14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Diskuse k článku

MÉDIA: Deset tisíc zlodějen

Lidi mají rádi všelijaké katastrofy a lumpárny a vůbec tak podobně. Nemám rád blábolily, co neustále vykládají, v čem že jsou lepší v tzv. "vyspělejším západním" světě. Ale někdy jim musím dát za pravdu. Tak třeba v oné nedávné aféře kolem registru vozidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Bílý 19.9.2012 23:27

Ještě že se kosmický výzkum nedělá v ČR ale v USA. Kam by asi rakety létaly?

J. Anděl 19.9.2012 23:21

hezké

netřeba dalších slov

P. Jirka 19.9.2012 19:54

Výraz "televizní blběnky" je kouzelný,

přesně vystihuje úroveň našich (nejen) televizních novinářů :-) Jinak si sice taky myslím, že ta firma to podcenila, ale to na blbosti novinářů a stádovitosti národa nic nemění....

M. Sedláček 19.9.2012 11:29

Nicméně,

ta firma chyby v implementaci takto náročného projektu udělala, když hrubě podcenila náročnost migrace dat a jejich kvalitu. Obvykle se v takovýchto případech prvovede x testovacích scénářů. které tyto chyby odhalí (když říkáte milion vadných záznamů, na to by se přijít muselo) a v případě chyb se rozhodně nejde do ostrého přechodu na nový systém.

Takže ať už to bylo diletantství v IT tak obvyklé nebo zlý úmysl, ta firma vinu nese také a kdyby měla krachnout, mrzet mne to nebude.

J. Kadeřábek 19.9.2012 14:05

Především autor předpokládá, že ČT žereme.

Jenže i "lid" se vzdělává a kdo si prošel v zaměstnání třeba implementaci na SAP ví své. Proto, když "šišla" v ČT 24 štěkala na Dobeše "a můžete se zaručit, že zítra..." musel jsem se jen pousmát. Kámen úrazu je v neodbornosti zadavatele a laxnosti zhotovitele. Implementace dat, zaškolení obsluhy a zkušební provoz je alfou i omegu problému. Není se komu omlouvat kromě občanů, kteří za krvavé daně dostávají od státu tak mizerné služby, které si navíc nevyžádali. Klidně bych jezdil i bez PZ a další hromady nadirigovaných papírů kdyby to stát nenařizoval.

U té firmy nevěřím na zlý úmysl. Je to jen diletanství, které jsem ovšem zažil i u německého SAP. Tam to ale po sprďáku začali řešit. Tady se ničeho nedočkáme.

M. Sedláček 19.9.2012 14:33

Re: Především autor předpokládá, že ČT žereme.

Souhlasím s tím, co jste napsal bez výhrad, včetně toho, že RZ je v podstatě k ničemu.

Ono také, když nemáte pořádnou součinnost zadavatele, tak toho moc nezmůžete. IT zaměstnanci ve státním sektoru jsou známí diletantsvím, leností a neodborností (čest výjimkám).

J. Jurax 19.9.2012 14:41

Re: Především autor předpokládá, že ČT žereme.

No, ta dorážející reportérka byla srandovní - a ptala se jednak blbě a jednak nepravého. Ani novinářka při své inteligenci nemůže předpokládat (tohle říkával Miloš Zeman), že ministr o problému ví víc než že existuje. A zaručit se za chodivost systému již zítra je schopen asi tak stejně jako se může zaručit za to, že zítra nebude pršet v Tarararingapatamu. Vlastně za to by se mohl zaručit spíš - na netu by si mohl nalézt pro tento region předpověď počasí ...

Kdyby se ptala programátorů, co ty chyby odstraňovali, bylo by to víc na místě, leč dověděla by se stejné kulové - maximálně by byla utlučena odborným slangem, aby dále neotravovala; v případě urputného dorážení by byla striktně poslána někam i v přímém přenosu - to si ovšem ministr dovolit nemůže.

Zlý úmysl v tom asi nebude - i když v naší politice je možné všechno - spíš to bude amatérismus, málo času na projekt a jeho diletantské řízení jak ze strany ministerstva, tak i softwareové firmy. Protože podobných projektů - i složitějších - je zavedeno hodně a zpravidla bez takových průšvihů.

J. Anděl 19.9.2012 23:28

Re: Především autor předpokládá, že ČT žereme.

