8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

KONZERVATISMUS: Kacířova zpověď

Představovat anglického myslitele Rogera Scrutona českým čtenářům, když u nás vyšlo dvacet jeho knih, vypadá na první pohled jako nosit sovy do Athén. Filosof ale překvapil a před svou nedávnou smrtí nám odkázal jedenáct esejí napsaných čtivým neakademickým stylem, jež si podle kritiků „měl nechat pro sebe.”

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Církva 6.9.2022 22:00

...národní společenství není expanzivní.... Nepíše se tu o většině "ostrovanů (Britů)" nebo britské politice

Ale pokud tím myslíte Brity, jako takové, ti skutečně expenzi podporovali.

Otázka je jestli šlo o národní společenství, nebo odnárodněné impérium.....

F. Žůrek 6.9.2022 20:01

Filozofie je značně rozsáhlá oblast. Zahrnuje všechny důležité poznatky o světě. Někdy se dělí na oblast: "vědeckou" a na křesťanskou filozofii, která má v sobě zahrnutu i teologii. Rozděluje se to proto, že "vědci" se nedokáží domluvit se světci.

Nevím, jakou filozofii pan Scruton uznává, jeho knihy neznám.

Mně se zamlouvá filozofka Edit Stein. Vyrostla u Edmunda Husserla a potom šla vlastní cestou a je známa jako světice Terezie Benedikta od Kříže. Její stanovisko je možná pro mnohé zvláštní: "mystika je více než rozum". Zdař Bůh!

P. Diviš 6.9.2022 17:50

GB se do toho nehrnula, na rozdíl od ostatních prakticky nemohla získat, zato hodně ztratit (což se i stalo).

P. Diviš 6.9.2022 17:48

Jo. Tak se tomu totiž říká. Jde o p͇o͇l͇i͇t͇i͇c͇k͇ý͇ národ. SSSR, SFRJ, ČSSR ho neměly, GB a Švýcarsko mají, Španělsko je někde mezi.

J. Pokoutný 6.9.2022 16:47

Tak dlouho jsme podporovali "osvobozenecká" hnutí, až jako jediné dva kolonie vlastnící státy zůstaly Rusko (Sibiř) a Čína (Tibet). Dodnes se ovšem pro jistotu učíme, že kolonie musí bát "za mořem". :-P

J. Pokoutný 6.9.2022 16:44

Že by dodnes VB vlastnila území zvíci Sibiře či Tibetu? Povídejte.

J. Pokoutný 6.9.2022 16:43

R^

V. Hlad 6.9.2022 16:10

Asi jako o Peroutkovi...

L. Zídek 6.9.2022 14:34

Tohle, co pan Scruton tak jasně popisuje věděl po staletí každý sedlák zdravého rozumu a ví menšina těch , co o zdravý rozum dosud nepřišli. To není o konzervatismu. Jen převážně mladí, tupí, woke revolucionáři to nepochopí, ani kdyby knihu přečetli 10 x.

J. Pavelka 6.9.2022 14:06

No Walesané se nepovažuji za Angličany, ani Skoltiové a Severoirové...škoda mluvit...VB není národním státem, ale mnoho národnostním, jako kupř. Švýcarsko.

J. Pavelka 6.9.2022 14:04

Anglie, přesněji Spojené království VB a Severního Irska, jee ovšem státem mnohonárodnostním, nikoli národním...

J. Pavelka 6.9.2022 14:02

Národní stát...Máte na mysli třeba velkou Británii, Španělsko, Švýcarsko?

J. Jurax 6.9.2022 13:23

USA ne. Když obě tyto války vypukly, byly silně izolacionistické.

J. Sládeček 6.9.2022 12:51

No,........ 😊

J. Sládeček 6.9.2022 12:50

USA, Anglie.

J. Hanzal 6.9.2022 12:26

Když se její jméno přečte striktně česky vyzní to podobně jako jméno té madam z lejna, čili na ho..o!!:-/

M. Pivoda 6.9.2022 12:21

Cituji ze závěru článku: "... a lidé ztratili schopnost včas umřít. Demence stáří nemůže být konečným smyslem pozemského života. Hnacím motorem konzervatismu je skepse nad každou budovatelskou utopií. ... "

Komentář

Konzervativismus určitě není ideologií 21. století. Ještě že autor Scruton už zemřel.

J. Elias 6.9.2022 11:45

Tak rok a pul si prý sahala kromě manzela se kterým mela dvě děti i na milence. Vskutku jak konservativní...

R. Langer 6.9.2022 11:17

Hm, ano, doslova tak tam fakt není, ale ono je to i o tom kontextu... ;-)

J. Majzlík 6.9.2022 11:15

Jo, ještě jsem ve spěch opomenul dodat, že po mihnutí se paní nové PM v televizi jsem nabyl přesvědčení, že její osobní nastavení koresponduje s jejím nutkáním si alespoň jednou a tedy i naposledy šáhnout na červené tlačítko. Nějak se nám ty Amazonky přemnožily.

J. Majzlík 6.9.2022 10:55

...Thatcherovou..

Promiňte, prosím.

J. Majzlík 6.9.2022 10:23

Britští konzervativci při volbě nové Miss England vcelku neúspěšně okopírovali kdysi originální p. Thacherovou. Kopie této dámy se mi jeví jako neosobní a neautentická, tedy přesně do dnešních rozbouřených poměrů se hodící. Sorry, jako.

B. Rameš 6.9.2022 9:53

On to pan Eliáš dočetl ke slovu "Putin", zahrnutému do množiny imperialistů. Pak začal vidět rudě a slova mu splynula...

P. Diviš 6.9.2022 9:51

" Vlastenectví má většinou hranice dané jazykem a obhajuje své tradice, ty dvě světové války v Evropě zavinil německý imperialismus, dnes se nacionalisté bouří proti globálnímu imperialismu"

Nejenom německý, Frantíci, Rusové, Italové se taky podíleli.

Jinak celkem souhlas.

E. Tkadlec 6.9.2022 9:51

Scrutonovy práce jsou obranou přirozeného řádu, který se na planetě vyvíjel miliony let. Jsou obranou proti těm, co se domnívají, že uspořádání lidské společnosti a chování lidí lze příkazy a zákazy libovolně měnit, aniž by to pro společnost mělo negativní důsledky. Že lze libovolně přikazovat a zakazovat cokoliv, včetně gumování takových slov, jako jsou matka a otec.

K. A. 6.9.2022 9:06

To jste šikovný. Tahle věta v článku vůbec není. Nechápu, jak jste to mohl dočíst až tam...

J. Hanzal 6.9.2022 9:05

I kdepak, Britové imperia rozhodně nevymysleli, nýbrž okopírovali od Egypta, Řecka, Říma, peršanů atd. To byly národy, které impéria vymyslely a úspěšně bydovaly. A to nepíšu o východních národech tam jich také bylo habaděj!!:-)

T. Kohout 6.9.2022 8:51

Oni pracují s vědomím, že to, co je "dovoleno" jim, není dovoleno jiným. Obviňují jiné z budování "impérií", přitom je to věc, kterou vymysleli sami a ostatní to jen kopírují.

T. Novy 6.9.2022 7:44

To byste musel pochopit psaný text a nesmělo by vám ujít to nejdůležitější.

Píše se v něm o konzervativistech nikoliv o “britských ostrovanech”.

A jinak, ve většině bývalých kolonií s nostalgií vzpomínají. Čest Singapuru, ten nezávislost zvládl.

V. Pavelka 6.9.2022 7:37

Nechápu , Mentlík ?