1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

KONSENZUS: Musíme jim věřit, jsou to přece vědci

Vždycky jsem žasl nad tím, jak mohli být naši předci tak omezení a věřit na čarodějnice a na jejich odhalování naprosto absurdními metodami. Teď už nežasnu. Chovali se jako my. Naslouchali odborníkům, kteří se navzájem citovali v knihách a všechno si navzájem odhlasovali, takže si byli svými názory naprosto jistí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Skřivan 26.8.2023 21:58

Smyslem lockdownů nebylo vir zastavit, ale zpomalit jeho šíření. To fungovalo. Díky tomu jsem se třeba já dříve naočkoval, než ho dostal. Takže autor tvrdí nesmysl.

Green deal není o ničem jiném, než o upřednostnění obnovitelných zdrojů před neobnovitelnými a vysoce efektivní výroby elektřiny kogenerací před kondenzační elektrárnou. Prostě nelze platit za energii stejně tomu, kdo při její výrobě nic nevypouští, tomu, kdo vypouští méně a tomu, kdo vypouští moc. Nebo produkuje haldy radioaktivního odpadu a ještě ani nic nedělá k omezení jeho množství.

Auto hybrid nebo elektro, je z energetického hlediska podstatně efektivnější díky rekuperaci. S tím ani autor nic neudělá.

P. Rada 27.8.2023 0:32

Vesměs souhlas ale porovnávat spalovací princip s elekro-pohonem bez užší specifikace provozních podmínek, je pravidelně o srovnávání dlouhodobě neudržitelného s dnes nedořešeným.

M. Kocián 27.8.2023 8:29

Pravda je, že mne dost překvapilo, že se ihned po vypuknutí pandemie neuzavřelo např. metro. Ale neuzavřelo se, přestože to musel být jeden z největších šiřitelů viru. Totéž tramvaje. Později se ukázalo, že dalším místem masivního šíření jsou čekárny u lékaře. Nedivte se, že v takových podmínkách zákaz opustit podhorskou samotu a jít si nakoupit do obchůdku v katastru nejbližší obce, kde prodavačka otevírá šampaňaské kdykoliv vidí zákazníka, působil dost nevěrohodně.

Green doom je založený na superčistých materiálech na bázi lithia, křemíku, platiny a pod, jejichž zpracování je všechno jenom ne čisté a energeticky neutrální. Tyto suroviny se dováží loďmi poháněnými mazutem přes půlku světa z dolů, které taky moc ekologické nejsou. A s radioaktivním odpadem je zacházeno mnohem ohleduplněji, než s chemickým při výrobě "čisté energie".

Zvyšovat efektivitu rekuperací hraničí s vírou v perpetuum mobile.

P. Rada 27.8.2023 14:58

Plácáte odsudky. Konkrétně rekuperace tepelné energie vzduchu je technologie v přírodě známá od nepaměti (viz i Vaše dýchací soustava) a v technologiích obytných budov už mnoho desetiletí. Pro potřeby obytných budov dnes běžně vykazuje účinnost přes 90% (https://www.rekupex.cz/19-plastove-vymeniky).

Sám jsem si několik rekuperátorů postavil a provozuji je celá desetiletí. Proto tvrdím, že je to technologie s vysokým ekonomickým potenciálem. Např. za mat. náklady cca tisíc kč lze amatérsky dosáhnout 90% úspory tepelné energie jinak ztracené nucenou obměnou vzduchu v obytné místnosti s jednou osobou a to na dlouhá desetiletí.

Podobně G.D. je dnes idea založená na přírodních principech udržujících rovnováhu ekosystémů po celá tisíciletí i déle. O to udržet šance rozvoje i do budoucna soudným a odpovědným jde.

V prvých krocích nynější situace nejde hned o dosažení "energetické neutrálnosti" ale o snížení uhlíkové stopy oproti současné situaci a to tak aby byla v budoucnu naděje na udržitelnost a tedy smysluplnost života.

Pokud jde o údajnou "ohleduplnost" v nakládání s radioaktivními materiály tak tu bych spíše nazval jako nedomyšlenost až bezohlednost vůči desítkám dalších generací. Masivnost odpadů a nákladovost výstavby úložišt totiž dnes v důsledku stagnace ekonomiky průběžně roste rychleji, jak prostředky na jaderném účtu ze kterého se mělo úložiště zafinancovat.