Ale občas i s takovýmihle průšvihy. Zažil jsem to v práci. Nebudu psát kde, nemělo to takovou medialitu, ale mělo to velký dopad. A taky to trvalo několik dní a lidi se moc nevyspali a v kuse na tom makali. A byl to software od solidních dodavatelů.

Holt shit happens.

V. Novák 19.9.2012 16:28

Milion chyb, ne vadných záznamů.

Pokud je uveden špatný majitel, protože se neobtěžoval přehlásit auto nebo to někde vypadlo, je to chyba - ale nemůže shodit systém. Vadná barva karoserie - chyba, ale ne nekonzistence dat. Vydá špatný výstup (a musí být možnost rychle a snadno opravit) - ale ne důvod shození systému.

A pokud se vyskytla závažná nekozistence dat, třeba chybná SPZ v jednom registru a správná v propojeném nebo číslo motoru z Jawy 350 u Mercedesu - tak se musí najít přímo v datech. Zadavatel musí definovat, že tam nekonzistence mohou být a dodavatel musí data prověřit. Krucityrkn - tam se ani nepřecházelo naživo! Křížově projet všechna data a vyhodit kde nesedí, to je pro DB systém věc na hodiny. Při milionech záznamů - a kolik je v republice aut? Přece ne řádově víc, než obyvatel. Takže miliony. Přecházelo se DNY!

J. Prikner 19.9.2012 21:40

Re: Nicméně,

Tiskem proběhla informace, že v databázi registru existují záznamy se shodným VIN kodem. Je-li tomu tak, jak je možné že unikátní identifikátor je v databázi vícekrát ? Nemá-li VIN kod v databázi atribut unique , jak je možné při implementaci připustit takovou zhůvěřilost ? Existují-li více záznamů s duplikátním VIN kodem, proč po jejich majitelích hned nešli policajti ? No, již starý Novotný kdysi říkal, že u nás je možné i nemožné.

M. Starý 19.9.2012 11:24

Stádo hlídacích psů

Když se u nás vyskytne nějaká kauza, tak všechny noviny (a televize) z toho udělají obrovskou senzaci a co je pozoruhodné, že všechna media vždy útočí jedním směrem tj. hlásají ± to samé. Zpravidla si najdou nějakou "slabší" osobu a tu cílevědomě lynčují. Vzpomeňte si na ministra školství Dobeše. Co bylo za pokřik, když vydal vyhlášku, podle které si školy mohou upravovat délku přestávek mezi hodinami, aby dětem z vesnic neujížděli autobusy. Nyní od 1. září to platí, školy to využívají, a nikdo si toho z novinářů nevšiml. Nevím, zda je to jenom tím, že čím hlasitější pokřik, tím vyšší sledovanost (nebo čtenost) a tím vyšší příjmy z inzerce nebo je to dělají na politickou objednávku? Klasik by možná řekl, že je otázkou, zda to dělají z blbosti nebo pro peníze.

J. Kadeřábek 19.9.2012 14:09

Re: Stádo hlídacích psů

V tomto konkrétním případu jde o občany, kteří jsou otravováni státem a tráví svůj čas ve frontách na úkon, který jim stát nařídí, ale není schopen jej realizovat.  Kritika médií je naprosto na místě. Navíc ten stav dosud trvá a mě jako daňového poplatníka nezajímá nic než výsledný dopad na mne.

V. Němec 19.9.2012 10:53

Psaly to v novinách tak je to pravda

Je neuvěřitelné kolik lidí věří víc novinářům než tomu co vidí na vlastní oči ale jedno vysvětlení se přeci nabízí . Za bolševika novináři odvážně vyzdvihovali úspěchy socialismu dones naopak hrdině odhalují nešvary demokracie . No a obyčejný občan je z toho jelen.

V. Ondys 19.9.2012 10:30

:)))))))))) Statisticky prý je novinářská profese jednou z nejvíc

zatíženou počtem alkoholiků a v Čechách, na Moravě i ve Slezsku vždy příkladně kolaborovala s každou mocí, pane Vlku. :)))))) A teď nám to voboum můžou příkladně nandat, :)))) stejně na ně se...

