29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

POLEMIKA: Lidská práva? Základem je rovnost lidí

O jakousi inventuru lidských práv se pokusil Roman Joch (Lidská „práva“ versus svobody, NP 11.1.) v článku, v kterém se pokusil definovat "lidská práva", která "nejsou výtvorem či darem státu nebo jiného člověka, nýbrž bytostně každé osobě patří a spravedlivý stát to uznává".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokš 31.1.2012 14:17

Smotané páté přes deváté

Několikrát jsem si Váš článek přečetl a motáte páté přes deváté, prostě jen aby jste polemizoval za každou cenu.

Jak jsem pochopil, ústřední myšlenka - princip - kolem které se točíte je rovnost všech lidí. Ale Vaše formulace je velmi vágní a svádí ke zmatení pojmů, jak mnozí zde v diskusi předvádí a jak jste konec konců předvedl i Vy v článku. Abychom si rozumněli - rovnost všech lidí před zákonem, rovnost v základních občanských právech a povinnostech. Všichni jsme lidé a v tom nejužším základu máme zcela stejná práva. Potud s Vámi plně souhlasím a určitě by s Vámi souhlasil i p. Joch se kterým polemizujete. Ona základní práva popisují vlastně jednotlivé aspekty tohoto základního principu rovnosti lidských bytostí. Po tud se asi všichni shodneme. Nezapomínat ale, že druhá strana práv jsou povinnosti - dvě strany jedné mince.

Pak jste začal do toho motat dvě věci. Za prvé jste si vybral mezní případy bez rozmyslu - např. ony vlčí rodiče. Na jedné straně je právo rodiče na výchovu dětí, na druhé straně je právo dítěte na život, řádnou péči rodičů... I dítě má svá základní práva jako každý jiný! Zde rodiče jednostraně uplatňovali svá práva na úkor dětí a zanedbávali své povinnosti. To je o hledání rovnováhy mezi právy a povinnostmi dětí a rodičů. Asi všichni cítíme kde je tento případ.

Druhé co jste do toho zamotal je ohledně ekonomické nerovnosti a vlivu mezi bohatými a chudými. To že někdo má ekonomickou moc přece neznamená, že má práva větší než ostatní. Když se sejde v tramvaji milionář a homeless, tak tam mají stejná práva na volnou sedačku. Před soudem za vraždu také. To že milionář má na výběr lepší právníky dané jeho ekonomickou situací ale neznamená, že má větší práva - ona základní a před zákonem. To že tato práva jsou v realitě často ohýbána a znásilňována uplácením je věc druhá, to je jasné protiprávné jednání a je to na zcela jinou a také legitimní debatu. Ale práva mají stejná. Alespoň v ČR a většině zemí které nazýváme civilizované.

B. Rybák 29.1.2012 13:02

Lidská práva a stát

Demokratický stát je garantem občanských svobod (práv). V nich je obsaženo všechno, co musí stát garantovat, aby svobodná společnost prosperovala (svoboda názoru, víry a jejich veřejného projevu, svobodné členství v organizacích, svoboda podnikání (a nakládání ze ziskem), nedotknutelnost vlastnictví, ochrana svobod občanů před vnějším (agresor) i vnitřním (zločinnost) ohrožením, jen minimálně a obecně omezené právo volit a být volen, právo na solidární pomoc při nezaviněné bídě).

Lidská práva jsou v drtivé většině umělou nadstavbou, budovanou na úkor svobod občanských, vyžadující parazitické bujení paternalistického, k totalitě směřujícího státu.

P.S. Přirozená, přínosem lidstvu vyjádřená nerovnost mezi lidmi (např. Einsteinem a nějakým sociálně nepřizpůsobivým občanem je tak velká, že k jejímu vyjádření by nestačilo všechno finanční bohatství světa). Proto je každé rovnostářství nákladným a škodlivým znásilněním lidské přirozenosti. Je ospravedlnitelné jen v té míře, pokud zajišťuje pouze důstojný život (neštěstím) postiženého člověka (pomoc k návratu do normálu).

J. Schwarz 28.1.2012 21:10

Rovnost lidí

na zemi se zatím nejlépe podařilo zajistit nějakému Pol Potovi v Kambodži. Všichi, co přežili jsou mu dodnes vděční...

B. Rybák 29.1.2012 13:21

Re: Rovnost lidí

Ano. A celé osmičlenné vedení pol-potovců studovalo v Paříži (na Sorboně), bylo hluboce ovlivněno J.P.Sartrem a počínajícím enviromentálním hnutím (Bože chraň nás před tímhle morem.).

Z. Kulhánková 28.1.2012 20:44

Koukám, že se nezměnil

Jedna moje příbuzná silně buržoazního původu na rodinných večírcích dává k lepšímu příběh z padesátých let, kdy se ji tento soudruh snažil svést slovy, že už má socialistickou práci, tak že by chtěl mít také socialistickou lásku.

J. Boleslav 28.1.2012 17:24

Bože

to je zase socanský blábol.

J. Krásenský 28.1.2012 14:01

Autor je socialista a je to znát.

