25.5.2024 | Svátek má Viola


Diskuse k článku

NÁZVOSLOVÍ: Tak se nám tady rozmohl takový nešvar

To jsou slova Evy Holubové v roli soudružky učitelky ve filmu Pelíšky. Mne ale tato slova napadla při sledování TV přenosu z hezkého zahajovacího koncertu k předsednictví ČR Evropské unii z pražského Rudolfina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vrabec 16.7.2022 11:54

Přesně jste to popsala R^ Češka s mindrákem !

J. Vrabec 16.7.2022 11:48

Komu se nelíbí v EU tak má tu možnost vypadnout a zase zbožňovat rudou vlajku a ruskou hymnu. Nikdo není v EU na řetězu. EUR^EU

J. Vorlický 16.7.2022 11:42

Co se týče vlajek, proč EU? Když se rozpadlo Československo, nechali jsme si aspoň jeho vlajku. Oproti slibu Slovákům, že ne. Je to otázka názvosloví, nebo to vypovídá o něčem jiném?

I. Kučerová 16.7.2022 11:33

!

J. Brei 16.7.2022 10:54

„Zatím ale těch 12 hvězd (čtěte Bibli, v ní to všechno je) zůstává symbolem Panny Marie, protože v Knize Zjevení je psáno: „Žena oděná sluncem s měsícem pod nohama s korunou 12 hvězd kolem hlavy“.“

To je zřejmě nesprávný výklad založený na nesprávném pochopení biblické knihy Zjevení. Vedoucí katedry Nového zákona na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, doc. Jiří Mrázek, Th.D. k tomu v Českém ekumenickém komentáři k Novému zákonu, Zjevení Janovo (Praha 2009) na s. 133 mimo jiné píše:

„Věcně nejadekvátnějším výkladem je identifikace ženy s Izraelem, jako dcerou Siónskou. Izrael skutečně dal světu mesiáše a sám byl pronásledován. Po zničení chrámu, Jeruzaléma i všech stabilních institucí byl znovu vyhnán na poušť beze všech dosavadních a viditelných jistot, k novému putování do neznáma.“

Pokud tedy stála mariánská interpretace 12. kapitoly knihy Zjevení v pozadí podoby vlajky EU (její autor Arsene Heitz dle české Wikipedie, uvedl, že se při jejím návrhu inspiroval také textem 12. kapitoly biblické knihy Zjevení), tak vychází z pravděpodobně nesprávné interpretace faktů. Zdá se, že nesprávná interpretace faktů je osudem EU.

V. Mokrý 16.7.2022 10:44

;-DR^

P. Pepax 16.7.2022 10:35

R^ trefné.

R. Langer 16.7.2022 10:35

Co to melete, soudruhu? 8-o ;-D

P. Pepax 16.7.2022 10:34

R^ máte pravdu, slova ztracejí smysl, nebo slouží k ukrytí myšlenky.

I. Polák 16.7.2022 10:31

Děkuji za politologickou přednášku, proti níž nic nenamítám. Ale "To, že nacionální socialismus přejmenoval Stalin na fašismus" byla podstata mého sdělení!

A Vy, jak nějaký stalinův sluha to po něm opakovaně používáte. Ve vašem příspěvku nejméně dvakrát používáte jednoznačně fašismus místo nacismus.

To i ten putin říká denacifikace a ne defašisizace.

Samozřemě vím, že fašismus vynalezl Mussolini, stejně jako např. "tripartitu", i když detaily neznám, jsem ignorant.

P. Kotyza 16.7.2022 10:25

Mlácením prázdné slámy jsou veškerá vystoupení bruselských soudruhů. Náš harmonikář a jeho kapela nezůstávají pozadu.

Z. Lapil 16.7.2022 9:37

Proč komedie? Zvyky jsou různé. U nás zase hymně vzdávají vojenskou poctu i nevojáci. Někomu by to mohlo připadat poněkud militaristické, i když to má nejspíš naprosto nevinný původ v tělocvičném Sokolu.