Nedávno zahájená výstavba úložiště ve Švýcarsku má totiž stát zhruba jako pětice JETE (za 520miliard korun). Berete "OHLED" na to, že i Vy nejspíše jaderně žijete na dluhy, které ale dopadnou až na další generace?

M. Kocián 27.8.2023 19:11

Rekuperace tepla není totéž, co rekuperace elektřiny.

P. Rada 27.8.2023 22:48

Totéž to není ale efektivitu to může mít podobnou prostě proto, že elektromotory dosahují účinnosti přeměny na kinetickou energii také nad 90% a akumulátory podobně. Nebo máte jiné informace?

V. Mertan 26.8.2023 15:23

https://tech.sme.sk/c/23206586/neptun-prisiel-o-oblaky-co-sa-stalo.html V článku sa píše, že oblačnosť planéty Neptún silne ovplyvňuje slnečná aktivita. Tu v diskusiach p. Metelka tvrdí, že aktivita Slnka nemá na oblačnosť na Zemi a teda aj na zmeny klímy takmer žiadny vplyv, respektíve že súčasná klimatická zmena nie je spôsobená veľmi silnou slnečnou aktivitou v 20. storočí. Je zrejmé, že zmeny oblačnosti musia mať rádove silnejší vplyv na klímu na Zemi ako zmena o 0,01% CO2.

P. Rada 26.8.2023 19:22

"Zřejmé"?... - tak akorát je, že v tom má pan Mertan "hokej".

Zřejmě mu nevadí pomíjet zcela zásadní rozdílnosti v atmosférách Země a Neptunu. Země např. nemá v atmosféře prakticky žádný volný vodík.

Pak ta koncentrace CO2 se v naší atmosféře změnila už o více jak 40% a mění se dál tempem které nemá až deseti-miliony let obdobu.

Pomíjí také, že ještě o několik řádů nižší koncentrace ozonu má pro život na Zemi zásadní význam atd. atd.

M. Poštůlka 26.8.2023 14:19

Extremisté jsou na obou stranách sporu o globálním oteplování a dovolím si tvrdit že autor se jedné staně nebezpečně přibližuje. Pravda je ale ve finále úplně jednoduchá, ve vědeckých kruzích jsou sice také extremisté hlásající jeden či duhý extrém, ale vsadil bych se, že většina vědců, klimatologů je v závěrech velmi střídmá. Vlastně by se dalo říct, že to co se tvrdí, je následující : klima se mění, bezpochyby, jednoznačné důkazy o působení člověka neexistují, ovšem představa, že lidské chování na planetě, v kombinaci s nárůstem populace na ni nemá absolutně žádný vliv, je prostě úplně hloupá. Takže spor je spíš jen o to, jak velký má vliv a to nikdo s určitostí neví a vědět ani nemůže a každý z většiny rozumných vědců, vám to dozajista takto řekne. No ale když tedy nevíme, tak jak se teda k tomu postavíme? Vykašleme se na to? A počkáme?... Důvod proč většina vědců podporuje green deal není ten o kterém píšete, důvod je ten že když lidstvo zatlačí a pokusí se udělat cokoliv, co povede k tomu aby věci byly čistší, tak se tím nic zkazit nemůže a do budoucna to může jen pomoci, tedy z pohledu globálního zacházení s planetou. To že se postupně na jakýkoliv pokus o dobrou věc namotá spousta vykuků kteří na ni chtějí vydělat nebo nabýt moci je věc druhá.... Na to je dozajista třeba dávat pozor.

P. Rada 26.8.2023 19:27

Zbytečně obšírně plácáte. Např. důkaz o vlivu člověka existuje a je založen zejména na rozdílnosti radioizotopového složení...:

https://www.youtube.com/watch?v=8ZM8gbxtUiI

https://www.youtube.com/watch?v=pBgSY3_V_AQ

https://www.youtube.com/watch?v=wDpkmcFEwnA

M. Dazmanski 26.8.2023 22:14

V pořádku, tim líp. Čekal jsem spíše útok nějakého odpůrce, ale tito vás s takovými důkazy pošlou do háje, protože z dlouhodobého hlediska, délky období po které lidé obývají tuto planetu, v porovnání s dlouhodobými změnami klimatu v minulosti, my prostě nedokážeme přinést jednoznačný a nenapadnutelný důkaz a vše jsou ve finále jen spekulace. Proto je třeba lidem vysvětlovat že na důkazy ať se klidně vykaslou, stejne jim nebudou verit, ať jim předložite jaké chcete. Je třeba to zredukovat na " je nás tady hodně, planetu ovlivňujeme ať chceme nebo ne a každý pokus o ovlivnění našeho jednani k řešení tohoto problému je v pořádku a chvályhodné. Jakkoliv to zní naivně a pitomě. Ty lidi už o důkazech nepřesvědčíte... S globálním oteplováním je to už jak s covidem. Je to proste v háji a je třeba změnit způsob komunikace a to je to o čem obšírně plácám.

P. Rada 27.8.2023 0:29

Ad: ..."vše jsou ve finále jen spekulace."...

Realita vědně opakovaně ověřované a zpřesnované paleoklimatologické rekonstrukce teplot... je praděpodobnostním vyjádřením klimatické skutečnosti - nikoliv neověřitelnou spekulací.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:All_palaeotemps.png

M. Dazmanski 27.8.2023 1:14

Vám pořád dělá problém pochopit co píšu. Mi tohle neposílejte, já vědcům věřím. To, co se tady snažím sdělit je, že např,. 90 procent lidí v mém okolí a troufám si říct že i velmi vysoké procento české spolecnosti, v klimatickou změnu způsobenou lidmi nevěří protože si myslí že to je věc jakési víry. Věří tomu že klimatická změna je jen věc, kterou zneužívají " ti nahoře" aby nad námi měli, pomocí green dealu, větší moc a těmto lidem můžete posílat studií a důkazů a odkazů třeba milión a úplně zbytečně, protože pro ně to jsou jen jakési věci, které si nechala udělat na zakázku EU, aby je nám pak lidé jako vy mohli tlačit. Je to beznadějné. Tímhle způsobem to prostě nepůjde.

P. Rada 27.8.2023 7:19

Neodpovídám zdaleka jen Vám osobně - ale veřejněji na Váš podnět. Souhlasím, že na klima-změnu dokonce čím dál méně lidí "věří". To je analog toho jak sebezáchovně nerad málo kdo věří na neodvratnost konce i svého vlastního života. Nyní však jde dokonce až o další generace.

To co je dnes klimaticky neodvratné, VĚDOU PRECIZNĚ POPSANÉ a civilizačně velmi škodlivé, však považuji za užitečné věcně sdělit. Např. severní polokoule kde sídlíme totiž v létě už v polovině tohoto století nevratně přijde o svůj podnební stabilizátor - letní polární čepičku.

Průměrné teploty to jen trochu zvedne změnou albeda. Zásadním škodlivým dopadem však bude neobvykle narostlá DYNAMIKA počasí. Nevratně to poškodí dlouhodobé životadárné okolnosti jako je bonita půd či složení a stabilita lesů, vydatnost vodních zdrojů.... Tedy úroven ekosystémových služeb, které běžná finančně poměřovaní ekonomika doposud prakticky nezohlednuje a to přesto, že převažují nad HDP.

Matušínský toto evidentní riziko krajně hloupě nereflektuje jako by nevěděl co se se světem děje.

M. Dazmanski 28.8.2023 15:18

Ano ano. Pravda. Problém ale vidím v něčem jiném, a to v tom, že lidé kteří o těchto věcech něco ví a umí je podat, tak jako například vy, tak si musí uvědomit že společnost je, díky dezinformační scéně, už v takovem stádiu, že jakékoliv předkládané složitější argumenty a data či studie jsou naprosto kontraproduktivní. Těm lidem, pokud se s nima chcete rozumně bavit, je třeba předložit úplně zjednodušené argumenty u kterých neexistují absolutně žádné pochybnosti. Prostě vrátit to úplně na začátek . Říct jim, ať se na nějaké data a studie vykašlou a vést s nima konverzaci typu... "ovlivňujeme svým chováním prostředí na planetě"? odpověď je nezpochybnitelné "ano" "Zvyšuje se populace na planetě exponenciálně a je nás moc?-ano. Jaká je pravděpodobnost že naše chování na planetě ji absolutně nijak neovlivňuje? - prakticky žádná... apod. Ten naprostý skepticismus a obrovská nedůvěra v cokoliv vědeckého -" protože to jde přece od těch nahoře" prorostla společností od covidu naprosto neúnosně a i já, i když nevědec a nevzdělanec, to hodně těžce nesu. Nemluvím jen o tom, co vidím na sítích a internetu, ale i o tom co vidím v reálném světě kolem sebe. Pohybuji se v nižší střední vrstvě společnosti a vidím to dennodenně kolem sebe. Lidé pohybujici se ve vyšších vrstvách mívají dojem že to není tak horké a operují argumenty že na sítích jde slyšet jen nějaká ukričená menšina a že drtivá většina těchto věcí jdou od trollů a pár jedinců dezinfoscény.

