29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

HISTORIE: Kontroverze kolem Edvarda Beneše

Edvard Beneš se účastnil politických aktivit, z nichž po takřka 400 letech opět povstal samostatný český (tehdy pod názvem československý) stát. Je spojen s vystupováním Československa na mezinárodní scéně a byl účasten událostí, které vedly k jeho zániku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Lukavsky 5.6.2022 6:28

Zásadní je co byla příčina a co následek. Nejdříve Hitler rozhrabal problémy v Sudetech, pak ho Prozřetelnost přímo donutila ty ubohé Sudeťáky vzít pod ochranu, pak už vzal pod ochranu celý Protektorát a pak trošku rozšířil ochranu na západ i východ. Nu a jak se Němci chovali během té doby kdy ochraňovali Evropu a Rusko? Těžko se divit člověku, který se jediný z celé rodiny vrátil z koncentráku že zatoužil se pomstít. Kdo seje vítr... Dokud Hitler vítězil tak Němci vesele vraždili civilisty, ženy, děti, staré, mladé.... ale když jim na hlavy začaly padat bomby - tak najednou zjistili, že je to špatné. Naštěstí většina Němců si to umí srovnat v hlavě a mají úplně jiné starosti nežli lkát nad poválečnými křivdami manželky říšského protektora. Kdyby Němci seděli doma na zadku tak by nebyl Stalingrad ani Normandie. Nu a teď se to opakuje v bleděmodrém v Rusku. Je to marný, je to marný... J.L. end

J. Lukavsky 4.6.2022 10:02

"A co je to historická hranice?" Pro Čechy je to kotlina povodí Vltavy a Labe, ohraničená horami. To je České království 1000 let a skoro stejně dlouho je Praha hlavním městem Česka. J.L. end

I. Lyčka 4.6.2022 9:57

Myslím, že podle toho, jak ho Hitler nenáviděl, by jeho smrt byla spíše velmi rychlá než pozdější.

J. Lukavsky 4.6.2022 9:57

No ten kdo ovládal Transibiřskou železnici prakticky ovládal Sibiř. Mimo ni tam byla doprava jen po vodě a moři. Ale Legie nikterak netoužily po ovládnutí Sibiře natož Ruska, chtěly odejít domů a to se jim nakonec podařilo. J.L. end

J. Lukavsky 4.6.2022 9:49

" Považuji to za samozřejmost" Jenomže tato samozřejmost nebyla samozřejmá kdysi spíš ve většině vícenárodnostních zemí a kupodivu není samozřejmá ani dnes, kupodivu. Vždy je riskantní když v zemi žije nějaká menšina národnosti souseda. Málokterá země to dokáže ošéfovat, kupř. Švýcarsko. J.L. end

J. Lukavsky 4.6.2022 9:43

No není pravdou, že všichni Němci museli do Říše, pár tisíc jich zůstalo. Jeden mě učil v Praze. Museli ovšem nějak doložit že nebyli aktivními nacisty. To sice je popření presumpce neviny, ale i dneska je to běžné kupř. při soudních sporech ohledně sexuálního harašení před 30ti léty. Ale Němce vypráskali i z jiných zemí, z Francie, Holanska, Norska.... a počty nebyly zase tak nesrovnatelé. Inu kdo s čím zachází, tím také schází. A poté co Němci předvedli se asi těžko lze divit. J.L. end

J. Lukavsky 4.6.2022 9:36

"kousek za hranicemi země vzkvétá" inu tak bych se jednoduše přestěhoval do té vzkvétající země, žádný problém, jazyky stejné. První Republika určitě nestřílela po svých občanech odcházejících za lepším přes hranice. No a horské oblasti byly vždy chudší nežli vnitrozemí. No já si myslím, že ty rozpory v Sudetech byly dosti uměle přiživovány z té "vzkvétající země", s celkem jasným zámyslem, nemyslíte? J.L. end

H. Rybnická 3.6.2022 23:59

TEoreticky.

H. Rybnická 3.6.2022 23:58

Jak to "práva"? Považuji to za samozřejmost.

H. Rybnická 3.6.2022 23:56

To je dějepis pro nevidomé do dvanácti let?

J. Kindl 3.6.2022 22:41

Chamberlain jel za Hitlerem přes protesty pravicových stran. Byl to jeho první let. Přistál v Mnichově a odtud jel do Bergestgadenu za Hilerem. Zda dojednal podmínky odstoupení pohraničí v Čechách. Po návratu seznámil s tím parlament a vládu ve Francii. Byl vysloven souhlas. Dvacátého září, byli vyslanci Francie a Anglie u Beneše a naléhali, že musí přijmout Hitlerovy požadavky. Beneš na druhý den svolal Hodžovu vládu, která ve 14 hodin dospěla k závěru, že přijímá všechny Hitlerovy požadavky. Nikdo to však nebyl schopen národu oznámit. Pověřili proto herce Národního divadla Zdeňka Štěpánka a ten 21. září do rozhlasu řekl, že vláda se rozhodla v bezvýchodné situaci postoupit naše území. Byla to čistá kapitulace. Den nato se Chamberlain sebral a jel do Godesbergu Hitlerovi oznámit, že má, co chtěl. Nicméně Hitler zvýšil svoje požadavky na další území. Britský premiér se naštval, odjel do Londýna a společně s francouzskou vládou poslali československé vládě telegram, kde stálo, že za dané situace britská a francouzská vláda nadále nemůže raditi vládě československé, aby nemobilizovala. Večer 23. září 1938 byla skutečně vyhlášena mobilizace. Kdyby Hitler podmínky nezvýšil, žádná mnichovská konference by se nesešla a jen by vešla v platnost kapitulace z 21. září 1938.Beneš mezitím měl svůj slavný projev, kde řekl, že má plán pro všechny případy. Nikdo nevěděl, co se za ním skrývá,. Britové mezitím znovu ustoupili Hitlerovi, Československé vládě předali tzv. Timetable čili harmonogram vyklízení sudetských území. Večer 28. září 1938 naši s těmito podmínkami opět souhlasili. Ráno 29. září pak byly z našeho ministerstva zahraničí odeslány dopisy na naše zastupitelské úřady, že Československo končí. Teprve odpoledne téhož dne se sešla z podnětu italského vůdce Mussoliniho v Mnichově slavná konference, která dala naší vládě další ultimátum ohledně odstoupení příhraničních území.

