27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

OSOBNOST: Pavel Tigrid – šlechtic ducha i činů

Narodil se 27. října 1917 v Praze v židovské rodině jako Pavel Schönfeld. Svůj pseudonym Tigrid převzal dle jména řeky v Persii jako vzpomínku na hodiny zeměpisu a historie v základní škole. Po rozvodu rodičů byl dán do péče otci, byl však vychováván spíše babičkami a tetami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Písařík 10.9.2021 8:02

Píši pouze to, co si myslím. Nikoho nepřesvědčuji, aby ten názor zastával taky. Jestli někdo považuje za potřebné prezentovat svůj názor, nebráním mu. A nikoho nežádám, aby mně hodnotil. Punktum.

J. Hrdlička 9.9.2021 21:48

Klidně mohli říci, že změny hranic schvaluje jen parlament, takže prezident a vláda neměli oprávnění. A hlavně, pokud je záležitost tak vážná, tak do toho jdu, jsem-li přesvědčen o správnosti, tak i puč je nutný.

Ale i vojáci viděli válku beznadějně. A o tom, že bychom dokázali odporem zabránit druhé světové, na to jsou nádherné teorie, ale vesměs neberou v úvahu skutečný stav věcí, například fantazírování o svržení Hitlera jeho generály.

J. Vlček 9.9.2021 20:24

Teď jste se trefil. R^R^R^

J. Jurax 9.9.2021 19:59

... ostatní mohli Mnichovskou dohodu odmítnout a jít do boje, ale to by převzali odpovědnost, pravíte.

Ano, mohli, ale jen za cenu puče a odstranění prezidenta. Po mém soudu byla chyba, že to neudělali. Dějiny by se možná udály jinak a druhá světová by snad možná taky nebyla.

Protože ač se snažili mnozí, Beneše nepřesvědčili.

J. Hrdlička 9.9.2021 19:57

Máte-li vědomosti, předložte argumenty. Nemám rád lidi s "argumenty" typu "přečtěte si" anebo trapné předkládání, co prý znám a neznám, to s dovolením vím já, nikoliv vy, tak se neuchylujte k sugestivním podpásovkám. Ovšem nikoliv ty a la, že neustále píšete o principu kolektivní viny, načež najednou nakonec napíšete, že se shodnem, že odsun nebyl trestem. Etnická čistka to nebyla, protože někteří mohli zůstat. Že jich většina dala předtím přednost brutální diktatuře a bojovala za ní až do konce, není česká a moravská vina.

Nejsem ani povinen souhlasit s nikým, byť P. Tigrid prožil dramatický a plný život a jeho názory stojí za přečtení. Mýlit se může každý a žádné slovo obyčejného smrtelníka není svaté.

J. Hrdlička 9.9.2021 19:49

On se přece rozhodl. V šílené situaci dle svého nejlepšího svědomí, kdy dobré řešení neexistovalo. Za nikoho se neschovával.

Kdo nesouhlasil, měl ho ignorovat a neschovávat se za něj.

M. Pivoda 9.9.2021 19:42

Nebe ani Peklo o své interní činnosti neinformuje.

Takže dosud nevíme, jak to s československým "kapitulantstvím" v době Mnichova Prezidentovi Benešovi spočítali TAM NAHOŘE.

M. Pivoda 9.9.2021 19:36

Já si pamatuji, jak Pavel Tigrid byl překvapen z toho, že

V Paříži, před tzv. Sametovou revolucí 1989, Pavla Tigrida navštívili nějací silní čeští komunisté a sdělovali mu, že o socialismus či komunismus jde už jen té staré české generaci komunistů, nikoliv jim, pragmatistům (ekonomickým privatizátorům).

No a právě asi tyto zážitky pak přiměly Pavla Tigrida k tomu, aby veřejně hlásal heslo (které se později skutečně v Česku zrealizovalo), totiž "Z disidenta Prezident!"

