9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

OSOBNOST: Pavel Tigrid – šlechtic ducha i činů

Narodil se 27. října 1917 v Praze v židovské rodině jako Pavel Schönfeld. Svůj pseudonym Tigrid převzal dle jména řeky v Persii jako vzpomínku na hodiny zeměpisu a historie v základní škole. Po rozvodu rodičů byl dán do péče otci, byl však vychováván spíše babičkami a tetami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hrdlička 9.9.2021 14:14

O lidech jako vy jsem na začátku toho posledního odstavce psal.

P. Sura 9.9.2021 13:47

...."podnětný a správný..." - mezi odpírači vojenské služby.

J. Hrdlička 9.9.2021 12:38

Jaruzelski uskutečnil svůj zásah z obavy, aby do Polska nevtrhla VS. Totéž by se klidně stalo i u nás.

J. Pavelka 9.9.2021 12:29

To ovšem už plně poslouchali "člověka cizího"... Maje za zády cizí tanky, "rozhodovali" zase jinak, resp. Dubček se nerozhodoval, jenom "přikyvoval" Ani neměl "koule" ani na to, aby tedy odstoupil, ba i to jmenování velvyslancem v Turecku nedokázal hodit Husákovi pod nohy...

J. Hrdlička 9.9.2021 12:07

Máte pravdu, ale "jiná řešení" mají ale tu výhodu, že se o nich krásně a nebojácně mluví, když je mír a nebezpečí nehrozí. To mnoho diskutérů neohroženě zvedá prapor....:-)

J. Hrdlička 9.9.2021 12:05

V srpnu 1969 tak učinili bez potíží. Dubček a spol. to ochotně podepsali, přece nepůjdou proti rodné straně....:-/

J. Vlček 9.9.2021 12:02

Pane Písaříku, vy byste chtěl mít Prahu a jiná města srovnaná se zemí, jak vyhrožoval Göring, a jak také později dopadla polská Varšava?

Co se Beneše týče, zanechte vašich hodnocení. Po boji je většinou každý generálem. Rv

J. Hrdlička 9.9.2021 11:52

A jsme u toho, u další oblíbené sebemrskačské legendy. Ovšem Polsko v takové situaci jako my nebylo.

L. Písařík 9.9.2021 11:43

Prezident Beneš byl dobrý diplomat a úředník, ale vůdce v čele národa nebyl. Ani před okupací ani v r. 1948. Jsem přesvědčen, že je lépe něco dělat než nedělat nic. Chcete příklad? Polsko.

L. Písařík 9.9.2021 11:39

Dodnes jsem přesvědčen, že reformní komunisté měli v plánu využít situaci k výměně mužů u kormidla, o orientaci na Západ vůbec nešlo. Dubček byl měkká povaha a v Moskvě ho měli dobře přečteného. Podobně bylo i v r. 1989, kdy se jednalo o čenč (change) u kormidla, protože předchozí kormidelníci tam byli příliš dlouho a lidský život není bez konce. Ale v Kremlu neseděl Brežněv a ruské tanky už nebyly po ruce. Nakonec byli rádi, že jim VH slíbil beztrestnost, docela ochotně, pod taktovkou Čalfy, předali moc a ještě navíc jednohlasně zvolili VH prezidentem ( to se nestalo žádnému dalšímu prezidentovi):-(. Jeden z dalších příkladů jak dosáhnout vítězství bez krve, jak o tom píši jinde.

L. Písařík 9.9.2021 11:23

Četl jsem Průvodce asi v té době taky a konečně jsem se dozvěděl, jak lze nejednotou a pod špatným vůdcem snadno prohrát demokracii. Pavla Tigrida jsem poznal už jako kluk, protože Svobodná Evropa byla hlavní rozhlasovou stanici pro mého otce. Ano, Tigrid byl opravdu vyjimečnou osobností a celý svůj život zasvětil zadržování komunismu. V úctě smekám.

J. Pavelka 9.9.2021 11:01

Jenže, oni Dubček a spol. nna to rozhodně neměli koule....Leda by se našel český Jaruzelski, ale armáda v Polsku a u nás to je rozdíl....

V. Novák 9.9.2021 10:47

"Jiné řešení" je vždycky. Někdy je sto řešení sebevražedné a někdy vražedné.

Jistě - ČSR mohla odmítnout mnichovský diktát a vojensky vzdorovat Německu bez pomoci západních "spojenců" (k čemuž neměla armáda vypracovanou ani taktiku, natož strategii) a vlastně proti jejich jasně vyjádřené vůli. Mohla převzít úlohu "bořitele evropského míru" - a "slavně" prohrát. V Paříži a Londýně by nepochybně vládly velké oslavy porážky takového kazisvěta.

Pomoc od SSSR byla iluzorní - společnou hranici jsme neměli, Rudá armáda by se musela probojovat přes nepřátelské Polsko i "spojenecké" Rumunsko. A oslavy porážky "Stalinova bořitele evropského míru" by byly tím bouřlivější.

