Diskuse
KNIHA: Ctnost sobectví
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
T. Hraj
Ayn Rand železně urputná
Myšlenka, že úsilí o své vlastní dobro (tj. sobectví) je vlastně ,domyšleno do důsledků, úsilím o dobro všeobecné v nejlepším slova smyslu, není ve filosofii nijak nová a převratná.
Ayn Rand se v knihách Atlas shrugged i Fountainhead pokouší naroubovat princip neviditelné ruky trhu (v ekonomice jistě stěžejní) nebo spíše zákony džungle na veškeré společenské jevy a činnosti jakožto jejich jediný správný driver. Je to často toporně kostrbaté a navíc velmi rozvleklé (Atlas shruged má přes 1000 stran této jedné, stále stejné myšlenky na pozadí jakéhosi příběhu, Fountainhead je na tom velmi podobně).
Roman Joch, ač konzervativec, tu kdysi napsal zajímavý článek, který poukazuje na nedostatečnost této ideologie A.R. a tedy její (té ideologie) neschopnost stát se univerzální filozofií.
No, Roman Joch mě teď hodně překvapil
v pořadu Souvislosti, kde byl pozván k diskutování, tak jako I. Švihlíková a podobní exoti. Překvapil mě, ale nemile..
Pred lety vysla dnes nesehnatelna kniha
Sobecky gen. Sobectvi je soucast pudu sebezachovy, druheho nejdulezitejsiho instinktu. Ten prvni je zachovani zivocisneho druhu, jeho soucasti je, jak jinak, sex. Oboji mame v genech, stejne jako prislusnost k vlastnimu druhu, hloupi lide tomu rikaji ;; rasismus''. Le v genech nemame ''politickou korektnost'', ta odporuje obema instinktum a je to vysledek prani mozku, oblbovani lidi.

Kinkor
Re: Pred lety vysla dnes nesehnatelna kniha
Sobectvi je pojem moralni a tudiz zavisi na volni schopnosti. Moralka vznika a dava smysl pouze, ma-li clovek volbu. Takze racionalne odvozeny pojem sobectvi nema nic spolecneho s nejakymi geny a instinkty. Prosim prectete si tuto knihu, abyste poznali, co vubec je sobectvi a jak je definovano. Je nesmyslne tahat sem do diskuse vsemozne iracionalni koncepce sobectvi. Ayn Randova je proste prvnim filozofiem v historii, ktery pochopil, co to sobectvi je racionalne ho odvodil.
Díky, to mě těší, že už je to v češtině .....1*****
myslím, že už dost lidem dochází, že "sobectví" není zlo, že v dnešní době je mnohdy větší a nesmyslnější zlo - Páchání Dobra !
B. Graf
Křesťanství nabízí použitelné řešení...
...které se obejde jak bez sobectví bez diskusí hnusného, které autorka odsuzuje, ale i bez toho jejího sobectví "ušlechtilého", řešení, které navíc nijak nevylučuje možnost konání oběti, bez níž je lidskost neúplná:
Miluj bližního svého jako sebe samého.
Re: Křesťanství nabízí použitelné řešení...
Kdepak, křesťané nejsou sobci, kdepak... :-D
V. Student
Je mi velmi líto, ale
...ale věta: "Jakmile totiž zůstane sobectví (byť nesmyslně) pojímané a interpretované jako zlo, automaticky a logicky to znamená, že nesobectví není zlem." není logicky správná. Zjednoduším to: Z premisy že "sobectví je zlo" nijak nevyplývá logický závěr, že nesobectví není zlo. Právě tak jako z věty "Zrzci jsou lidé" nijak neplyne závěr, že my ostatní lidmi nejsme. Důkazy z oboru výrokové logiky (implikace jestliže - pak) už si teď úplně nevybavuji, ale věřte mi to.
Nechci být hnidopich, ale jsem trochu v rozpacích, jestli tu knihu brát jako zajímavý filozoficko sociologicko atd. pohled na fenomén sobectví (kde bych ovšem jistou orientaci ve výrokové logice očekával, obzvlášť když se logiky u čtenáře autorka dovolává), nebo jako prostou literární fikci (která by ale také měla základní logický rámec dodržet).
Re: Je mi velmi líto, ale
To záleží na tom jakou množinu možností berete v úvahu. Pokud máte k dispozici jen množinu, řekněme lineární s dvěma krajními možnostmi popisujícími chování jednotlivce k ostatním a jste schopen definovat hranici mezi nimi, pak nutně dojdete k závěru, že kdo není egoista je nutně altruista a naopak, třebaže je pravděpodobné, že většina lidí bude někde na přímce mezi oběma extrémy. Pokud máte ale na výběr z více možností, pak máte samozřejmě pravdu.
Autore, děkuju za tip
Před 2 lety jsem si na narozky řekl o Atlasovu vzpouru a přestože jde o tlustou bichli, místy rozvláčnou a filozofující, příběh mně oslovil a byl jsem s ní spokojen.
Re: Autore, děkuju za tip
mimochodem, vzhledem k tomu o jak významnou a vlivnou autorku v USA jde, byla u nás dlouho ignorována, jsem rád, že se to mění, její myšlenky jsou pořád aktuální, řekl bych, víc než kdy jindy
P. Dvořák
Mluvnicky poněkud zvláštně
nicméně významově téměř přesně se říká, že "Nejhorší jsou hodný lidi."
Téměř přesně proto, že jsou ještě horší a to ti, kteří jsou "hodný" za peníze. Samozřejmě nikoliv za vlastní, ale za peníze těch druhých.
Re: Mluvnicky poněkud zvláštně
Znám ve verzi "střez se lidí s dobrými úmysly".
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz