26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

HISTORIE: Škola základ života?

Pod titulem Škola základ života v sobotu 1.9.2018 uveřejnila soudružka Marta Semelová v Haló novinách svoje úvahy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Procházková 7.9.2018 21:49

Jo, ruština ...

S ruštinou bývaly pěkné problémy - většinou se učila tak, jak jsme to viděli třeba ve filmu "Vrať se do hrobu". Studentka odpovídala na maturitní otázky: "Málková, što vy sdělajetě v svobodnoje vremja? Ja guljaju v parke. Málková a što vy sdělajetě zimoj? Zimoj ja něguljaju". Psinézní jsou taky potíže Jiřího Kodeta s výukou ruštiny na DAMU (Olga Pavlovna Nikitina - vyprávěl o tom Jirka Krampol).

Ovšem co jsem zažila já ... chodila jsem v době studia na SŠ na angličtinu do jazykovky na Národní (v Praze). Bylo to v roce 1964 a bylo to zcela legální, vyučovaly se tam téměř všechny cizí jazyky. Kdosi mě udal a ve škole jsem z toho měla malér - třídní mi pohrozila, že studuju imperialistický jazyk a že by mě kvůli tomu taky nemuseli pustit k maturitě.

No a samozřejmě se maturovalo z ruštiny, jiný cizí jazyk jako kdyby v polovině 60. let neexistoval. Na gymplech (tehdy SVVŠ nebo Jedenáctiletá střední škola) to ovšem bylo lepší.

I. Novák 7.9.2018 15:53

Jan Neruda

".... jak s větší či menší jasností umíme mysliti a myšlénky své sdělovati, měří se nyní vzdělanost."

P. Portwyn 7.9.2018 14:17

No a když vynecháme výuku jazyků,

tak to ostatní opravdu bylo na vyšší úrovni.

Důvod byl poměrně jednoduchý - děti si do školy nechodily zařádit, a přijetí na SŠ nebylo zaručené pro kdejaké líné a hloupé pako.

Kdyby se z komunistického školství vyhodila povinná politika a zlepšila se výuk ajazyků, bylo by to super. Jenže se pod praporem boje za svobodu muselo rozmlátit všechno, co fungovalo.

V. Kotas 7.9.2018 19:44

Re: No a když vynecháme výuku jazyků,

Za 1*.

M. Valenta 7.9.2018 9:58

Gottwaldovi dědici

Semelová, Ovčáček, Zeman, Grebeníček.., věrní to čtenáři a gratulanti Haló Novin.

J. Lepka 7.9.2018 9:43

Věnovat jakoukoliv pozornost s. Semelové a jejím blábolům,

hraničí s masochismem. Její výraz ovšem naopak evokuje použít jisté sadistické metody.

A. Hrbek 7.9.2018 9:35

Asi jsem žil v jiné době

Po roce 1945 byla místo němčiny stanovena povinným jazykem ruština. Jinak probíhala až do roku 1953 výuka jazyků za první republiky, včetně povinné latiny na humanitní větvi. Druhým fakultativním jazykem byla francouzština a angličtina.

V roce 1953 byla odstraněna povinná latina a fakultativní řečtina. Jinak výuka jazyků zůstala ve struktuře zhruba stejná, i když ne v takové intenzitě.

K největšímu úpadky výuky jazyků došlo díky školské reformě k největšímu úpadku výuky jazyků, a to až do roku 1960. Od tohoto roku došlo k výraznému zlepšení výuky jazyků, zejména angličtiny a částečně i němčiny.

K prudkému rozvoji výuky jazyků došlo po roce 1989, bohužel často na úkor češtiny a matematiky. Takže současní absolventi, zejména středních škol, jsou schopni se v cizině lépe domluvit než jejich rodiče, většinou však nedosahují (až na výpočetní techniku) úrovně vzdělanosti rodičů. Celková úroveň školství skoro o jeden stupeň poklesla a to, co se dříve učilo a zvládlo na školách středních, se stává významnou součástí výuky na školách vysokých.

P. Portwyn 7.9.2018 14:20

Re: Asi jsem žil v jiné době

Je to tak. Ono stačí vyhrabat při úklidu stará zadání testů. Člověka zamrazí při představě, jak by asi dopadly, kdyby je zadal dnes...

K. Janyška 7.9.2018 8:49

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

K. Janyška 7.9.2018 8:49

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

J. Lepka 7.9.2018 9:37

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

A nejen to, dokonce ani Járu Cimrmana a jeho slavnou rovnici s dírou děti neznají. A ta byla bezpochyby zformulována dříve než pochybné filosofické konstrukce ekonoma.

V. Kolman 7.9.2018 12:25

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Když zmiňujete pane Lepko Járu Cimrmana, dovolím si připomenout i jeho teorii o informacích "průtočných", které se není třeba učit a o zbylých pár procentech informací, které je dobré se opravdu naučit.