J. Lancik 9.9.2021 19:35

Uz jsem aky nekolikrat napsal, k utvoreni kompletniho usudku je treba znat nazor vsech zucastnenych stran a jeste vice treba znat tech nezucastnenych. Vy znate jen to ceske a z toho zrovna to militantni. Treba jiz zminena Mary Heimann o selhani. Neuskodilo by napr od Telford Taylor "Munich, the price of peace". Na vic nez tisici strankach popsal historii toho co predchazelo a pozdejji byylo pricinou Mnichova. Jenze nikdy nevysla cesky a bez aspon castecne znalosti anglicstiny se kompletni pravdy nikdy nedopatrate. A nikde nikdy nebyli na jedne strane sami andilci a na druht jenom nejtemnejsi dabli. Mate, vlastnne mame oba daleko do rozhledu a znalostem pavla Tygrida jehoz celou rodinu do jednoho vyvrazdili naciste a presto v "kapesnim pruvodoci" nazval etnickou cistku-vyhnani zlocinem. V tom, ze vyhnani nebyl trest se shodnem, vubec to trest nebyl byla to etnicka cistka. To pro tentokrat staci.

J. Vlček 9.9.2021 19:23

Pane Čermáku, můj názor je takový, že téměř osmdesát let po válce není kdo, není komu, a není za co, se omlouvat.

Proto žádnou omluvu už od nikoho nečekám, a stejně tak se nehodlám nikomu omlouvat za to, co před téměř stoletím, prováděl někdo, s kým nemám co do činění. !!!

Chci tím říct, že žádné sebemrskačství není namístě, pokud nechceme být trapní jako současní fotbalisté, kteří se poklekáváním na hřišti omlouvají za utrpení černochů v době otrokářství, se kterým ani fotbalisté, ani současní černoši nemají nic společného. !!!

P. Sura 9.9.2021 19:03

Já jsem si všiml. Klidně si poslužte. Beneš o to prezidentství VELMI stál a v dobách "zlých", kdy se mohl rozhodnout jinak, měl za sebou celou armádu a úspěšnou mobilizaci. Stejně tak jako píšete, že se ostatní schovávají za jednu osobu, se Beneš schovával za národ, místo aby se rozhodl jako vrchní velitel. Těch "jiných řešení" totiž zas tolik nebylo.

O. Musil 9.9.2021 18:28

Tyhle omluvy... To máte jako omluva komoušů. Taky splodili nějaký canc a teď se už jen při připomínce minulého režimu jen ukřivděně koukají a říkají - ale my jsme se přeci omluvili... To už mi je milejší taková Semelová.

J. Hrdlička 9.9.2021 18:17

No jasně, kdykoliv je to naše vina, naše selhání (tedy vlastně vina Čechů, abych vás neurážel taháním do českého národa). Ti druzí mohou dělat cokoliv, třeba bojovat za führera do posledního dechu, my jsme povinni okamžitě být velkorysí až sebevražedně.

Co už od vás vyloženě unavuje, jsou neustále hlášky o trestu a o mém údajném přání v tomto směru. Ze odsun nebyl trestem, jsem napsal monohokrát, naposledy v příspěvku, na který jste rutinně reagoval.

Ono bylo lepší ztratit ten "lid pracovitý" , než celé pohraniční území, když ten pracovitý lid jasně odmítl spolužití s námi. Copak Čechy, ty vem čert, ale ani Morava se od jejich Sudet neobejde, zbylo by jen torzo. Francie eventuelně přežije bez A-L, my bez Sudet nikoliv.

Židé a Němci si podali ruce, když nebezpečí pro Židy byl odefinitivně odstraněno. Stejné je to u nás, jen socík zavinil pomalou obnovu Sudet, která se od roku 1989 zrychlila, s Němci nemáme problémy, jsme dobří sousedé.

Což některým moralistům a flagelantum na české a moravské straně vadí:-/.

O. Musil 9.9.2021 18:14

Tyhle omluvy... To máte jako omluva komoušů. Taky splodili nějaký canc a teď se už jen při připomínce minulého režimu jen ukřivděně koukají a říkají - ale my jsme se přeci omluvili... To už mi je milejší taková Semelová.

O. Musil 9.9.2021 18:10

Jj, to jsem taky někde četl. Je to celé poněkud zamlžené, je divné, že by se Moravec tak spletl, proč Beneše obešel a možná mu přímo lhal (Beneš akci zastavil). Možná se ještě časem nějaké informace objeví, ale pro Brity je to naprosto podružná událost.