PROČ JSEM SE STAL SPISOVATELEM

Nejdřív jsem zatoužil stát se gynekologem, mají v ordinaci zajímavý štokrle, jako klučík jsem každý dámský návštěvě nenápadně zabořil hlavu do klína a snil o profesi s nadějným rozhledem, ale v padesátých letech komunisti otevřeli nedaleko našeho domu n. p. Rybenu a některé proletářky z naší ulice tam našly obživu, a mě to nějak samospádem přešlo. Pak se do protějšího domu nastěhoval pan Valta, chodil furt v černým, neboť se stal úderníkem u pohřební služby, vyprávěl s velmi nakažlivým životním optimismem veselé příběhy z klání s pětiletým plánem, a tak jsem tatínkovi šlohnul lopatu a na zahradě vykopal hroby pro celou naší rodinu, ale nějakým nedopatřením se mi do toho zapletly maminčiny jahodové záhony, a táta mě nemilosrdně seřezal, že jsem znehodnotil její práci. Později si mě chtěl usmířit a koupil mi blok s plnícím perem Pionýr. Zrovna o něm vyšel nějakej budovatelskej článek v novinách. Při četbě se mohl potrhat smíchem, jak to bylo pokrokově blbý, a řekl památnou větu: “Kluku, takhle se vydělávaj šrouby, to není honička ve fabrice, koukej se naučit psát!”

J. Kanioková 19.9.2012 16:30

:))))))))))

J. Boleslav 19.9.2012 10:27

S p. Vlkem často souhlasím

tentokrát bohužel rozhodně ne. Problém s RV byl už na NP poměrně obsažně diskutován a nechci znovu vše opakovat. Jedna věc je ale nad slunce jasná a shodla se na ní i většina diskutujících. Nový RV na Ministerstvu dopravy realizovali naprostí amatéři a diletanti, a to jak ze strany dodavatelské firmy, tak i ministerstva. Jinak by totiž jeho implementace nemohla vypadat tak, jak vypadala. Na tom na základě znalostí realizace podobných informačních systémů trvám a p. Vlkovi bych při vší úctě k jeho osobě doporučil se nejprve v dané oblasti (IT) dovzdělat a pak teprve o ní něco psát.

V. Novák 19.9.2012 10:20

Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

toho jsem skutečně dalek, tak registr vozidel JE malér a stát se to firmě, které by tím utíkali peníze nebo zákazníci, lítala by penále v desítkách milionů, možná o řád výš.

To, že jsou v převáděných datech chyby je jedna věc - ovšem buď musí nová databáze fungovat i s chybnými daty (samozřejmě bude vydávat chybné výstupy - a musí být možnost data opravit) nebo ty chyby, které brání práci, odhalit během převodu dat a testovacího provozu. To, že je firma neodhalila, svědčí o jejím amatérismu.

Totéž platí pro "padající" linky a servery - přece se musí udělat zátěžový test, který systém MUSI vydržet s bezpečnostní rezervou. Výmluvy na velkou zátěž neobstojí - ta byla součástí úkolu. Navíc nemůže být zase tak veliká - kolik je v republice příslušných pracovišť? Desítky? Kolik je na nich průměrně stanic schopných pracovat současně? Deset? Kolik jich asi tak skutečně v jedné sekundě odesílá požadavek? Vycházejí mi stovky, nejvýš tisíce stanic, současně (řekněme během minuty) odeslaných požadavků pak stovky. V absolutně špičkové minutě - v dalších zase úředník "klofe" do klávesnice. Obsluha musí být dostatečně proškolena, protože je součástí systému a vstupy ošetřeny tak, aby byly idiotensicher. Tak se liší profesionální práce od výplodu amatéra, který "to nějak nabastlí"...

Pracoval jsem na převodu databáze s miliony účastníků, kteří vygenerovali denně několik až několik desítek transakcí. Převod musel proběhnout za plného provozu a samozřejmě bezchybně  a bez ztráty peněz a dat pro poskytovatele i jeho zákazníky. Jde to. Je to "Kulový blesk", ale jde to.

Čili dotyčná firma "vysoutěžila" něco, na co neměla a co jí nikdy nemělo být svěřeno. Což je ale vina zadavatele, ne té firmy. Zadavatel má posoudit reálnost, protože on platí.

J. Boleslav 19.9.2012 10:28

Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Přesně tak, naprostý souhlas. Píšu k tomu ještě i výše.

V. Vlk 19.9.2012 11:53

Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Vážení a milí odborníci, jsem pouhým nevzdělaným uživatelem ,takže nemohu soupeřit s vašimi znalostmi.Ale protože mám praktické zkušenosti s kontaktem s počítačovými systémy v praxi, vím, že pokud je na jeden server napojeno více než pět uživatelů a dá se tam nový software , je pravděpodobnost, že to nebude fungovat asi tak 99.999999999999%. A že se to bude muset opravovat, zkoušet nahodit, učit lidi jak s tím manipulovat atd atd.