J. Novák 7.9.2018 13:27

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Myslíte pomněnku a zapomněnku. Já bych zde uvedl kompletní Cimrmanovu pedagogickou šesterku (či kolikaterku).

K. Krejčů 7.9.2018 8:46

Připomenul bych jenom,

že větší zvěrstvo bylo rozhodování o tom, kdo a co může studovat. Tak synci kulaků mohli tak maximálně na "hnojárnu" - když měli štěstí. Dějepis 20. stol. byl zcela "zmršen". Informace o nových technických objevech - no, v 50tých letech prohlásil jeden velikán českého hospodářství, že když oni na západě polovodiče, tak my celé vodiče. Atd.

M. Steiner 7.9.2018 6:50

V rozporu s logikou

K poznámce P. Dvořáka o vytvoření blbce. Vaše poznámka je v rozporu se zásadami správného myšlení a uvažování. Logika pojednává o správném myšlení a uvažování. Zde existuje tzv. logický součet. Pokud výrok má být pravdivý, pak všechny jeho části musí být pravdivé, V komunistickém školství byly například tyto části matematika, fyzika, marxismus-leninismus a cizí jazyky. Připusťme, že matematika, fyzika a marxismus-leninismus byly vyučovány na světové úrovni a školství mohlo být zde příkladem pro ostatní, jak tvrdí s. Semelová. O výuce cizích jazyků toto neplatí. V logické konjukci stačí, že je nepravdivá jedna složka, pak je nepravdivý celý výrok. Všechny složky výroku musí být pravdivé, aby bylo pravdivé tvrzení o příkladném školství za totality. Musí být pravdivé i tvrzení o špičkové výuce cizích jazyků. Proto není pravdivý váš výrok o vytvoření blbce.

Vzniká otázka, zda nepovažujete výuku cizích jazyků za zbytečnou. Ať se všichni učí česky. Pak k čemu se jí věnovalo tolik času. Asi jste zmeškal dobu. Měl jste ministru školství například navrhnout prohloubení výuky marxismu-leninismu.

V. Kotas 7.9.2018 6:59

Re: V rozporu s logikou

Vzniká otázka, proč není matematika, fyzika, vyučována v současné době na světové úrovni.

M. Steiner 7.9.2018 7:07

Re: V rozporu s logikou

Tento problém není obsahem článku. Zřejmě chce to rozebrat problematiku a navrhnou nějaká opatření k nápravě. Je tu prostě prostor pro Váš článek, který se bude problematikou zabývat.

P. Dvořák 7.9.2018 7:14

Nevím, jestli je v rozporu s logikou

si vytvořit svého blbce, do úst mu vložit, co neřekl a pak ho smáznout za to, co neřekl, protože to co neřekl, dokazuje, že je blbec. Ale tato metoda se používá, logika nelogika.

Ani já jsem nijak nenaznačil, že bych výuku cizích jazyků považoval za zbytečnou, z čehož jste usoudil, že jsem asi zmeškal dobu, neboť jsem včas nenavrhnul ministru školství místo výuky cizích jazyků, prohloubení výuky marxismu-leninismu.

Pane Steiner, vaše demagogie úplně stačí. Nechte toho, jinak si vytvoříte autoblbce.

P. Dvořák 7.9.2018 7:23

Re: V rozporu s logikou

Ještě dodatečně jsem si vzpomněl, jak na Letné žvanil Miloš Zeman něco o tom, že ve školství jsme někde na úrovni Nepálu, davy souhlasily a jásaly.

Také jakýsi Havel plácal z balkonu Melantrichu, že se nikdo nemusí ničeho bát a že jenom komunisti straší národ propouštěním, nezaměstnaností a pod.

Myslíte si, že tyto výroky odpovídají logice, jak jste ji vysvětlil?

M. Steiner 7.9.2018 7:50

Re: V rozporu s logikou

P. Dvořák. Utíkáte od tématu. Napsal jsem, že vaše úvaha o vytvoření blbce je v rozporu se zásadami správného uvažování a logiky. Logika je exaktní vědou stejně jako matematika. Vyvracet logiku je nutno poukázáním na chybu v logickém kalkulu. Toto z vaší strany zcela a úplně schází. Proto vaše úvaha o vytvoření blbce je chybná a rozporu se zásadami správného myšlení. Prosím o nové a pozorné přečtení příspěvku.

Vaše vágní hodnocení Zemana a Havla si zasluhuje z vaší strany článek, který by vaše úvahy odůvodnil a konkretizoval. Vágnost vašeho hodnocení neumožňuje zaujetí stanoviska. Dejte vědět, kde článek uveřejníte.

P. Dvořák 7.9.2018 10:39

Re: V rozporu s logikou

Pan V. Kotas i já jsme vám vděčni za radu, že bychom měli napsat článek.

Jenže já nejsem typ na psaní článků kolem věcí, které někdo řekl a už vůbec ne jako Steiner na psaní článků kolem výroků, které nikdo neřekl.