Z. Lapil 16.7.2022 9:26

Když jsme u těch přesných pojmenování: Starostové (správněji: starostové. On to není oficiální název) jsou správně Starostové a nezávislí, ve zkratce STAN.

Óda na radost je hymna přímo symptomatická: použita je jen hudba bez textu, protože... Vlastně nevím proč, asi že by se někdo mohl cítit pohoršen. Podobně na bankovkách nejsou ani existující lidé ani existující stavby, ale jacísi duchové staveb.

Nevím, jak moc je špatné vstávat u neoficiální hymny (u cizí oficiální hymny se vstává), ale vím, že existují hymny jaksi neúřední, a přesto všeobecně známé a uznávané. U nás sbor Pěvecké sdružení moravských učitelů coby poslední přídavek večera dává (dávával? Ani nevím, jestli ještě fungují) písničku Moravo, Moravo, a u ní se vstávalo. Dovedu si představit, že podobných písniček je na světě povícero; Kde domov můj za všechny.

J. Nevrkla 16.7.2022 9:23

Mnozí dnes označují současnou pokrokarskou politiku za neomarxistickou. Já s tím nesouhlasím. Základem marxismu bylo, jak jsme se učili, státní vlastnictví výrobních prostředků, nikoliv soukromé, kdy dochází k nežádanému vykořisťování člověka člověkem. To bylo údajně odstraněno, ovšem za cenu nízké produktivity a diktatury, nesvobody, cenzury.

Dnešní pokrokáři nic takového nechtějí. Pracuji ve prospěch velkých bohatých korporací, ty mají zásadní vliv na politiku, jejich moc prorůstá se státní, nejlépe je to dnes vidět na korporacích mediálních, farmaceutických, zbrojních. Ty se snaží zároveň o sociální politiku, aby byla zachována podpora od širokého spektra lidí. Vzniká korporátní socialismus. Ten se jako každý socialismus projevuje omezováním svobody, cenzurou, diktaturou a velkými idejemi, v současnosti o ovlivňování klimatu a záchraně planety. Je to socialismus korporátní. V Německu se nazýval nacismem, hlásal ideje národní nadřazenosti. To dnes populární není. Mně z toho více vychází ten italský korporátní socialismus zvaný fašismus.

Co si teď myslet o tom, že korporace ČEZ, jejíž šéfové si na odměnách rozdají přes sto milionů korun, dostanou od státu mimořádně výhodnou půjčku 74 miliard korun. Já to vidím jako prorůstání státní a korporátní mocí přímo ukázkové.

J. Pokoutný 16.7.2022 9:17

Kecy v kleci. To zjištění, co bylo ideologií Národně socialistické německé dělnické strany, proběhlo dávno předtím, než se Klaus (a tedy i ODS) narodili. Koneckonců, než se rozkmotřili se socialisty internacionálními ("bolševiky"), oslovoval je Stalin jako "bratry nacionálně socialistické dělníky". Továrny nemusíte obsazovat lidovými milicemi a majitele vyhnat/popravit, stačí pod hrozbou dosadit pověřence, kteří mají skutečnou moc. Rozdíl byl pouze ten, že zatímco bolševici zabíjeli nepohodlné lidi na základě třídním, nacisté si vybrali nepohodlné "rasy".

J. Pokoutný 16.7.2022 9:07

R^

V. Mokrý 16.7.2022 9:03

:-)

V. Mokrý 16.7.2022 9:00

Už delší dobu, mnohá slova ztrácejí svůj původní smysl a je jim podsouván jiný.

V. Mokrý 16.7.2022 8:58

Rv

V. Mokrý 16.7.2022 8:57

R^

E. Tkadlec 16.7.2022 8:41

Jde o novodobé ptydepe: kvantitativní uvolňování, liberální demokracie, strategická komunikace nebo manželství pro všechny. Podstatou je snaha zakrýt skutečný smysl nebo povahu navrhovaných změn, které by jinak ve společnosti neprošly.