Obecně je známo, že JAKÝKOLIV  systém, pokud se na něj najednou připojí  stovky,ale ono stačí desítky uživatelů, tak se pos…. Tedy zkolabuje. Takže pokud ministerští umělci nechali v den „D“ a hodinu „H“ aby se napojily desítky či stovky „ proškolených „ uživatelů bez praxe, stalo se to, co se stát muselo. Poněkud jste přehlédli , že většina problémů byla v tom, že dotyční na připojení viseli a nevedli co dál.Hledali, datovali, mačkali jiná tlačítka, čuměli do manuálů a nebo ječely ( jsou to většinou dámy) :“Máňóó, jak to řikal ten chlap, co že se má zmáčknout?!?“

Každý bojuje za své, milí programátoři a odborníci. Ono to ale bývá jinak. V den,kdy jsme přistupovali k Schengenu jsem o půlnoci odlétal do zahraničí. Ve 24.00 v Ruzyni  blikla světla, zazněly fanfáry a důležití odborníci si vzájemně blahopřáli a počítače si „lehly“ . Po 20 minutách se objevili ajťáci, tvářili se důležitě a prohlašovali, „že to není možný!!“ Ťukali,klepali, do PC , do mobilů hovořili a nám zatím vypsali letenky ručně. A nechtějme ani vědět, jak to vypadá,když se zavádí díky naší vládě nový daňový systém , což je furt und furt. Z obsluhy PC a zavádění nových programů pravidelně  zešílí mnoho pracovníků ekonomických útvarů , ba i Finančních úřadů. Kážete bludy. Ještě jsem neviděl aby nějaký nový systém od začátku fungoval. Mám zkušenost,jak jedna obrovská firma z USA nám posílala skoro půl roku buď ručně psané a nebo úplně blbé faktury kde nic nesouhlasilo, , protože  zavedli „nový systém“.  

J. Boleslav 19.9.2012 13:36

Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Pane Vlku, nerad s Vámi polemizuji, ale tentokrát musím. Psal jsem, že informační systém Registr vozidel vytvářeli a zaváděli amatéři a na tom stále trvám. Kdyby tomu totiž tak nebylo, všechny Vámi zmiňované problematické aspekty, jako je nutnost proškolení uživatelů, otestování atd. by jim byly známy a vyhnuli by se jim. Že to možné je, bylo v poslední době předvedeno např. při startu Základních registrů veřejné správy,které se úspěšně rozjely ve stejném termínu jako RV, přestože jsou mnohem složitější. O tom bohužel naše media téměř nehlesla. Obecně potom rozhodně neplatí, že při připojení řádově desítek či stovek uživatelů zkolabuje každý systém. To by potom nebylo možné žádné větší informační systémy provozovat. Vaše negativní zkušenosti z IT nelze zevšeobecnovat, vše je především o lidech a jejich (ne)schopnosti.

Přeji hezký den a co nejposlušnější IT. :-)

M. Sedláček 19.9.2012 14:45

Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Nemáte pravdu v tom, že každý systém po připojení více uživatelů zkolabuje. Pokud systém nezvládne, jak říkáte, "hledání, datlování, mačkání", tak je to šunt, který nikdo pořádně neotestoval.

Kolega tady správně připoměl ISZR (integrovaný systém základních registrů), který je nesrovnatelně složitější, ale nezkolaboval. Jak to?

Myslím, že státní správa dostane vždy, co si zaslouží. V soukromém sektoru to funguje trochu jinak.

Nicméně máte pravdu, že žádný software není bez chyb, protože je to člověk, který ho vytváří.

R. Langer 19.9.2012 15:53

Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Pane Vlku, máte špatné zkušenosti. Ale v tom smyslu, že tomu opravdu nerozumíte... :-(

V. Novák 19.9.2012 16:19

Se vším, co uvádíte, musí profesionální firma počítat.

Pokud systém shodí "Máňa", která neví do čeho klepnout, je to vina dodavatele. Neproškolil - a neudělal systém idiotensicher. Základní věc.

Pokud firma nechala najednou připojit bez otestování řádově více vstupů, než bylo testováno, je to zase vina dodavatele - měl otestovat. Pokud dodavatel neprověřil konzistenci dat (to může systém shodit - ne modrá metalíza místo červené) před ostrým provozem - zase jeho vina.

