18.5.2024 | Svátek má Nataša


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Adam 21.6.2006 14:28

Re: nejste vy

Jak uz bylo receno, ta kniha pro vas rozhodne neni.

Antonín Hrbek 21.6.2006 14:22

Vysekávám hlubokou poklonu

jak panu Šlajchrtovi, tak dnes i Sašovi. O Háchovi něco málo osobního vím od mého kmotra, který byl jeho zásupcem na Nejvyšším správním soudu. Taky to odnesl. Hácha byl velmi vzdělaný a inteligentní člověk s absolutním smyslem pro spravedlnost a povinnost. Měl i výrazné literární nadání. Jeho klasické vzdělání a znalost historie mu dovolovaly nalézt správná rozhodnutí i ve velmi komplikovaných záležitostech. Úloha prezidenta mu byla doslova vnucena a alespoň měl snahu něčemu špatnému bránit. Postavil se např. přece proti Frankovi ve věci uvězněných studentů a řada lidí mu vděčí za svůj život. Pokud byl Protektorát charakterizován trojicí von Neurath - Hácha - Eliáš, dalo se občas zabránit tomu nejhoršímu. Nástup Heydricha, který si vložil na hlavu svatováclavskou korunu, však již neunesl a zdravotně zkolaboval. Jeho odsouzení atentátu bylo vynuceno po nemírném nátlaku, kdy skutečně vyhrožoval sebevraždou. Ačkoliv mu Beneš ke zvolení gratuloval. ačkoliv Hácha měl aktivní spojení s londýnskou vládou, po odsouzení atentátu se zapomenulo na vše dobré co učinil a nasadila se mu psí hlava. Naštěstí o tom již příliš nevěděl.

Jeho konec je obžalobou Beneše, který ve své známé malosti a pomstychtivosti si neodpustil přidat polénko. V civilizované zemi by Háchu dali do internace a nechali by ho dožít. Malost některých "Čechů" se projevila i v "boji" proti umístění pamětní desky v Trhových Svinech.

Dosud neoceněnou zásluhou Háchy je jeho činnost  za první republiky ve funkci presidenta Nejvyššího správní soudu, kdy značnou měrou přispěl ke zkultivování právního prostředí. Bohužel takový člověk nám dnes chybí. A když přičteme některá pozitiva několika prvních měsíců jeho prezidentování, tak jeho obraz rozhodně není špinavý, jak by si někteří přáli.

jakovy 21.6.2006 14:17

Ale Re: Re: Ano.

Cit: "Mimo Čechy žije spousta bývalích čechu". Ano. Je to důvod předat Česko Němcům? A stát se , jak si to oni představují, jejich poddanými ?  Vždyť každý německý knihovník má plat 3x větší, než český universitní profesor, tak kam se vůbec ta česká verbež cpe? Ví že Německo je nade VŠE ve světě (i nade Vysokou Školou Ekonomickou)?

kocour 21.6.2006 13:49

Re: Re: Re: A právě proto

Problém je jen v tom, že období od roku 1998 do roku 2006 je stejně tlusté, jako období od roku 1918 do roku 1944, resp. období od roku 1950 do roku 1989.

I.L. 21.6.2006 13:35

Re: Re: A právě proto

Plati totiz i v obdobi po roce 2000...

bitaxe 21.6.2006 13:19

Re: Vynikající článek.

Obávám se že Beneš byť měl velké zásluhy o vznik první republiky, mělů i dost velkou zásluhu na jejím zániku (svou zahraniční politikou kterou dokázal to že z celých hranic státu bylo jen necelých sto kilometrů se státem který byl naším spojencem - Rumunsko) Jeho profrancouzská orientace mu myslím dost zastírala pohled a i dotyčná smlouva s Francií platila jen v případě napadení (ne tedy kdybychom se místo napadeným styly útočníkem-to právě ošetřila mnichovská dohoda která z nás v případě nevydání pohraničí dělala útočníka) Obdobné je jeho "hrdinství" kdy po přijetí této dohody abdikoval a odjel do USA, následky jeho politiky pak nesli jiní. A domluva s komunisty (v podstatě proto aby jeho "prezidenství" bylo uznáno) pak vše dostala do stavu kde (alespoň z mého pohledu mínusy jeho jednání silně převažují plusy, o jeho vztahu k demokracii ostatně svědčí i "národní fronta" tenhle program byl narýsován už v Londýně, zřetelně ve strachu že strany které z ní vyloučil (třeba agrárníci) by ho nemuseli volit. Bohužel na rozdíl od mnoha ho nepovažuji za dobrého člověka, ani politika. Jeho chování k Háchovi je už jen dokreslení jeho povahy.