J. Kindl 3.6.2022 22:37

Beneš do poslední chvíle tvrdil, že Hitler válku nevyvolá. Politikům zdůvodňoval, proč žádná válka nebude. Na Mnichov bylo zaděláno už v Locarnu. Tam Německo neuznalo naše hranice a Beneš přesto loboval, aby Německo, bylo ve Společnosti národů a sám Německu uvolnil místo. Přítel Masarykův a předseda Agrární strany řekl, že Beneš tento stát jednou zahubí. Vlády se u nás měnili, ale ministr zahraničí byl stále jeden . Do jeho zahraniční politiky nemohla žádná vláda zasahovat pouze Masaryk.

P. Diviš 3.6.2022 21:12

Lžete. Schwarzenberg neposílal Beneše před soud v Haagu, to je Zemanova lež a vítězné mocnosti odsun povolily, ne rozhodly.

K. Filip 3.6.2022 21:10

Beneš byl zbabělec, po válce si nechal diktovat od syfilistického ochlastu Gottwalda. Jak to dopadlo všichni víme.

P. Diviš 3.6.2022 21:09

Jo. Nic lepšího se v ten moment nedalo udělat. Vy o těch záležitostech moc nevíte, že? Beneš naděla dost chyb, ale zrovna tahle to nebyla.

V. Kučer 3.6.2022 20:34

Kdyby WW1 nebyla, pane Krystlíku. nebyli by legie a RU by se patrně ani nerozpadlo ale historie kdyby nezná.

F. Navrátil 3.6.2022 20:11

Patrně netušíte, že už před 1. světovou válkou přišli vaši "milí krajané" s plánem na likvidaci Českého království a poněmčení českých obyvatel. Tento plán byl pak realizován Adolfem Hitlerem, kterému pomáhali freikorpsy a Henleinova parta rozbít demokratické Československo. Po Lidicích spojenci definitivně zrušili platnost Mnichovského diktátu a vyslovili se pro odsun německého etnika, které odmítalo žít v Československu.

M. Vaněk 3.6.2022 20:07

Ano, všimněte si prosím slůvka "nejen", velmi postatný detail...

S. Ševeček 3.6.2022 20:01

máte na mysli Pohraničí ?

F. Navrátil 3.6.2022 19:57

Opět se mýlíte jako vždy. Nejednalo se o cvičiště wehrmachtu, ale vyhnání českého obyvatelstva probíhalo pod záminkou zřízení cvičiště waffen SS. Ale ve skutečnosti už Třetí říše na etnicky vyčištěném území začala usidlovat karpatské Němce. Tímto německým pásmem měly být Čechy rozděleny od západu na východ a Morava od severu na jih. Po vašich nekompetentních vyjádřeních začínám nabývat dojmu, že historii falšujete úmyslně.

V. Mokrý 3.6.2022 19:56

Jakou čistku ?

Vždyť vyřvávali pár let před tím, že chtějí domů do říše -

tak šli !!

T. Krystlík 3.6.2022 19:54

Vaše slova, pane Vaňku z 12:15: "Nicméně vysídlení Němců nejen z ČSR byla podmínka pro poválečné uspořádání a uznání hranic.:

P. Červenka 3.6.2022 19:53

Protektorátní vládu si lidé svobodně zvolili nebo ji jmenoval okupant,aby vykonávala jeho příkazy? Představa, že o cvičištích okupačních vojsk rozhoduje loutková vláda, dokáže zaujmout

H. Rybnická 3.6.2022 19:52

..zvláště tu etnickou čistku , to bylo panečku něco co obnovilo CZ .....

F. Navrátil 3.6.2022 19:51

Angličané podnikly v průběhu historie několik genocidních výprav do Irska, zakázali mluvit irštinou, zakázali školy, spolky a zakázali dokonce nosit kroje. jazykově poangličtili Irsko, ale národní duch nezlomili.

P. Červenka 3.6.2022 19:50

Jestliže jsme nesousedili, jakékoliv významnější dodávky byly vyloučeny

V. Machálková 3.6.2022 19:50

Ale pochopila. Vy se vyhýbate odpovědi, zda i v dnešní době mají menšiny stejná práva, jako měla německá menšina v Československé republice, na jazyk, školy, poslance. Práva menšin jste do diskuze vnesla Vy a mně zajímal Váš názor. Dočkala jsem se od Vás pouze výmluv.

P. Červenka 3.6.2022 19:47

Úřady musí komunikovat i mezi sebou. Proto je znalost nejrozšířenějšího jazyka normálním požadavkem.

Interpelace jsou patrně svatá věc, absolutně a automaticky pravdivá.

F. Navrátil 3.6.2022 19:47

Tušíte vy vůbec, že Německé Rakousko a Maďarsko vyhlásily v číjnu 1918 samostatnost ještě předtím, než tak učinilo Československo? Píše a mluví se o tom neustále. Ale je to marný, je to marný!

P. Červenka 3.6.2022 19:44

Nebylo to ani podmínkou neoficiální. Prostě nebylo. To jsou fakta. Němci ve státních službách pracovat mohli a taky pracovali.