Základním právem je jistě právo na život, bez tohoto práva další neuplatníte. Všechny genocidní revoluce (francouzskou počínaje) měli rovnost ve svém štítě, přesto zabíjeli své rovnoprávné spoluobčany jako na běžícím páse. Ano všichni si byli rovni. A z těch rovných se mnozí dopustily zločinů původu, víry, svědomí, majetku, reakčního smýšlení, projevu... A byli po právu (legálně) ve zcela rovnoprávné a rovnostářské společnosti popraveni. 

Pokud tedy občan socialista Křeček velebí rovnost, pak velebí onu "hodnotu", kterou jeho soudruzi uplatnili už mnohokrát za současného jimi zlegalizovaného popření práva na život, svobodu svědomí a smýšlení, projevu a víry, vlastnictví a soukromí. Ona velebená "rovnost" k těmto koncům (zcela logicky a) neodvratně vede. Ani dnes nejsme rovnoprávní. Zvlášť dnes, kdy jsou vyhlašovány nová a nová práva a svobody a v jejich jménu porušovány ty základní, svoboda svědomí, právo na život...

V. Vlach 28.1.2012 20:36

Re: Autor je socialista a je to znát.

Mám dojem,že mimo bystrého ujištění,že autor je levičák(rozdělení levá-pravá je jako černobílý svět,nedokonalost člověka se vymanit z jakýchsi teď již zlovolných,ba mrtvolných předsudků a zvyků.Ztráta progrese...)Vám uniká jaksi co chtěl básník říci.Nebo neuniká,ale nehodí se Vám to a melete jako politik.Že slovo politik se stalo synonymem pro hajzla-všeobecně,je zde nabíledni.

J. Krásenský 29.1.2012 11:25

Re: Autor je socialista a je to znát.

Tak jsem si opět přečetl článek, svou reakci a i tu Vaši, a stále si stojím na svém. A Vaše reakce svědčí o tom, že jsem se trefil.

V. Vlach 29.1.2012 12:47

Re: Autor je socialista a je to znát.

No dobře,myslím si,že autor si zažehral na to,že pricipy žití a bytí člověka se dostávají někam kam by neměly.Pokud hovoří o Rovnosti,pochopil jsem to tak,že skutečně všichni dýchají jeden vzduch,každému smrdí ho.no stejně a pod.Jde o reakci,kam se svět lidí v této době dostal a co z toho plyne pro další roky,desetiletí,pro další generace.Je jisté,že kapitalismus(nejsem levičák,jak se to ihned determinovává!)se dostal na scestí,kdy se bude muset rozhodnout jestli to nechá zkolabovat svou jistotou práva a mocí nebo povolí z betonových zásad a paradoxně udělá "levicový" krok sem,krok tam a umožní nádech světu lidí.A v tomto bodě je to o ROVNOSTI.

J. Krásenský 29.1.2012 18:04

Re: Autor je socialista a je to znát.

No, jen abyste se nemýlil a nešlo v prvé řadě o právu na život, jako v předchozích pokusech "zničit kapitalizmus" od soudruha RobespierraMarataMarxeLeninaStalinaHitleraMaaKimIrSenaHoČiMinaPolPota..... Nejsem minimalista, trvám na právu na život a svobodě svědomí, víry, smýšlení a projevu. Zvláště proto, že toto právo a svobody nejvíce vadí všem bojovníkům za "rovnost". Rovnost? Raději Spravedlnost!

J. Slanina 28.1.2012 11:34

"Základem je rovnost lidí"

Ergo kladívko: soudruh sysel = Lájoš Lakatoš.

S. Ševeček 28.1.2012 10:34

"Základem je rovnost lidí"

Příležitostí, nebo ve výsledku, vážený socane?

J. Peřina 28.1.2012 0:49

Co tím chtěl soudruh Křeček vůbec říci?,

Pravděpodobně asi to,že každý se musí mít dobře i když pro to neudělá nic.Myslím tím všechny ty nefachčenky a ty,kteří ceckají tento stát jako dojnou krávu,aniž by jí aspoň jednou donesli něco nažrat.Typicky soudružská solidarita,která je však falešná,jako socani a komunisti sami.Pro mně znamená lidská solidarita to,že všichni,kdo poctivě pracují,odvádějí daně jsou solidární s těmi,kteří nemůžou žít plnohodnotný život,ač by jej žít chtěli,nebo ještě žít nemohou.To jsou děti,důchodci,těl.a psych.postižení a podobně.V žádném případě ne ti,kteří pracovat nechtěji,co kradou,zabíjejí a podobně.Solidarita je také to,že pomůžu i těm,kteří jsou postiženi přírodní katastrofou a podobně.I tam mám ale své podmínky,že tito lidé musí platit nějakou pojistku proti těmto živlům.To je ta pravá solidarity soudruhu Křečku a ne ta Vaše,když jste placen z našich daní a ještě navíc si žijete ve státním bytě za další naše daně.Vy vůbec nevíte,co je solidarity.Jste jen další pijavicí,která je přisátá ke státní pokladně a nemíníte se od ní trhnout.

P. Lenc 28.1.2012 9:09

Re: Co tím chtěl soudruh Křeček vůbec říci?,

Naprostý souhlas.

J. Boleslav 28.1.2012 11:03

Re: Co tím chtěl soudruh Křeček vůbec říci?,

:-)))