To už bohužel dávno není pravda a bohužel voličskou základnu této země tvoří právě ty vrstvy společnosti od středu dolů a pokud se "ti chytřejší" nenaučí komunikovat s tou společností dole jinak , dopadne to špatně :/

O. Zuckerová 26.8.2023 0:08

Lebky lidí různých ras za nacismu taky měřili "vědci"...

P. Rada 26.8.2023 8:08

Paní Zuckerová nejspíše není schopna/nechce si umět "změřit" ani velikost klobouku, bot ... - prostě nechává dříve běžné poměřování - kam kdo patří, co kdo je... na proficích "vědcích".

Pohodlně pak nemusí vnímat rostoucí změny a dopady podnebí jako sucha až požáry, povodně, ceny potravin... V důsledku ani za nic nést odpovědnost.

Odtažitost od reality světa může pak být vzhledem k míře průšvihu do jakého společnost jde nejzásadnější výhodou jejího postoje. Navíc v tom zřejmě není sama a tak se může oproti nelibým dozvukům ze světa cítit uvnitř tlupy podobně smýšlejících tuplovaně komfortně.

J. Minarčík 25.8.2023 20:33

Souhlas,jen bych vyzdvihl-prachy a strach,vše k ovládání lidí,zkusili si to a prošlo,ten tlak se ještě zvýší,něco se vymyslí,příroda-tedy i člověk se musí podřídit klimatu,poručíme větru a dešti už tu bylo a jak dopadlo,těch co mají odvahu to říci je málo,vystrašená většina je smete-bylo to tak vždy,v dnešní době se lze postavit těmto fanatikům,otázkou je jestli se chce,bohužel -mlčící většina tomu pomáhá!:-/

V. Kučer 25.8.2023 18:19

Opatření proti covidu byla prováděna z důvodu předběžné opatrnosti. V minulosti epidemie likvidovali celé národy a nikdo nevěděl že koroňák je hodný vir který zabíjí hlavně staré a nemocné. Za dob Říše Římské bylo tepleji než dnes ale římské legie likvidovala epidemie moru která jim způsobila větší ztráty než barbaři. Kolem roku 400 nastalo ochlazení, stěhování národů a konec (západo)římského císařství. Současné stěhování národů nezpůsobily klimatické změny ale překotný růst populace v některých zemích který nastal protože se zvýšila produkce potravin a zlepšily životní podmínky. Někteří politici nám tvrdí že je to pro nás příležitost ale vše má svoje hranice.

R. Woloszczuk 25.8.2023 18:48

Jak a pro koho je coronavirus nebezpečný se veřejně vědelo minimálně od poloviny roku 2020.

Předběžná opatrnost nikdy nesmí vytvořit rizika srovnatelná s těmi jaká hrozí, pak to není opatrnost, ale smrt strachem...

Samozřejmě, že současné "stěhování národů" nezpůsobil růst populací, protože se časově s migrací nekryje - způsoben byl jen a pouze politicky, právě tím, že "příležitost" uměle vytvořili a otevřeně podporují.

P. Rada 25.8.2023 19:49

Za dob Římské říše nebyla známá přímá globální teplotní data. Jen proxi data a ta hovoří jinak jak Vy. S nedostatkem informací udělaly konec družicová měření pak zpřesněná o pozemní ale až po pádu železné opony.

Už jen pro takovéto nesrovnalosti tvrdím, že si vymýšlíte hloupé spekulace.