Jsem poněkud jednoduššího myšlení, jak jste si jistě všimnul, takže mně zcela postačí, když vím, že jak Zeman tak i Havel lhali a věděli o tom.

Logika nelogika, lhaní je lhaní.

M. Steiner 7.9.2018 12:54

Re: V rozporu s logikou

Obvinit Zemana nebo Havla z toho, že lhali a navíc vědomě, opravdu žádá řádně citovat sporné výroky. Citaci doplnit řádně prameny, odkud bylo čerpáno. Je třeba zdůvodnit, proč šlo o lež (lži). Rovněž je třeba řádně odůvodnit, že ze strany Zemana nebo Havla šlo o vědomou a úmyslnou lež.

Souhlasím s vámi, že jste člověk poněkud jednoduššího myšlení. Vaše výroky jsou především citové, chybí jim racionální odůvodnění.

Se zásadami správného myšlení a uvažování (s logikou) jste na štíru, jde o vašeho nepřítele. (Cituji vás: "Logika nelogika, lhaní je lhaní.") Čili nějaké tvrzení je odůvodněno a prokázáno logickým kalkulem ale pro vás je to lež. Toto uvažování je stejné jako tvrzeni, že 1+1=5.

Synonymum pro člověka jednoduššího myšlení je primitiv.

P. Dvořák 7.9.2018 17:07

Re: V rozporu s logikou

Vy si mezi normálními lidmi, kterých je drtivá většina, moc nepokecáte, že!

A. Trick 7.9.2018 5:12

Díky pane autore,

už jsem zapomněl, že nějaká Semelová vůbec existuje.

M. Steiner 7.9.2018 7:01

Re: Díky pane autore,

Soudružka Semelová má početnou skupinu příznivců v KSČM. Je vedoucí kandidátkou v řínových volbách do Zastupitelstva hlavního města Prahy. Je kandidátkou na funkci primátora za KSČM.

P. Dvořák 7.9.2018 3:10

Steiner si vytvořil svého blbce,

kterého potom rozcupoval a dokázal jemu i nám, že byl blbec.

Semelová jistě nic neříkala o výuce jazyků, tak je potřeba dokázat, jak byla hloupá výuka (vlastně nevýuka) jazyků, a tím dokázat, jaký blbec ta Semelová je, jako kdyby mluvila především o kvalitní výuce jazyků.

V žádném případě se nechci obecně zastávat politických názorů Semelové. Ale faktem je, že před třiceti roky jsme se víc učili matematiku a fyziku, než politologii, genderologii, lidskoprávní problematiku a další okecávací "vzdělání". Netušili jsme, že mezi základní lidská práva patří s pérem ve slipech zastavit pražskou magistrálu ani že nezadatelným lidským právem analfabeta je emigrovat do zemí, kde nebude muset do smrti pohnout prstem.

Redaktor motoristické rubriky na brífingu nepochybně hovoří anglicky. Ale určitě mu někdo již ve škole měl říct, že výkon motoru se uvádí v kW a nikoliv v jednotkách pro výpočty naprosto nepoužitelných, to jest koních. Kdo má v hlavě zafixované ještě koně, je vůl. I když možná "vzdělaný".

A nebo další varianta. Je znovu na čase délku měřit na lokte (cca 60 cm), restituce provádět v mírách neboli měřicích (cca 200 m čtverečních), dříví v kůrovcové kalamitě měřit na sáhy (cca 3,5 m krychlových), pivo pít po žejdlících (cca 0,35 l) a benzin tankovat na mázy (cca 1,5 až 2 l).

V. Kotas 7.9.2018 5:47

Re: Steiner si vytvořil svého blbce,

Za 1* !

M. Prokop 7.9.2018 9:07

Re: Steiner si vytvořil svého blbce,

Co vás to v noci draplo?

P. Dvořák 7.9.2018 10:56

Re: Steiner si vytvořil svého blbce,

Nic mě nedraplo. Jenom mě už trošku štve ten systém, na který věcně poukázal: Autor: I. Spálený Datum: 7.9.2018 1:07.

Prostě když řekla Semelová, že „České školství mělo ve světě jméno a pro mnohé bylo vzorem.“, tak je nutno dokázat, že naše školství za komunistů nestálo za nic, protože jsme se neučili anglicky.

Neučili. Bohužel jsme ztráceli čas marxismem. Ale nebyli jsme zahlceni lidskými právy kdejakého nefachčenka a ze škol nechodili blbci, kteří nám v autorubrice počítají výkon motoru v koních. Příště to klidně může být výkon vysavače, cirkulárky, konvice na čaj nebo kulmy. No a když 50 let staré retro ve výkonu, provedl jsem si trošku retro i v jiných jednotkách.

:-))

Přeji příjemný víkend.

J. Novák 7.9.2018 13:33

Re: Steiner si vytvořil svého blbce,

Pardon, a v koních se jako měřilo co? Snad objem sena? Doteď jsem myslel, že výkon. A že jedna kobyla má přibližně 0,75 kW.