kocour 21.6.2006 12:58

Shrnuto,

Hácha byl špičkový právník, nikdy ne politik. A politici ho za sebe nastrčili jako obětinu, když sami všechno posrali, nevěděli, jak dál a chtěli si zachránit kůži.

kocour 21.6.2006 12:55

Re: A právě proto

Poslední větu tesat.

j. zrzavy 21.6.2006 12:05

Torgler

Ono je to jeste lepsi. Rika vam neco jmeno Ernst Torgler? Inu prece ten vyznamny nemecky komunista, sef poslaneckeho klubu KS v Risskem snemu v dobe nastupu Hitlera, obzalovany s Dimitrovem v Lipskem procesu (tj. obvineny z priprav komunistickeho puce proti NSDAP). No a tenhle soudruh se roku 1941 objevil v Praze ve staffu Reinharda Heydricha coby jeho poradce pro veci socialni a delnicke. Takze komuniste sice prejali socialni politiku nacistu, ale na te se vyznamne podileli byvali komuniste. (Analogicky protikomunisticke oddeleni prazskeho gestapa vedl exkomunista.)

Saša 21.6.2006 11:37

Mohl.

Ale článek je o Háchovi, ne? A Hácha byl vynikající právník a čestný muž a dobrý vlastenec s duší demokrata.

Saša 21.6.2006 11:36

Proti panu Benešovi bych toho dokázal napsat více než pro něj,

a také plamenněji. Ale není toho třeba. Naopak - když mu všichni nadávají, je třeba ho začít hájit.

A národním rozmachem je samozřejmě i početní růst. Ne snad? Početní růst je pro každý národ nejdůležitější ze všeho. Historie národů světa na to ukazuje zcela jednoznačně.

R 21.6.2006 11:35

Hácha čeká na zhodnocení.

Co se týká Háchy, tak asi čeká na nějaké nestranné zhodnocení po nějaké diskuzi. Bez diskuze by se mohlo říct, že to byla jedna z dob. která takzvaně požírá lidi, kteří jsou na ráně.  U nás na vesnici byl třeba po celou válku jeden starosta. Co jsem slyšel, dokázal vyvážit službu němcům a pomoc svým. Asi měl i štěstí, že nejsme někde v horách a partyzáni u nás téměř nebyli, pomoc jim často odnesli vedle přímých aktérů i starostové.  Nicméně po osvobození se ověsil a část jeho pozemků byla zkonfiskována. Jeho rodině, pokud vím nebyly vydána ani v restituci, protože nespadaly do zákona.

Saša 21.6.2006 11:32

A právě proto

mohl internacionálně socialistický režim tak plynule navázat a přemnohé právní i společensky organisační výdobytky socialismu nacionálního převzít, často i bez byť jen formálního přelakování.

Nejlepším studiem historie je četba Sbírky zákonů.

Saša 21.6.2006 11:29

Samozřejmě.

Vy snad vidíte svět černobíle? Pokud ano, doporučuji léčení samostudiem evangelií, taoismu a kvantové mechaniky.

Marat 21.6.2006 11:29

Re: Ano.

Sašo,to poněmčování nebylo násilné. Tak přece zaniklo mnoho národu.Tím že převzali kůltůru a civilisaci vyspělejšího národa.A proč kvílite nad Plabskými Slovany? Bolí to  nějak potomky,těch bývalích Polabských Slovanu? Vždyť to se děje i nyní.Mimo Čechy žije spousta bývalích čechu a v druhé generaci je už nějaké Čechy nezajímají.Byl a je to přirozený proces.Neplačte nad něčím,co vám může být šumafuk. Já také nepláčí,jen  proto že mě ve škole bylo kantory vykládáno,že snad mého předka,který zemřel někdy v sedmnáctém století ,kopla kráva hraběte nečeskén národnosti.

R 21.6.2006 11:27

Re: Ano.

Na to, že jsme přežili, měli rozhodující vliv zřejmě Přemyslovci, kteří se dokázali před Němci ubránit.  A možná taky šťastná klička Svatý Václav a Boleslav.  První se před němci podvolil a protože byly tehdy německé země nositeli expanze katolické církve,  jako předvoj poroby nechal vytlačit staroslověnské náboženství  a případně pohanství konkurenčním katolickým z německa.  Když se tak stalo a české země začaly být skrz katolickou víru defakto připojeny k německu a němci se chystali provést postupnou germanizaci české kotliny, byl Václav nahrazen Boleslavem, který zastával k němcům opačný postoj. Jenže české království už bylo zkatolizováno a tudíž němci už neměli důvod k  náboženským válkám, jen k hospodářským a nakonec uznali české země jako partnerský stát.  Polabští a pomořanští slovani takové štěstí neměli, jejich pohanské náboženství bylo násilím vyvráceno a byli násilím cizím německým národem porobeni a zkatolizováni.

