1.12.2022 | Svátek má Iva


Diskuse k článku

O BRUTALITÉ: Zlo je lidské dílo (2)

S primitivní účelností násilí a kořistnictví, posvěcenou postupně místními a skupinovými morálkami, obyčeji a zvyklostmi, se od pradávna neshodovaly představy o správnosti takového počínání. Silných, mocných, výbojných a násilnických jedinců totiž vždycky bylo přece jen podstatně méně než lidí ukřivděných a oloupených, takže si někteří ublížení lidé začali klást otázky, zda je takové počínání správné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Harvánek 9.9.2022 10:05

Ono to v biblickém příběhu dopadlo trochu jinak. Adam s Evou po snězení ovoce poznání nepoznali co je dobro a co zlo, ale byli z ráje vyhnáni. Protože sice v ráji měli svobodu (rozhodnout se, zda vydaný zákaz dodržet či porušit), ale také odpovědnost (což si dnešní lidé nechtějí moc připouštět) za své činy. Selhali a museli nést důsledky (nejen vyhnání, ale i ztráta nesmrtelnosti). Neznámý malíř to vyjádřil v polovině 18. století freskou v postranní kapli kostele sv. Kunhuty v NMnM. A ještě přidal citát: Skrze hřích smrt (Rom. C. 5, V 41) a přidal komentář: Skrz jedno zakousnutí nás k umírání nutí.

J. Jurax 9.9.2022 22:34

Protože sice v ráji měli svobodu (rozhodnout se, zda vydaný zákaz dodržet či porušit), ale také odpovědnost (což si dnešní lidé nechtějí moc připouštět) za své činy.

No, svoboda dodržet či porušit svrchu daný zákaz, přičemž za dodržování jednoho budou milovat, kdežto za porušení jej drasticky ztrestají je taková zvláštní. Přijde mi to trochu jako definice "svobody" v diktatuře.

A ta odpovědnost byla pouze pasivní - z vyšší moci následoval tvrdý trest.