek 15.2.2011 21:27

Re: Mám takovou vlastnost - pro egoisty zřejmě nepochopitelnou,

no vy jste dnešní výkon, v němž uvádíte lži, korunoval k obrazu svému...

http://www.tribune.cz/clanek/21217-ve-finale-jsme-pozadovali-na-platy-jen-miliardy-ktere-ministr-nabizel

"Nechceme být jako lékaři na západě, chceme poměr platů, jako mají na západě, nechceme v absolutním čísle to, co mají lékaři na západě, chceme jenom tolik, kolik má německý lékař k průměrnému německému platu tak, aby měl český lékař k průměrnému českému platu."

J. Jílek 15.2.2011 1:15

To snad není možné, aby po několika měsících informování byl ještě někdo tak ....."neinformovanej"

Lékaři požadují platy srovnatelné s jejich německými, rakouskými či britskými kolegy.

To snad není možné, to je snad provokace nějakého blba....

Jestli kdy chtěli něco srovnatelného, tak pouze srovnatelný poměr jejich platů k místnímu průměrnému platu, jako mají jejich zahraniční kolegové k tamnímu průměrnému platu. Tedy stejnou vážnost.

J. Hejna 15.2.2011 8:45

Re: To snad není možné, aby po několika měsících informování byl ještě někdo tak ....."neinformovanej"

Jo, vážnost.

 

Tak tu teď získali.

J. Jílek 15.2.2011 10:27

Re: To snad není možné, aby po několika měsících informování byl ještě někdo tak ....."neinformovanej"

ono to bude fungovat...protože ono to tak funguje. Kdo platí, je vážený. Vždycky to tak bylo, je a bude

I. Wohlrab 15.2.2011 10:56

Re: To snad není možné, aby po několika měsících informování byl ještě někdo tak ....."neinformovanej"

To NENÍ PRAVDA!!!!!

Věta: "Lékaři požadují platy srovnatelné s jejich německými, rakouskými či britskými kolegy." zazněla z Engelových nevymáchaných úst tolikrát, že o skutečných úmyslech D-O nemůže být pochyby.

J. Jílek 15.2.2011 13:50

Re: To snad není možné, aby po několika měsících informování byl ještě někdo tak ....."neinformovanej"

to je ovšem věta pana Okamury, nikoliv věta z požadavků aktérů D-O, věta pana Okamury není nic o jejich skutečných úmyslech. To je demagogie....Rozlišujte CO KDO říká....

I. Wohlrab 15.2.2011 14:49

Re: To snad není možné, aby po několika měsících informování byl ještě někdo tak ....."neinformovanej"

Nikoli, jak jsem již psal,

To co píšete NENÍ PRAVDA!!!!!

Věta: "Lékaři požadují platy srovnatelné s jejich německými, rakouskými či britskými kolegy."  , není věta pana Okamury, ale věta pana Engela, která zazněla z jeho nevymáchaných úst tolikrát, že o skutečných úmyslech D-O nemůže být pochyby.

Není to jen tak nějaká věta pana Engela, je to základní požadavek celé akce D-O - aby lékaři měli platy absolutně (nikoli relativně) srovnatelné s lékaři v Německu atd., dokonce byly tyto absolutní hodnoty platů lékařů v Německu v Eurech prezentovány jako cílová částka.

Pane Jílku nelžete národu, znemožňujete tak lékaře ještě víc (jestli je to ovšem vůbec možné) !!!!!

V. Novák 15.2.2011 19:12

Vždyť to píšu nahoře, že lžete.

Umíte vůbec něco jiného?

J. Jílek 15.2.2011 21:24

jste lhář, pane Wohlraube

lžete, jak Engel tak Voleman tyto mýty vyvraceli mnohokrát...

"Vy jste od začátku chtěli 1, 5 až 3 násobek průměrného platu."

"Ano, ano." http://www.tribune.cz/clanek/21217-ve-finale-jsme-pozadovali-na-platy-jen-miliardy-ktere-ministr-nabizel

"Nechceme být jako lékaři na západě, chceme poměr platů, jako mají na západě, nechceme v absolutním čísle to, co mají lékaři na západě, chceme jenom tolik, kolik má německý lékař k průměrnému německému platu tak, aby měl český lékař k průměrnému českému platu."

Proč DĚKUJEME, ODCHÁZÍME aneb Mýty a legendy o vzpouře lékařů českých http://lenjulenka.blog.cz/1011/proc-dekujeme-odchazime-aneb-myty-a-legendy-o-vzpoure-lekaru-ceskych

J. Jílek 15.2.2011 1:10

Tak stupidně blbej článek tu neměl zatím žádný odpůrce D-O

"Vyšší platy si lékaři uměli vystávkovat vždycky, proto také jejich stávky vždy skončily úspěchem, narozdíl od mnohých jiných stávek státních zaměstnanců, například učitelů"

Václav Klaus před 15 lety prohlásil, že železničářům ustoupil a lékařům ne, při vědomí, že lékaři nedovedou způsobit takový chaos.

K. Janyška 15.2.2011 9:22

Re: Tak stupidně blbej článek tu neměl zatím žádný odpůrce D-O

Jílek, jste cvičený demagog ! Transformace byla transformace a bylo nutno v ní pokračovat ! Dzp.-