J. Lancik 9.9.2021 17:53

Ty nasledky muzete videt kdyz se projdete pohranicim kde vyhnanci zili. K tomuto se vyjadril v zaveru sve knihy "Hitler pred branami" Vaclav Junek takto: Nevim kdo vlastne ztratil vic, jestli oni ztratou vseho majetku a domova, nebo jsme to my, kdo ztratil lid pracovity. Vy vidite vsecko ve smyslu absolutnim, vsichni jsou vinni, vsecky je nutno potrestat.

Neni totiz problem v pomeru poctu jednech s druhymi, problem je ve vyspelosti naroda a urovne francouzke nebo svycarske jsme zatim nedosahli. Nikomu nemecsti naciste tak neublizili jako Zidum a presto si dokazali ben Gurion a Adenauer uz v r. 1954 podat ruce.

Mozna pravdu pan Junek, ze na nejake smireni jsme proste nemeli, nalada byla prilis militantni. prezident Benes misto, aby se situaci snazil uklidnit spis k nasilnostem vybizel a v tom je jeho selhani. I Francouzi prodelali vlnu povalecneho nasili, lyncovani kolaborantu a Nemcu bez nejakeho zjistovani zodpovednosti, ale na trvale reseni nespichali a vysledek je znam. Kdezto u nas vsecko probihalo prekotne, tedy hura reseni. Jako by mel pres. Benes a Cesi strach, aby si vitezne velmoci ten souhas s vyhnanim nerozmysleli.

Nneselhali jsme jenom v souziti s Nemci, selhali jsme v tom i se Slovaky a nyni selhavaji Cesi i v souziti s Moravany. Proste jsme jeste nedospeli urovne Francouzu nebo Svycaru. Je nutne znat nazor obou spornych stran a taky pohled nezucatsnenych. Ten podava Anglicanka Mary Heimannova ve sve knize "Czechoslovakia, the state that failed", CSR stat ktery selhal. Precetl jsem si ji v anglickem originalu a ve vetsine sni souhlasim. Je potreba delat to co doporucuje TGM ve sve studii "Ceska Otazka" nastavit si nemilosrne zrcadlo a zeptat se, jaci vlastne jsme!

V. Čermák 9.9.2021 17:34

Tak Pavel Tigrid, na rozdíl od Tomáše Vodvářky jistě šlechticem ducha byl. Ale s tím "Divokým odsunem" Německého obyvatelstva se buď mýlil, nebo to zkreslil pan autor. Odsun Sudetských Němců divokým odsunem samozřejmě Nebyl, takže o tom pan Tigrid zřejmě nehovoří, a pokud někde lokálně k divokému odsunu Sudetských Němců přece došlo, jedná se o chyby Jednotlivců a rozhodně by se k vůli tomu nejednalo o "Morální pochybení Českého národa". Takže buď Omyl Pavla Tigrida, anebo spíše Úmyslné zkreslení jeho slov panem autorem. Mimochodem, Václav Havel se jaksi Sudetským Němcům omluvil, ale zpětná reakce Nepřišla, na Omluvu Sudetských Němců Českému národu dosud marně Čekáme...;-DRv

J. Vlček 9.9.2021 17:33

Pouze marné vzdechy, pane Urbane. ;-(

Sám dobře víte, že by mu Havel křeslo prezidenta nikdy neuprázdnil, přestože prohlašoval, že prezidentování vezme pouze do prvních svobodných voleb. Nebo si snad myslíte, že ano? ;-)

J. Urban 9.9.2021 17:11

Souhlas.

J. Urban 9.9.2021 17:10

Jj. Skoda, ze nikdy nekandidoval na ceskeho prezidenta. Ale on by asi nebyl zvolen, o tolik prevysoval vsechny kolem sebe...:-(

J. Hrdlička 9.9.2021 17:01

Odsun nebyl trest a Beneš nebyl diktátor. Je hezké, že osobně věříte v nějaké nekonkrétní leč určitě zázračné řešení, činí to ušlechtilým, ale tehdy museli řešit zásadní problém a zásadní riziko. Frencie měla zcela jiný poměr počtu Francouzů a těch toužících Heim ins Reich. Ty staleté neblahé následky by mě zajímaly.