A to jsem se vyhnul dlouhodobým politickým i vojenským důsledkům ve smyslu kdo by byl koho spojencem v nevyhnutelně následující válce...

J. Hrdlička 9.9.2021 10:44

Berme to symbolicky. Armáda by sehrála podobnou roli jako v srpnu 69, tj. jistila by LM a policejní složky, které by - hlavně ta složka prvně jemovaná - zábrany neměly žádné.

J. Vlček 9.9.2021 10:35

Pakáž se objeví vždy a všude, co svět světem stojí. ;-)

I. Schlägel 9.9.2021 10:26

Českoslovenští tankisté by možná měli větší zábrany než ti importovaní.

J. Hrdlička 9.9.2021 10:05

Díky. Ne teda, že bych si dělal iluze, že se tím něco změní:-)

J. Hrdlička 9.9.2021 10:02

Jsou teorie, že kdyby nezasáhly tanky zahraniční, tak by nakonec nastoupily tanky tuzemské. Protože i reformní komunisti v čele s Dubčekem si rozhodně nepřáli"demontáž socialismu", k čemuž by ve svobodných volbách došlo.

I. Schlägel 9.9.2021 10:00

Ano.

I. Schlägel 9.9.2021 9:59

Myslím, že ve své době měl pan Tigrid docela přehled a v popisu tehdejší atmosféry se až tak nemýlil. Jinak k německé sebereflexi významně přispěl Norimberský proces a následně výčitky dětí vůči svým rodičům, kteří ten průšvih spískali nebo se na něm podíleli. Komunismus se svého procesu logicky nedočkal a ani nedočká.

I. Schlägel 9.9.2021 9:55

Máte pravdu, že se situace za posledních cca 10 let zlepšila.

J. Pavelka 9.9.2021 9:54

No ale probém nebyl v tom, že se někdo mstil...ale že někdo využil situace k vlastnímu prospěchu...nejhorší často byli bývalí kolaboranti...

J. Pavelka 9.9.2021 9:52

To je klišé...Ten ˇUstav pro totalitní režimy dělal průzkumy, a doba po roce 1948 se normálně učí...Když je to v učebnicích a osnovách, pochybuji, že se tomu učitelé vyhýbají...

J. Pavelka 9.9.2021 9:49

Také tvrdí, že v 68. by se to neotočlo, kdyby nepřijeli Rusové...Ale Brežněv moc dobře věděl, proč sem posílá armádu a že ne jen tak pro nic za nic ...Už to došlo tak daleko, že navzdory plánům KSČ, které nebyli nijak radikální, by se to tady "otočilo"...Ale jinak byť ne ze vším lze souhlasit, vcelku dobré...

J. Vlček 9.9.2021 9:49

Pane Hrdličko, máte pravdu. R^

Váš poslední odstavec je velmi podnětný a správný.

J. Hrdlička 9.9.2021 9:47

Jo, tehdy to byla událost, konečně jiný pohled než ten komunistický. Chvíli trvalo, než jsem si uvědomil, že ani to není zdaleka bezchybné.

J. Hrdlička 9.9.2021 9:45

Češi na to měli o čtyřicet let méně času.

Leč příznačné je, že zase jiní padají do opačného extrému, kdy flagelantsky prohlašují, že zatímco Češi prý nikdy nic nepřiznali, tak Němci jsou vzorní. Postoje Landsmanšaftu potom "taktně" pomíjejí.

D. Stirsky 9.9.2021 9:45

V r. 1987 jsem od kolegyně dostal samizadat: Tigrid a jeho "Kapesního průvodce..." Knihu jsem přečetl jedním dechem a bylo to ppprvé, kdy jsem se ve větším rozsahu a uceleně dozvěděl o našich novodobých dějinách něco jiného, než jen fráze tzpu "od sjedzu ku sjezdu" z dějepisných učebnic.

J. Hrdlička 9.9.2021 9:42

"reakce"

J. Hrdlička 9.9.2021 9:41

"zcela nesplnilo" to je klíčové slovo. Stejně jako v Německu pár obdivovatelů Reichu a vůdce zůstalo přes veškerou denacifikaci, tak i u nás se bohužel občas najdou jedinci, kteří obhajují zločiny během odsunu. Nikdy nikde nebude dosaženo úplně stoprocentního výsledku.

Ale důležité je, že takoví jedinci jsou v naprosté menšině, uvedené zločiny jsou vesměs odsuzovány a to i na státní úrovni.

A k Benešovi, jeho odsuzování je dost laciné, žijete-li v klidných časech a/nebo nemáte odpovědnost. Pak se lehce mluví o "jiných řešeních". Nemluvě o tom ,že je to dost alibismus, kdy se ostatní pohodlně schovají za jednu osobu, které přiřknou veškerou vinu. Přitom Beneš nebyl diktátor, ostatní mohli Mnichovskou dohodu odmítnout a jít do boje, ale to by převzali odpovědnost.....