Saša 21.6.2006 11:24

Nevím,

jestli vzpomenu, podívám se doma do svých etymologických slovníků...

S tím, že původ slov má extrémně vypovídací schopnost, plně souhlasím.

Saša 21.6.2006 11:23

Neříkám, že ne.

Je to přirozené chování. Jen je třeba nepodléhat klamům ni sebeklamům a nazývat věci správnými slovy.

A protektorátní režim byl z pohledu jiných národů nepochybně přítulným, to ovšem proti vůli ochranitelské mocnosti, leč jako výsledek vektorového skládání, kdy Háchova činnost pro to sehrála velmi podstatnou positivní roli.

Marat 21.6.2006 11:20

Re: Děkuji za článek.

Beneš byl křivák.Nejprve Čsl. odzbrojil,kapituloval a potom v po 15 březnu 39 odsuzoval národ,že se nebránil. Čím se měla maličká republika se bránit,když to byl on sám,který v daleko lepších podminkách stát úpně odzbrojil? A tohoto křiváka nyní lidé oslavují,jen proto,že nechal vyhnat ty S.Němce. Zajimavé je,že Beneše horlivě vychvalují komunisté.

Mysch 21.6.2006 11:17

he?

?

Marat 21.6.2006 11:13

Re: Re: Ve srovnání

Kubiš z Gabčíkem byli poslaní do Protektorátu zabít Heydricha na přáni Beneše.Beneš se s ními před odletem rozloučil a byl prý  při loučení s ními dojatý.Jenže po návratu tvrdošíjě svou roli popíral.Následky jako vždy za něj měli nést jiní.

A pánbiček Masaryk dobře o slabostech Beneše věděl a ten velestátník ho všude a vždy prosazoval.Jistě,byl to jeho burš.

Marat 21.6.2006 11:05

Re: Tak jsem si přečetl komentáře a vidím,

Sašo,Sašo,to jste tomu dal ale zahulit.Zřejmě jste věřícím kůltu Beneše. Masaryk toho také natlachal dost ,co nemělo s realitou nic společného,ale byl už dosti senilní.

Sašo,mě by zajímalo,co vy považujete za národní rozmach? Myslíte tím i zničení celé země a zdemoralizovaný národ? Jistě,národ vydatně souložil a za čtyřicet roku se téměř zdvojnásobil.Ale to je národní rozmach?

Karel 21.6.2006 11:04

Re: Re: Re: Ve srovnání

Jo, tak to je pravda.

VLK 21.6.2006 11:02

sokolove

Podruhe v tomto tydnu jsem narazil na Psu na pochvalnou hlasku o vlivu Sokola na moralni profil Cechu. Doufam, ze je to trvaly trend svedcici o pomalem odstranovani nanosu spiny a zapomeni nahrnutem na tuto organizaci behem pul stoleti totality. Pamatujte, ze ceskou narodni hrdost nam nevytvorili fotbaliste ani hokejiste ale sokolove. A pojdte se podivat na slet, kdyz uz mate do telocvicny tak daleko!

Marat 21.6.2006 10:59

Re: nejste vy

Tak to všechno je pravda.Ovšem vlastenčíkům  a věřícím kůltu Beneše každá pravda smrdí.

Mysch 21.6.2006 10:58

jo, tady je promarnena sance

Po osvobození se opravdu mělo s těmito lidmi zacházet jako s prachsprostými kriminálními živly a jednoduše měli být fyzicky zlikvidováni.

ta se mela vyuzit po listopadu 1989!

Ivo Harák 21.6.2006 10:54

A nezačalo to už u Beneše?

Možná se mýlím, ale mám takový dojem, že tou první kapitulací byl Mnichov 1938 - Hácha tedy vlastně pokračoval v Benešových šlépějích.

VLK 21.6.2006 10:51

Re: Re: Ve srovnání

Ano, ale to bychom se museli razneji a odpovedneji postavit i k soucasnym krizim svetove politiky, ktere souvisi se svobodou a demokracii. A ne to, co jsme predvadeli v pripade balkanskych konfliktu i v pripade Iraku.

Karel 21.6.2006 10:48

Re: Re: Ve srovnání

Ano, kdyby nás Anglie a Francie neodepsaly, mohli za nás taky umírat vojáci a ne civilisté. Takže by nám neměli vyčítat pasivitu za války.

A k Benešovi x Háchovi: zatímco Beneš Háchu poté, co ho nepotřeboval, odepsal, tak nevím o tom, že by Hácha nějak zvlášť odepisoval Beneše (tedy pokud se nepočítají nucené projevy v německé režii).

Mysch 21.6.2006 10:41

nejste vy

nahodou rostislav hedvicek?