V. Kolman 16.7.2022 8:36

K tomu, aby lidé používali slova, jimž kdosi přiřkne jiný význam, jsou potřeba minimálně 2 lidé: Jeden, který tu změnu významu provede a druhý, který na ni přistoupí a ZAČNE JI TAKÉ!! POUŽÍVAT!!

Nepřistupujme k těmto lživým a nebezpečným praktikám a používejme i nadále léty ověřené a osvědčené termíny.

K. A. 16.7.2022 8:13

Ohledně fašismu se pletete, ale tady na NP je to častý omyl. Není to krajně levicová ideologie, ale krajně pravicová, za krajně levicovou to začali označovat čeští stoupenci ODS v devadesátých letech, aby vytvořili dojem, že vše zlé pochází zleva. Ale politologická teorie i západní politické myšlení řadí standardně fašismus na pravici, i když měl pár levicových prvků. Hitler se sám zařadil na opačný pól než komunisté už ve dvacátých letech, kdy začal tvrdit, že židobolševismus představuje největší nebezpečí pro Německo a Evropu a on je zachrání, proto s ním také řada britských konzervativců sympatizovala. Na rozdíl od komunistů ani neznárodňoval, nebyl antinacionalista ani internacionalista, nebyl antirasista atd. Dělal jen sociální politiku, aby měl podporu dělníků a aby ti ochotně pracovali pro říši. Což dělal před ním už konzervativec Otto von Bismarck, kterého byste asi ani vy neoznačil za levičáka.

A mimochodem Marx by se za levičáka nikdy neoznačil, v jeho době byli za levici považovaní liberálové, tedy stoupenci volného trhu proti konzervativní aristokracii, zatímco dělnické komunistické hnutí bylo tehdy mimo kategorie pravice a levice, protože ho nikdo nebral vážně. To, že nacionální socialismus přejmenoval Stalin na fašismus je od Vás tuším "překlep", slovo fašismus vymyslel Mussolini, což asi i víte.

M. Hoblík 16.7.2022 8:07

Jsou i takoví, co při Ódě na radost zvrací!

J. Tulejová 16.7.2022 7:57

Ale Frau Rybnick, proč tolik zlosti? I z toho oslovení je cítit zlobu.

J. Rejzek 16.7.2022 7:50

Tak se nám tady rozmohl takový nešvar, mít při hymně(hymnách) položenou pravici na straně srdce. Když jsem to před dávnými časy viděl u Američanů, tak jsem si řekl- no komedie od komediantů. Aje to tu, ta komedie a i naši představitelé si rvou osrdí při různých hymnách. Komedianti, myslím si i dnes.

M. Moravcová 16.7.2022 7:34

Pane Bože, je to možné? Hloupost nebo snad zlý úmysl vás vede k tomu, že si o autorce vymýšlíte kži a pak s nimi polemizujete. Asi obojí. Lež a zlý úmysl.

M. Moravcová 16.7.2022 7:27

Ano, to je normální lhaní a dezinformace. Pokrytectví. Přivlastňují si něco, co jim nepatří. A trápí mě to už dlouho. Protože tyto jejich lži se snaží zakrýt prázdnotu jejich slov a to, že císař je nahý. Lživé fráze, fráze a zase fráze. A ještě si za ně ve stoje tleskají. Jak za Jakeše a Husáka.

J. Anděl 16.7.2022 7:23

To je asi tak mimo, jako obviňovat z nacismu Ukrajinu.

J. Anděl 16.7.2022 7:20

Úvaha v článku není bouře. Ta by to byla, kdyby třeba taková EK či jiný útvar vydal pamflet vyzývající vlády jednotlivých států k narovnání názvů a pověřil dohledem nad tím narovnáváním nějakou neziskovku.

Na počátku zdánlivě třeba i bohulibá činnost, která by se buď strašně zvrhla a začala zakazovat, co já vím, třeba názvy obcí, které v jiných jazycích znějí nekorektně, nebo by někde na pozadí nenápadně vyčerpávala zdroje a nic nedělala. Což by aspoň bylo lepší, než to zvrhnutí.