Neuvěřitelný amatérismus - a o tom je řeč. Neuvěřitelný! Prominutelný u študentíka, který dělá databázi o desetitisících položek.

Nepochybně jste zažil stovky přechodů a systémů fungujících na první spuštění. Resp. na první spuštění v ostrém provozu - v testovacím to padalo mockrát, ale koho to zajímá?. Jenom jste vůbec nezaregistroval, že se něco dělo. Tak se projeví profesionál.

Kdybychom udělali takovou hovadinu např. při přechodu MTS Moskva (8M uživatelů mobilů, každý volá desetkrát, dvacetkrát i vícekrát denně - Rusové z mobilů šílí), tak jsme dostali takovou pokutu, že bych se firmě nedoplatil. Možná by už ani nebylo komu. A přechod byl formou přecvaknutí přepínače - ne že by se na týden odstavily všechny mobily v Moskvě. Registr vozidel v ČR je proti tomu trapná bagatela s řádově nejméně stokrát nižším zatížením.

J. Jurax 19.9.2012 14:28

Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Souhlas, pane kolego ... stejný názor vyjadřuji níže ...

R. Langer 19.9.2012 15:54

Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Je to tak!

Š. Hašek 19.9.2012 10:09

Dobrý článek.

Obecně.

Na chalupě vždy poslouchám Bavorsko. Zde se klidným hlasem říká něco o ekonomice, že se našla někde bomba z druhé světové, že je zácpa na dálnici a zítra bude pěkný den. Radiožurnál si nepouštím, neboť tam by mi uječený a udýchaný hlas sděloval, že zítra bude rtuť teploměru "šplhat až někam" a že se objevily nečekané jistoty v něčem - ale pravděpodobně a údajně, vše v podmiňovacím způsobu.

Stran metylu.

Pokud státní orgány "řeší" ceduličky na pečivu a tepelné ceduličky na domech, logicky nezbývá čas na podstatné věci - jed v potravinách mými smysly neodhalitelný.

Prohibice je jen ukázkou drzé státní moci - ale s křížkem po funuse!

P. Skřivan 19.9.2012 10:17

Re: Dobrý článek.

Bohužel s křížkem po více než desítce funusů ... .

V. Hajková 19.9.2012 10:30

Re: Dobrý článek.

Doporučuji  si  přečíst!                                                                                                                               http://aktualne.centrum.cz/domaci/clanek.phtml?id=666023                                                            Po  přečtení  jsem  měla  naprosto  zoufalý  pocit  bezvýchodnosti!

O. Mayer 19.9.2012 9:43

máte recht...

... je poněkud únavné poslouchat a číst stále dokola slovo prohibice včetně článků různých rozumbradů s odkazy na lidské právo ožrat si svobodně držku, černý trh, Al Capona, Gorbačova, ... a pochopitelně NAPROSTOU nesmyslnost toho opatření (KAŽDÝ přece ví, že by to určitě vymyslel lépe... akorát že neřekne jak), když je od počátku jasné že se jedná o dočasné pozastavení pordeje určité produktu, kde nelze zaručit jeho dostupnost. Prohibice (v kontextu jaký, toto slovo používáme) to tedy rozhodně není, jako bychom toto slovo nepoužívali, kdyby se zjistilo že třeba nějaký šílenec sype do mouky arzenik a zakázal se dočasně prodej pečiva. To že se ten zákaz vydat musel je naprosto jasné, protože stále bohužel existují hovada kterým to riziko přijde směšné a po republice nám pořad obrazně zřejmě někde koluje cisterna metanolu. Perličkou byly páteční Události-komentáře na CT24, kdy MZV bylo bylo s odstupem několika minut nařčeno z toho 1. že  zákaz prodeje vůbec vydalo 2. že ho vydalo příliš pozdě (obecně pozoruju extremní agresivitu komentátorů, interviewovaný je a priori zločinec a musí nejprve dokázat, že tomu tak není).  Následovalo  vystoupení onoho norského mesiáše, kde jsme se dozvěděli např. že onen zázračný preparát (mimochodem daleko méně účinný než právě podávání etylalkoholu jak se to normálně dělá) lze podávat i ambulatně (doslova rovnou v baru) čímž je vlastně všechno vyřešeno, ušetří se za hospitalizaci a dotyčný otrávený středem odchází střízliv domů.     

J. Tolman 19.9.2012 9:14

Ta básnička

je o Klausovi?