Hlavní problém G.W. ale v zásadě nejsou dnešní glob teploty jako fakt, že lidstvo nemá žádné páky jak alespon do konce tohoto století nastolený trend růstu dynamiky podnebí zvrátit. Do dalekého budoucna tak např. nelze zabránit vzedmutí hladin oceánů o 6m! Navíc se podobně nebezpečné glob. rizika a nestability vzájemně posilují a tak to s doposud na surovinový dluh falešně prosperující civilizací vypadá naopak krajně problematiky.

P. Rada 25.8.2023 19:52

https://faktaoklimatu.cz/infografiky/teplota-22000-let

P. Brich 25.8.2023 16:39

https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-v-antarktide-uhynuly-tisice-tucnaku-roztal-pod-nimi-led-40441612

A v Arktidě se topí lední medvědi, protože tam nemají dost ledových ker!!;-D

R. Woloszczuk 25.8.2023 17:47

https://www.e15.cz/magazin/zahadne-tani-skryty-zdroj-tepla-tavi-zespodu-ledovec-v-antarktide-1355063

K. A. 25.8.2023 16:33

Smutné je, že autor kecá. Smrtnost viru není 100x menší než 30 %. 30 procent nikdo nikdy netvrdil. Původně byla kolem 3 %, pak postupně klesala. Hlavní problém je, že covid je umělý, jenže se o tom nemluví, protože se to nehodí firmám, které dělají geneticky modifikované plodiny, komáry apod. Lidem se už tak genetické modifikace nelíbí, takže to téma korporace nechtějí přiživovat. Covid nikam nezmizel. Je tu furt a je méně nebezpečný, ale umřelo na něj 7 milionů lidí. Kdyby se nechal volně šířit v době, kdy se o něm nic nevědělo, bylo by to pravděpodobně ještě víc. Kdyby zemřelo 7 milionů lidí ve válce, tak je to tragédie a každý řeční o tom, že se to nesmí opakovat. Když padlo 7 milionů lidí na oltář pokroku a genetických modifikací, tak je to ok.

(P.S.: Nehájím vědce, ale autor patří mezi lidi, kteří si vždycky zdůvodní, že pravda je to, co se jim zamlouvá.)

J. Lukavsky 25.8.2023 17:27

"Lidem se už tak genetické modifikace nelíbí," No od konce 2 sv. války se nové odrůdy zemědělských plodin dělaly tak, že se políčko s obilím apod. ozařovalo radioaktivním zářením a pak se vybíraly nové odrůdy z přeživších. Dnešní metody šlechtění mohou cíleně měnit genetiku plodiny takže místo náhodného střílení se střelí na přesné místo přesnou střelou. Takže ti zásadoví, kterým se to nelíbí by ale mohli přejít na sběr nešlechtěné trávy kupř. místo bagety se sámošky. Kdo jim brání? J.L. end

P. Rada 25.8.2023 20:07

Kdo lidem brání?

Je to jako s drogově závislými. Chtějí stále více a více ... S dlouhodobého hlediska lidem v přirozeném biologickém rozvoji rozvoji brání nedostatek času, prostoru, zdrojů, soudnosti... Vše pro nezvládnutou konzumní chtivost a sociální agresivitu.

J. Lukavsky 26.8.2023 9:35

"Vše pro nezvládnutou konzumní chtivost a sociální agresivitu." Ale to je na každém, jestli si udělá Zlaté tele z nového auta a vrchovatého vozíku v samoobsluze. Jsou tací co to nedělají. Ale když to zakážete nebo uměle omezíte tak se ta chtivost spíš povzbudí, dřív se ve frontě před Masnou "frontové bojovnice" občas i sepraly . J.L. end

V. Hlad 25.8.2023 14:53

"O. Vašíček 25.8.2023 10:03

Máte úplnou pravdu, ale ve vědeckých kruzích, kde se o dané hypotéze může debatovat staletí.

Zkuste to v politice. Tam musí být jasné stanovisko a přesně daná cesta, po které chcete vést. Nerozhodný politik není politik. Lidi mají rádi VŮDCE. (Nejlépe charismatické se spasitelským komplexem a rétorikou). Voliče hypotézy nezajímají.;-)"

Na které planetě jste byl při posledních volbách ?;-D

L. Metelka 25.8.2023 14:07

To musejí chtít především ostatní, to už nezáleží na klimatolozích. Ale půjde to blbě a bude to trvat dlouho...