J. Hrdlička 9.9.2021 16:55

Pak jste se neseznámil s odlišnou situací Polska v porovnání s námi.

L. Písařík 9.9.2021 16:43

Nehodlám se mrskat, ani jako ryba. Ale je to můj názor. I pokud se týká Polska.

L. Písařík 9.9.2021 16:39

Jak bylo napsáno, omlouvat se, na to vypršel čas. Spíše je nutno zpozornět, jakmile se někdo snaží uplatňovat nároky na území jiného státu. A taky tomu zabránit.!!

J. Lancik 9.9.2021 16:37

Kdyz jste si toho "Pruvodce" precetl tak pozorne, nemohlo Vam uniknout, ze P. Tygrid nejen odsoudil zlociny pri "odsunu", ze odsoudil hlavne samontny princip 0dsunu. Princip kolektivni viny.

Pokud se pres. Benese tyce, zvolil si snadny zpusob reseni, vyhnat vsecky a je po problemu, hura reseni. Osobne verim, ze bylo mozne resit i bez toho stredovekeho a kruteho zpusobu, tedy reseni pravni. Najit vinniky a potrestat je, to je vsak nejmensi problem. Problem by bylo najit "modus vivendi" a tim i zpusob jak souzit s mimo tech nevinnych i s temi ne tak moc vinnymi. Bylo by to velmi obtizne a dlouhodobe reseni, ale presto vsecko mozne.Francouzi to v Alsassku a Lotrinsku dokazali a vyplatilo se jim to. My jsme selhali, zvolili jsme si snadny zpusob reseni, reseni okamziteho, ale bohuzel s nasledky neblahymi na dlouha desetileti, neli staleti. Bohuzel.

J. Hrdlička 9.9.2021 16:09

Tigrid to IMHO bral z knihy, kde F. Moravec je uveden jako autor. Bohužel právě třeba ohledně atentátu na H. tam jsou údaje neodpovídající skutečnosti (třeba datum výsadku Anthropoid).

J. Vlček 9.9.2021 16:04

V to doufám také. Proto jim nesmíme baštit každou jejich svazáckou blbost. Moc dobře víme, kam mnohdy vede takové mladistvé nadšení. !

L. Písařík 9.9.2021 15:33

Promiňte, napadla mně šílená myšlenka. Plzeň byla osvobozena US ARMY a zničena nebyla, tedy kromě Škodovky. Kdyby Paton nebyl korektní a vyrazil ku Praze, možná byly škody ještě menší a SS Waffen se mohly radostně vzdávat Američanům v naději, že nepadnou do ruského zajetí. Někdy mají i malé činy nepředvídané následky Znáte Bradbury Burácení hromu? Vynikající scifi na toto téma. Ale, všechno je pryč, jen doufám, že mladí politikové nepoženou do stejného marast (m)u, z jakého jsme se vymanili.

O. Musil 9.9.2021 15:32

No, ona je to vlastně záhada, historikové se teď přiklánějí spíš k tomu, že to byla akce tehdy plukovníka Františka Moravce, který se domluvil s Angličany a Beneše nejspíš obešel nebo mu podával nejasné informace. Jaké důvody tam ale opravdu byly, těžko říct. Odkud čerpal informace Tigrid, to se už nedozvíme.

T. Pudil 9.9.2021 15:11

Pred lety jsem, pri cekani na odlet zahledl v hale letiste v Portlandu pojizdnou polici s knizkami, ktere lidi na letisti zapomeli. Abych si zkratil chvili a protoze jsem nic ke cteni s sebou nemel, zacal jsem ty knihy prohledavat a k memu velkemu prekvapeni mezi temi anglicky psanymi tituly byla jedna knizka ceska. Kapesni pruvodce a dokonce i s venovanim urcite osobe, kterou jsem ovsem neznal. Precetl jsem ji jednim dechem, drive nez jsem se dostal do Prahy Po navratu do Portlandu jsem ji po nejakem case komusi pujcil a je asi navzdycky pryc. Tak to je s knihami.